Урок зарубіжної літератури у 7 класі
з використанням технології «Сторітелінг»
Тема уроку: «Джеймс Олдрідж «Останній дюйм»
Мета уроку: формування предметних та ключових компетентностей та наскрізних умінь учнів засобами уроку зарубіжної літератури на літературному матеріалі твору, що вивчається:
Обладнання: підручники, портрет письменника, ілюстрації підводного світу південних морів, фрагмент кінофільму «Останній дюйм» (СРСР,1958 р.), географічна карта з нанесеним маршрутом літака «Остер» (за твором).
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з творами зарубіжної літератури, що об’єднані в нашому підручнику спільною темою «Духовне випробування людини». Як ви розумієте це словосполучення, які асоціації виникають, які раніше вивчені твори пригадуються? (орієнтовні відповіді - це складні, непередбачувані життєві ситуації, в яких розкривається характер людини, особливості її внутрішнього світу, виявляються моральні принципи, переконання, стійкість, здатність до боротьби (О. Уайльд «Хлопчик-зірка», М.Твен «Пригоди Тома Сойєра», Е. Портер «Полліанна», Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан», Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі», Д. Лондон «Жага до життя», Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома»).
У житті кожної людини бувають такі духовні випробування. Як ми реагуємо на несправедливість, чи готові захищати слабшого, боротися з власними недоліками, відстоювати свої громадянські права, брати на себе відповідальність тощо – все це наше щоденне духовне випробування на право називатися гідною людиною.
Ви швидко зростаєте, вже досягли підліткового віку і, мабуть, кожному з вас доводилося конфліктувати з батьками та однолітками, відстоювати свої переконання, відчувати біль і образу від думки, що вас не розуміють.
- Чи були у вашому житті такі ситуації? (відповіді дітей).
Це складний період у житті, але він невідворотний для кожної молодої людини, що росте, дорослішає , пізнає світ і себе. Інколи здається, що весь світ проти вас, що ніхто вас не підтримує. Щасливі ті діти, чиї батьки допомагають їм пережити цей нелегкий час, терпляче пояснюють складнощі життя і допомагають справитися з проблемами та емоціями. Але не всім так щастить. Інколи байдужість батьків до своєї дитини, нерозуміння її внутрішнього світу призводить до глибоких ран у дитячій душі, породжує відчай і самотність. Сподіваюсь, у ваших родинах вас люблять і розуміють. Проте проблема батьків і дітей вічна, як саме життя, кожне покоління знову й знову проходить цей шлях. І всім нам у цей час потрібна підтримка і добра порада. За порадою та досвідом ми з вами завжди можемо звернутися до наших вірних супутників – книг, до кращих творів світової літератури, адже письменники постійно звертаються до цієї актуальної теми.
Сьогодні наш гість – видатний англійський письменник ХХ століття Джеймс Олдрідж, який у своєму маленькому літературному шедеврі – оповіданні «Останній дюйм» - дуже своєрідно, оригінально розкриває проблеми, про які ми згадали, – проблему духовного випробування людини та одвічну проблему порозуміння батьків і дітей.
ІІ. Знайомство з письменником.
Запрошуємо вас, містере Олдрідже! Наші кореспонденти підготували для вас цікаві запитання.
(Прийом «Інтерв’ю з письменником». Учень в образі Д. Олдріджа)
О.: Привіт, друзі! Мені приємно знову зустрітися з юними читачами.
Кор.: Містере Олдрідже, ми знаємо, що ви пройшли великий життєвий шлях довжиною майже в століття. Ви були сучасником наших прапрадідів на початку 20 століття і нашим сучасником, адже пішли з життя тільки у 2015 році.
О.: Так, майже всі величні звершення людства, всі біди і трагедії ХХ століття пройшли на моїх очах, я особисто був учасником багатьох історичних подій, які потім знайшли відображення в моїх творах.
Кор.: А яким було ваше дитинство та юність?
О.: Я народився в далекій Австралії 1918 року. Там пройшло моє дитинство і рання юність. Навчався в школі, потім у комерційному коледжі, а 1938 року став студентом Оксфордського університету в Англії, звідки родом були мої батьки. Отримав диплом журналіста, працював у лондонських газетах, відвідував курси пілотів, що було дуже престижно у тогочасної молоді.
Кор.:Теми багатьох ваших творів пов’язані з подіями Другої світової війни…
О.: Так, у 1939-1945 роках я був військовим кореспондентом, публікував матеріали з фронтів різних країн, охоплених світовою війною. Багато людських доль пройшло переді мною, багато трагічних подій. У той час я зрозумів найголовніше – друга світова війна стала найбільшою трагедією людства, і ця трагедія не повинна повторитися. Саме тому у післявоєнний час я послідовно боровся за мир не тільки своїми творами, але й працюючи у різних міжнародних організаціях.
Кор.: Ми чули, що ви бували й в Україні?
О.: Так, у післявоєнний час я багато подорожував, кілька разів бував у Києві, зустрічався з читачами. Одне з моїх інтерв’ю було надруковане під назвою «І в мені частка України». Я тоді сказав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань». Разом із дружиною та двома синами я також відпочивав у Криму та на Чорноморському узбережжі Кавказу. Ми багато купалися, займалися підводним плаванням та зйомками підводного світу. Ці враження разом зі спогадами дитинства лягли в основу мого оповідання «Останній дюйм».
Кор.: Дякуємо, містере Олдрідже, за цікаву розповідь і запрошуємо на зустріч з вашими героями.
Бесіда з учнями:
Етап «Дослідження».
Відкриваємо кабінет психолога (прийом «психологічне дослідження»). Наше завдання - дослідити життя героїв і зробити припущення, чому так склалося, що всі члени родини стали чужими одне одному? Адже є таке відоме висловлювання: «Зрозуміти – значить вибачити» (відповіді учнів, обговорення дискусійних висловлювань. Орієнтовні відповіді: про Бена - сповнене важкої праці життя, невпевненість у майбутньому, погані стосунки з дружиною, відчуження від власного сина;про матір – весь час одна, постійні переїзди, життя у складних побутових умовах, дитина, яка стала тягарем, поганий характер, невміння чекати, терпіти, любити).
Як жилося Деві у такій родині ? (технологія «Сторітелінг» - учні спільно створюють розповідь від імені Деві). Примірний зміст:
Я - Деві. Мені 10 років. У мене є тато і мама, але, здається, їм обом до мене байдуже. Мама мною не цікавиться, часто сердиться, кричить, я їй постійно заважаю, а зараз вона й зовсім мене покинула, повернулася у Сполучені Штати, в Кембрідж. Я живу з батьком у Каїрі, столиці Єгипту, у маленькій квартирці. За мною наглядає француженка із Сирії, а батька я майже не бачу і дуже рідко з ним спілкуюся. Щоправда, інколи він бере мене з собою в політ і навіть навчає вести літак. Мені дуже цікаво, я хочу всього навчитися і вже багато чого вмію, але, пояснюючи щось, батько завжди так роздратовано говорить зі мною, що я, як не стримуюсь, починаю плакати, і це його ще більше дратує. Я хочу допомагати йому, хочу, щоб він помітив, який я здібний, але він мене не розуміє, і я дуже його боюся.
Ось і сьогодні він узяв мене з собою в політ до Акулячої бухти. Мені було недобре в цьому маленькому літачку, який летів нерівно, дрижав і, здавалося, міг щохвилини впасти, але батько не зважав на мій страх і нудоту, він продовжував розповідати мені про особливості майстерної посадки літака, про найважливіший, останній дюйм перед приземленням. Я,як завжди, слухав і намагався все запам’ятати Він дуже майстерно посадив наш літак, і ось ми вже на узбережжі. Я допоміг батькові одягти спорядження, і він опустився під воду, а я залишився на березі. Мені так самотньо! А раптом з батьком щось трапиться і він не повернеться, адже там, у глибині бухти, акули! Що буде зі мною?
(Завершити перегляд епізоду кінофільму«1-е і 2-е занурення Бена». Поділитися враженнями від побаченого).
Кор.:
- Містере Олдрідже, чому ви змушуєте своїх героїв, особливо маленького хлопчика, пройти через такі тяжкі випробування?
О.: Буває, що ми поспішаємо робити висновки про людину, оцінюємо її на підставі перших вражень і часом дуже помиляємося. Поміркуйте! Чи дійсно Бен черствий і байдужий до сина, а Деві - всього лише кмітливий, але боязкий хлопчик? Подивіться, як у складному випробуванні долі, в екстремальній ситуації розкриються їхні характери! Можливо, ці герої не такі, якими здаються з першого погляду? Адже «ніколи не знаєш, на що ти здатний, поки не спробуєш».
Вчитель: Отже, діти, сьогодні домашнє завдання вам задає сам Д. Олдрідж. Відповіді на його запитання ви отримаєте у другій частині оповідання, яку уважно перечитаєте вдома.
Домашнє завдання (одне з завдань за вибором учнів):
- Деві про порятунок пораненого батька;
- Бена про свого сина, якого він «недавно вперше розгледів».
Підсумки, рефлексія.
- Що змінилося у вашому розумінні героїв після цього уроку?
- Якими художніми засобами письменнику вдалося тримати нас у напрузі, співпереживати героям?
- Над якими проблемами спонукає нас задуматися це оповідання?
- Оцініть акторські здібності ваших товаришів, їх уміння перевтілюватися.
- Визначте свою позицію на цьому уроці: активний учасник, активний слухач,
пасивний слухач, першовідкривач (за допомогою кольорових сигнальних карток).
- Чи сподобалося вам створювати історії від імені героїв твору?
Заключне слово вчителя.
Діти, сьогодні на уроці ви були справжніми психологами - дослідниками, спробували усвідомити глибину внутрішнього світу героїв оповідання, поглянути на події їхніми очима. Ви відчули, як це нелегко. Але саме так, не тільки розумом, але й серцем, потрібно відчувати й розуміти іншу людину. Навчайтеся бути чутливими до переживань і почуттів інших людей, прагніть зрозуміти причини їхніх вчинків. Пам’ятайте, що справжні якості людини розкриваються саме у її вчинках, а не словах, і що кожна людина здатна змінюватися на краще під впливом певних подій у її житті. І звичайно ж, любіть і цінуйте своїх батьків.
З радістю чекаю вас на наступному уроці!