Фразеологія і бізнес

Про матеріал
Підсумковий урок із вивчення фразеології побудований у формі гри. Учням сподобаються цікаві завдання, за виконання яких їм умовно нарахуються гроші. А в кінці уроку їх можна обміняти на оцінку або смайлики (якщо оцінювання формувальне). Використовуючи поданий матеріал, учитель може змінити завдання або додати свої.
Перегляд файлу

Тема:      Фразеологія і бізнес

Мета: систематизувати знання п'ятикласників про фразеологію, удосконалити уміння пояснювати фразеологічні звороти, доречно використовувати їх у мовленні, розвивати мислення школярів, їх уміння та навички; виховувати в учнів повагу до слова.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Форма проведення уроку: бізнес - гра.

Обладнання:   індивідуальні картки, схеми, словники, висловлювання

філософів, кросворд.

 

Випереджувальне завдання: дослідити походження будь-якого вибраного фразеологізму; скласти вірш про фразеологізм.

Перебіг уроку

I. Організація класу.

Сьогодні ми завершуємо вивчення великого розділу «Фразеологія». Щоби ви краще усвідомили, про що буде йти мова на уроці, подивимося сценку «Цариця Фразеології».

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сценка «Цариця Фразеології»

1-ша служниця: Добре придавила комарика наша цариця.     

2-га служниця: А ти бачила, як вона клювала носом учора, сидячи на троні.

3-тя служниця: Подивимось, з якої ноги вона сьогодні встала.

4-та служниця: Ой дівчата, прикусіть язика!

5-та служниця: А то покаже нам цариця, де раки зимують! (Усі дівчата прикладають палець до вуст і стають навколо цариці.)
Цариця: Не хочу перлів дорогих –

Я встала з лівої ноги.

А, це вчорашні боржники...

 Як справи йдуть, трудівники?

Негайно сплачуйте борги –

Я встала з лівої ноги!

(Кидає слугам написи: «Боки обламати», «В баранячий ріг скрутити», «В дугу зігнути», «Полічити ребра».)

Ви не слуги, а недбальці,

Дивитесь на все крізь пальці!

 

Слуги хором, плачучи:

З такою нам царицею

Недовго ряст топтати.

З такою от царицею

Нам голови складати.

 

Учитель:   Сподіваюсь,   ви   зрозуміли,   яку   тему   сьогодні   ми   будемо повторювати.  Які фрази вам запам'яталися?

  1. Оголошення теми та мети уроку.
  2. Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення» (Якщо є можливість – показати на інтерактивній дошці.)

  •       Фразеологія - це...
  •       Фразеологія належить до розділу науки про мову...
  •       Фразеологія бере коріння...
  •       Фразеологія використовується для...
  •       Найпоширеніші словники є такі...

Учитель: Переходимо до перевірки практичних навичок та умінь.

Пропоную незвичну форму уроку – бізнес-гру. Кожний ряд буде банком. Вам потрібно обрати банкіра, бухгалтера, який у спеціальній відомості буде записувати ваші внески. Наприкінці уроку отримані гроші можна буде обміняти на бали.

Курси обміну валют: 300 грн. - 12 балів; 250 грн. - 11 балів, 200 грн. -10 балів, 150 грн. - 9 балів, 100 грн. - 8 балів.

V. Застосування набутих знань.

1-ий внесок. Пригадайте, що таке синоніми. Підберіть синоніми — фразеологізми до даного слова. За кожен підібраний фразеологізм банк отримає 5 гривень.

І банк  мовчати;

ІІ банк - соромитись;

ІІІ банк несподівано.

2-ий внесок. Що таке антоніми? Підберіть антоніми-фразеологізми до даних   слів.   За   кожен   підібраний   фразеологізм   банк отримає 5 гривень.

 І банк   -  далеко;

II банк   -  веселий;

III банк  -   швидко.

 

3-ій внесок. Тут кожне завдання оцінюється по-різному. Тому банк сам

обирає собі завдання.

Завдання 1 (5грн.). Пояснити, що означають фразеологізми: байдики

бити, прикусити язика, накивати п'ятами.

Завдання  2  (10грн.).   Дібрати  синоніми-фразеологізми  до  наведених:

цірити   зуби,   прикусити   язик,   чекати   з   моря погоду.

Завдання З (20грн.). Скласти речення з фразеологізмами: зарубати на

носі, вилетіло з голови, пекти раків.

 

Внесок  мецената (учні за тлумачним словником з'ясовують значення

слова «меценат»). Поки інші зайняті перекладом, меценати від кожного банку поповняють рахунки, прийнявши участь у грі «Третій зайвий».

Для І мецената:    Ляси точити. Теревені правити. Байдики бити.

 Для II мецената:  В баранячий ріг скрутити. Показати, де раки зимують.

Згинатися в три погибелі.

Для III мецената: Дати перцю. П'ятами накивати. Накрутити вуха. Правильна відповідь мецената принесе банкові 5 грн.

4-ий внесок. «Фразеологічний аукціон».

1) Кожен банк за 3 хв. повинен дібрати якомога більше
фразеологізмів, у яких вживаються:

I банк - назви рослин;

II банк - назви тварин;

III банк - назви птахів.

2) Дібрати за 3 хвилини якомога більше фразеологізмів, у яких
використовуються слова:

I банк -  небо;

II банк -  зірка;

III банк -  людина.

За кожен фразеологізм банк отримає 5 грн.

 

5-ий внесок. «Творчий». 

Завдання 1: За 5хв. виконати 1 завдання на вибір, у даному тексті замінити

виділені слова фразеологізмами - 50 грн.

Про нашу царицю не можна сказати, що вона безвольна. Скоріше  дуже жорстока, кожного контролює. Було би добре,щоб правителька не бачила слуг. А то вона завжди сердита і карає усіх підряд. Ніхто не розуміє, як їй догодити.

Завдання 2: Скласти твір-мініатюру за одним із фразеологізмів: «По саму

зав'язку», «Показати, де раки зимують», «Зарубати на носі» -

100 грн.

Завдання 3: Скласти оповідання, у мову персонажів увести фразеологізми —

200 грн.

Внесок спонсора. Учні заздалегідь проводять дослідницьку роботу:

підготувати пояснення будь-якого фразеологізму. Форму пояснення обирають самостійно.

50 грн. - усне повідомлення.

100 грн. - вірш поета про фразеологізм.

200 грн. - власний вірш про фразеологізм.

 

6-ий внесок. Гра «Вгадай фразеологізм».

За допомогою жестів представники банку передають зміст фразеологізмів, а суперники відгадують. За вміло переданий жестами і мімікою фразеологізм автор отримує 100 грн., а той, хто відгадав - 50 грн.

(Наприклад: тримати язик за зубами, ні риба ні м’ясо, водити за носа, накивати п'ятами, намилити шию, носити камінь за пазухою, засукавши рукава.)

7-ий внесок. «Кожне сільце має своє слівце».

Навести приклади місцевих діалектних фразеологізмів,

записати їх у зошит.

За кожен приклад — 5 грн.

VI. Підведення підсумку уроків.

  1.   Бухгалтер закриває відомість, учитель здійснює обмін грошей на бали.
  2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

? Що найбільше вам сподобалося на уроці?

? Що нового, цікавого і корисного ви навчилися?

? Зобразіть кольором почуття, які виникли у вас під час роботи на уроці.

VII. Домашнє завдання.

Записати 1-3 жарти , анекдоти, у яких є фразеологізми.

 

docx
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку