Урок "Питальні й відносні займенники, їхнє відмінювання".

Про матеріал
У статті подано план-конспект уроку української мови. Урок проведено з використанням методики "Навчання в русі". Виконуючи різні вправи і завдання, учні отримають знання про відмінювання питальних та відносних займенників і опрацюють інформацію про здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Твоє  здоров’я  у  твоїх  руках

(  Питальні  і  відносні  займенники,  їх  відмінювання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          

 

 

 

                                                                            

 

 

 

 

                                                                                 Конспект  уроку 

                                                                               з  української  мови 

                                                                               з  використанням  методики 

                                                        навчання  в  русі 

 

 

 

 

Тема.  Питальні  й  відносні  займенники,  їхнє  відмінювання.

Мета:  ознайомити  шестикласників  з  відносними  і  питальними  займенниками,  їхнє  значенням,  морфологічними  ознаками,  синтаксичною  роллю  в  реченні;  удосконалювати  загальнопізнавальні  вміння  знаходити  займенники  в  реченні;  розвивати  творчі  вміння  доцільно  використовувати займенники,  різні  за  значенням,  у  тексті;  пропагувати  здоровий  спосіб  життя.

Тип  уроку.  Урок  формування  практичних  умінь  і  навичок

Обладнання: підручник,  епіграф  на  дошці,  картки ,  кольорові  смужки,  картка  «Разок  намиста».

Форми  роботи:  групова,  фронтальна,  індивідуальна.

Методи  роботи: слово  вчителя,  метод  « Мікрофон»,  гра з  м’ячем,   лінгвістична  естафета,  морфологічна  розминка.

                                 Перебіг  уроку

                                                       Твоє  здоров’я  у  твоїх  руках,

                                                       Тож  бережи  його  щоднини

І.  Мотивація  навчальної  діяльності  учнів

Шановні  діти,  ще  один  урок

До  нас  прийшов  за  розкладом  сьогодні.

Отож  озброймось  книгою  й  пером,

Щоб  знов  пірнуть  у  мовну  нам  безодню.

  • Психологічна  рефлексія  « Наш  настрій»

Перед  кожним  із  вас  розкладено  кольорові  смужки.  Візьміть  у  руки  той  колір,  який  сьогодні  найбільше  до  вподоби,  з  яким  хочеться  подружитись,  побути  довше.

  • Ви  підсвідомо  вибрали  собі  в  друзі  ті  кольори,  що  відповідають  вашому  настрою.

Сподіваюсь,  що  наш  урок  не  зіпсує  настрій  тим,  в  кого він  хороший,  і  значно  покращить   тим,  хто  вибрав  темні  кольори.

ІІ.  Повідомлення  теми  і  мети  уроку

 

ІІІ.  Актуалізація  опорних  знань

  • Експрес – опитування  (Гра  з  м’ячем)
  1. Розділ  науки,  який  вивчаємо?
  2. Що  вивчає  морфологія?
  3. Скільки  частин  мови?
  4. На  які  групи  поділяються  частини  мови?
  5. Які  частини  мови  ми  вивчили?
  6. Яка  частина  мови  означає  назву  предмета?
  7. Яка  частина  мови  виражає  ознаку  предмета?
  8. Яка  частина  мови  означає  число,  кількість,  порядок  при  лічбі?
  9. Яка  частина  мови  вказує  на  предмет,  ознаку,  кількість,  але  не  називає  їх?
  10. Скільки  є  розрядів  займенників  за  значенням?
  11. Назвати  вивчені  розряди  займенників.
  12. Назвіть  особові  займенники.
  13. Яка  особливість  зворотного  займенника.
  14. Назвати  присвійні  займенники.
  15. Назвати  вказівні  займенники.
  16. Назвати  означальні  займенники.
  17. Як  відмінюються  присвійні  і  означальні  займенники.
  18. Як  відмінюється  вказівний  займенник  стільки?
    • Морфологічна  розминка

Якщо  називається  іменники,  то  підняти  руки  вгору,  прикметник -  руки  розвести  в  сторони,  числівник  -  руки  витягнути  вперед,  займенник  -  зробити  хлопок.

Школа,  три,  ми,  зелений,  він,  здоровий,  п’ять,  вас,  п’ятірка,  потрійний,  шість,  ви,  хто,  десятий,  багатий,  двійка,  сміливий.

  • Мовчазний  диктант

Записати  слова,  які  відповідають  певним  вправам

  • «Разок  намиста»

Учні  отримують  картки,  на  яких  намальовано  уявне  намисто.  Передаючи картку один  одному,  записують  по  одному  займеннику.

І  ряд -  присвійні  займенники

ІІ  ряд  -  означальні  займенники

  • Лінгвістична  естафета  (Робота  з  картками)

Кожен  ряд  отримує  певне  завдання.  Учні  по  черзі  виходять  до  дошки,  виконавши    певну  частину   завдання,  передають  крейду  іншому  зі  свого  ряду.  Перемагає  той,  хто   правильно  зробив  завдання.

Виписати  займенники,  визначити  відмінок,  вказати  розряд.

  1. -й ряд

Хто  день  починає  з зарядки,  у  того  справи  в  порядку.  Водичка,  сонце,  квіти в  лузі  -  це  твої  найкращі  друзі.  Здоров’я  в  праці  нас  гартує,  дарує  силу  і  красу.  Ніщо  так  не  виснажує  і не  руйнує  здоров’я  людини,  як  тривала  фізична  бездіяльність.  Здоров’я  -  всьому  голова.  Завдання  кожної  людини  - навчитись  оберігати  своє  здоров’я.  Людське  здоров’я  -  не   дурниця,  розкидати  його  не  годиться.

  1. – й ряд

Хто  здоровий,  той  сміється,

Все  йому  в  житті  вдається.

Він  долає   всі  вершини,

Це  ж  чудово  для  людини!

          Хто  здоровий,  той  не  плаче,

Жде  його  в  житті  удача.

Він  уміє  працювати,

Вчитись  і  відпочивати.

Хто  здоровий -   не  сумує,

Над  загадками  мудрує,

Він  сміливо  в  світ  іде

Й  за  собою  всіх  веде.

 

                          ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Щось  не  хочеться  сидіти,

Треба,  мабуть,  відпочити.

Руки  вгору  потяглись, 

Руки  вниз.

На  сусіда  подивись.

Руки  вгору,  руки  вбоки

І  ступи  чотири  кроки.

 

ІV.  Вивчення  нового  матеріалу,  його  сприйняття,  усвідомлення,  й  осмислення

  • Пригадати,  на  які  питання  відповідають  іменник,  прикметник  і  числівник.  Записати  займенники  й  визначити  їх  групу  за  значенням.

Коментар  учителя.  Питальні  займенники  служать  для  оформлення  запитання  про  особу  ( хто?),  предмет  ( що?),  ознаку  чи  приналежність  предмета  (  який?  Чий?),  кількість  предметів  (скільки?).  Уживаються  тільки  в  питальних  реченнях.

Відносні  займенники  (  хто, що,  який,  чий,  скільки  )  виступають  засобами  зв’язку  частин  складного  речення  й  завжди  виконують  роль  члена  речення.

Займенники  хто,  що,  скільки  змінюються  тільки  за  відмінками,  а  займенники  який,  чий  -  за  числами,  відмінками  й  родами.

  • Робота  з  підручником

V.  Усвідомлення  здобутих  знань  у  процесі  практичної  роботи

1.  Провідміняти  займенник  (  ланцюжок)

1  група  -  який,   2  група -  яка

2.  Лінгвістичний  волейбол

Провідміняти  усно  займенники,  перекидаючи  м’яч.  (які,  скільки)

  1. Гра  « Будь  уважним»

Прослухати  текст,  виписати  займенники,  визначити  розряд,  відмінок.  Рухом  голови,  руки,  плеча  в  повітрі  записати  кількість  числівників.

Своє  здоров’я  кожен  має,

Не  кожен  вміє  берегти –

Той  колеться,  той  випиває,

Той  за  цигаркою  тремтить.

Коли  ж  хвороби  розтривожать

І  запізніле  каяття,

Тоді,  на  жаль,  не  кожен  може

Зцілить  отруєне  життя.

  1. Вибірковий  диктант

Виписати  займенники,  визначити  розряд.

  Щоб  було  приємно  і  тобі,  і  всім  навколо,  завжди  будь  охайним  і  чемним,  одягайся  відповідно  до  того,  чим  будеш  займатися,  що  зібрався  робити  або  куди  йти.  Бережи  свій  одяг  і  взуття,  постійно  слідкуй  за  своїм  зовнішнім  виглядом.  Одяг,  взуття,  а  особливо  білизна, - це  предмети  особистої  гігієни.  Вони  індивідуальні  для  кожного  і  мінятися  ними,  позичати  їх  не  можна.

  1. Лексична  робота  (  робота  в  групах)

Гра  « Зійдіть  східцями»

                              

                      

 

До  особових  займенників  я  додайте  букви,  яких  не  вистачає  і  прочитайте  слова:

  1. Провалля.  2.  Заглибина  в  землі.  3.  Орган  в  порожнині  рота.           4.  Хижа  тварина.  5.  Плід.  6.  Житель  Японії.  (  Яр,  яма,  язик, ягуар,  яблуко,  японець. Мис,  мило,  миска,  митець,  миловар,  мислення)
  1. Загадки – жарти
  • Який  займенник  жіночого  роду  став  спортивним  терміном? (Нічия)
  • Які  два  займенники  заважають  їздити  по  дорозі? (Я –ми)
  • Які  три  займенники  найчистіші? ( Ви – ми – ти)

 

VІ.  Узагальнення  вивченого.  Оцінювання  учнівських  відповідей  відповідно  до  результатів  засвоєного  на  уроці

  • Метод  « Мікрофон»
  1. Що  таке  займенник?
  2. Які  граматичні  ознаки  властиві  займенникам?
  3. Яку  роль  виконують  у  реченні?
  4. Скільки  розрядів  займенників?
  5. Для  чого  вживаються  займенники  в  тексті.
  6. Які  питальні  і  відносні  займенники  змінюються  тільки  за  відмінками?

VІІ   Домашнє  завдання

Скласти  речення,  в  яких  займенники  які,  що  виступали  б  як  відносні  і  питальні.

Скласти  твір -  мініатюру   на  тему  «Моє  здоров’я  в  моїх  руках»,  вживаючи  займенники  різних  груп  за  значенням.

 

 

 

Психологічна  рефлексія

« Наш  настрій»

  • Червоний  -  піднесеність
  • Оранжевий  -  радість
  • Жовтий  -  приємність
  • Зелений  -  спокій
  • Синій  -  сум
  • Фіолетовий  -  тривожність
  • Чорний  -  незадоволення
  • Білий  -  складно  визначитись

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Курило Татьяна
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
10164
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку