Твоє здоров’я у твоїх руках
( Питальні і відносні займенники, їх відмінювання)
Конспект уроку
з української мови
з використанням методики
навчання в русі
Тема. Питальні й відносні займенники, їхнє відмінювання.
Мета: ознайомити шестикласників з відносними і питальними займенниками, їхнє значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні; удосконалювати загальнопізнавальні вміння знаходити займенники в реченні; розвивати творчі вміння доцільно використовувати займенники, різні за значенням, у тексті; пропагувати здоровий спосіб життя.
Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання: підручник, епіграф на дошці, картки , кольорові смужки, картка «Разок намиста».
Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна.
Методи роботи: слово вчителя, метод « Мікрофон», гра з м’ячем, лінгвістична естафета, морфологічна розминка.
Перебіг уроку
Твоє здоров’я у твоїх руках,
Тож бережи його щоднини
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Шановні діти, ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб знов пірнуть у мовну нам безодню.
Перед кожним із вас розкладено кольорові смужки. Візьміть у руки той колір, який сьогодні найбільше до вподоби, з яким хочеться подружитись, побути довше.
Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, в кого він хороший, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Якщо називається іменники, то підняти руки вгору, прикметник - руки розвести в сторони, числівник - руки витягнути вперед, займенник - зробити хлопок.
Школа, три, ми, зелений, він, здоровий, п’ять, вас, п’ятірка, потрійний, шість, ви, хто, десятий, багатий, двійка, сміливий.
Записати слова, які відповідають певним вправам
Учні отримують картки, на яких намальовано уявне намисто. Передаючи картку один одному, записують по одному займеннику.
І ряд - присвійні займенники
ІІ ряд - означальні займенники
Кожен ряд отримує певне завдання. Учні по черзі виходять до дошки, виконавши певну частину завдання, передають крейду іншому зі свого ряду. Перемагає той, хто правильно зробив завдання.
Виписати займенники, визначити відмінок, вказати розряд.
Хто день починає з зарядки, у того справи в порядку. Водичка, сонце, квіти в лузі - це твої найкращі друзі. Здоров’я в праці нас гартує, дарує силу і красу. Ніщо так не виснажує і не руйнує здоров’я людини, як тривала фізична бездіяльність. Здоров’я - всьому голова. Завдання кожної людини - навчитись оберігати своє здоров’я. Людське здоров’я - не дурниця, розкидати його не годиться.
Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини!
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Хто здоровий - не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Щось не хочеться сидіти,
Треба, мабуть, відпочити.
Руки вгору потяглись,
Руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки вбоки
І ступи чотири кроки.
ІV. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення, й осмислення
Коментар учителя. Питальні займенники служать для оформлення запитання про особу ( хто?), предмет ( що?), ознаку чи приналежність предмета ( який? Чий?), кількість предметів (скільки?). Уживаються тільки в питальних реченнях.
Відносні займенники ( хто, що, який, чий, скільки ) виступають засобами зв’язку частин складного речення й завжди виконують роль члена речення.
Займенники хто, що, скільки змінюються тільки за відмінками, а займенники який, чий - за числами, відмінками й родами.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Провідміняти займенник ( ланцюжок)
1 група - який, 2 група - яка
2. Лінгвістичний волейбол
Провідміняти усно займенники, перекидаючи м’яч. (які, скільки)
Прослухати текст, виписати займенники, визначити розряд, відмінок. Рухом голови, руки, плеча в повітрі записати кількість числівників.
Своє здоров’я кожен має,
Не кожен вміє берегти –
Той колеться, той випиває,
Той за цигаркою тремтить.
Коли ж хвороби розтривожать
І запізніле каяття,
Тоді, на жаль, не кожен може
Зцілить отруєне життя.
Виписати займенники, визначити розряд.
Щоб було приємно і тобі, і всім навколо, завжди будь охайним і чемним, одягайся відповідно до того, чим будеш займатися, що зібрався робити або куди йти. Бережи свій одяг і взуття, постійно слідкуй за своїм зовнішнім виглядом. Одяг, взуття, а особливо білизна, - це предмети особистої гігієни. Вони індивідуальні для кожного і мінятися ними, позичати їх не можна.
Гра « Зійдіть східцями»
До особових займенників я додайте букви, яких не вистачає і прочитайте слова:
VІ. Узагальнення вивченого. Оцінювання учнівських відповідей відповідно до результатів засвоєного на уроці
VІІ Домашнє завдання
Скласти речення, в яких займенники які, що виступали б як відносні і питальні.
Скласти твір - мініатюру на тему «Моє здоров’я в моїх руках», вживаючи займенники різних груп за значенням.
Психологічна рефлексія
« Наш настрій»