Тема: Фразеологізми – синоніми, фразеологізми – антоніми Мета: а) поглибити знання учнів з теми; уміння знаходити їх у текстах, пояснювати, добирати синоніми та антоніми; б) виробляти навички грамотного письма, уміння розрізняти різні групи слів, збагачувати усне і писемне мовлення; в) виховувати в учнів повагу один до одного, допомагати та підтримувати свого ближнього. Обладнання: комп’ютер, словники, тести. Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Практичне завдання (розрізнити групи фразеологізмів) 1. Що посіяв, те й пожни 2.Як горох при дорозі 3. Бачив, як свої вуха 4. « І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь» 5. Будь багата, як земля, а здорова, як вода 6. Обібрати до нитки 7. Розпустити язика- води в рот набрати 8. Останню сорочку зняти- пустити з торбами 9. Судом і Гомора 10. Дамоклів меч, вогонь Прометея 11.Без надії сподіваюсь. 12. Бабине літо
Робота у групах І група (дібрати синоніми) 1.Загнати на слизьке 2.Дух спустити 3.На всі заставки 4.Блакитна кров 5.Вергати громи А) Ноги протягнути Б) Посадити в калюжу В) Біла кість Г) Рвати й метати Д) на всі чотири вітри 2 група (дібрати антоніми) 1. Зуби з’їсти 2. За царя Гороха 3. Як у Христа за пазухою 4. Грати першу скрипку 5. Брати близько до серця А) Хоч трава не рости Б) Молоко на губах не обсохло В) Без року три дні Г) Рвати й метати Д) Плутатися у хвості
ІІІ. Робота у групах І група ( знайти фразеологізми- антоніми) 1. Як чорна хмара- як водою облитий; 2. Гріти чуба- ганяти собак; 3. Співати дифірамби- співати хвалу; 4. Зживати зі світу- давати зелену вулицю 5. Не братися ні за холодну воду- крутитися як муха в окропі 6. Як піску морського- на макове зерно ІІ група ( знайти фразеологізми- синоніми) 1. Хоч з лиця воду пий- як кров з молоком 2. За тридев’ять земель- рукою подати 3. Як сніг на голову- як Пилип з конопель 4. Бити байдики- рук не покладати 5. Давати перцю – дати березової каші 6. Мало каші з’їв – собаку з’їв
ІV. Знайти у тексті фразеологізми, пояснити їх, дібрати до них синоніми та антоніми Мій друг, хоч із лиця води напийся, Високий, гарний і стрункий. З царем у голові з дитинства, Він щирий, добрий, запальний Ніколи байдиків не б’є, Навчається лиш на відмінно він, Та глек розбили з ним недавно, Максим мене не зрозумів. Тепер погано нам із другом, Бо ні з ким ні балясів поточити, Ні гарну книгу не обговорити, Ні кісточки нікому перемити Отож давай помиримося, друже, Не треба дути губи, кирпу гнути. А всі образи слід забути І більше глек не розбивати, Щоб знову дров не наламати.