Фразеологізми в ролі членів речення

Про матеріал
Презентація до уроку "Фразеологізми як члени речення". Матеріал підійде для роботи з учнями 6 класів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Фразеологізми. Фразеологізми в ролі членів речення

Номер слайду 2

Згадаймо: Фразеологізми – стійкі словосполучення, які сприймаються як єдине ціле й уживаються носіями мови в усталеному значенні. Виконують найрізноманітніші стилістичні функції: оцінну, емоційно-експресивну, функцію створення сатири й гумору та ін. Особливості фразеологізму: Лексичне значення виражається сполученням кількох слів, значення фразеологізму єдине. Постійне відтворювання одного й того самого компонентного складу. Характеризуються стійкістю граматичних категорій. Слова у складі фразеологізмів мають часто переносне значення. Контекстуальна обумовленість вживання.

Номер слайду 3

Завдання із «секретом». Записати подані фразеологізми за лексичним значенням у такому порядку:1. Хитра, непорядна людина.2. Добре запам'ятовувати.3. Бути в розпачі, впадати у відчай.4. Людина, яка тримається неприродньо прямо, виструнчено.5. Дуже пильно дивитися на когось.6. Про вродливу людину.7. Коли винному придумують кару, яка насправді є його визволенням .. Довідка: ні в казці сказати, ні пером описати; карбувати в своїй пам'яті; у вічі лис, а за очі як біс; аршин проковтнув; а щуку кинули в річку; їсти очима; рвати волосся на голові. Ключ: з перших букв запишіть назву нашої країни.

Номер слайду 4

Діяти енергійно, рішуче;Прагнути одночасно досягти успіху в декількох різних справах;Неможливо знайти, виявити;Дивитись на когось(щось) із нерозумінням, здивуванням;Фальшивий нещирий вияв емоцій;Придбати що-небудь , не бачачи й не знаючи його якості;Надовго щось запам’ятати;Бути надто заклопотаним, не мати часу; Вести пусту розмову;Дуже мало.

Номер слайду 5

Записати речення, на місці пропусків вставити фразеологізми з довідки1. Коли ми піднялися на гору, село було видно …. . 2. Приїзд давніх друзів був … .3. Бур'яни на городі ростуть як … .4. Цю місцевість він знає як … .5. Що йому не кажи - все як … .6. Схожі між собою як … .7. Після такої роботи сон …Кіт наплакав. Як рукою зняло. Гриби після дощу. Як на долоніЗ гуски вода. Свої п’ять пальців. Як сніг на голову. Дві краплі води. Довідка

Номер слайду 6

Фразеологізм виступає одним членом речення, скільки б слів до нього не входило. Фразеологізм-присудок: він і бровою не повів;Фразеологізми-підмети: вказують на діяча: в ті пущі не заходила ніколи ні одна жива душа.дію-процес: мати впливову руку — велике діло.абстрактне поняття: на головах творився сміх і гріх. 

Номер слайду 7

Фразеологізми-обставини:співзвучні з прислівником часу, образу дії та мети: До нових віників пам’ятатимемо. Фразеологізм до нових віників можна замінити прислівником довго: Довго пам’ятатимемо.фразеологізми, виражені дієприслівниковим зворотом: Покрутивши носом, малюк почав їсти кашу.становлять собою конструкції з компонентами хоч, як, мов: Вони стояли мовчки, мов у рот води набрали.фразеологізми з дієсловом у неозначеній формі: Жінки зібралися біля двору баляндраси правити. Фразеологізми-додатки:фразеологізми, співвідносні з іменними частинами мови: Каракоша переводив лихе око з коня на Лучука й назад (П. Загребельний). дієслівний компонент у формі інфінітива: На базарі кожен вміє витрішками торгувати. Фразеологічні означення: вказують на ознаку предмета, яка надає підсилення: Гостра на язик, вона не могла змовчати. може виражатися дієслівним фразеологізмом у формі інфінітива: А якщо я забуду свою обіцянку тримати язик за зубами?

Номер слайду 8

Записати речення, знайти в них фразеологізми, визначити їх синтаксичну роль. Катруся розповідала про свої пригоди п’яте через десяте. Сунути свого носа в чужі справи – це твоя звичайна манера поведінки. Довелося хлопцеві покуштувати березової каші. Довелося взяти руки в ноги й бігти чимдуж. Дівчата як кров з молоком працювали до самого вечора. Дядько любив чужими руками жар загрібати. Він довго ще почував себе ні в сих ні в тих. Шила в мішку, синку, не сховаєш.

Номер слайду 9

Послідовність розбору фразеологізму1. Розкрийте значення фразеологізму, краще з використанням словника.2. З’ясуйте походження фразеологізму.3. Визначте, з чим співвідносний фразеологізм: зі словом, словосполученням чи реченням.4. Доберіть до фразеологізму синонім чи антонім (якщо є).5. Укажіть, яким членом речення є фразеологізм.

Номер слайду 10

Домашнє завдання: Скласти і записати речення, у яких подані фразеологізми виступатимуть у ролі певних членів речення. Один із фразеологізмів розберіть за наданим алгоритмом. Прометеїв вогонь – підмет;Підливати у вогонь олії – присудок;Домашнє вогнище – додаток;Між двох вогнів – обставина.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Колбасова Алла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Козоріз Наталя Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
24939
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку