Згадаймо: Фразеологізми – стійкі словосполучення, які сприймаються як єдине ціле й уживаються носіями мови в усталеному значенні. Виконують найрізноманітніші стилістичні функції: оцінну, емоційно-експресивну, функцію створення сатири й гумору та ін. Особливості фразеологізму: Лексичне значення виражається сполученням кількох слів, значення фразеологізму єдине. Постійне відтворювання одного й того самого компонентного складу. Характеризуються стійкістю граматичних категорій. Слова у складі фразеологізмів мають часто переносне значення. Контекстуальна обумовленість вживання.
Завдання із «секретом». Записати подані фразеологізми за лексичним значенням у такому порядку:1. Хитра, непорядна людина.2. Добре запам'ятовувати.3. Бути в розпачі, впадати у відчай.4. Людина, яка тримається неприродньо прямо, виструнчено.5. Дуже пильно дивитися на когось.6. Про вродливу людину.7. Коли винному придумують кару, яка насправді є його визволенням .. Довідка: ні в казці сказати, ні пером описати; карбувати в своїй пам'яті; у вічі лис, а за очі як біс; аршин проковтнув; а щуку кинули в річку; їсти очима; рвати волосся на голові. Ключ: з перших букв запишіть назву нашої країни.
Діяти енергійно, рішуче;Прагнути одночасно досягти успіху в декількох різних справах;Неможливо знайти, виявити;Дивитись на когось(щось) із нерозумінням, здивуванням;Фальшивий нещирий вияв емоцій;Придбати що-небудь , не бачачи й не знаючи його якості;Надовго щось запам’ятати;Бути надто заклопотаним, не мати часу; Вести пусту розмову;Дуже мало.
Записати речення, на місці пропусків вставити фразеологізми з довідки1. Коли ми піднялися на гору, село було видно …. . 2. Приїзд давніх друзів був … .3. Бур'яни на городі ростуть як … .4. Цю місцевість він знає як … .5. Що йому не кажи - все як … .6. Схожі між собою як … .7. Після такої роботи сон …Кіт наплакав. Як рукою зняло. Гриби після дощу. Як на долоніЗ гуски вода. Свої п’ять пальців. Як сніг на голову. Дві краплі води. Довідка
Фразеологізм виступає одним членом речення, скільки б слів до нього не входило. Фразеологізм-присудок: він і бровою не повів;Фразеологізми-підмети: вказують на діяча: в ті пущі не заходила ніколи ні одна жива душа.дію-процес: мати впливову руку — велике діло.абстрактне поняття: на головах творився сміх і гріх.
Фразеологізми-обставини:співзвучні з прислівником часу, образу дії та мети: До нових віників пам’ятатимемо. Фразеологізм до нових віників можна замінити прислівником довго: Довго пам’ятатимемо.фразеологізми, виражені дієприслівниковим зворотом: Покрутивши носом, малюк почав їсти кашу.становлять собою конструкції з компонентами хоч, як, мов: Вони стояли мовчки, мов у рот води набрали.фразеологізми з дієсловом у неозначеній формі: Жінки зібралися біля двору баляндраси правити. Фразеологізми-додатки:фразеологізми, співвідносні з іменними частинами мови: Каракоша переводив лихе око з коня на Лучука й назад (П. Загребельний). дієслівний компонент у формі інфінітива: На базарі кожен вміє витрішками торгувати. Фразеологічні означення: вказують на ознаку предмета, яка надає підсилення: Гостра на язик, вона не могла змовчати. може виражатися дієслівним фразеологізмом у формі інфінітива: А якщо я забуду свою обіцянку тримати язик за зубами?
Записати речення, знайти в них фразеологізми, визначити їх синтаксичну роль. Катруся розповідала про свої пригоди п’яте через десяте. Сунути свого носа в чужі справи – це твоя звичайна манера поведінки. Довелося хлопцеві покуштувати березової каші. Довелося взяти руки в ноги й бігти чимдуж. Дівчата як кров з молоком працювали до самого вечора. Дядько любив чужими руками жар загрібати. Він довго ще почував себе ні в сих ні в тих. Шила в мішку, синку, не сховаєш.
Послідовність розбору фразеологізму1. Розкрийте значення фразеологізму, краще з використанням словника.2. З’ясуйте походження фразеологізму.3. Визначте, з чим співвідносний фразеологізм: зі словом, словосполученням чи реченням.4. Доберіть до фразеологізму синонім чи антонім (якщо є).5. Укажіть, яким членом речення є фразеологізм.
Домашнє завдання: Скласти і записати речення, у яких подані фразеологізми виступатимуть у ролі певних членів речення. Один із фразеологізмів розберіть за наданим алгоритмом. Прометеїв вогонь – підмет;Підливати у вогонь олії – присудок;Домашнє вогнище – додаток;Між двох вогнів – обставина.