Урок "Написання не з прикметниками"

Про матеріал
Тема. НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ Мета:  навчальна: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;  розвивальна: розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;  виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до природи, шанобливе і чуйне ставлення до тваринного світу. Методи та прийоми: усний виклад вчителем матеріалу, бесіда, спостереження учнів над мовою, метод вправ.
Перегляд файлу

НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ

Мета:

  • навчальна: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
  • розвивальна: розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
  • виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до природи, шанобливе і чуйне ставлення до тваринного світу.

Методи та прийоми: усний виклад вчителем матеріалу, бесіда, спостереження учнів над мовою, метод вправ.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: роздатковий матеріал, картки.

Література:

1. Глазова О. П.  Рідна мова : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Глазова О., Кузнецов Ю. Б.  – К. : Педагогічна преса, 2006.

2. Методика викладання української мови в середній школі : підручник / І. С. Олійник, В. К. Іваненко, Р. П. Рожило; за ред. Олійник І. С. – К. : Вища школа, 1989.

3. Методика навчання української мови в середніх освітніх навчальних закладах / за ред. М. І. Пентелюк. – К. : Ленвіт, 2005.

4. Омельчук С. А. Усі уроки української мови у 6 класі / Омельчук С. А., Ляшкевич А. Ш. – Харків : Основа, 2011.

5. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова   5 –  12 класи. – К. : Перун, 2005.

 

План

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
  4. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
  5. Вивчення нового матеріалу.
  6. Закріплення набутих знань.
  7. Підсумки уроку. Оцінювання.
  8. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

ХІД УРОКУ

План

  1. Організаційний момент.
  • Доброго дня, діти! Сьогодні ми продовжуємо вивчати прикметник.

А для початку перевіримо домашнє завдання.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

Ігрове завдання

   Утворити прикметники із суфіксами -еньк-,-есеньк-, -ісіньк- і записати у відповідні клітинки  кросворда.

    Низький, густий, круглий, чепурний, чистий, високий, білий, гарний, малий, повний.

 

 

 

П

 

 

 

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

 

 

Р

 

Е

С

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

 

И

 

 

І

С

І

Н

Ь

К

И

Й

 

 

 

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

М

 

 

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

 

 

 

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

 

 

Н

І

С

І

Н

Ь

К

И

Й

 

 

И

 

 

 

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

К

 

 

 

 

Е

Н

Ь

К

И

Й

 

Відповіді:

  1. Чепурненький;
  2. Гарненький;
  3. Чистісінький;
  4. Низенький;
  5. Маленький;
  6. Біленький;
  7. Густенький;
  8. Повнісінький;
  9. Височенький;
  10. Кругленький.

 

  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Діти розгортаємо ваші зошити записуємо число класна робота.

Темою нашого уроку є написання не з прикметниками.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Додаток.

  1. Закріплення набутих знань.

№1. Диктант.

 (Не)високі дерева; ця дівчина (не)висока; його будинок (не)високий, а низький; (не)заможні громадяни; мій брат (не)заможній; (не)гідний учинок; (не)щасний випадок; (не)гайний результат; (не)досяжна мрія; (не)мічний дідусь; рішення (не)справедливе.

 

№2 Картка 1

 Завдання: доповнити незакінчені прислів'я, розкрити дужки, пояснити написання не з прикметниками.

Родися (не)багатим, а...   (щасливим).

Дружній череді вовк (не)...  (страшний).

Б'ють (не)лежачого, а...     (ледачого).

(Не) надійний друг гірше (не)...   (друга).

Питай (не)старого, а...    (бувалого).

 

 

 

№3. Вибірково-розподільний диктант.

Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Без частки не

не вживається

Можна дібрати

синонім без частки не

Є протиставлення

 

 Небідний (багатий); не великий, а малий; не веселий, а сумний; недбалий; неозорий; невсипущий; не гарячий, а холодний; невеликий( малий); невисокий (низький);  не добрий, а злий;  ненависний; незрячий (сліпий);  не рідний, а чужий; не сильний, а повільний; негайний; незграбний; невеселий (сумний); нещасливий (сумний).

Без частки не

не вживається

(разом)

Можна дібрати

синонім без частки не

(разом)

Є протиставлення

(окремо)

недбалий;

неозорий;

невсипущий;

ненависний;

негайний;

незграбний.

Небідний (багатий);

невеликий( малий);

невисокий (низький);  

незрячий (сліпий);

 невеселий (сумний);

нещасливий (сумний).

Не великий, а малий;

не веселий, а сумний;

не гарячий, а холодний;

не добрий, а злий;

не рідний, а чужий;

не сильний, а повільний.

 

 

№4. Картка 2.  Дослідження-відновлення.

 Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прикметники з часткою не.

1) ... на розум. 2) ... проби. 3) Хома ... . 4) Глянути ... оком. 5) ... голо­сом. 6) Побила лиха та ... година. 7) ... сила поплутала.

Довідка: не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.

 Пояснити значення відновлених фразеологізмів. Два-три звороти ввести у самостійно складені речення.

 

Небагатий на розум — нетямущий; невисокої проби — недосконале; Хома невірний — людина, що сумнівається; гля­нути недобрим оком — наврочити; нелюдським голосом — дуже голосно; побила лиха та нещаслива година — кого-небудь спіткало нещастя, горе; нечиста сила поплутала — трапилось щось необдумане, помилкове.

№5.  Розгадаймо загадки.

 1. Той, якого не можна перемогти, перебороти. 2. Той, який заслуговує на осуд, викликає заперечення чого-небудь. 6. Той, який не може довго всидіти на одному місці.

Той, якого не можна побачити. 4. Той, без якого не можна обійтися. 5. Той, який не міняє свого положення. 7. Який не має відхилень від чого-небудь.

Ключ. 1. Нездоланний. 2. Негативний. 3. Незримий. 4. Необхідний. 5. Не­порушний. 6. Непосидючий. 7. Неухильний.

  1. Підсумки уроку. Оцінювання.

Виконання тестових завдань для взаємоперевірки

Подумати й вибрати правильні варіанти відповідей

1. У прикметників частка не пишеться окремо, якщо:

а) без частки не слово не вживається;

б) є протиставлення;

в) прикметник виступає в ролі присудка;

г) слово можна замінити синонімом без частки не.

2. У якому реченні частка не з прикметником пишеться разом?

а) Щастя Грицькове було не/велике.

б) Аж тепер тільки почув він своє горе, і не/щаслива пригода стала ясно перед очима.

в) Коли ніч стемніла, долина наповнилась не/звичними голосами.

г) На уроках я став не/уважний.

3. У якому слові частка не входить до складу префікса недо-?

а) Недоступний; б) недобросовісний;

в) недотепний; г) недомовний.

4. Назвати слово, в якому частка не входить до складу кореня.

а) Нещадний; б) неуспішний;

в) нетутешній; г) нечемний.

5. З’ясувати, в якому слові частка не виконує роль префікса.

а) Нещасний; б) неясний;

в) нетямний; г) нетривкий.

6. Визначити, в якому ряді слів прикметники з часткою не пишуться окремо.

а) Не/полярний, не/постійний, не/правдивий;

б) не/порядний, не/озорий, не/однаковий;

в) не/старий, а молодий; не/радий, а сумний; вітер не/помірний;

г) не/правильний, не/обхідний, не/міцний.

Варіанти правильних відповідей: 1) б, в. 2) б, в. 3) г. 4) а. 5) б. 6) в.

  1. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

1. Скласти діалог на тему «Людина  і природа», використовуючи прикметники з часткою не.

2. Скласти усне повідомлення в науково стилі на тему «Правопис частки не з іменниками і прикметниками».

docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку