Вікторина "Моя мова – багатство мого народу" 6 клас

Про матеріал
Вікторина "Моя мова – багатство мого народу". Мова – то краса нашого життя, – наше майбутнє. Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.
Перегляд файлу

Розгорнутий план-конспект позакласного заходу з

української мови та літератури у 6 класі

Тема: Вікторина: «Моя мова – багатство мого народу»

Мета: узагальнити й систематизувати мовні знання; навчити учнів через гру пізнавати та відкривати для себе нові знання та черпати їх з книг та підручників; розвивати увагу, мовленнєву діяльність, логічне мислення, творчі здібності; розвивати мовлення, творчі можливості учнів, логічне мислення, пізнавальні інтереси, світогляд учнів; виховувати любов до рідної мови, усної народної творчості, до України; колективізм, партнерство та взаємовиручку; виховання високої естетичної культури; створення в класі атмосфери дружби, взаєморозуміння та підтримки.

Тип позакласного заходу: мовно-літературна вікторина.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, випереджувальні завдання.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, відеозапис.

Наукова та методична література

Українська література : підруч. для 6 кл. загальноосвітн. навч. закл. О. М. Авраменко. – К. : Грамота. 2014. – 264 с.

Українська мова : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К. : Генеза. 2014. – 256 с.

Українські народні прислів'я, приказки, загадки, скоромовки. Н. С. Шумада – К. : Веселка. 1985. – 173 с.

Електронне джерело: https://kulinaukr.blogspot.com/2015/02/blog-post_81.html (підбірка загадок).

Електронне джерело: http://maysterni.com/publication.php?id=18462 (вірші).

Електронне джерело: https://mala.storinka.org (епіграф).

Хід заходу

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення епіграфу заходу.

Епіграф

"Мова - втiлення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любiмо ïï, вивчаймо ïï, розвиваймо ïï! Борiмося за красу мови, за правильнiсть мови, за приступнiсть мови, за багатство мови..."

Максим Рильський

Слово вчителя. Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, – наше майбутнє.  Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ. 

Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Тож ми починаємо змагання знавців української мови. Девіз нашого змагання: 

Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться. 

Солодке слово «перемога» нелегко всім дається. 

Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.       

ІІІ. Проведення вікторини.

Слово вчителя. Сьогодні ви матимете змогу показати свої знання, уміння, навички, ерудицію та кмітливість. Отже, перевіримо ваші знання української мови та української усної народної творчості загалом.

Виразне читання вірша учнем.

Мово моя українська,

Батьківська, материнська,

Я знаю тебе не вивчену –

Просту, домашню, звичну нам,

Не з-за морів покликану,

не з словників насмикану.

Ти у мене із кореня,

полем мені наговорена,

дзвоном коси прокована

в чистій воді смакована,

болем очей продивлена,

смутком багать продимлена,

з хлібом у душу всмоктана,

в поті людськім намокнута,

з кров’ю моєю змішана,

і аж до скону залишена

в серці моїм. Ти звеш сюди

Добрих людей до бесіди!

Слово вчителя. Мова – то цілюще джерело, і хто не припадає до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією. Поетичний струмінь живе в слові, й слово немислиме без неї, як немислима річка без води.

Учні обирають журі та за бажанням можуть поділитися на команди. Умови конкурсу знавців рідної мови: учні 6 класу отримують різні завдання, які виведено на мультимедійній дошці. Кожне завдання виконується і на швидкість і на знання правильної відповіді.

Перегляд презентації з завданнями.

І етап. «Народ скаже, як зав’яже» (слайд 2)

Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів’я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. Запропоновані частини прислів’їв, які необхідно продовжити.

  • Що посієш…(те й пожнеш).
  • Зробив діло…(гуляй сміло).
  • Не вір словам…(а вір ділам).
  • Життя прожити - …(не поле перейти).
  • Дарованому коневі…(в зуби не заглядають).
  • Вік живи…(вік учись).
  • Сім раз відмір…(раз відріж).
  • Краще синиця в руках…(ніж журавель у небі).
  • На чужому горі…(щастя не збудуєш).  
  • Слово – не горобець…(вилетить – не впіймаєш).
  • З ким поведешся…(того й наберешся).
  • Хочеш їсти калачі…(не сиди на печі).
  • Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати). 
  • Без верби і калини …(нема України).
  • Книга вчить, як …(на світі жить).
  • Не знаючи броду, … (не лізь у воду).

Слово вчителя. Шановне журі, просимо підрахувати бали за перший етап. Отже, закінчився перший конкурс. Можна ставити вже перші бали. Журі просимо оголосити бали для кожного учасника (або для кожної з команд, якщо учні на них поділилися).

А поки наші команди виконують поставлене перед ними завдання, ми пропонуємо вашій увазі вірш Василя Симоненка «Моя мова» (слайд 3).

Виразне читання вірша учнем.

МОЯ МОВА

Все в тобі з'єдналося, злилося - 

Як і поміститися в одній! — 

Шепіт зачарований колосся, 

Поклик із катами на двобій.

Ти даєш поету дужі крила, 

Що підносять правду в вишину, 

Вченому ти лагідно відкрила 

Мудрості людської глибину.

І тобі рости й не в'януть зроду, 

Квітувать в поемах і віршах, 

Бо в тобі — великого народу 

Ніжна і замріяна душа.

 

II етап. «Мовне асорті».

Слово вчителя. Кожній команді і кожному її учаснику будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь (слайд 4).

1. Державна мова України (українська). 

2. Найбільша одиниця мови (текст). 

3. Частина мови, яка називає ознаку (прикметник). 

4. Знак у кінці питального речення (?). 

5. Чим починається репліка діалогу на письмі (-). 

6. Слова з протилежним значенням (антоніми). 

7. Перша буква у власній назві (велика). 

8. Знак у слові з-поміж (дефіс). 

9. Назва розписного яйця (писанка). 

10. Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири). 

11. Головні члени речення (підмет, присудок). 

12. Список літер встановленого порядку (алфавіт). 

13. Займенник з однієї букви (Я). 

14. Частина тексту з нового рядка (абзац). 

15. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

16. Назвіть останній відмінок української мови (Кличний).

17. Скільки голосних в українській мові? (6)

18. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук) 

19. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

20. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

21. Дослівно наведений уривок з якогось тексту (Цитата).

22. Займенник з однієї букви (Я). 

23. Розмальоване яйце (писанка).

24. Старовинна обрядова новорічна пісня за старим стилем (щедрівка).

25. Наука про минуле (історія).

Слово вчителя. А зараз пропоную прочитати гумореску П. Глазового про мову (слайд 7). Журі підраховують бали.

Виразне читання учнем гуморески.

Найкраща мова

Йде синок до школи вперше.

Пита батька мати:

— Якій мові ми синочка

Будемо навчати —

Українській чи російській?

Обидві ж хороші.

— Хай вивчає ту, якою

Печатають гроші.

ІІІ етап. «Відгадайко»

У цьому етапі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть звичайні загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти (слайд 7).

  • Жовтий клубок по голубій хустині качається, людям усміхається. (Сонечко). 
  • Маленький, чепурненький крізь землю пройшов, червону шапочку знайшов. (Гриб мухомор).
  • Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).
  • Голова її в коморі, а коса її надворі. (Морква).
  • Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).
  • Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
  • У вінку зеленолистім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина).
  • Що можна бачити з заплющеними очима? (Сон).
  • Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби). 
  • Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).
  • Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).

 Слово вчителя. А поки журі підраховують бали за третій етап, пропоную вашій увазі рубрику «Культура мовлення». Давайте виправимо помилки та запам’ятаємо, як слід правильно вимовляти подані словосполучення (слайд 8).

Культура мовлення

1. Закрийте двері – зачиніть двері

2. Мені повезло – мені поталанило, пощастило

3. Прийняти міри – вжити заходів

4. Ні в якому разі – в жодному разі

5. Являється учнем – є учнем

6. При допомозі словника – за допомогою словника.

Слово вчителя. Тепер перед вами мовні загадки–шаради. Починаймо розгадувати! (слайд 9)

  • У якому слові є сто літер п? ( Стоп.)
  • Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).
  • З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).
  • У яку бочку не можна налити води? (У повну).
  • Що в людині найшвидше? (Думка).
  • Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).
  • Які ключі до неба добирають? (Журавлині)
  • У якому слові сорок голосних? (Сорок-а)
  • Який займенник складається з двох звуків, але однієї букви? (Я)
  • Назвіть слово, у якому сім займенників. (Сім’я)
  • Що має болото, озеро, море, а не має річка? (Звука [о]).
  • Що знаходиться всередині школи? (Звук [о]).

Додаткові питання на випадок, якщо в учасників або команд будуть рівні бали.

  • Яке слово складається з семи однакових букв?
  • Яке жіноче ім’я складається з тридцяти букв Я ?
  • Чим закінчується і зима, і весна ?
  • У якому вигуку є 100 однакових звуків?
  • Як написати слово робота п’ятьма літерами? А чотирма?
  • Якою косою не можна кости?
  • Чим закінчується вечір і починається ранок?
  • Який сполучник треба поставити між двома п’ятими буквами алфавіту, щоб утворити назву людини похилого віку?
  • Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво?
  • Які два займенники псують шляхи?
  • За допомогою яких прислівників можна назвати підряд п’ять днів тижня?
  • У якої рослини горить цвіт?
  • Яку країну можна носити на голові?

Перегляд відеозапису «10 фактів про українську мову».

Слово вчителя. Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Отже, шановне журі, просимо оголосити результати вікторини! Сьогодні ми знову переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

 

 

 

docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
2102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку