Розгорнутий план-конспект позакласного заходу з
української мови та літератури у 6 класі
Тема: Вікторина: «Моя мова – багатство мого народу»
Мета: узагальнити й систематизувати мовні знання; навчити учнів через гру пізнавати та відкривати для себе нові знання та черпати їх з книг та підручників; розвивати увагу, мовленнєву діяльність, логічне мислення, творчі здібності; розвивати мовлення, творчі можливості учнів, логічне мислення, пізнавальні інтереси, світогляд учнів; виховувати любов до рідної мови, усної народної творчості, до України; колективізм, партнерство та взаємовиручку; виховання високої естетичної культури; створення в класі атмосфери дружби, взаєморозуміння та підтримки.
Тип позакласного заходу: мовно-літературна вікторина.
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, випереджувальні завдання.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, відеозапис.
Наукова та методична література
Українська література : підруч. для 6 кл. загальноосвітн. навч. закл. О. М. Авраменко. – К. : Грамота. 2014. – 264 с.
Українська мова : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К. : Генеза. 2014. – 256 с.
Українські народні прислів'я, приказки, загадки, скоромовки. Н. С. Шумада – К. : Веселка. 1985. – 173 с.
Електронне джерело: https://kulinaukr.blogspot.com/2015/02/blog-post_81.html (підбірка загадок).
Електронне джерело: http://maysterni.com/publication.php?id=18462 (вірші).
Електронне джерело: https://mala.storinka.org (епіграф).
Хід заходу
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення епіграфу заходу.
Епіграф
"Мова - втiлення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любiмо ïï, вивчаймо ïï, розвиваймо ïï! Борiмося за красу мови, за правильнiсть мови, за приступнiсть мови, за багатство мови..."
Максим Рильський
Слово вчителя. Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, – наше майбутнє. Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.
Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Тож ми починаємо змагання знавців української мови. Девіз нашого змагання:
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово «перемога» нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
ІІІ. Проведення вікторини.
Слово вчителя. Сьогодні ви матимете змогу показати свої знання, уміння, навички, ерудицію та кмітливість. Отже, перевіримо ваші знання української мови та української усної народної творчості загалом.
Виразне читання вірша учнем.
Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену –
Просту, домашню, звичну нам,
Не з-за морів покликану,
не з словників насмикану.
Ти у мене із кореня,
полем мені наговорена,
дзвоном коси прокована
в чистій воді смакована,
болем очей продивлена,
смутком багать продимлена,
з хлібом у душу всмоктана,
в поті людськім намокнута,
з кров’ю моєю змішана,
і аж до скону залишена
в серці моїм. Ти звеш сюди
Добрих людей до бесіди!
Слово вчителя. Мова – то цілюще джерело, і хто не припадає до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією. Поетичний струмінь живе в слові, й слово немислиме без неї, як немислима річка без води.
Учні обирають журі та за бажанням можуть поділитися на команди. Умови конкурсу знавців рідної мови: учні 6 класу отримують різні завдання, які виведено на мультимедійній дошці. Кожне завдання виконується і на швидкість і на знання правильної відповіді.
Перегляд презентації з завданнями.
І етап. «Народ скаже, як зав’яже» (слайд 2)
Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів’я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. Запропоновані частини прислів’їв, які необхідно продовжити.
Слово вчителя. Шановне журі, просимо підрахувати бали за перший етап. Отже, закінчився перший конкурс. Можна ставити вже перші бали. Журі просимо оголосити бали для кожного учасника (або для кожної з команд, якщо учні на них поділилися).
А поки наші команди виконують поставлене перед ними завдання, ми пропонуємо вашій увазі вірш Василя Симоненка «Моя мова» (слайд 3).
Виразне читання вірша учнем.
МОЯ МОВА
Все в тобі з'єдналося, злилося -
Як і поміститися в одній! —
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поету дужі крила,
Що підносять правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости й не в'януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі — великого народу
Ніжна і замріяна душа.
II етап. «Мовне асорті».
Слово вчителя. Кожній команді і кожному її учаснику будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь (слайд 4).
1. Державна мова України (українська).
2. Найбільша одиниця мови (текст).
3. Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
4. Знак у кінці питального речення (?).
5. Чим починається репліка діалогу на письмі (-).
6. Слова з протилежним значенням (антоніми).
7. Перша буква у власній назві (велика).
8. Знак у слові з-поміж (дефіс).
9. Назва розписного яйця (писанка).
10. Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).
11. Головні члени речення (підмет, присудок).
12. Список літер встановленого порядку (алфавіт).
13. Займенник з однієї букви (Я).
14. Частина тексту з нового рядка (абзац).
15. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
16. Назвіть останній відмінок української мови (Кличний).
17. Скільки голосних в українській мові? (6)
18. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
19. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
20. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
21. Дослівно наведений уривок з якогось тексту (Цитата).
22. Займенник з однієї букви (Я).
23. Розмальоване яйце (писанка).
24. Старовинна обрядова новорічна пісня за старим стилем (щедрівка).
25. Наука про минуле (історія).
Слово вчителя. А зараз пропоную прочитати гумореску П. Глазового про мову (слайд 7). Журі підраховують бали.
Виразне читання учнем гуморески.
Найкраща мова
Йде синок до школи вперше.
Пита батька мати:
— Якій мові ми синочка
Будемо навчати —
Українській чи російській?
Обидві ж хороші.
— Хай вивчає ту, якою
Печатають гроші.
ІІІ етап. «Відгадайко»
У цьому етапі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть звичайні загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти (слайд 7).
Слово вчителя. А поки журі підраховують бали за третій етап, пропоную вашій увазі рубрику «Культура мовлення». Давайте виправимо помилки та запам’ятаємо, як слід правильно вимовляти подані словосполучення (слайд 8).
Культура мовлення
1. Закрийте двері – зачиніть двері
2. Мені повезло – мені поталанило, пощастило
3. Прийняти міри – вжити заходів
4. Ні в якому разі – в жодному разі
5. Являється учнем – є учнем
6. При допомозі словника – за допомогою словника.
Слово вчителя. Тепер перед вами мовні загадки–шаради. Починаймо розгадувати! (слайд 9)
Додаткові питання на випадок, якщо в учасників або команд будуть рівні бали.
Перегляд відеозапису «10 фактів про українську мову».
Слово вчителя. Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.
Отже, шановне журі, просимо оголосити результати вікторини! Сьогодні ми знову переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.