Функції. Властивості функції: нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції.

Про матеріал
Мета уроку: повторити й систематизувати набуті учнями у 7 та 8 класах знання про означення, властивості числових функцій та приклади елементарних числових функцій і вигляд їхніх графіків. Сформувати знання учнів про спосіб задання функ¬ції формулою у = f(x). Повторити та систематизувати вміння учнів знаходити значення функції, що відповідає даному значенню аргументу, за даною формулою, і на¬впаки, а також уміння розв'язувати задачі на знаходження області визначення, області значень функції, а також умінь працювати з готовим графіком функції; виробити оперативні вміння роботи з формулою y = f(x).
Перегляд файлу

 

 

Тема уроку. Функції. Властивості функції: нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції.

Мета уроку: повторити й систематизувати набуті учнями у 7 та 8 кла­сах знання про означення, властивості числових функцій та приклади елементарних числових функцій і вигляд їхніх графіків. Сформувати знання учнів про спосіб задання функ­ції формулою у = f(x). Повторити та систематизувати вміння учнів знаходити значення функції, що відповідає даному значенню аргументу, за даною формулою, і на­впаки, а також уміння розв'язувати задачі на знаходження області визначення, області значень функції, а також умінь працювати з готовим графіком функції; виробити оперативні вміння роботи з формулою y = f(x).

Тип уроку: систематизація знань та вмінь, формування знань, виро­блення вмінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект № 12.

Хід уроку

I. Організаційний етап

Учитель повідомляє учням про зміст, орієнтовний план вивчен­ня теми 2 та графік проведення контрольних робіт.

 

II. Перевірка домашнього завдання

Оскільки домашнє завдання попереднього уроку полягало у са­мостійному виконанні аналізу контрольної роботи за розданими вчителем розв'язаннями, на цьому етапі уроку достатньо провес­ти роботу з роз'яснення найскладніших для учнів моментів кон­трольної роботи. У разі необхідності вчитель може роздати учням індивідуальні завдання на відпрацювання проблемних моментів.

 

ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель нагадує учням про те, що однією з основних змістов­них ліній курсу алгебри середньої школи є функціональна лінія. Також учитель нагадує учням, що деякі відомості про функції (означення функції, означення області визначення функції, об­ласті значень функції, графіка функції тощо) учні вже отрима­ли в 7 та 8 класах. Проте вивчених відомостей недостатньо для того, щоб розв'язувати деякі практичні задачі (порівняння значень функцій без обчислення цих значень і т. д.). Тому на цьому уроці постає питання про повторення основних означень та властивостей функцій, а також про існування деяких інших властивостей функ­цій, вивчення цих властивостей і формування певних оператив­них умінь застосовувати ці властивості для розв'язування задач. Останнє твердження виражає головну дидактичну мету даного та наступного уроків.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Усні вправи

  1. Виконайте дії:

1) -1,73 – 2,77;  2) -4,5 ∙ 0,4;   3) 43 : 23;

4) -0,6 ∙ (-0,3) - 0,2;  5) (3,1 + 0,09)0 : ;  6) (-7 + 2,5) : 1,5.

  1. Знайдіть значення виразу:

1) 3 2а при а = -3;  2) 2х - 5 при х = 3;

3) х + у при x = 24, y = -16.

  1. При яких значеннях змінної існує вираз:
    1) х + 9;  2) + 9;   3) ;   4) ;
    5) + 9;   6) ;   7) ?

 

V. Систематизація та доповнення знань

План вивчення матеріалу

  1. Означення числової функції. Супутні поняття. Задання функ­ції формулою y = f(x).
  2. Область визначення функції. Як знайти область визначення функції, заданої формулою y = f(x).
  3. Область значень функції.
  4. Графік функції.
  5. Основні види елементарних функцій, вивчені у 7 та 8 класах, їхні властивості та графіки.

 

Опорний конспект № 12

 

Функція це залежність змінної у від змінної х, при якій кожному значенню х відповідає єдине значення у.

Позначається: y = f(x), де х — аргумент (незалежна змінна); у — функція, значення функції (за­лежна змінна); f(x0) — значення функції в точці х0.

Приклад. Дано функцію f(x) = x2 - 3х + 2.

Знайдемо: 1) f (0) 2) f (-1); 3) f (а).

Розв’язання

1) f (0) = 02 30 + 2 = 2;

2) f (-1) = (-1)2 3(-1) + 2 = 6;

3) f (a) = a2 – 3a + 2.

 

Область визначення функції D(f) — це множина всіх зна­чень, яких набуває аргумент.

 

 

Як знайти область визначення функції y = f(x)

 

 

1.  Якщо f(x) — многочлен, то D(f) = R.

 

2. Якщо , D(f) знаходимо з умови: Q(x) 0 (зна­менник дробу не дорівнює 0).

3.  Якщо  , то D(f) знаходимо з умови: R(x) ≥ 0.

Приклад. Знайдемо область визначення функції:
1) у = 3х2 х + 1; 2) у = ; 3) .

 

Розв'язання

 

 

1)  3х2 х + 1 — многочлен, тому D(y) = R;

2) існує, коли 3х 20; х. Отже, D(y)= ;

3)   існує, коли х2 3x 0; х 0; х 3.

     Отже, D(y) = (-; 0)(0; 3)(3; +).

 

 

Область значень функції E(f) множина всіх значень змінної у, яких вона може набувати при всіх значеннях аргу­менту, взятих з D(f).

 

 

Приклад. Знайдемо область значень функції у = + 1.

Розв'язання

 

 

При всіх x D(f) ≥ 0, тому +11, отже, для функції            у = + 1 Е(у) = [1; +).

 

 

Числовою функцією називають функцію, область визначен­ня й область значень якої є числовими множинами.

 

 

Графіком функції y = f(x) називають множину всіх точок координатної площини з координатами (х; f(x)), де х «пробігає» всю область визначення f(x) (a yвідповідне значення функ­ції / у точці х).

 

 

Деякі елементарні функції та їхні графіки

 

 

1. y = kx + b —лінійна функція

2. у = x2

 

 

3.  у =

4. y =

 

 

 

 

 

 

Методичний коментар

Навчальний матеріал уроку складається в основному з мате­ріалу, який було засвоєно учнями в 7 та 8 класах (новим є лише спосіб задання функції формулою y = f(x)). Проте обсяг навчаль­ного матеріалу досить великий. Тому для більш раціонального ви­користання навчального часу на уроці вчитель може організувати роботу учнів з повторення та систематизації матеріалу як само­стійну роботу з текстом підручника або з текстом, що міститься в опорному конспекті № 12. Докладними поясненнями вчителя можуть бути доповнені питання про спосіб задання функції фор­мулою y = f(x) і способи роботи з нею та про відшукання області визначення функції, заданої формулою y = f(x).

 

VI. Формування вмінь

Усні вправи

Функція задана формулою f (x) = .

1) Що означають записи f (2) і f (-8)?

2) Чому дорівнюють значення виразів f (2) і f (-8) ?

3) Яка область визначення функції?

4) Який із даних графіків є графіком цієї функції?

Письмові вправи

Вправи, запропоновані для розв'язування на даному уроці, ма­ють відтворювати стандартні ситуації, розглянуті вище:

  1. для функції, заданої формулою у = f(x), знайти значення функ­ції для заданого значення аргументу, і навпаки;
  2. для функції, заданої формулою у = f(x), знайти область визна­чення;
  3. за даним графіком функції знайти значення функції для за­даного значення аргументу, знайти значення аргументу для заданого значення функції, знайти область визначення та об­ласть значень;
  4. для функції, заданої формулою у = f{x), визначити, які з точок лежать на графіку, а які не належать йому, а також визначити точки перетину графіка з координатними осями.

 

VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання

  1. Через яку з даних точок проходить графік функції у = х2 + 2 ?

1) А(-2; 0);   2) В(-2; -2);  3) С(-2; 6);   4) D(-2; 2).

  1. Областю визначення якої з наведених функцій є проміжок (9; + ∞)?

1) y = ;  2) у = ;  3) у = ;  4) у = .

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити зміст нових понять (див. опорний конспект № 12).
  2. Розв'язати вправи, аналогічні за змістом розглянутим на уроці.
  3. Повторити розв'язування лінійних нерівностей з однією змінною.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
2306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку