Функціональна стилістика і культура мовлення.

Про матеріал
Мова і мовлення- два взаємопов'язані і взаємозумовлені явища. Мовлення- це спосіб висловлення думки, а мова- це засіб, за допомогою якого цей засіб реалізується. У мовленні важливо дотримуватися норм, які допомагають літературній мові зберігати цілісність і загальноприйнятість, а також допомагають виконати культурну функцію. Мовлення кожного носія буде тільки тоді правильним, органічним, коли він знатиме літературну мову і послуговуватиметься її засобами в усіх комунікативних ситуаціях.
Перегляд файлу

                       Функціональна  стилістика   і   культура    мовлення                                                   У завданнях 1-15 потрібно вибрати ОДНУ найбільш правильну відповідь.
1. Виберіть речення, у якому порушено норми сучасної української літературної мови.
А. На жаль, останнім часом комп'ютер та відео все більше заміняють молоді книжки.
Б. Сьогодні Марина знову запізнилася до школи через свою недисциплінованість.
В. Усі ми громадяни планети Земля і маємо нести відповідальність за її майбутнє.
Г. Юрій визирнув із-за рогy будинку і, переконавшись, що всі пішли, заспокоївся.
Д. Кожен медичний працівник зобов'язаний турбуватися за здоров'я своїх пацієнтів.
2.  Виберіть рядок, у якому всі слова розташовані в алфавітному порядку.
А. Грім, грішник, гризти, гример, гримучий.
Б. Гора, городок, горох, гороїжитися, горща.
В. Горбок, гордий, гординя, гордій, гордість.
Г. Гормон, горниця, горностай, горно, горня.
Д. Граємось, гранило, граніт, грань, горянка.
3. Виберіть рядок, у якому всі слова є синонімами.
А. Головний, провідний, свідомий, стрижневий.
Б. Гостинець, подарунок, презент, сувенір, хліб.
В. Здогадливий, беручкий, кмітливий, умовний.
Г. Раптовий, ґвалтовний, наглий, несподіваний.
Д. Гладкий, огрядний, рівний, ситий, тілистий.
4. Виберіть рядок, у якому всі слова мають подвійний наголос.
А. Пасічництво, переросток, пітьма, реберце, розбір.
Б. Переспів, по-весняному, разом, сміливий, ясний.
В. Пінистий, показник, пташник, разовий, храмовий.
Г. Серденько, світанковий, перед, темник, чорнозем.
Д. Недоважок, подання, полімерія, слідом, чималий.
5. Виберіть рядок, у якому в усі слова потрібно вставити С.
А. ..питати, .формувати, бе..киддя, .кривитися.
Б. ..хотіти, каменілість, .тирання, бе .правний.
В. ..хитрувати, ..шити, ро..цінювати, ..карбниця.
Г. Бе..iдник, ро. томір, ..чищення, пішуватися.
Д. Ви..трина, .гортання, ро..тковий, жовкнути.
6. Виберіть рядок, у якому всі слова потрібно писати з одною -Н-.
А. Буря..о, ліче.ий, мережа.ий, пане..я, стара..о.
Б. Ва..а, збудже..ий, зволоже..о, оста..e, указа.ий.
В. Влас..е, жада.ий, копале..ь, скля.ий, страш.ий.
Г. Дур..о, епіч.ий, подолаий, попідти ю, упов..i.
Д. Бажа..о, істи. ий, ніч.ий, посипа.ий, скоше..о.
7. Виберіть рядок, у якому всі прикметники написано правильно.
А. Букваревий, палацевий, стильовий, товщий.
Б. Грошовитий, дійовий, плюшовий, тихіший.
В. Грубший, клавішний, натрійовий, нульовий.
Г. Грушевий, дійовий, кварцовий, оранжевий.
Д. Андрієве, межовий, товаришова, яблуневий.
8. Виберіть рядок, у якому всі відмінкові форми числівників записано правильно.
А. Biсьмома, дев'яноста, сімдесяти, трьохсот.
Б. Двохсот, дев'ятьома, тридцятьма, тристам.
В. Одинадцятьма, одним, на ста, шестидесяти.
Г. П'ятьох, сороками, сьомому, шести сьомих.
Д. Вісьмистами, однією другою, сімом, сотим.

9. Виберіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
А. Наталка нічого не говорила, лише дивилась на мене посміхаючись.
Б. Перед нами лежала угода, щойно підписана всіма членами зборів.
В. Осяяний сонцем він здавався схожим на жовту кульбабку навесні.
Г. Прочитане Миколою оповідання довго ще обговорювалося в клaci.
Д. Вони так і йшли, тримаючись за руки, і не зважали на оточуючих.
10. Виберіть рядок, у якому всі слова написано правильно.
А. Братський, бряжчати, вояччина, вранішній, сонячник, ткацтво.
Б. Вощаний, людство, онезький, Перелажченко, торішній, яєчня.
В. Вужче, дрогобицький, Одещина, пропагандиський, яблучний.
Г. Дужче, казахський, пісчаний, пшеничний, сердечний, убозтво.
Д. Блищий, верещу, Bінниччина, Онисьчин, річний, сердешний.
11. Виберіть рядок, у якому всі слова написано правильно.
А. вирій, гора Костянтинів Камінь, завод «Граніт», парк Булонський ліс.
Б. Вітебське воєводство, Іран, Північний льодовитий океан, порт «Ізюм».
В. Адміністрація Президента України, Прокрустове ложе, Троїстий союз.
Г. Будинок офіцерів, Західний Буг, чернівчанка, шевченківська премія.
Д. бульдог, Генеральний прокурор України, Перська затока, шевченкіана.
12. Виберіть речення, у якому розділові знаки поставлено правильно.
А. Pаптом знявся сильний вітер пішов рясний дощ, і розігнав усіх-усіх дітлахів до домівок.
Б. Сонечко ще не зійшло, і довкола панує ніжна музика ранкової роси, прохолоди і тиші.
В. Чомусь ніяк не розпочинається літо і сонечко, вмите холодними дощами, не радує нас.
Г. Щасливий той: хто зміг знайти свій шлях у житті і живе в злагоді із собою і людьми.
Д. Над зеленим гаєм зійшло сонце, освітило верхівки дерев і соловей завів ранкову пісню.
13. Виберіть речення, у якому розділові знаки поставлено правильно.
А. Дівчата наплели вінків, хлопці розклали вогнище і до свята все готово.
Б. Тільки палиця стирчить у дверях, як знак, того, що баба Одарка дома.
В. У гущавині було повно грибів, неначе їх хтось навмисно там насадив.
Г. Учора це здавалося вигадкою: сьогодні ж Маринці було не до жартів.
Д. Він глянув довкола багато людей, усі про щось палко сперечаються.

14. Виберіть рядок, у якому фонетичну транскрипцію слова виконано правильно  слова виконано правильно.
А. Об'їжджати-[обйіжджати].
Б. Розрісся —[розріс' с 'а].
В. Узбіччя -[уз'б'іч':а].
Г. Щільність-[щіл'н'іс'т'].
Д. Діяльність-[д'ійал'н'іс'т'].
15. Виберіть речення. у якому розділові знаки поставлено НЕправильно.
А. Улітку ж відома річ ycі намагаються якнайменше думати про зимy і холод.
Б. 1дучи додому, Марійка навіть не сподівалася побачити там стільки родичів.
В. Ми дуже поспішали, однак зупинилися помилуватися чарівним краєвидом.
Г. Місяць зайшов за хмари, а парубок, здавалося, зовсім зник з очей присутніх.
Д. Він може виготовити надзвичайно багато красивих речей і дарувати їх усім.
У завданнях 16-20 потрібно знайти ВКАЗАНУ КІЛЬКІСТЬ правильних відповідей.
16. Виберіть ДВА речення, у яких немає помилок.
А. Нашого вчителя звали Затуливітер Григорій Iгоревич.
Б. Олена Кузьмівна чекала на зустріч з Олегом Луковенко.
В. Слово взяла доктор наук Григоренко Алла Євгеніївна.
Г. У мене призначено зустріч із Трощаком Iваном Савичем.
Д. Борисенко Олену Миколаєвну знали і любили всі ми.
Е. День завершився бесідою з Семченко Іваном Хомичем.
17. Виберіть ДВА рядки, у яких усі префікси пишуться однаково.
А. Пр..вражий, пр. велебний, пр..злий, пр.звисько.
Б. Пр. блуда, пр..бляклий, пр. вітний, пр.досить.
В. Пр.жилий, пр.гачувати, пр. глушений, пр.рва.
Г. Пр.красно, пр.зирство, пр..стол, пр. поганий.
Д. Пр.. вабити, пр..бережна, пр..гірок, пр..cідання.
18. Виберіть ТРИ рядки, у яких усі слова потрібно писати з апострофом.

А. Верхів..ями, В..ячеслав, здоров.я, з.ізд, моркв..яний.
Б. Від..іхати, в..язи, зав.ються, п..ятірня, роз.яснювати.
В. Двох..ярусний, Лук..янівка, полум..яний, череп..янка.
Г. Дит. ясла, любов.ю, мавп. ячий, під..іжджаючи, тім..я.
Д. Без..язикий, В..язьма, з.,явитися, матір.ю, міжгір..я.
Е. Верб..я, В..ятка, об.ізд, пан.свропейський, півящика.
19. Виберіть ДВА рядки, у яких у всі слова потрібно вставити Е.
А. Вибор.ць, зб.рігаеться, р. човина, смаж. ння, ц. тата.
Б. Возв..личте, дуж. чка, л..вада, пос.редині, ш.л..стіти.
В. Кош..чок, р.місник, розробл. ний, с..рветка, старатль.
Г. Кл..котіти, прич. пити, р. шітце, см..речина, сходж..нь.
Д. Б..реться, бр. ніти, кач. чка, передбач. нь, сх..матично.
Е. В..рховний, кор.дор, подуш. чка, р..берце, ск..листий.
20. Виберіть ДВА рядки, у яких у всі слова потрібно вставити Ь.
А. Вибрат.., дз.обнути, кін.чик, піднос..ся, ред..ці.
Б. Віл..шаний, вір..те, навпростец., нян. чити, сяд..
В. Вітаєш.ся, волин..ський, герц., гладунец. глян..
Г. Держал..це, нен..чин погод..ся, побуд.., т..мяний.
Д. Бул..йон, дон..ці, звідусіл.., нуд..гувати, різ..бяр.
Е. Ван,кир, весел..це, підніс..ся, син..,сіл..ський.

У завданнях 21-31 потрібно знайти ВСI правильні відповіді (їх може бути будь-яка кількість).
21. Виберіть словосполучення, у яких числівники з іменниками узгоджено правильно.
Д. Вiciм солдат.
Е. Два селянина.
Ж. Півтора кадри.
3. Півтора раза.
А. Півтора тонни.
Б. Півтораста дня.
В. Чотири клени.
Г. Три інженера.
22. Виберіть правильне позначення часу.
А. Без семи десять.
Б. Двадцята година
Д. За п'ять дванадцята.
Е. Дві години п'ять хвилин.
Ж. Дванадцять годин.
3. Десять на восьму.
три хвилини.
В. О пів на другу.
Г. П'ять по шостій.
23. Виберіть словосполучення.
А. Орел летить.
Б. П'ять років.
В. Сосна і береза.
Г. Часто мріяти.
Д. Дуже дзвінко.
Е. Зняв на плівку.
24. Виберіть рядки, у яких усi іменники чоловічого роду.
А. Боржомі, імпресаріо, кенгуру, кір, степ, ЦУМ.
Б. Буржуа, Дніпро, жаль, конов'язь, НЛО, тюль.
В. Воєвода, євро, кантрі, НАТО, нежить, полинь.
Г. Денді, ему, вітрисько, комполку, круп’є, ООН.
Д. Біль, ВНЗ, друзяка, кабальєро, какаду, суддя.
25. Виберіть слова, які пишуться через дефіс.
Д. Диско/музика.
Е. Гірничо/добувний.
Ж. Азотно /калійний.
3. Англо/канадець.
А. Акусто/фонетичний.
Б. Зелено/листий.
В. Волого /захист.
Г. До/мажорний.
26. Виберіть рядки, у яких усі відмінкові закінчення іменників написано правильно.
А. О.в. одн.: грушою, нехворощу, слухачем, страусеням.
Б. Кл.в. одн.: бійцю, Евгенiє, товаришу Король, радосте.
В. Р.в. множ.: старостів, солдатів, вовченят, відомостей.
Г. О.в. мн.: роздоріжжями, курми, воротями, крильми.
Д. М.в. множ.: на ягнятах, по ногам, у берегах, у солях.
Е. Р.8. одн.: батальйону, процента, малюнка, Пирятина.
Ж.Д.в. одн.: барлогу, добродієві бригадирові, перемозі.
27. Виберіть займенники, які потрібно писати разом.
Ж. Чий/сь.
3. Що/небудь.
И. Не/такий.
Г. Ні/з/ким.
Д. Ні/котрий.
Е. Будь/який.
А. Ані/яке.
Б. Бозна/що.
В. Аби/хто.
28. Виберіть рядки, у яких допущено помилку при творенні особових форм дієслів.
Д. Колихати – колишимо.
Е. Мести —местимете.
Ж. Відповідати – відповіси.
3. Приїздити – приїжжаю.
А. Ламати – ломлять.
Б. Змогти – зможете.
В. Лагодитилагожу.
Г. Зачесати – зачешеш.

29. Виберіть слова у яких, має місце подвоєння приголосних.

  1. Обійст..я
  2. Об..ю
  3. Подорож..ю
  4. Райк..ом
  5. Розріс..я
  6. Страшн..ий
  7. В..імкнути
  8. Вил..ється
  9. Галич..ина
  10. Здоровен..ий
  11. Козач..ина
  12. Навман..я

30. Виберіть рядки, у яких усі слова написано правильно.

  1. Ад’ютант,  барокко, ефемерний, секвоя, Мюллер.
  2. Ательє, інтермецо, миш’як, фюзеляж, Сиракузи.
  3. Іліада, інтервью, курйоз, монпансьє, сюрреалізм.

Г. Вашингтон, вольтер’янець, єзуїт, попурі, режим.

Д. Авторитет, Міссісіпі, приорітет, фойє, пюпітр.

Завдання 31-35 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. Кожна буква може використовуватися один чи кілька разів або не використовуватися зовсім.
31. Установіть відповідність між лексикою та стилем, для якого вона характерна.
1. Процес горотворення, раціональні числа, мутація, фізичне поле.
2. Благодійність, Сивочолий Київ, духовні скарбниці людства.
3. Горобині ночі, джерельна вода, відчувати серцем, вранішня роса,
4. Мамусю, хай йому грець, тонісінько, дідуган, чимчикувати.
А. Офіційно-діловий.
Б. Публіцистичний.
В. Розмовний.
Г. Художній.
Д. Науковий.
32. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значенням.
А. Кричати голосно.
Б. Обмовляти кого-небудь.
В. Погрожувати бійкою.
Г. Робити щось з напруженням.
Д. Глузувати з когось.
Е. Долати що-небудь.
Ж. Запам'ятовувати що-небудь.
1. Брати на пупа.
2. Брати на решето.
3. Брати на розум.
4. Брати за барки
5. Брати на кпини.
32. Установіть відповідність між іншомовними словами та українськими відповідниками.
А. Переважний.
Б. Показний.
В. Щільний.
Г. Внутрішній.
Д. Заповзятливий.
1. Компактний.
2. Домінантний.
3. Імпозантний.
4. Ініціативний.
34. Установіть відповідність між реченнями з прямою мовою (розділові знаки попущено ) та їх схемами.
А. «П», — а, «п!»
Б. «П, - а, - п»
В. «П, - а,- п!»
Г. А: «П».
Д. «П», - а, - «п».
1. Сьогодні сказав батько ми садитимемо кущі.
2. А я продовжував Шевченко поет Він борець.
3. Краю мій гукала Марина який же ти гарний.
4. Лялька кліпнула очима й мовила До зустрічі.
35. Установіть відповідність між словами та їх схемами.

  1. Щоденно
  2. Б’єш
  3. Закордонна
  4. Схід
  1. Префікс,  корінь,    суфікс,  закінчення.                                                                                                                                         
  2. Префікс,  корінь,  закінчення.                                                                                                                                                                     
  3. Префікс,  корінь.
  4. Корінь,  суфікс ,  закінчення.
  5. Префікс,  корінь,  суфікс,  суфікс.

Завдання 36-38 є тестовими завданнями розширеного вибору. Серед слів, позначених БУКВАМИ, виберіть слова відповідно до категорій, позначених ЦИФРАМИ. До кожної категорії може бути будь-яка кількість слів.
36. А. Двійко.
Б. Восьмеро.
В. Двадцять три.
Г. Півтори.
Д. Сорок сьома.
Е. Декілька.
Ж. Одна друга.
3. Дві сотих.
И. Тисяча.
Розподіліть числівники відповідно до їх розрядів.
1. Порядкові числівники.
2. Власне кількісні числівники.
3. Неозначено-кількісні числівники.
4. 3бірні числівники.
37. А. Стелиш.
Б. Темний.
В. Вiciм.
Г. Камінь.
Д. Джерело.
Е. Женити.
Ж. Шостий.
3. Гурток.
И. Женчик.
Виберіть слова залежно від типу чергування голосних.
1. Слова, у яких при словозміні відбувається чергування голосних у дієслівних коренях.
2. Слова, у яких при словозміні відбуваються історичні чергування О, Е з І.
3. Слова, у яких при словозміні відбувається чергування Е - О після Ж, Ч, Ш, Щ, ДЖ, Й.
4. Слова, у яких при словозміні відбувається чергування О, Е з нулем звука.
38.

А. Вагомий
Б. Відрубний.
В. Обхідник.
Г. Омріяна.
Д. Пройтися.
Е. Свідомо.
Виберіть слова залежно від характеристики їх складів.
1. Слова, у яких усі склади BIДКРИTI.
2. Слова, у яких усі склади ЗАКРИТІ.
Уважно прочитайте текст і виконайте завдання 39-43. Кожне речення може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім.
(A) Любити рідну землю - означає по/всякчас дбати про її розквіт. (Б) Пам'ятайте про це завжди, куди б не привели вас життєві дороги. (В) Тільки коли опиняєшся віч/на /віч із власною совістю, розумієш, як важливо скрізь/i/всюди залишатися собою, не розмінюватися на дрібниці. (Г) Саме цього навчала нас мама, раз/у/раз нагадуючи про необхідність чинити по/совісті, саме це мав на меті батько, коли вечорами розповідав нам про ті часи, коли  у війську сержантом. (Д) Він говорив, а в моїй уяві поставали ті загадкові радіолокаційні системи, полігони, азимути... .
39. Виберіть речення, у якому використано дієслово наказового способу.

 

40. Виберіть речення, у якому прислівник потрібно писати через дефіс.

41. Виберіть просте речення, у якому підмет і присудок виражені дієсловом.

42. Виберіть складне речення з підрядним та безсполучниковим зв'язком.

43. Виберіть речення, у яких використано професійну лексику.
 

Уважно прочитайте текст і виконайте завдання 44-49. Кожне речення може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім. 
(А) Того року мені не/щастило. (Б) За що не/брався усе валилося з рук. (В) Навіть між друзями почувався самотнім і нікому не/потрібним. (Г) Мені здавалося що гірше вже бути не /може аж раптом у пам'яті спливало сказане Лізою тихо: «Спасибі». (Д) Оте мовлене наприкінці розмови «спасибі» ще довго мене не/покоїло. (Е) Завдяки тій дівчині такій чистій і цнотливій й нині подумки часто повертаюсь у те маленьке тихе i спокійне селище на околиці великого міста. (Ж) Як дивно: усупереч здоровому глуздові вона мені дякувала...
44. Виберіть речення, у якому є прислівник вищого ступеня порівняння.

45. Виберіть речення, у якому прийменники відсутні.

46. Виберіть речення, у якому частку НЕ слід писати разом.

47. Визначте стиль поданого тексту.
А. Офіційно-діловий.
Б. Публіцистичний.
В. Розмовний.
Г. Художній.
Д. Науковий.
48. Виберіть речення, ускладнене відокремленим означенням (розділові знаки пропущено).

49. Виберіть речення, у якому вигук виконує роль члена речення.

Уважно прочитайте текст і виконайте завдання 50-55. Кожне речення може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім.
(А) Ох і люблять у нас ризикувати! (Б) Якось Андрійко запропонував другові піти на снігову гірку. (В) Хоча було вже темно, а гора чаїла багато несподіванок, Сашко радісно погодився. (Г) Хлопці швидко сіли на санчата, розігналися й помчали в темряву. (Д) Раптом товариш різко виштовхнув Андрія на сніг... (E) Виявилося, що то не жарт: попереду стирчав залізний кілок, який Сашко невідомо як помітив і врятував себе й товариша. (Ж) Андрій із вдячністю подививсь на друга. (3) Його майже орлиний зір врятував їм життя. (И) А якби встиг?
50. Виберіть речення, у якому допущено помилку в чергуванні -сь - -ся.

51. Виберіть речення, яке містить слово, у якому відбулося спрощення приголосних.

52. Виберіть речення, у якому присвійний прикметник перейшов у розряд якісних.

 

53. Виберіть речення, що містить слово, у якому має місце уподібнення приголосних.

 

54. Виберіть неозначено-особове речення.

 

55. Виберіть складнопідрядне речення з підрядним допустовим.

 

Тестове завдання 56 вимагає відкритої короткої відповіді.

56. Утворіть  присвійний прикметник від іменника лисичка. 

 

 


 

 



 

docx
Додано
18 червня 2019
Переглядів
1004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку