Тема. Лінійна функція, її графік та властивості
Мета: ознайомити учнів із означенням лінійної функції та сформувати знання про графік та властивості лінійної функції; виробити первинні вміння будувати та читати графік лінійної функції.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання
Завдання № 1 із виконаного домашнього є завданням на відтворення, тому перевірку можна виконати у вигляді взаємоперевірки за зразком.
Зразок № 1
|
х |
-3 |
-3,5 |
-2 ≤ х ≤ 2 |
1,25 |
2,5 |
3,3 |
у |
3 |
3,5 |
2 |
2 |
2,5 |
3 |
|
Завдання № 2 є по суті випереджальним, бо готує учнів до сприйняття нового матеріалу (а може, й формує в учнів первинні
|
уявлення про можливості класифікації функцій за видом формули, а також про зв'язок між видом формули, що задає функцію, та видом графіка).
Для перевірки цього завдання також можна презентувати зразки розв'язань (за якими учні в парах перевіряють роботи), а потім за цими готовими рисунками організувати роботу за алгоритмом порівняння.
Зразок № 2 1) у = 2х – 3 |
|
|||||
х |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
у |
-3 |
-1 |
1 |
3 |
5 |
|
|
2) у = - х + 5
|
|
|||||
х |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
у |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
|
|
3) |
|
|||||||||
х |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
|||||
у |
-1 |
-0,5 |
0 |
0,5 |
1 |
|||||
|
||||||||||
4) у = -3х + |
|
|||||||||
х |
0 |
1 |
2 |
3 |
||||||
у |
|
-2 |
-5 |
-8 |
||||||
|
||||||||||
Алгоритм порівняння
III. Формулювання мети й завдань уроку
Після проведеної роботи з порівняння учні можуть зробити висновок щодо «схожості» (подібності всіх наведених функцій як за формулою так і за видом графіка); тоді метою уроку може бути знайомство з «узагальненою» формулою, яка представлена в домашньому завданні різними своїми видами, та з'ясування її основних властивостей.
IV. Актуалізація опорних знань
Ігровий момент «Найрозумніший»
V. Вивчення нового матеріалу
З усіх питань, що підлягають вивченню з теми, на урок виносяться: означення лінійної функції та її графік (загального вигляду) та їх загальні властивості.
Викладання нового матеріалу можна провести за планом.
Конспект 18 |
||||
Лінійна функція та її графік |
||||
1. Означення. Функція, яку можна задати формулюю у = kx + b, дe k i b числа, — лінійна функція. |
||||
Приклад: у = 2х + 2 (k = 3; b = 2) у = 2х – 3 (k = 2; b = -3) |
||||
у = - х + 5 (k= -1; b = 5) у = х (k = ; b = 0) у = 3 (k = 0; b = 3) |
||||
2. Властивості лінійної функції |
||||
1) Область визначення — будь-яке число. 2) Область значень — будь-яке число. |
||||
3. Графік функції — пряма. Щоб побудувати графік, шукаємо координати будь-яких двох його точок. |
||||
Приклад. Побудувати графік функції у = х – 1 — лінійна, отже, графіком є пряма |
||||
|
х |
0 |
2 |
у = х – 1 |
у |
-1 |
1 |
||
4. Властивості графіка лінійної функції |
||||
1) Якщо k > 0, то графік утворює з додатною піввіссю Ох гострий кут.
2) Якщо k < 0, то графік утворює з додатною піввіссю Ох тупий. |
||||
3) Число b показує ординату точки перетину графіка з віссю Оу |
Оскільки повне уявлення учнів про числові множини та їх співвідношення ще не сформоване, то відповідь на питання про область визначення та область значень функції характеризуємо не зовсім «математично строгим поняттям» — будь-яке число.
VII. Первинне закріплення
На цьому уроці виробляємо вміння:
Виконання усних вправ
1) у = х + 5; 2) у = -3х; 3) ; 4) у = 8; 5) ; 6) у = 0;
7) у = 3 – 7x; 8) у = x2 + 4.
В якій точці він перетинає вісь Оу?
Виконання письмових вправ
Результати обчислень запишіть у таблицю:
х |
… |
у |
… |
Перевірте, чи відповідають ваті побудови властивостям графіка, які випливають із значень k та b.
В(50; 89), С(-20; -27)?
VII. Підсумки уроку
1) у = х – 1; 2) у = х + 1; 3) ; 4) у = -х.
VIII. Домашнє завдання
№ 1. Вивчіть означення і властивості нових понять уроку.
№ 2. Побудуйте графік функції, заданої формулою у = 0,5х – 3. Користуючись графіком, знайдіть:
№ 3. Запишіть дані рівняння у вигляді y = kx + b та побудуйте графіки цих «нових» функцій. Порівняйте графіки й рівняння та зробіть висновки з порівнянь:
а) у = х, у = 3х; у = -3х; ; б) у = 3; у = 2; у = -3; у = 0,5.