Тема. Функція у=к/х, її властивості і графік
Мета: домогтися засвоєння учнями основних понять, пов'язаних з означенням функції у=к/х та її властивостями (вид рівняння, область визначення, область значень, вид та назва графіка цієї функції); сформувати в учнів первинні вміння: виділяти серед запропонованого списку функцій обернено пропорційні; відтворювати властивості, обернено пропорційних функцій з урахуванням знака коефіцієнта k; будувати графіки функцій, які є оберненою пропорційністю із заданим коефіцієнтом k.
Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Функції».
Хід уроку
I. Організаційний стан
II. Перевірка домашнього завдання
Тестова робота № 4
А |
Б |
В |
Г |
3,5 ∙ 10-3 |
3,005 ∙ 103 |
3,005 ∙ 10-1 |
3,005 ∙ 10-3 |
А |
Б |
В |
Г |
3 |
2 |
-3 |
-1 |
А |
Б |
В |
Г |
3,6 ∙ 10-3 |
3,6 ∙ 107 |
0,36 ∙ 102 |
0,36 ∙ 10-3 |
А |
Б |
В |
Г |
(2∙105):(4∙102) = = 0,5 ∙ 103 |
(2∙105):(4∙102) = = 5 ∙ 102 |
(2∙105):(4∙102) = = 500 |
(2∙105):(4∙102) = = 8∙107 |
Після проведення тестової роботи обов'язково проводимо перевірку та обговорення допущених помилок.
У разі необхідності учням, які виконали роботу на недостатньо високому рівні, дається додаткове домашнє завдання: виконати роботу над помилками, підготуватися до повторної роботи з цієї теми.
III. Формулювання мети і завдань уроку
З метою створення відповідної мотивації навчальної діяльності учнів на уроці можна запропонувати їм кілька практичних (фізичних та геометричних) задач, в яких йде мова про добре відомі їм із повсякденного життя величини, залежність між якими виражається формулою виду , де k — деяке фіксоване число (константа), а x та у — саме ті величини, про які йдеться: наприклад, залежність між швидкістю руху v за прямолінійного рівномірного руху та часом руху t за умови фіксованої відстані s: або залежність між шириною а та довжиною b прямокутника із фіксованою площею s: і т. д.
Після цього цілком логічно пов'язати таку залежність з вивченим попередньо матеріалом (раціональні дроби та функціональні залежності) і поставити питання про існування та властивості загальної функції виду . Вивчення питання про означення та основні властивості функції та їх практичне застосування і становить основну дидактичну мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу уроку перед вивченням нового матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: виконання арифметичних дій (особливо ділення) раціональних чисел; зміст та застосування термінології, пов'язаної з поняттям «функція»; оперативні вміння працювати з рівнянням, що задає функцію (за даним значенням аргументу знайти відповідне значення функції, та навпаки, знайти, при якому значенні аргументу функція набуває цього значення; перевірити обчисленням, чи належить точка із заданими координатами графіку функції, рівняння якої відоме); побудова точок із заданими координатами в декартовій системі координат, і навпаки, відшукування координат точок, зображених у системі координат.
Виконання усних вправ
а) |
б) |
в) |
г) |
|
|
|
|
1) у= |х|; |
2) y = 3; |
3) y = kx + b; |
4) у = х2. |
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Конспект 8 |
|
Функції |
|
1. Числова функція — замість змінної .у від змінної х, за якої кожному значенню змінної х з деякої множини (область визначення функції) відповідає єдине значення v з деякої множини (область значень функції). х — аргумент; у — функція (значення функції). |
|
2. Найчастіше функції задають формулами. |
|
3. Функція виду (задана формулою) де k ≠ 0 — число називається оберненою пропорційністю. |
|
4. Властивості функції (k ≠ 0): а) область визначення: х ≠ 0; б) множина значень: у ≠ 0; в) графік — гіпербола — крива, що складається із двох частин (віток), симетричних відносно (0;0): |
|
|
|
5. Функція у = х2 мас такі властивості:
а) область визначення: б) множина значень: у ≥ 0: (у — невід'ємне число); в) графік — парабола. |
|
Уведення поняття функції, що мас назву «обернена пропорційність», проводиться на основі практичних уявлень учнів (див. вище). Після введення означення названої функції цілком природно перейти до побудови графіків конкретних функцій (для випадку, коли k > 0 і k < 0 окремо); при цьому важливо зауважити, що оскільки дана функція не є лінійною, то і графік її не буде прямою лінією, а отже, для більш точної побудови графіка слід знайти якомога більше точок цього графіка (для більшої наочності на уроці доречним було б застосування відповідних комп'ютерних програм). Під час вивчення питання про особливості графіка функції слід зробити акцепт на таких його особливостях (сприймаючи які, учні найчастіше помиляються):
Після побудови графіків (прикладів) функцій та проведеного порівняння узагальнюємо властивості функції та записуємо їх у вигляді таблиці (див. опорний конспект).
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
а) y = 3х; б) ; в) ; г) .
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної мсти на цьому уроці слід розв'язати завдання такого змісту:
1) Знайдіть значення функції при х = -4; х = 2; х = 8.
2) Знайдіть значення х, при яких значення функції дорівнює: -5; --1; 15.
3) Функцію задано формулою . Заповніть таблицю:
х |
- 4 |
|
- 0,25 |
2 |
5 |
16 |
|
у |
|
- 4 |
|
|
|
|
0,4 |
4) Обернену пропорційність задано формулою . Знайдіть значення функції, яке відповідає значенню аргументу, що дорівнює: 100; 1000; 0,1; 0,02. Чи належать графіку цієї функції точки: А (-0,05; -200), В (-0,1; 100), С (4О0; 0,025), D (500; -0,02)?
1) Чи належать графіку функції точки: А(-8; 1), В(-4; -2), С(-2;4), D(-0,5; 8)?
2) Відомо, що деяка функція — обернена пропорційність. Запишіть цю функцію формулою, знаючи, що значенню аргументу, що дорівнює 2, відповідає значення функції, що дорівнює 12.
3) Рухаючись зі швидкістю v км/год, потяг проходить відстань між містами А і B, яка дорівнює 600 км, за t год. Запишіть формулу, яка виражає залежність: a) v від t; б) t від v.
a) ; б) ; в) , де -4 ≤ х ≤ 5 (х ≠ 0).
2) Побудуйте графік функції . Користуючись графіком, знайдіть значення функції, які відповідають таким значенням аргументу: -2,5; 5.
3) Побудуйте графік функції, заданої формулою . Знайдіть за графіком:
а) значення у, яке відповідає значенню х, що дорівнює: 4; 2,5; 1,5; -1; -2,5;
б) значення х, якому відповідає у, яке дорівнює: 8; -2.
4) Побудуйте графік функції, заданої формулою:
а) ; б) ; в) ; г) .
5) Задайте формулою обернену пропорційність, знаючи, що її графік проходить через точку:
а) A(8; 0,125); б) В ; в) С(-25; -0,2).
1) Відомо, що графік функції проходить через точку A(10; 2,4).
Чи проходить графік цієї функції через точку:
а) B(1; 24); б) С; в) D(-2; 12)?
2) Вставте пропущене число:
|
|
3аb2 |
2а7 – 3b |
12 |
? |
1) Спростіть вираз .
2) Доведіть, що при всіх допустимих значеннях змінних значення дробу не залежить від значень цих змінних:
а) ; б) .
3) Розв'яжіть рівняння:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) ;
є) ; ж) ; з) .
Вправи, винесені па урок, мають на меті, по-перше, сформувати в учнів уміння виділяти обернену пропорційність серед інших функцій, по-друге, вдосконалити обчислювальні навички та навички роботи із формулами, по-третє, розвивати графічну культуру учнів. Під час виконання всіх запропонованих вправ бажано вимагати від учнів коментарів із використанням матеріалу уроку.
VII. Підсумки уроку
На якому з наведених рисунків зображено ескіз графіка функції ?
VIII. Домашнє завдання