Тема. Функція у=к/х, її властивості і графік
Мета: закріпити знання учнів щодо означення й основних властивостей функції у=к/х та її графіка; сформувати сталі вміння застосувати набуті знання в розв'язуванні завдань базового, середнього та достатнього рівнів, зміст яких відповідає програмовим вимогам; поглибити знання учнів про сферу застосування властивостей функції (графіка функції) уявленням про графічний спосіб розв'язання рівнянь з однією змінною.
Тин уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Функції».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Для урізноманітнення роботи з навчальним матеріалом на етані перевірки домашнього завдання можна провести роботу у формі «Знайди помилку».
Для «сильних» учнів пропонуємо індивідуальні завдання на картках.
III. Формулювання мети і завдань уроку
На етапі формулювання мети уроку доречними будуть слова вчителя про те, що властивості функцій, які вивчаються в середній школі (і не тільки), цікаві самі по собі (бо, відображуючи реальні процеси, дозволяють більш наочно уявити властивості самих процесів). Проте на ньому їх практичне застосування не закінчується - властивості функцій активно застосовуються в розв'язанні багатьох задач, однією з яких є задача про графічне розв'язання рівнянь з однією невідомою. Отже, метою уроку якраз і є ознайомлення учнів та наступне формування в них умінь застосовувати властивості функції для графічного розв'язання рівнянь.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття учнями навчальною матеріалу уроку перед вивченням нового матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: означення та основні властивості функції властивості її графіка; означення та основні властивості лінійної функції, властивості її графіка; оперативні вміння роботи з рівнянням, що задає функцію (за поданим значенням аргументу знайти відповідне значення функції, і навпаки — знайти, при якому значенні аргументу функція набуває нового значення; перевірити обчисленням, чи належить точка із заданими координатами графіку функції, рівняння якої відоме).
Контрольні запитання
х |
2 |
|
-8 |
|
у |
|
- 2 |
|
-4 |
а) |
б) |
в) |
|
|
|
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Алгоритм розв'язання рівняння з однією змінною графічним способом не с матеріалом, обов'язковим для вивчення у 8 класі. Проте з метою підготовки учнів до ЗНО (завдання якого передбачають уміння розв'язувати рівняння з параметрами, а багато рівнянь із параметром зручно розв'язувати саме графічним способом), а також для підвищення рівня математичної культури на уроці можна запропонувати учням опрацювати названий спосіб розв'язання рівнянь. При цьому рівень складності завдань учитель визначає сам, виходячи з реального рівня знань та вмінь учнів.
V. Відпрацювання вмінь
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати завдання такого змісту:
1) Знайдіть координати точок перетину графіків функцій:
а) і у = х – 4,5; б) і у = -2х + 1.
2) Розв'яжіть графічно рівняння: а) ; б) .
1) Обернена пропорційність задана формулою . Знайдіть а, якщо
у = 2 при х = 0,5.
2) Запишіть формулу оберненої пропорційності, якщо її графіку належить: а) точка А(-3; 12); б) точка В(8; 4).
1) Учень має певну суму грошей, на яку він може купити 12 зошитів за ціною 0,4 гри. Скільки зошитів за ціноюb гри може купити учень на цю ж суму?
2) Сила струму у провіднику становить 2 А, а його опір — 40 Ом. Провідником якого опору потрібно замінити провідник, щоб сила струму дорівнювала у ампер при тій самій напрузі?
1) Знайдіть область визначення функції і побудуйте її графік:
а) ; б) ;
в) ; г) .
2) Побудуйте графік функції:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; є) .
1) При яких значеннях k і b гіпербола та пряма у = kх + b проходять через точку: a) P(2; 1); б) Q(-2; 3); в) R(-1; 1)?
2) Чи можуть графіки функції і у = ах + b перетинатися:
а) тільки в одній точці; б) тільки у двох точках; в) у трьох точках?
3) Чи можуть графіки функцій і у = ах + b перетинатися удвох точках, які лежать: а) в одній чверті; б) у першій і другій чвертях; в) у першій і третій чвертях?
4) Знайдіть пропущений вираз:
сn+3 |
сn-5 |
с8 |
5а9b16 |
а8b20 |
? |
1) Розв'яжіть рівняння: a) (4x – 1)(4x + 1) – 3 = 15х2;
б) (3х – 2)2 – 9x2 = 7; в) ; г) .
2) Обчисліть: а) 81 ∙ 3-3; б) ; в) (-2,5)-1 : 1,5-2;
г) 3-4 ∙ 33 + 2-4 ∙ 25; д) (4-4)-4 : 230; е) .
3) Перетворіть вираз так, щоб він не містив степенів із від'ємним показником:
а) ; б) ; в) ; г) .
VI. Підсумки уроку
Самостійна робота № 7
Варіант 1 |
Варіант 2 |
Функцію задано формулою |
|
|
|
а) Знайдіть значення функції при значенні аргументу: -2; 4. б) При якому значенні аргументу функція дорівнює -4; -16? в) Які з точок А(-0,5; 32); В(32; 0,5); С; Dналежать графіку функції? г) Побудуйте графік функції. д) За допомогою побудованого графіка розв'яжіть рівняння: |
|
|
|
VII. Домашнє завдання