Тема 2. Квадратні корені
Урок № 44
Тема. Функція , її властивості і графік
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту основних властивостей функції ; сформувати вміння відтворювати вивчені властивості, а також використовувати їх у розв'язуванні програмових задач.
Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Функції».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
На цьому етапі проводимо самостійну роботу за матеріалом попередніх уроків («Тотожні перетворення виразів, що містять квадратні корені») з наступною перевіркою.
Самостійна робота 9
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Спростіть вирази: |
|
а) ; б) . |
а) ; б) . |
2. Виконайте дії: |
|
а) ; б) ; в) . |
а) ; б) ; в) . |
3. Скоротіть дріб: |
|
а) ; б) . |
а) ; б) . |
III. Формулювання мети і завдань уроку
Логіка вивчення матеріалу курсу алгебри 8 класу, а звідси й мета уроку, встановлюється дуже легко, якщо запропонувати учням розв'язати логічну вправу.
Логічна вправа:
Який запис пропущено?
Раціональний дріб |
|
Квадрат числа |
у = х2 |
Квадратний корінь |
? |
Після проведення аналізу даних завдання та встановлення логічних зв'язків між поняттями (певний вид виразу — відповідна функція) учні мають усвідомити, що по закінченні вивчення властивостей арифметичного квадратного кореня та їх застосування важливим с питання про вивчення властивостей функції . Таким чином формулюється дидактична мета уроку: повторивши вивчені властивості арифметичного квадратного кореня, сформулювали загальні властивості відповідної функції , засвоїти форму її графіка та сформувати первинні вміння застосовувати вивчені властивості в розв'язуванні задач.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття навчального матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: означення і властивості арифметичного квадратного кореня з числа; знаходження ОДЗ виразу ; читання графіків функцій (за готовим зображенням графіка знайти значення функції, якщо задане значення аргументу, або навпаки, знайти, при якому значенні аргументу функція набуває даного значення); графічне розв'язування рівнянь виду f(х) = g(x); виконання найпростіших побудов у декартовій системі координат.
Виконання усних вправ
; ; ; ; ; ; ; ; ?
; ; ; .
А(1; 4); В(-1; -6); С(0; -1)?
а) |
б) |
в) |
г) |
|
|
|
|
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
На передостанньому уроці вивчення теми «Квадратні корені» учні повторюють набуті на попередніх уроках знання про означення і властивості арифметичного квадратного кореня з числа, на основі чого формують уявлення про властивості і графік функції , порівнюють його з графіком функції у = х2 при х ≥ 0 і встановлюють їх симетричність відносно прямої у = х. (Цей факт можна встановити різними способами: або проаналізувавши (повторивши) попередньо властивість взаємного розташування точок з координатами (а; b) і (b; а), або попрацювавши з рисунком, учні, маючи зображення графіків функції та у = x2 на окремому рисунку, можуть переконатися в симетричності графіків, просто перегнувши рисунок по прямій у = х).
Вивчаючи питання про властивості функції , традиційно звергаємо увагу на область визначення (х ≥ 0), область значень (у ≥ 0), положення графіка в системі координат (І чверть), а також властивість, яку до цього уроку використовували на інтуїтивному рівні: більшому значенню аргументу (підкореневому виразу) відповідає більше значення функції (значення арифметичного квадратного кореня) (докладніше про монотонність функції та її види учні будуть говорити пізніше — у 9-му класі, але на цьому уроці вчитель може повідомити учням її назву – зростання функції).
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
і ; 8 і ; і 0; 10 і ; і - 3; і 5.
x |
1 |
5 |
|
|
|
|
|
y |
|
|
5 |
0 |
|
|
2 |
а) |
б) |
в) |
г) |
|
|
|
|
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної меш на цьому уроці слід виконати завдання такого змісту:
1) Користуючись графіком функції , знайдіть значення функції, які відповідають таким значенням аргументу: 3; 2,5; 0,75; 5.
2) Користуючись графіком функції , знайдіть:
а) значення при х = 2,5; 5,5; 8,4;
б) значення х, якому відповідає ; 1,7; 2.5.
1) За допомогою графіка функції порівняйте числа:
а) і ; б) і ; в) і .
2) Що більше: а) чи ; б) чи ; в) чи ;
г) 7 чи ; д) чи 8; є) чи 1,4?
1) Чи належать графіку функції точки: A(50; 5); B(36; 6); D(3; 9)?
2) Чи належать графіку функції точки: A(64; 8); B(10000; 100); С(-81; 9); D(25; -5)?
Розв'яжіть графічно рівняння: а) ; б) .
1) Побудуйте графік функції, яку задано формулою:
а) ; б) ; в) ; г) .
2) Знайдіть пропущений вираз.
1) Спростіть вираз:
а) ; б) ;
в) ; г) .
2) Доведіть, що значення виразу є числом раціональним:
а) ; б) .
3) Знайдіть значення виразу: а) ;
б) ; в) ; г) .
Система завдань, присвячених засвоєнню властивостей функції у = 4х, така сама, як і система вправ на засвоєння властивостей інших функцій. Враховуючи місце уроку в темі, бажано на уроці виконати завдання на повторення найбільш складних моментів тотожних перетворень виразів, що містять арифметичний квадратний корінь.
VII. Підсумки уроку
В якому з випадків правильно зображено графік функції?
а) |
б) |
в) |
|
|
|
VIII. Домашнє завдання
1
С.П.Бабенко Усі уроки алгебри 8 клас Урок № 44