Означення квадратного рівняння. Неповні квадратні рівняння та їх розв'язування

Про матеріал
Мета: домогтися свідомого розуміння учнями означення квадратного рівняння, зведеного квадратного рівняння, неповного квадратного рівняння, назви коефіцієнтів квадратного рівняння; сформувати первинні вміння формулювати означення квадратного рівняння та його видів (зведеного та неповного), визначати коефіцієнти квадратного рівняння та за ними визначати вид квадратного рівняння; підготувати учнів до сприйняття наступного матеріалу (розв'язування неповних квадратних рівнянь).
Перегляд файлу

 

 

Тема. Означення квадратного рівняння. Неповні квадратні рівняння та їх розв'язування

Мета: домогтися свідомого розуміння учнями означення квадрат­ного рівняння, зведеного квадратного рівняння, неповного квадратно­го рівняння, назви коефіцієнтів квадратного рівняння; сформувати первинні вміння формулювати означення квадратного рівняння та його видів (зведеного та неповного), визначати коефіцієнти квадрат­ного рівняння та за ними визначати вид квадратного рівняння; підго­тувати учнів до сприйняття наступного матеріалу (розв'язування не­повних квадратних рівнянь).

Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Квадратні рівняння».

Хід уроку

І. Організаційний етап

На цьому етапі уроку слід надати учням інформацію про:

  • орієнтовний план вивчення розділу;
  • кількість навчальних годин;
  • приблизний зміст матеріалу;
  • основні вимоги до знань та вмінь учнів;
  • орієнтовний зміст завдань, що будуть винесені на контрольну роботу.

(Цю інформацію можна помістити на стенді «Довідково-інфор­маційний куточок» у кабінеті математики та запропонувати учням для самостійного ознайомлення в позаурочний час).

 

II. Перевірка домашнього завдання

Якщо аналіз контрольної роботи учні виконували в письмовій формі, вчитель збирає зошити на перевірку.

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

З метою усвідомлення учнями логіки вивчення матеріалу, пропо­нуємо їм схему, що відтворює основні змістові лінії шкільного курсу алгебри та зв'язок між ними:

 

 

Число Числовий вираз Буквений вираз Рівняння, нерівність

Задача Функція

 

 

Підставивши в цю схему ірраціональне число та узагальнивши ви­вчений матеріал, доходимо до висновку, що після ознайомлення із ви­дами і способами перетворень виразів, які містять квадратний корінь, слід перейти до вивчення всіх видів рівнянь (крім вивчених раніше рівнянь х2 = а і , розв'язування яких пов'язано з вивченими властивостями ірраціональних виразів. Таким чином формулюється основна мета уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

З метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу уроку слід активізувати такі знання і вміння: поняття многочлена стандартного вигляду та його коефіцієнтів; виконання арифметичних дій з многочленами, виконання рівносильних перетворень рівнянь, виконання арифметичних дій із дійсними числами.

 

Виконання усних вправ

  1. Подайте у вигляді многочлена вираз:

(х – 2)(2 + х); (х – 3)2; (у3 – у)∙у; (у – 1)(у + 2).

  1. Чи рівносильні рівняння:

а) 3х – 2 = х + 3 і 2х – 5 = 0; б) 5х – 1 = 3х – х2 і х2 + 2х – 1 = 0;

в) 0,5х – 3 = 0 і х – 6 = 0; г) 5х2 – 10х + 25 = 0 і х2 – 2х + 5 = 0?

Обґрунтуйте відповіді.

  1. Розв'яжіть рівняння:

а) у – 7 = 0; б) х + 0,5 = 0; в) 8х = 0; г) 2х – = 0; д) у + = 0;

е) а(а – 1) = 0; ж) ; з) х2 – 4 = 0; и) 2х2 + 8 = 0; к) х2 – 3 = 0.

 

V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Означення квадратного рівняння. Коефіцієнти квадратного рів­няння.
  2. Зведене квадратне рівняння.
  3. Неповне квадратне рівняння. Види неповних квадратних рівнянь.

 

Конспект 12

Квадратні рівняння

1. Означення:

 

ах2 + bх + с = 0, а 0, b і с — будь-які дійсні числа

 

Квадратні рівняння

2.   Види квадратних рівнянь:

 

Неповні квадратні рівняння:

 

 

b = 0, ах2 + с = 0

c = 0, ax2 + bx=0

с = b = 0, ах2 = 0

 

Якщо b = 0 або с = 0 або b = с = 0

 

ах2 + bx + c =0, а0

 

Якщо а = 1

 

Зведене квадратне рівняння

 

 

х2 + px + q = 0

 

 

 

 

3. Розв'язування квадратних рівнянь

а) Неповні квадратні рівняння:

с = 0,

ax2 + bx = 0,

х(ах + b) = 0,

x = 0 або aх + b = 0. Завжди два корені:

x = 0,

b = 0,

ах2 + с = 0,

ах2 = – с, .

Якщо  , то корені:

ах2 = 0,

х = 0.

Завжди один корінь

х = 0

 

б) Квадратні рівняння загального вигляду:

ах2 + bх + с = 0, а 0

 

Дискримінант

 

 

D = b2 – 4ac

Якщо b = 2k, k Z, то

 

                                                                                 

 

Якщо D < 0 (D1< 0)                

 

Якщо D = 0 (D1 = 0)

 

Якщо D > 0 (D1 > 0)

 

 

дійсних коренів немає

 

 

 

4. Властивості коренів квадратних рівнянь:

а) х2 + рх + q = 0 має корені, то

б) ах2 + bх + с = 0 має корені, то

Формулюючи означення квадратного рівняння (як рівняння виду

ах2 + bх + с = 0,

де а0), щоб попередити помилки у визна­ченні коефіцієнтів квадратного рівняння, важливо вказати учням на той факт, що:

  • знаки «+» у записі лівої частини рівняння лише показують, що ліва частина рівняння є многочленом (тобто сумою одночленів). Тому коефіцієнти квадратного рівняння визначаються так само, як і коефі­цієнти многочлена стандартного вигляду (бажано поновити в пам'яті учнів ці знання під час розв'язування відповідних усних вправ на етапі актуалізації знань);
  • усі коефіцієнти квадратного рівняння (крім а) можуть набувати будь-яких дійсних значень (в тому числі можуть бути нулем). Тому, щоб учні не мали проблем, сприймаючи поняття неповного квадрат­ного рівняння, на початку знайомства з поняттям квадратного рівняння слід запропонувати достатню кількість прикладів квадрат­них рівнянь, коефіцієнти яких набувають різних за знаком та видом значень.

Для розуміння означень видів квадратних рівнянь важливо, щоб учні засвоїли назви коефіцієнтів квадратного рівняння. Цьому сприяти­ме багаторазове повторення матеріалу під час виконання усних і письмових вправ.

Уявлення про види квадратних рівнянь формується за традицій­ною схемою. Ці види виділяються під час розгляду особливих випадків коефіцієнтів квадратного рівняння.

 

VI. Формування вмінь

Виконання усних вправ

  1. Укажіть серед поданих рівнянь квадратні: а) 5х – 2 = 0;

б) х2 – х + 1 = 0; в) ; г) ; д) х3 – х = 0; е) 5х2 + х = 0.

Для квадратних рівнянь назвіть значення їх коефіцієнтів.

  1. Серед рівнянь виберіть:

3х2 – 2х + 7 = 0; ; х2 – 9 = 0; 2х2 + 7 – 5х2 = 0; 6х2 = 0; 3 – х2 = 0.

а) зведені; б) неповні квадратні рівняння.

  1. Запишіть рівняння у вигляді ах2 + bх + с = 0 (якщо це можливо):

-5 2х + х12 = 0; х2 3 = 0; 5х х2 = 0.

 

Виконання письмових вправ

Для реалізації дидактичної мети уроку слід виконати завдання та­кого змісту:

  1. Знаходження коефіцієнтів квадратною рівняння.

1) Заповніть таблицю:

 

Квадратне рівняння

Коефіцієнти рівняння

ах2 + bх + с = 0

а

b

с

 

4

1

3

-2х2 3х + 1 = 0

 

 

 

 

1

0

-24

 

3

-5

0

5х2 8 = 0

 

 

 

 

7

0

0

 

2) Укажіть у квадратному рівнянні його коефіцієнти:

а) 5х2 9х + 4 = 0; б) х2 + 3х 10 = 0; в) 2 8х + 1 = 0;

г) -4х2 + 5х = 0; д) 6х2 30 = 0; є) 9х2 = 0.

  1. Запис квадратного рівняння із заданими коефіцієнтами. Запишіть квадратне рівняння, коефіцієнти якого дорівнюють: а) а = 2; b = -3; с = 1; б) а = 3; b = 0; с = -7; в) а = -1; b = 4; с = 5; г) а = - 6; b = -2,4; с = ;       д) а = 1; b = ; с = 0; є) а = 2; b = 0; с = 0.
  2. Запис зведеного квадратного рівняння, рівносильного даному. Запишіть зведене квадратне рівняння, рівносильне даному:

а) 2х2 + 2х 6 = 0; б) -4х2 10х + 8 = 0.

  1. Зведення цілого рівняння до виду ах2 + bх + с = 0 шляхом тотожних перетворень.

Зведіть рівняння до виду ах2 + bх + с = 0:

a) (2x – 1)(2x + 1) = x(2x + 3); б) (3х + 2)2 = (х + 2)(x 3);

в) (х + 1)(х + 2) = (2х 1)(x 2); г) (х + 3)(3х 2) = (4х + 5)(2х 3).

  1. На повторення: завдання, розв'язування яких передбачає виділення повного квадрата двочлена з квадратного тричлена.
  2. Логічні вправи та завдання підвищеного рівня складності для учнів, які мають достатній та високий рівні знань.

1) Порівняйте з нулем значення дробу (відповідь запишіть у вигляді нерівності): а) ; б) .

2) Видаліть зайвий запис: а) 3х2 – 5x + 1 = 0; б) х2 4х = 0;
в) (х 1)2 (3х 1)2 = 0; г) (х 1)2 (х + 2)2 = 0.

Мета перших 4-х видів письмових завдань (див. вище) — до­могтися засвоєння учнями означення квадратного рівняння та його різновидів, сформувати в учнів уміння правильно назива­ти та визначати коефіцієнти квадратного рівняння, а також по­вторити види рівносильних перетворень рівнянь та поновити в пам'яті способи дій під час виконання цих перетворень. Зав­дання на повторення мають на меті підготувати учнів до сприй­няття ними матеріалу наступного розділу «Формула коренів квадратного рівняння».

 

VII. Підсумки уроку

В якому випадку правильно визначено коефіцієнти?

У рівнянні 5х + х2 4 = 0 коефіцієнти a, b, c відповідно дорівнюють:

а) 1; 5; -4; б) 5; 1;-4; в) -4; 5; 1; г) 1; -4; 5.

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити зміст теоретичного матеріалу уроку.
  2. Розв'язати вправи на закріплення вивченого матеріалу (аналогіч­них за змістом до вправ класної роботи).
  3. На повторення: вправи на виділення повного квадрата двочлена.

 

doc
Додав(-ла)
Литвин Артем
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
12 березня 2020
Переглядів
1842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку