Тема. Означення квадратного рівняння. Неповні квадратні рівняння та їх розв'язування
Мета: домогтися свідомого розуміння учнями означення квадратного рівняння, зведеного квадратного рівняння, неповного квадратного рівняння, назви коефіцієнтів квадратного рівняння; сформувати первинні вміння формулювати означення квадратного рівняння та його видів (зведеного та неповного), визначати коефіцієнти квадратного рівняння та за ними визначати вид квадратного рівняння; підготувати учнів до сприйняття наступного матеріалу (розв'язування неповних квадратних рівнянь).
Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Квадратні рівняння».
Хід уроку
І. Організаційний етап
На цьому етапі уроку слід надати учням інформацію про:
(Цю інформацію можна помістити на стенді «Довідково-інформаційний куточок» у кабінеті математики та запропонувати учням для самостійного ознайомлення в позаурочний час).
II. Перевірка домашнього завдання
Якщо аналіз контрольної роботи учні виконували в письмовій формі, вчитель збирає зошити на перевірку.
III. Формулювання мети і завдань уроку
З метою усвідомлення учнями логіки вивчення матеріалу, пропонуємо їм схему, що відтворює основні змістові лінії шкільного курсу алгебри та зв'язок між ними:
Число → Числовий вираз → Буквений вираз → Рівняння, нерівність → → Задача → Функція
|
Підставивши в цю схему ірраціональне число та узагальнивши вивчений матеріал, доходимо до висновку, що після ознайомлення із видами і способами перетворень виразів, які містять квадратний корінь, слід перейти до вивчення всіх видів рівнянь (крім вивчених раніше рівнянь х2 = а і , розв'язування яких пов'язано з вивченими властивостями ірраціональних виразів. Таким чином формулюється основна мета уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу уроку слід активізувати такі знання і вміння: поняття многочлена стандартного вигляду та його коефіцієнтів; виконання арифметичних дій з многочленами, виконання рівносильних перетворень рівнянь, виконання арифметичних дій із дійсними числами.
Виконання усних вправ
(х – 2)(2 + х); (х – 3)2; (у3 – у)∙у; (у – 1)(у + 2).
а) 3х – 2 = х + 3 і 2х – 5 = 0; б) 5х – 1 = 3х – х2 і х2 + 2х – 1 = 0;
в) 0,5х – 3 = 0 і х – 6 = 0; г) 5х2 – 10х + 25 = 0 і х2 – 2х + 5 = 0?
Обґрунтуйте відповіді.
а) у – 7 = 0; б) х + 0,5 = 0; в) 8х = 0; г) 2х – = 0; д) у + = 0;
е) а(а – 1) = 0; ж) ; з) х2 – 4 = 0; и) 2х2 + 8 = 0; к) х2 – 3 = 0.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Конспект 12 |
||||||||
Квадратні рівняння |
||||||||
1. Означення: |
||||||||
|
ах2 + bх + с = 0, а ≠ 0, b і с — будь-які дійсні числа |
|
||||||
↓ Квадратні рівняння 2. Види квадратних рівнянь: |
||||||||
|
Неповні квадратні рівняння: |
|
||||||
|
b = 0, ах2 + с = 0 |
c = 0, ax2 + bx=0 |
с = b = 0, ах2 = 0 |
|
||||
Якщо b = 0 або с = 0 або b = с = 0 ↑ |
||||||||
|
ах2 + bx + c =0, а ≠ 0 |
|
||||||
↓ Якщо а = 1 |
||||||||
|
Зведене квадратне рівняння |
|
||||||
|
х2 + px + q = 0 |
|
||||||
|
||||||||
3. Розв'язування квадратних рівнянь |
||||||||||
а) Неповні квадратні рівняння: |
||||||||||
с = 0, ax2 + bx = 0, х(ах + b) = 0, x = 0 або aх + b = 0. Завжди два корені: x = 0, |
b = 0, ах2 + с = 0, ах2 = – с, . Якщо , то корені: |
ах2 = 0, х = 0. Завжди один корінь х = 0 |
||||||||
|
||||||||||
б) Квадратні рівняння загального вигляду: |
||||||||||
ах2 + bх + с = 0, а ≠ 0 |
||||||||||
↓ |
||||||||||
|
Дискримінант |
|
||||||||
|
D = b2 – 4ac |
Якщо b = 2k, k Z, то
|
|
|||||||
↓ ↓ ↓ |
||||||||||
|
Якщо D < 0 (D1< 0) |
|
Якщо D = 0 (D1 = 0) |
|
Якщо D > 0 (D1 > 0) |
|
||||
|
дійсних коренів немає |
|
|
|
|
|
||||
4. Властивості коренів квадратних рівнянь: |
||||||||||
а) х2 + рх + q = 0 має корені, то |
||||||||||
б) ах2 + bх + с = 0 має корені, то |
||||||||||
Формулюючи означення квадратного рівняння (як рівняння виду
ах2 + bх + с = 0,
де а ≠ 0), щоб попередити помилки у визначенні коефіцієнтів квадратного рівняння, важливо вказати учням на той факт, що:
Для розуміння означень видів квадратних рівнянь важливо, щоб учні засвоїли назви коефіцієнтів квадратного рівняння. Цьому сприятиме багаторазове повторення матеріалу під час виконання усних і письмових вправ.
Уявлення про види квадратних рівнянь формується за традиційною схемою. Ці види виділяються під час розгляду особливих випадків коефіцієнтів квадратного рівняння.
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
б) х2 – х + 1 = 0; в) ; г) ; д) х3 – х = 0; е) 5х2 + х = 0.
Для квадратних рівнянь назвіть значення їх коефіцієнтів.
3х2 – 2х + 7 = 0; ; х2 – 9 = 0; 2х2 + 7 – 5х2 = 0; 6х2 = 0; 3 – х2 = 0.
а) зведені; б) неповні квадратні рівняння.
-5 – 2х + х12 = 0; х2 – 3 = 0; 5х – х2 = 0.
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної мети уроку слід виконати завдання такого змісту:
1) Заповніть таблицю:
Квадратне рівняння |
Коефіцієнти рівняння |
||
ах2 + bх + с = 0 |
а |
b |
с |
|
4 |
1 |
3 |
-2х2 – 3х + 1 = 0 |
|
|
|
|
1 |
0 |
-24 |
|
3 |
-5 |
0 |
5х2 – 8 = 0 |
|
|
|
|
7 |
0 |
0 |
2) Укажіть у квадратному рівнянні його коефіцієнти:
а) 5х2 – 9х + 4 = 0; б) х2 + 3х – 10 = 0; в) -х2 – 8х + 1 = 0;
г) -4х2 + 5х = 0; д) 6х2 – 30 = 0; є) 9х2 = 0.
а) 2х2 + 2х – 6 = 0; б) -4х2 – 10х + 8 = 0.
Зведіть рівняння до виду ах2 + bх + с = 0:
a) (2x – 1)(2x + 1) = x(2x + 3); б) (3х + 2)2 = (х + 2)(x – 3);
в) (х + 1)(х + 2) = (2х – 1)(x – 2); г) (х + 3)(3х – 2) = (4х + 5)(2х – 3).
1) Порівняйте з нулем значення дробу (відповідь запишіть у вигляді нерівності): а) ; б) .
2) Видаліть зайвий запис: а) 3х2 – 5x + 1 = 0; б) х2 – 4х = 0;
в) (х – 1)2 – (3х – 1)2 = 0; г) (х – 1)2 – (х + 2)2 = 0.
Мета перших 4-х видів письмових завдань (див. вище) — домогтися засвоєння учнями означення квадратного рівняння та його різновидів, сформувати в учнів уміння правильно називати та визначати коефіцієнти квадратного рівняння, а також повторити види рівносильних перетворень рівнянь та поновити в пам'яті способи дій під час виконання цих перетворень. Завдання на повторення мають на меті підготувати учнів до сприйняття ними матеріалу наступного розділу «Формула коренів квадратного рівняння».
VII. Підсумки уроку
В якому випадку правильно визначено коефіцієнти?
У рівнянні 5х + х2 – 4 = 0 коефіцієнти a, b, c відповідно дорівнюють:
а) 1; 5; -4; б) 5; 1;-4; в) -4; 5; 1; г) 1; -4; 5.
VIII. Домашнє завдання