Тема уроку. Функція , її властивості та графік.
Мета уроку: закріпити знання учнів про означення, вид графіка та алгоритм побудови графіка квадратичної функції. Дослідити властивості квадратичної функції та узагальнити ці спостереження, доповнивши ними знання про властивості квадратичної функції. Закріпити вміння розпізнавати квадратичну функцію серед інших елементарних функцій, знаходити координати вершини та напрям віток графіка квадратичної функції, виконувати побудову графіка квадратичної функції за вивченими алгоритмами. Виробити вміння застосовувати виконані на уроці спостереження для аналітичного дослідження властивостей квадратичної функції загального вигляду. Повторити загальні властивості функцій, а також схеми виконання основних видів геометричних перетворень графіків функцій.
Тип уроку: формування знань та вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект № 16.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Одним зі способів перевірки рівня засвоєння учнями знань та вмінь на попередньому уроці є математичний диктант (див. нижче).
Математичний диктант
1 варіант: у = -3х2 + 5х – 4; 2 варіант: у = -2х2 + 3х – 2?
1 варіант: у = -х2 + 6х – 8; 2 варіант: у = -х2 – 6х – 7.
1 варіант: у = -х2 + х – 6; 2 варіант: у = -х2 – х + 6?
1 варіант: у = х2 + 2х + 5; 2 варіант: у = х2 + 3х + 6?
1 варіант: у = х2 – 6х + 8; 2 варіант: у = -х2 + 6х – 7.
Якщо при розв'язуванні вправ домашнього завдання учні мали значні труднощі, тоді доцільно провести перевірку домашнього завдання за зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Для усвідомлення учнями необхідності вивчення матеріалу, запропонованого на поточний урок, учитель може провести роботу, що передбачає розв'язання учнями завдань на виконання таких розумових дій, як порівняння (знаходження спільного та відмінного), а також узагальнення та формулювання гіпотези. Наприклад, учитель пропонує учням такі завдання.
Завдання 1
Розгляньте графіки кількох квадратичних функцій, вітки яких напрямлені вгору, та визначте за цими графіками проміжки зростання кожної із функцій; порівняйте отримані результати. Що ви помітили? Тепер визначте проміжки спадання цих самих функцій; порівняйте отримані результати. Що ви помітили? Сформулюйте припущення.
Завдання 2
Розгляньте графіки кількох квадратичних функцій, вітки яких напрямлені вгору, та визначте за цими графіками область визначення кожної із функцій. Порівняйте результати. Що ви помітили? Сформулюйте припущення.
Після проведеної роботи учні мають сформулювати питання (проблему): чи не можна узагальнити у вигляді математичних тверджень зв'язок між коефіцієнтами в рівнянні квадратичної функції та її властивостями? Пошук відповіді на поставлене запитання і становить основну дидактичну мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усні вправи
1) у = х2 – 1; 2) у = -2х2 + 5; 3) у = (х – 2)2; 4) у = -3(х + 1)2 – 4.
1) у = 2х2 – 5х + 2; 2) у = -х2 + 3; 3) у = 2х – 3х2.
V. Формування знань
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект №16
|
Властивості квадратичної функції (функції виду у = ax2 + bx + c, а 0) |
|
|
|
а > 0 |
а < 0 |
|
|
1. D(y) = R 2. Е(у) = [у0; +∞) |
1. D(y) = R 2. Е(у) = (-∞; y0] |
|
|
(у0 — ордината вершини параболи) |
|
|
|
3. а) Функція зростає, якщо х [х0; +∞) б) Функція спадає, якщо х (-∞; х0] |
3. а) Функція зростає, якщо х (-∞; х0] б) Функція спадає, якщо х [х0; +∞) |
|
|
(х0 — абсциса вершини параболи) |
|
|
|
4. а) Якщо D > 0, то у > 0 при х (-∞; хl)(x2; +∞), у < 0 при x (x1; x2)
|
4. а) Якщо D > 0, то у > 0 при х (х1; х2), у < 0 при x (-∞; x1)(x2; +∞)
|
|
|
(х1, х2 – нулі функції) |
|
|
|
б) Якщо D = 0, то у > 0 при х х1 х2
|
б) Якщо D = 0, то у < 0 при х х1 х2
|
|
|
в) Якщо D < 0, то у > 0 при x R
|
в) Якщо D < 0, то у < 0 при х R
|
|
|
|
|
|
Методичний коментар
Узагальнення відомостей про основні властивості функції у = ах2 + bх + с, а 0, відбувається як результат спостережень, які учні проводять на даному уроці та проводили на попередньому уроці при роботі з визначенням властивостей квадратичних функцій за побудованими графіками. Головна мета цієї роботи (і на цьому слід акцентувати увагу учнів) — показати, що властивості квадратичної функції (як і будь-якої функції) закладені в самому рівнянні функції, а отже, можуть бути виявлені аналітично (визначенням знака коефіцієнта а, координат вершин параболи, а також знака дискримінанта та коренями квадратного тричлена ах2 + bх + с); графік функції лише наочно демонструє ці властивості.
VI. Формування вмінь
Усні вправи
Письмові вправи
Приблизний зміст вправ може бути таким:
Методичний коментар
Усні вправи сприяють закріпленню учнями узагальнених властивостей квадратичної функції та схем дій при аналітичному дослідженні її властивостей.
При розв'язуванні письмових вправ на уроці слід вимагати від учнів чіткого відтворення записаних узагальнених властивостей та дій відповідно до них.
(Наприклад, учні мають відтворювати такі міркування: щоб знайти область значень квадратичної функції, визначаємо знак старшого коефіцієнта та ординату вершини параболи за формулою; оскільки старший коефіцієнт додатний, то область значень функції — це проміжок [у0; + °°) і т. д.)
VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання
1) х ; 2) х ?
Чи є в цієї функції проміжки, на яких вона додатна? від'ємна?
VIII. Домашнє завдання