Г.К. Андерсен. «Непохитний олов’яний солдатик». Утвердження сили кохання і відданості у казці

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з використанням технології критичного мислення "Шість капелюхів Боно"
Перегляд файлу

Тема: Г.К. Андерсен. «Непохитний олов’яний солдатик». Утвердження сили кохання і відданості у казці

Мета:

навчальна: поглибити знання про особливості літературної казки, здійснити аналітичне дослідження тексту;

 розвивальна: розвивати навички вдумливого читання, характеристики літературних образів, формувати вміння висловлювати враження і власне ставлення до подій твору; вміння оцінювати вчинки казкових персонажів;

виховна: виховувати інтерес до читання, моральні якості;

формувати компетентності: спілкування державною мовою – участь у

обговоренні подій твору та вчинків героїв;

соціально-громадянська – визначати проблеми обовьязку, добра і зла;

предметна – читати, здійснювати пошукову діяльність, розширювати словниковий запас;

ініціативність – презентувати власні ідеї, використовуючи доцільні мовні засоби.

Тип уроку: урок когнітивного типу з елементами інтерактивного навчання.

Форма проведення: комбінований, урок-подорож.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, ілюстрації до казки, аудіосупровід.

 

                                                                 Із дійсності якраз і виростають найчудовіші казки

         Г.К. Андерсен

Хід   уроку

І. Організаційний момент

  • Створи настрій. Сьогодні у нас незвичайний день – ми зустрілися для спільної роботи вперше. Але я, дивлячись на ваші привітні обличчя визначила свій настрій від знайомства трьома прикметниками: піднесений, трішки хвилюючий, але впевнений. А який настрій у вас?(КК: спілкування державною мовою; НЛ-сталий розвиток)

ІІ. Оголошення теми, мети, задач уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Білий капелюх.

  1. Лист письменника (відновлюємо біографію митця за опорними словами)(КК: математична; НЛ- підприємливість)

Слово вчителя. «Часто мені здається, ніби будь-який паркан дощок, кожна квітка говорить мені: «Ти тільки поглянь на мене, і тоді моя історія перейде до тебе»»,- так говорив письменник, якого називали Королем казок.

  1. Робота з епіграфом. (КК: ініціативність; НЛ-підриємливість)
  • Як ви гадаєте, що могло послужити поштовхом до написання казки? (Багато літературних казок виникає саме на основі фольклору. Розповідають , що одного разу , йшов Андерсен по вулиці. Маленький хлопчик грав біля вікна . Коли він побачив улюбленого казкаря , то подарував йому олов’яного солдатика . Стверджують, що так виникла казка, яку прихильно зустріли данські читачі і критики. На створення образу Непохитного солдатика вплинули й давні традиції Данії, де королівська варта охороняє резиденцію короля та королеви.)
  1. Ланцюжок подій ( за поданими ілюстраціями відновлюємо події казки і добираємо цитати). (КК: уміння вчитися упродовж життя; НЛ-сталий розвиток)
  • Проблемне питання: Що повинна робити людина, щоб зло не поселилося у ній самій?

ІУ. Робота над змістом уроку.

Червоний капелюх.

  1. Смак почуттів. Прослуховування музичного уривку. https://www.youtube.com/watch?v=FLKFkoUZk8o (КК: обізнаність у сфері культури; НЛ-сталий розвиток)
  • Давайте визначимо, весела чи сумна казка Г. Андерсена. Які почуття викликала вона у вас? Свої відповіді підкріплюйте посиланням на текст.
  • Чи співзвучні мелодія відео і ваші почуття?

Слово вчителя. Письменник К. Паустовський так згадував про своє враження від зустрічі із казками Андерсена: “… около елки лежала толстая книга – подарок от мамы. Это были сказки Христиана Андерсена… Я начал читать и зачитался так, что, к огорчению взрослых, почти не обратил внимания на нарядную елку. Прежде всего, я прочел сказку о стойком оловянном солдатике и маленькой прелестной плясунье, потом - сказку о снежной королеве. Удивительная, и как мне показалось, душистая, подобно дыханию цветов, человеческая доброта исходила от страниц этой книги…”.Надзвичайна привабливість казок Андерсена полягає в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, умінні вірити, що добро перемагає зло.

Чорний капелюх.

  1. Зустріч з героєм (КК: соціально-громадянська; НЛ-громадянська відповідальність)
  • Як і в кожній казці, у цьому творі Андерсена триває боротьба добра і зла. Назвіть персонажів, у яких утілено добрі риси, а в яких — злі.?
  • Розкажіть, як гном зявляється у творі?
  • Чому він нам не подобається, адже він зявляється із чарівної табакерки? (його думки злі)
  • Чому заздрить гном? (світлому почуттю солдатика)

Слово вчителя. Такі люди часто зустрічалися у житті самого письменника, але він не втратив доброти і ніжного ставлення до людей.

Жовтий капелюх.

  1. Скульптура героя. (складаємо характеристику героїв твору) (КК: інформаційна; НЛ-сталий розвиток)
  • Чому автор називає солдатика «незвичайним мандрівником»?
  • Чому опинившись на бруківці, солдатик не просить про допомогу?
  • Чи має він мрії?
  • Знайдіть у тексті іменники та прикметники, які створюють образ маленької балерини.
  • Які кольори виділяються у описі її вбрання? Як це її характеризує?
  • Як відбулася зустріч солдатика і балерини? Аргументуйте.
  • Як ставиться автор до своїх героїв?

Слово вчителя. Оберіть із запропонованих матеріалів ті що стосуються солдатика і балерини. Визначте ті риси, які є спільними для обох героїв.

  • Давайте звернемо увагу на назву твору, чому саме так назвав свій твір автор?
  • Непохитність - вміння впевнено стояти на одній нозі.
  • Непохитність  - це сила духу.
  1. Павутинка слів. Непохитність – стійкість, непорушність, впевненість, нездоланність, міцність, твердість, незмінність, незламність.

Зелений капелюх.

  1. Хвилинка творчості. (КК: самовираження у сфері культури)
  • Чи помітили ви, що наші герої не розмовляють між собою? Чому?
  • Що дає нам підстави чути невидимий звязок між ними?
  • Як би їм випала нагода бесіди, що би вони сказали один одному?

У. Рефлексія. Синій капелюх. (КК: соціально-громадянська; НЛ-громадянська відповідальність)

  1. Уроки твору.
  • Чому хлопчик з гарної родини так жорстоко обійшовся з солдатиком?
  • Що залишилося від двох героїв після того, як вони згоріли? Чому саме ці предмети?
  • Символом чого є серце і троянда в житті сучасних людей? ( Кохання і краси)
  • Чи доводилось вам відчувати сором за свої вчинки чи вчинки своїх товаришів?

Слово вчителя. Так трапляється у житті людей, що вони скоюють необдумані вчинки. Автор твору говорить про «злого троля», який сидить у кожній людині, але йому не можна давати волі, треба постійно працювати над собою.

  1. Проблемне питання. (КК: спілування державною мовою; НЛ-сталий розвиток)

Слово вчителя. Геннадій Циферов в книзі "Мій Андерсен " пише: "Знаєш ти , наприклад , як ллють дзвіночки ? У кожен дзвіночок обов'язково додають краплю срібла. Ось він і дзвенить". Якщо в веселу казку додати краплю чистого смутку , вона теж дзвенить . Щоразу після казки Андерсена ми немов чуємо дзвін , довгий і боязкий. Потім навіть можна забути про що вона , але боязкий дзвін завжди залишиться в серці .

  1. Серце почуттів, які є необхідними у житті людини, щоб «злі тролі» не оволодівали нею. (КК: соціально-громадянська; НЛ-громадянська відповідальність)

Слово вчителя. Казкар вважав, що навіть дрібні предмети чи іграшки здатні передати великі почуття, торкнутися будь-якої душі, розтопити лід, зародити кохання… І доказом є казка «Непохитний олов’яний солдатик».

VІ. Підсумок. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання. Скласти кодекс оловяного солдатика.

 

 

docx
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
2002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку