Тема: Г.К. Андерсен. «Непохитний олов’яний солдатик». Утвердження сили кохання і відданості у казці
Мета:
навчальна: поглибити знання про особливості літературної казки, здійснити аналітичне дослідження тексту;
розвивальна: розвивати навички вдумливого читання, характеристики літературних образів, формувати вміння висловлювати враження і власне ставлення до подій твору; вміння оцінювати вчинки казкових персонажів;
виховна: виховувати інтерес до читання, моральні якості;
формувати компетентності: спілкування державною мовою – участь у
обговоренні подій твору та вчинків героїв;
соціально-громадянська – визначати проблеми обовьязку, добра і зла;
предметна – читати, здійснювати пошукову діяльність, розширювати словниковий запас;
ініціативність – презентувати власні ідеї, використовуючи доцільні мовні засоби.
Тип уроку: урок когнітивного типу з елементами інтерактивного навчання.
Форма проведення: комбінований, урок-подорож.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки, ілюстрації до казки, аудіосупровід.
Із дійсності якраз і виростають найчудовіші казки
Г.К. Андерсен
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети, задач уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Білий капелюх.
Слово вчителя. «Часто мені здається, ніби будь-який паркан дощок, кожна квітка говорить мені: «Ти тільки поглянь на мене, і тоді моя історія перейде до тебе»»,- так говорив письменник, якого називали Королем казок.
ІУ. Робота над змістом уроку.
Червоний капелюх.
Слово вчителя. Письменник К. Паустовський так згадував про своє враження від зустрічі із казками Андерсена: “… около елки лежала толстая книга – подарок от мамы. Это были сказки Христиана Андерсена… Я начал читать и зачитался так, что, к огорчению взрослых, почти не обратил внимания на нарядную елку. Прежде всего, я прочел сказку о стойком оловянном солдатике и маленькой прелестной плясунье, потом - сказку о снежной королеве. Удивительная, и как мне показалось, душистая, подобно дыханию цветов, человеческая доброта исходила от страниц этой книги…”.Надзвичайна привабливість казок Андерсена полягає в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, умінні вірити, що добро перемагає зло.
Чорний капелюх.
Слово вчителя. Такі люди часто зустрічалися у житті самого письменника, але він не втратив доброти і ніжного ставлення до людей.
Жовтий капелюх.
Слово вчителя. Оберіть із запропонованих матеріалів ті що стосуються солдатика і балерини. Визначте ті риси, які є спільними для обох героїв.
Зелений капелюх.
У. Рефлексія. Синій капелюх. (КК: соціально-громадянська; НЛ-громадянська відповідальність)
Слово вчителя. Так трапляється у житті людей, що вони скоюють необдумані вчинки. Автор твору говорить про «злого троля», який сидить у кожній людині, але йому не можна давати волі, треба постійно працювати над собою.
Слово вчителя. Геннадій Циферов в книзі "Мій Андерсен " пише: "Знаєш ти , наприклад , як ллють дзвіночки ? У кожен дзвіночок обов'язково додають краплю срібла. Ось він і дзвенить". Якщо в веселу казку додати краплю чистого смутку , вона теж дзвенить . Щоразу після казки Андерсена ми немов чуємо дзвін , довгий і боязкий. Потім навіть можна забути про що вона , але боязкий дзвін завжди залишиться в серці .
Слово вчителя. Казкар вважав, що навіть дрібні предмети чи іграшки здатні передати великі почуття, торкнутися будь-якої душі, розтопити лід, зародити кохання… І доказом є казка «Непохитний олов’яний солдатик».
VІ. Підсумок. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання. Скласти кодекс олов’яного солдатика.