Конспект уроку з зарубіжної літератури для 5 класу на тему «Позакласне читання № 1. Шарль Перро. Казка «Попелюшка». Перемога добра над злом.

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури для 5 класу на тему «Позакласне читання № 1. Шарль Перро. Казка «Попелюшка». Перемога добра над злом. Винагорода головної героїні за щирість, доброту, працьовитість»
Перегляд файлу

Конспект уроку з зарубіжної літератури для 5 класу на тему «Позакласне читання № 1. Шарль Перро. Казка «Попелюшка». Перемога добра над злом. Винагорода головної героїні за щирість, доброту, працьовитість»

 

Тема: Позакласне читання № 1. Шарль Перро. Казка «Попелюшка». Перемога добра над злом. Винагорода головної героїні за щирість, доброту, працьовитість

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із фактами життя  й особливостями творчості Ш. Перро, вчити учнів переказувати казку, аналізувати художній текст, використовувати  цитатний матеріал для характеристики персонажів, формувати навички вдумливого читання та цілісного сприйняття тексту;
  • розвивальна: розвивати на­вички виразного читання, творчу уяву, навички зв`язного мовлення,  вміння обгрунтовувати власну точку зору цитатами з твору;
  • виховна: виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність.

 

Не  золотом  цінується людина,

а розумом  і серцем доброчинним.

Народне прислів`я

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

Емоційне налаштування. Інструктаж щодо роботи за карткою самооцінки.

Прийом «Усмішка».

Коли  усміхнутися перехожому – він усміхнеться вам у відповідь. Коли усміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари. Коли усміхнутися Всесвіту – станеться щось казкове. Усміхніться одне одному вустами, очима, долонями, серцями і подаруйте один одному тепло й добро свого серця.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Прийом  «Незакінчине  речення»

Казка – це…

Літературна казка – це..

Народна казка відрізняється від літературної тим, …

Мені відомі види літературних казок…

Головними героями казок можуть бути…

Казка  вчить нас…

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Які казки вам найбільше подобаються?
  • Наведіть приклади казок, в яких розповідається про добро і зло.

З давніх часів і до сьогодні люди мріяли і мріють про справедливість, про те, щоб добро завжди  винагороджувалося, а ті, в кого благородне серце, золоті руки й світла, незлостива душа, отримувала в житті щастя. Ці мрії відображувалися в казках, і одна з них – казка французького письменника Шарля Перро "Попелюшка".

ІV. Оголошення теми, мети уроку

  Пропоную вам розглянути слова такого епіграфа.

  • Як ви розумієте  зміст епіграфа? (Відповіді учнів)
  • Поміркуйте, про що сьогодні на уроці буде йти мова?
  • Сформулюйте тему нашого уроку за допомогою   хмаринки слів. (Відповіді учнів)

Отже, тема нашого уроку - Шарль Перро. Казка «Попелюшка». Перемога добра над злом. Винагорода головної героїні за щирість, доброту, працьовитість.

Відкрийте зошити, запишіть тему нашого уроку.

Сформулюйте мету уроку.

  • Що ви чекаєте від уроку?

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Рольова гра «Я  Шарль Перро» (випереджаюче завдання учня)

2. Словникова робота

  • Які слова у даній казці є незрозумілими для вас?
  • Діти, як ви думаєте, чому Попелюшку так назвали?
  • Що означає її ім’я?

Попіл – легка пилоподібна сіра (рідко чорна або біла) маса, яка залишається після згорання чого-небудь.

Попельня – місце для зсипки попелу.

Попелище – місце, куди викидають попіл.

 3. Бесіда.

  •       Як жилося падчірці в рідному домі?
  •       Чому бідна дівчина покірно все терпіла?
  •       Чому не поскаржилася батькові?
  •       Чому сестри, збираючись на бал, покликали Попелюшку, хоча і зневажали її?
  •       Як почувалася Попелюшка, залишившись сама?
  •       Хто і чому допоміг Попелюшці?
  1. Переказ  тексту за малюнками
  2. Виразне читання епізоду «Приміряння черевичка».
  •                Чи тільки завдяки черевичкові Попелюшка врешті-решт стала справжньою принцесою?
  •                Чи заслужила своє щастя дівчинка?
  •                Чи змінилася Попелюшка,після того, як стала принцесою?
  •                Як ви гадаєте, чи правильно вчинила Попелюшка, що простила дочкам мачухи?
  •                Яка риса розкрилася?
  1. Скласти характеристику Попелюшки, добираючи приклади з казки.

№ з/п

План

Приклади з казки

1

Зовнішність

 

2

Ставлення до неї мачухи та сестер

 

3

Ставлення Попелюшки до рідних

 

4

Працьовитість

 

5

Інші риси характеру Попелюшки

 

 

7. Індивідуальні завдання для учнів. Скласти асоціативний кущ до образу Попелюшки, мачухи, доньки.

VІ. Закріплення вивченого  матеріалу

Сенкан

1 ряд-  ключове слово  Попелюшка.

2 ряд- Мачуха.

3 ряд – дочка.

VІІ. Підбиття підсумків

  •       Чи відбулася перемога добра над злом у даній казці?
  •       Чи отримали головні герої те, що заслужили?
  •       Діти, давайте повернемося до епіграфа. Отже, як ви можете його прокоментувати?

1.Рефлексія діяльності

  •       Чи задоволені ви результатом роботи?
  •       Що ви зрозуміли сьогодні про себе?
  •            Які думки хотіли б висловити?

2. Метод  «Незакінчені речення».

Я ніколи не буду …

Я буду намагатися …

 

Я хочу вірити …

3.Самооцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Прочитати  поему  О. С. Пушкіна  «Руслан і Людмила».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шарль Перро

Один багатий удівець одружився вдруге з удовою, такою чванливою та гордовитою, якої, відколи світ світом, ніхто й не бачив.

Вона мала двох дочок, теж чванливих і гордовитих. А в чоловіка була своя дочка, надзвичайно добра та ніжна — вся в матір, найкращу жінку в світі.

Не встигли відсвяткувати весілля, як мачуха вже показала свою лиху вдачу. Вона зненавиділа пасербицю за її красу, бо поряд з нею її власні дочки здавалися ще огиднішими.

Отож мачуха й загадувала дівчині робити найбруднішу роботу в домі — мити посуд, прати одежу, прибирати кімнати.

Спала дівчина аж під самим дахом, на горищі, на благенькому солом’яникові, тим часом як сестри її жили в розкішних покоях з м'якими постелями та дзеркалами, що в них бачили себе з голови до ніг.

Бідна дівчина покірно терпіла всі кривди й не наважувалась жалітися батькові — той однаково вилаяв би її, бо в усьому корився своїй лихій дружині.

Упоравшись з роботою, дівчина йшла в куток і сідала просто на попіл, натрушений біля каміна. Тому всі в домі звали її Чорногузкою. А менша сестра, не така лиха, як старша, прозвала її Попелюшкою.

Та навіть в лахмітті і в попелі Попелюшка була куди гарніша за своїх сестер, хоч ті й ходили в пишних шатах.

Якось син короля, молодий і гожий принц, улаштував бал і запросив на нього всіх знатних людей королівства. Наші дві панночки теж дістали запрошення, бо їх мали за поважних осіб у тій країні.

Почалися клопоти й турботи — треба ж було приготувати сукні й оздоби і вибрати зачіски, які їм були б найбільше до лиця.

А Попелюшці додалося роботи — прати й прасувати білизну для сестер, крохмалити їм комірці та манжети.

Сестри тільки про те й говорили, як би краще вбратися, і без упину крутилися перед дзеркалами, вибираючи й приміряючи свої сукні.

— Я,— сказала старша,— вберуся в сукню з червоного оксамиту й почеплю оздоби, які мені привезли з Англії.

— А я,— мовила менша,— вберуся в буденну сукню, та зате надіну накидку, гаптовану золотими квітами, й діамантове намисто — такого ні в кого немає!

Вони замовили наймодніші капелюшки, накупили найдорожчих парфумів і пудри.

Вдягнувшися, покликали Попелюшку подивитися — адже вони знали, що в неї хороший смак.

Дівчина дала сестрам мудрі поради і навіть запропонувала зачесати їх. Ті залюбки погодились.

Коли вона їх зачісувала, сестри спитали:

— А ти, Попелюшко, хочеш поїхати на бал?

— Ой сестриці, не смійтеся з мене! Чи ж мені личить там бути?

— А й справді, всі сміялися б, якби побачили на балі Чорногузку!

Якась інша дівчина за такі слова, певно, зіпсувала б злим сестрам зачіски. Але Попелюшка була добра та незлостива і зачесала їх так гарно, що кращого годі було й бажати.

Сестри два дні майже нічого не їли, крутилися перед дзеркалами і весь час роздивлялися чи не схудли, бува, і чи не тpeбa ще тугіше зашнурувати їх,— адже вони хотіли бути тонесенькими та стрункими.

Аж ось щаслива мить настала. Сестри з матір’ю сіли в карету й поїхали на бал.

Попелюшка довго стояла під брамою й сумно дивилася їм услід.

Коли ж карета зникла з очей, дівчина сіла на ганку й гірко заплакала.

Раптом з’явилася її хрещена мати — чарівниця. Побачивши, що дівчина вмивається сльозами, вона спитала:

— Що сталося?

— Я хотіла б... хотіла б...— сказала Попелюшка й заплакала так гірко, що не могла більше вимовити й слова.

— Ти хотіла б поїхати на бал, авжеж? — спитала чарівниця.

— Авжеж! — відповіла Попелюшка, схлипуючи.— Дуже, дуже хотіла б.

— Не плач, усе буде добре,— мовила чарівниця.— Якщо ти будеш слухняною дівчинкою, я зроблю так, що ти поїдеш туди.

Вона вийшла з Попелюшкою на подвір’я і наказала:

— Піди на город і принеси мені найкращий гарбуз!

Попелюшка побігла на город, знайшла найкращий гарбуз, зірвала його і принесла хрещеній матері, й гадки не маючи, як цей гарбуз допоможе їй поїхати на бал.

Чарівниця розрізала гарбуз, вибрала насіння, вдарила по ньому своєю чарівною паличкою — і в ту ж мить гарбуз перетворився на розкішну визолочену карету.

Потім вона заглянула в мишачу пастку й побачила в ній шестеро мишей.

Вона звеліла Попелюшці відчинити пастку.

Миші одна по одній вибігали з неї, чарівниця доторкалася до кожної своєю чарівною паличкою, і кожна миша оберталася на чудового коня.

Отак з’явилося шестеро гарних коней, мишасто-сірих у яблуках.

Тепер черга була за кучером.

— Піду гляну на щурячу пастку,— сказала Попелюшка,— може, туди впіймався щур? От і був би нам кучер.

— Чудово,— мовила хрещена мати,— піди глянь.

Попелюшка принесла щурячу пастку — там сиділо три великі щури.

Чарівниця вибрала найбільшого, старого, з довгими сивими вусами й доторкнулась до нього своєю чарівною паличкою. Мить — і товстелезний кучер-вусань уже стояв перед ними.

Потім хрещена мати сказала Попелюшці:

— Піди-но в садок — там біля криниці ти знайдеш шість ящірок. Принеси їх мені.

Попелюшка принесла ящірок, і чарівниця обернула їх на шістьох лакеїв у строкатих лівреях; вони стрибнули на приступку позад карети, та так спритно, ніби за своє життя нічого іншого й не робили.

Тоді чарівниця сказала:

— Ну ось, Попелюшко, тепер ти маєш у чому їхати на бал. Ти рада?

— Авжеж! Тільки як же я поїду туди в цьому лахмітті? — зітхнула дівчина.

Чарівниця доторкнулася до Попелюшки своєю паличкою, і враз її дранка перетворилася на розкішну сукню, гаптовану золотом, сріблом і самоцвітами.

Ще дала чарівниця дівчині пару кришталевих черевичків, таких гарненьких та ловких, що кращих не було ні в кого у світі.

Рада та весела, сіла Попелюшка в карету.

На прощання хрещена мати наказала їй над усе пам’ятати, що вона може бути на балі тільки до півночі, бо опівночі всі чари зникають: карета знову стане гарбузом, коні — мишами, лакеї — ящірками, кучер — щуром, а її розкішна сукня — благенькою дранкою.

Попелюшка пообіцяла, що так і зробить.

Вона поїхала до королівського палацу, не тямлячи себе від щастя.

Принц, якому доповіли, що приїхала якась незнайома принцеса, вийшов її зустріти. Він подав їй руку і повів до зали, де зібралися гості.

В залі запала тиша. Гості перестали танцювати, музики — грати: так уразила їх краса незнайомої дівчини. Чути було тільки шепіт:

— О, яка вона гарна!

Король, хоч який був старий, теж не зводив з неї очей і пошепки сказав королеві, що давно вже не бачив такої вродливої й милої дівчини.

Всі дами придивлялися до сукні та зачіски незнайомки, щоб завтра й собі зробити такі самі, якщо тільки знайдеться такий крам і такі вмілі кравці та перукарі...

Принц посадовив Попелюшку на почесне місце, а потім запросив до танцю. Вона танцювала напрочуд граційно, і всі гості милувалися нею.

Після танців подали різні смачні наїдки та питва, але принц і не доторкнувся до них — він дивився тільки на красуню-гостю і думав тільки про неї.

А Попелюшка сіла біля своїх сестер, привітно розмовляла з ними й почастувала їх апельсинами та лимонами, якими пригостив її принц.

Вони дуже здивувалися з такої люб’язності, бо не впізнали Попелюшку і мали її за невідому принцесу.

Раптом Попелюшка почула, що годинник вибив без чверті дванадцяту. Вона ввічливо попрощалася з гостями і зникла так швидко, що ніхто не встиг її затримати.

Повернувшись додому, дівчина палко подякувала своїй хрещеній матері і сказала, що дуже хотіла б завтра знову поїхати на бал, бо принц запросив її.

Чарівниця погодилася.

Та не встигла Попелюшка докладно розповісти хрещеній матері про бал, як у двері постукали: це повернулися з королівського палацу мачуха й сестри.

— Ой, як же довго ви не поверталися! — сказала Попелюшка, відчинивши двері, позіхаючи й протираючи очі так, ніби щойно прокинулася. Хоч їй, ясна річ, зовсім не хотілося спати...

— Якби ти була на цьому чарівному балі,— відповіли сестри,— ти б там не занудилася! Туди приїздила незнайома принцеса, найвродливіша в світі! Вона була дуже люб’язна і навіть почастувала нас апельсинами та лимонами.

Не тямлячи себе з радості, Попелюшка спитала, як звуть ту принцесу. Але сестри відповіли, що ніхто цього не знає і що принц ладен оддати все на світі, аби тільки дізнатися, хто вона така.

— Невже й справді вона така гарна? — спитала Попелюшка всміхаючись.— Які ж ви щасливі, що бачили її! Якби хоч одним оком глянути на неї!.. Сестрице Жавотт,— мовила вона до старшої сестри,— будь ласка, позичте мені вашу буденну жовту сукню, і я поїду на бал.

— Овва! — відповіла Жавотт.— Щоб я давала свої сукні якійсь Чорногузці! Я ще не збожеволіла!

Попелюшка тільки того й чекала і аніскілечки не засмутилася, бо що б вона мала робити, якби сестра згодилася дати їй свою сукню?

На другий день сестри знову поїхали на бал, і Попелюшка теж, вбрана цього разу ще розкішніше.

Принц не відходив од неї ні на хвилину і раз у раз говорив їй ніжні слова.

Дівчині було так хороше, і вона так щиро веселилася, що геть забула про наказ хрещеної матері. Їй здавалося — до півночі ще ждати і ждати, аж раптом годинник почав бити дванадцять.

Попелюшка схопилася з місця й побігла з легкістю лісової кізки.

Принц кинувся за нею, але марно.

На сходах Попелюшка загубила один із своїх кришталевих черевичків, і принц шанобливо підібрав його.

Він підбіг до брами і спитав у вартових, чи не бачили вони, куди поїхала юна принцеса.

Але вартові відповіли, що нікого не бачили, крім хіба що якоїсь убогої дівчини, більше схожої на селянку, аніж на принцесу.

Не почувши нічого втішного, принц сумно повернувся до палацу. Він думав тільки про те, як розшукати чарівну втікачку.

А Попелюшка прибігла додому зовсім задихана, без карети, без лакеїв, у своїй старій, подертій сукенці. Нічого не залишилося в неї від її розкішного вбрання — тільки один черевичок.

Коли сестри приїхали з балу, Попелюшка спитала, чи була там сьогодні прекрасна незнайомка.

Вони сказали, що була, але зникла, тільки-но почало бити північ, і зникла так швидко, що навіть загубила свій кришталевий черевичок, та такий гарний, що кращого ніколи не було ні в кого у світі. А принц підібрав черевичок прекрасної незнайомки і лише на нього й дивився, бо, певно, дуже закохався в принцесу.

Вони сказали правду: принц і справді покохав красуню.

За кілька днів він звелів привселюдно, під звуки фанфар, оголосити, що одружиться з тією дівчиною, на яку прийдеться кришталевий черевичок.

Принцові посланці поїхали по всій країні і міряли черевичок спершу принцесам, потім герцогиням, тоді всім дівчатам з вельможних родин, але все було марно.

Нарешті принесли черевичок і двом Попелющиним сестрам.

Та що вони не робили, як не старалися — не взули черевичка, бо він не налазив на їхні ноги.

Тоді Попелюшка, яка відразу впізнала свій черевичок, сказала сміючись:

— А дайте-но й мені поміряти — може, на мене налізе?

Сестри зареготали й почали глузувати з неї.

Але принців посланець пильно глянув на Попелюшку, побачив, яка вона гарна, і сказав:

— Так, хай і вона спробує — адже мені наказано міряти черевичок усім дівчатам.

Він посадив Попелюшку на ослінчик і поміряв черевичок на її маленьку ніжку.

І диво! — черевичок озувся так швидко та легко, ніби ніжка тільки того й чекала!

Сестри зчудувалися, але коли Попелюшка вийняла з кишені другий такий черевичок і наділа його на другу ніжку, вони аж уклякли на місці.

Раптом з’явилася чарівниця, доторкнулася своєю паличкою до Попелющиного вбрання, і воно перетворилося на прегарну сукню, ще розкішнішу, ніж та, в якій дівчина була на балі.

Сестри впізнали в Попелюшці ту красуню, що приїздила в королівський палац.

Вони кинулися їй до ніг і благали вибачити за те, що зле з нею поводились і кривдили її.

Попелюшка підвела їх і сказала, що вибачає їм од щирого серця і просить наперед завжди її любити.

Потім Попелюшку повезли до палацу, і принц побачив, що вона ще краща, ніж раніше.

За кілька день відгуляли весілля.

А Попелюшка, така ж добра, як і вродлива, взяла сестер у палац і незабаром оддала їх заміж за двох молодих вельмож.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Народився  я 12 січня 1628 року в Парижі в сім’ї парламентського судді у багатодітній сімї. Був молодшим з семи дітей. Після смерті брата-близнюка, який помер в ранньому дитинстві, я став  замкнутим і почав всього боятися. Мої батьки намагалася забезпечити нас  хорошою освітою, тому у віці восьми років  мене  відправили у коледж на північ Франції. Навчання виявилося справжнім кошмаром. Учителі вважали мене складним учнем, а однолітки сторонилися.

Однак  я  так і не довчився, вирішивши зайнятися юридичною кар’єрою. Але і це мені швидко набридло. Незабаром я став клерком у свого брата-архітектора. Незважаючи на те, що я став плідним літератором, мої художні твори майже не збереглися, за винятком казок. Найпопулярнішими моїми казками є: «Попелюшка», «Кіт у чоботях», «Червона шапочка», «Спляча красуня», «Синя борода». Крім того, за сюжетами моїх  казок згодом були створені опери і балети.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання

Вид роботи

Кількість балів

Набрана кількість балів

Незакінчене  речення

0-3  б.

 

Рольова  гра

1 б.

 

Характеристика персонажа

3 б.

 

Індивідуальні завдання

1 б.

 

Аналіз тексту

3 б.

 

Активна робота протягом уроку

1б.

 

 

 

Картка самооцінювання

Вид роботи

Кількість балів

Набрана кількість балів

Незакінчене  речення

0-3  б.

 

Рольова  гра

1 б.

 

Характеристика персонажа

3 б.

 

Індивідуальні завдання

1 б.

 

Аналіз тексту

3 б.

 

Активна робота протягом уроку

1б.

 

 

Картка самооцінювання

Вид роботи

Кількість балів

Набрана кількість балів

Незакінчене  речення

0-3  б.

 

Рольова  гра

1 б.

 

Характеристика персонажа

3 б.

 

Індивідуальні завдання

1 б.

 

Аналіз тексту

3 б.

 

Активна робота протягом уроку

1б.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Діти, як ви думаєте, чому Попелюшку так назвали? Що означає її ім’я?

  • Словникова робота.

Попіл – легка пилоподібна сіра (рідко чорна або біла) маса, яка залишається після згорання чого-небудь.

Попельня – місце для зсипки попелу.

Попелище – місце, куди викидають попіл.

 Попелюх – казковий герой, який в молодості сидів на попелі, а потім здійснив ряд подвигів і став царем.

  • Порівняйте переклад імені героїні іншими мовами: російська – Золушка (від зола – попіл); німецька – Ashepuppel – попільна лялька.
  • Цікаво, що в українському фольклорі відомий герой – Попелюх, якого можемо вважати названим «братом» нашої героїні.
  • Чи можна стверджувати, що Попелюшка та Попелюх – герої мандрівних сюжетів?
  • Перевірка домашніх завдань.

ІІІ. Робота над новою темою.

 Сьогодні ми разом із французьким казкарем Ш.Перро вирушаємо в подорож по сторінках казки «Попелюшка».

  1. Поетична хвилинка.  Казок чимало є на світі

Веселих і сумних.

Питання полягає в тому,

Чи можна жити нам без них.

 

Казка стукає у двері,

Привітаємо її.

І щоб там не говорили

Ми впізнаємо її.

  1. Вікторина «Кому належать слова?»
  • «А й справді, всі сміялися б, якби побачили на балу Чорногузку!»
  • «Не плач, усе буде добре. Якщо ти будеш слухняною дівчинкою, я зроблю так, що ти поїдеш туди.»
  • «Піди на город і принеси мені найкращий гарбуз!»
  • «О, яка вона гарна!»
  • «А дайте-но й мені поміряти – може, на мене налізе?»
  • «Так, хай спробує, адже мені наказано міряти черевичок усім дівчатам»

Впізнали героїв і казку? Чи цікаво вам було читати казку?

  1. Бесіда.
  1. Як жилося падчірці в рідному домі?
  2. Чому бідна дівчина покірно все терпіла?
  3. Чому не поскаржилася батькові?
  4. Що спричинило нові події в домі?
  5. Якою була роль Попелюшки в цьому?
  6. Чому сестри, збираючись на бал, покликали Попелюшку, хоча і зневажали її?
  7. Як вони віддячили Попелюшці?
  8. Чому вона не зіпсувала її зачіски?
  9. Як почувалася Попелюшка, залишившись сама?
  10.                      Хто і чому допоміг Попелюшці?
  11.                      Упорядкуйте записи. Що на що перетворилося.

Гарбуз    сукня

дрантя   карета

миші    кучер

ящірки   коні

щур    лакеї

  1.                      Хто і як зустрів Попелюшку?

А найголовніше, з’являється ще одна дійова особа. А про кого йдеться ви дізнаєтесь, розгадавши кросворд.

 

 

 

Ч

А

Р

І

В

Н

И

Ц

Я

У

Д

І

В

Е

Ц

Ь

 

 

 

 

В

А

Р

Т

О

В

І

 

 

 

 

 

 

П

О

С

Л

А

Н

Е

Ц

Ь

 

К

О

Р

О

Л

Я

 

 

 

 

 

  1. Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал?
  2. Хто одружився з гордою вдовою?
  3. У кого запитував принц, куди поїхала юна принцеса?
  4. Хто носив міряти загублений черевичок?
  5. Яку поважну особу похилого віку в королівському палаці вразила краса Попелюшки?

- Яке слово ми читаємо у виділених клітинках?

 Автор – дійова особа, він не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається.

- А в народній казці? Автор в оповідь не втручається.

  1. Літературна гра «Що відомо і що невідомо».
  • Чи є в цій казці те, що нам невідомо?

Учні об’єднуються у дві групи. Перша група називає, що відомо. Друга – що невідомо.

   Відомо      Невідомо

 Попелюшка добра, працьовита.    Ім’я героїні

 і т.д.           З якої ноги був загублений черевичок.

            Скільки років було дівчинці.

             Як звали батька, мачуху та її дочок.

 Гра починається, кожна група висловлюється по черзі. Коли діти скажуть, що невідомо ім’я Попелюшки, то вчитель запропонує таке завдання.

  1. Асоціативна вправа.

Підберіть Попелюшці ім’я, яке б відповідало її характеру, порівнявши її з квіткою або з якоюсь пташкою чи тваринкою. Свій вибір обґрунтуйте.

ІV. Робота над характеристикою образу Попелюшки.

  1. Словникова робота.

Характеристика (грецьке) – визначення характерних рис якого-небудь явища, предмета, людини.

2. Як ви думаєте, яка тема цього твору? (Перетворення бідної й непоказної, але працьовитої дівчини в чарівну принцесу – винагорода за працьовитість і шляхетність)

3. За що було винагороджено Попелюшку? Настав час схарактеризувати головну героїню за таким планом.

4. Скласти характеристику Попелюшки, добираючи приклади з казки.

№ з/п

План

Приклади з казки

1

Дитинство

 

2

Зовнішність

 

3

Ставлення до неї мачухи та сестер

 

4

Ставлення Попелюшки до рідних

 

5

Працьовитість

 

6

Інші риси характеру Попелюшки

 

7

Поведінка на балу

 

8

Чим Попелюшка сподобалась Принцу?

 

9

Чим Попелюшка подобається мені

 

 

5. Бесіда.

  • А як Попелюшка почувається на балу? Може вона змінилася, вдягнувши красиву  сукню?
  • Який момент ви вважаєте у казці найнапруженішим? Чому?
  • Яке враження справила Попелюшка на гостей балу?
  • Чи тільки краса і вбрання вразили Принца та усіх придворних?
  • Як Попелюшка поводилася з доньками мачухи? Чи відомстила їм на балу за те, що вони насміхалися з неї? Яка риса проявилася?
  • Як принц намагався знайти юну принцесу?
  1. Виразне читання епізоду «Приміряння черевичка».
  • Чи тільки завдяки черевичкові Попелюшка врешті-решт стала справжньою принцесою?
  • Чи заслужила своє щастя дівчинка?
  • Чи змінилася Попелюшка,після того, як стала принцесою?
  • Як ви гадаєте, чи правильно вчинила Попелюшка, що простила дочкам мачухи?
  • Яка риса розкрилася?
  1. Які найважливіші риси вдачі Попелюшки ми з вами знаємо? Створення «асоціативного куща».


   має почуття смаку

      безкорислива         добра

 

   чиста душею          вірна

 

  щира             милосердна

 

     ніжна          незлостива

  

                  працелюбна       скромна

 

V. Подумайте, якби вам випала нагода зробити подарунки, що саме ви подарували б Попелюшці, її сестрам, мачусі, батькові? Виберіть подарунки. Поясніть свій вибір.

Віночок із ніжних квітів;    дорогі коштовності;

ласкаве слово;      хоробрість;

увагу;       гарний одяг;

пісня птахів;      час для відпочинку;

любов матері;      ніжність.

Ви познайомилися з героями казки Ш.Перро. Про кого з персонажів можна сказати, що в них гарячі серця, а про кого – серця, мов крига? У кожній казці є позитивні й негативні герої, або добрі та злі. Як сказав великий педагог К.Ушинський: «Все на світі ми пізнаємо не інакше як через порівняння». Спробуємо порівняти Попелюшку та її сестер, їхні риси характеру. Оскільки ми сказали, що у них холодні серця, то візьмемо «серця» синього кольору. У Попелюшки – гаряче, то «серця» червоного кольору.

 Учні об’єднуються в групи. Перша група пише на «серцях» риси характеру Попелюшки, друга – сестер та мачухи. Наклеюють на дошці.

       Працьовита             Ліниві

       привітна              заздрісні

        лагідна              пихаті

      незлопам’ятна            невиховані

      має добрий смак           невдячні

              самозакохані

               егоїстичні

 

Підводимо підсумок.

Попелюшка

 

 +  =

 

 Сестри й мачуха

 

 + =                      

 

 Словникова робота.

Гармонія (з грецької) – злагодженість, скріплення, цілісність; прекрасне у космосі, природі, людині; поєднує духовну і фізичну красу.

  • А як же автор відноситься до своїх героїнь? (Попелюшку любить, захоплюється. Мачуху та сестер – не любить, засуджує)
  • А яка головна думка цього твору? (Прославлення добрих, працьовитих людей, засудження безсердечних)
  • А як би ви були чарівником?
  • А як би вашою подругою була Попелюшка? Ваші роздуми.

 

VІ. Підсумки уроку.

 Гра «Мікрофон».

  1. Чим сподобалась казка?
  2. Чому треба прочитати казку?
  3. Кому б ви порадили її прочитати і чому?
  4. Чого вас навчила ця казка?
  5. Що зрозуміли, коли прочитали казку?

 

VІІ. Д/з

  1. Допишіть кінець казки. Яке життя Попелюшки після одруження? Якою б справою могла займатися.
  2. Порівняти казку Ш.Перро з кінофільмом, казкою братів Грімм, російською казкою «Василина».
  3. Скласти сенкани.
  4. Зробити малюнки.
  5. Дати відповідь на питання: «Чим мені сподобалася Попелюшка?» (Додаток №8)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Закріпити знання учнів про літературну казку; формувати вміння складати    простий план до характеристики головної героїні та добирати з тексту                 приклади до розкриття пунктів плану; розвивати творче мислення;                 удосконалювати навички характеристики літературного героя та вдумливого                 читання, аналізу твору; виховувати скромність, порядність, гідність;                 розвивати фантазію, уяву та здатність до власної творчості.

Обладнання. Учнівські малюнки, ілюстрації, схеми, кросворд.

Тип уроку. Урок розкриття образу.

 Казка – вигадка, проте,

Щось тут, браття, не пусте!

       О.Пушкін

Чини з людьми так, як ти хотів

би, щоб вони чинили з тобою.

                Біблія

Хід уроку

І. Презентація теми, мети уроку. Робота з епіграфами.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Літературний диктант.
  1. Хто був першим в Європі автором літературних казок?
  2. Яку назву мала збірка казок Ш. Перро?
  3. Скільки казок входило до цієї збірки?
  4. Яка друга назва казки «Попелюшка» Ш. Перро?
  5. Ким була Попелюшка мачусі?
  6. Де спала Попелюшка?
  7. Хто дав дівчині ім’я Попелюшка?
  8. Хто допоміг Попелюшці потрапити на бал?
  9. Скільки разів Попелюшка їздила на бал?
  10.          Хто закохався в Попелюшку?
  11.          Що загубила Попелюшка на балу?
  12.          Чим казки Ш. Перро відрізняються від народних?

Взаємоперевірка. Діти міняються зошитами і перевіряють один у одного.

Вчитель. Діти, як ви думаєте, чому Попелюшку так назвали? Що означає її ім’я?

  • Словникова робота.

Попіл – легка пилоподібна сіра (рідко чорна або біла) маса, яка залишається після згорання чого-небудь.

Попельня – місце для зсипки попелу.

Попелище – місце, куди викидають попіл.

 Попелюх – казковий герой, який в молодості сидів на попелі, а потім здійснив ряд подвигів і став царем.

  • Порівняйте переклад імені героїні іншими мовами: російська – Золушка (від зола – попіл); німецька – Ashepuppel – попільна лялька.
  • Цікаво, що в українському фольклорі відомий герой – Попелюх, якого можемо вважати названим «братом» нашої героїні.
  • Чи можна стверджувати, що Попелюшка та Попелюх – герої мандрівних сюжетів?
  • Перевірка домашніх завдань.

ІІІ. Робота над новою темою.

 Сьогодні ми разом із французьким казкарем Ш.Перро вирушаємо в подорож по сторінках казки «Попелюшка».

  1. Поетична хвилинка.  Казок чимало є на світі

Веселих і сумних.

Питання полягає в тому,

Чи можна жити нам без них.

 

Казка стукає у двері,

Привітаємо її.

І щоб там не говорили

Ми впізнаємо її.

  1. Вікторина «Кому належать слова?»
  • «А й справді, всі сміялися б, якби побачили на балу Чорногузку!»
  • «Не плач, усе буде добре. Якщо ти будеш слухняною дівчинкою, я зроблю так, що ти поїдеш туди.»
  • «Піди на город і принеси мені найкращий гарбуз!»
  • «О, яка вона гарна!»
  • «А дайте-но й мені поміряти – може, на мене налізе?»
  • «Так, хай спробує, адже мені наказано міряти черевичок усім дівчатам»

Впізнали героїв і казку? Чи цікаво вам було читати казку?

  1. Бесіда.
  1.                      Як жилося падчірці в рідному домі?
  2.                      Чому бідна дівчина покірно все терпіла?
  3.                      Чому не поскаржилася батькові?
  4.                      Що спричинило нові події в домі?
  5.                      Якою була роль Попелюшки в цьому?
  6.                      Чому сестри, збираючись на бал, покликали Попелюшку, хоча і зневажали її?
  7.                      Як вони віддячили Попелюшці?
  8.                      Чому вона не зіпсувала її зачіски?
  9.                      Як почувалася Попелюшка, залишившись сама?
  10.                      Хто і чому допоміг Попелюшці?
  11.                      Упорядкуйте записи. Що на що перетворилося.

Гарбуз    сукня

дрантя   карета

миші    кучер

ящірки   коні

щур    лакеї

  1.                      Хто і як зустрів Попелюшку?

А найголовніше, з’являється ще одна дійова особа. А про кого йдеться ви дізнаєтесь, розгадавши кросворд.

 

 

 

Ч

А

Р

І

В

Н

И

Ц

Я

У

Д

І

В

Е

Ц

Ь

 

 

 

 

В

А

Р

Т

О

В

І

 

 

 

 

 

 

П

О

С

Л

А

Н

Е

Ц

Ь

 

К

О

Р

О

Л

Я

 

 

 

 

 

  1. Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал?
  2. Хто одружився з гордою вдовою?
  3. У кого запитував принц, куди поїхала юна принцеса?
  4. Хто носив міряти загублений черевичок?
  5. Яку поважну особу похилого віку в королівському палаці вразила краса Попелюшки?

- Яке слово ми читаємо у виділених клітинках?

 Автор – дійова особа, він не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається.

- А в народній казці? Автор в оповідь не втручається.

  1. Літературна гра «Що відомо і що невідомо».
  • Чи є в цій казці те, що нам невідомо?

Учні об’єднуються у дві групи. Перша група називає, що відомо. Друга – що невідомо.

   Відомо      Невідомо

 Попелюшка добра, працьовита.    Ім’я героїні

 і т.д.           З якої ноги був загублений черевичок.

            Скільки років було дівчинці.

             Як звали батька, мачуху та її дочок.

 Гра починається, кожна група висловлюється по черзі. Коли діти скажуть, що невідомо ім’я Попелюшки, то вчитель запропонує таке завдання.

  1. Асоціативна вправа.

Підберіть Попелюшці ім’я, яке б відповідало її характеру, порівнявши її з квіткою або з якоюсь пташкою чи тваринкою. Свій вибір обґрунтуйте.

ІV. Робота над характеристикою образу Попелюшки.

  1. Словникова робота.

Характеристика (грецьке) – визначення характерних рис якого-небудь явища, предмета, людини.

2. Як ви думаєте, яка тема цього твору? (Перетворення бідної й непоказної, але працьовитої дівчини в чарівну принцесу – винагорода за працьовитість і шляхетність)

3. За що було винагороджено Попелюшку? Настав час схарактеризувати головну героїню за таким планом.

4. Скласти характеристику Попелюшки, добираючи приклади з казки.

№ з/п

План

Приклади з казки

1

Дитинство

 

2

Зовнішність

 

3

Ставлення до неї мачухи та сестер

 

4

Ставлення Попелюшки до рідних

 

5

Працьовитість

 

6

Інші риси характеру Попелюшки

 

7

Поведінка на балу

 

8

Чим Попелюшка сподобалась Принцу?

 

9

Чим Попелюшка подобається мені

 

 

5. Бесіда.

  • А як Попелюшка почувається на балу? Може вона змінилася, вдягнувши красиву  сукню?
  • Який момент ви вважаєте у казці найнапруженішим? Чому?
  • Яке враження справила Попелюшка на гостей балу?
  • Чи тільки краса і вбрання вразили Принца та усіх придворних?
  • Як Попелюшка поводилася з доньками мачухи? Чи відомстила їм на балу за те, що вони насміхалися з неї? Яка риса проявилася?
  • Як принц намагався знайти юну принцесу?
  1. Виразне читання епізоду «Приміряння черевичка».
  • Чи тільки завдяки черевичкові Попелюшка врешті-решт стала справжньою принцесою?
  • Чи заслужила своє щастя дівчинка?
  • Чи змінилася Попелюшка,після того, як стала принцесою?
  • Як ви гадаєте, чи правильно вчинила Попелюшка, що простила дочкам мачухи?
  • Яка риса розкрилася?
  1. Які найважливіші риси вдачі Попелюшки ми з вами знаємо? Створення «асоціативного куща».


   має почуття смаку

      безкорислива         добра

 

   чиста душею          вірна

 

  щира             милосердна

 

     ніжна          незлостива

  

                  працелюбна       скромна

 

V. Подумайте, якби вам випала нагода зробити подарунки, що саме ви подарували б Попелюшці, її сестрам, мачусі, батькові? Виберіть подарунки. Поясніть свій вибір.

Віночок із ніжних квітів;    дорогі коштовності;

ласкаве слово;      хоробрість;

увагу;       гарний одяг;

пісня птахів;      час для відпочинку;

любов матері;      ніжність.

Ви познайомилися з героями казки Ш.Перро. Про кого з персонажів можна сказати, що в них гарячі серця, а про кого – серця, мов крига? У кожній казці є позитивні й негативні герої, або добрі та злі. Як сказав великий педагог К.Ушинський: «Все на світі ми пізнаємо не інакше як через порівняння». Спробуємо порівняти Попелюшку та її сестер, їхні риси характеру. Оскільки ми сказали, що у них холодні серця, то візьмемо «серця» синього кольору. У Попелюшки – гаряче, то «серця» червоного кольору.

 Учні об’єднуються в групи. Перша група пише на «серцях» риси характеру Попелюшки, друга – сестер та мачухи. Наклеюють на дошці.

       Працьовита             Ліниві

       привітна              заздрісні

        лагідна              пихаті

      незлопам’ятна            невиховані

      має добрий смак           невдячні

              самозакохані

               егоїстичні

 

Підводимо підсумок.

Попелюшка

 

 +  =

 

 Сестри й мачуха

 

 + =                      

 

 Словникова робота.

Гармонія (з грецької) – злагодженість, скріплення, цілісність; прекрасне у космосі, природі, людині; поєднує духовну і фізичну красу.

  • А як же автор відноситься до своїх героїнь? (Попелюшку любить, захоплюється. Мачуху та сестер – не любить, засуджує)
  • А яка головна думка цього твору? (Прославлення добрих, працьовитих людей, засудження безсердечних)
  • А як би ви були чарівником?
  • А як би вашою подругою була Попелюшка? Ваші роздуми.

 

VІ. Підсумки уроку.

 Гра «Мікрофон».

  1. Чим сподобалась казка?
  2. Чому треба прочитати казку?
  3. Кому б ви порадили її прочитати і чому?
  4. Чого вас навчила ця казка?
  5. Що зрозуміли, коли прочитали казку?

 

VІІ. Д/з

  1. Допишіть кінець казки. Яке життя Попелюшки після одруження? Якою б справою могла займатися.
  2. Порівняти казку Ш.Перро з кінофільмом, казкою братів Грімм, російською казкою «Василина».
  3. Скласти сенкани.
  4. Зробити малюнки.
  5. Дати відповідь на питання: «Чим мені сподобалася Попелюшка?» (Додаток №8)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми "Шарль Перро. "Попелюшка"; завершити роботу над літературною казкою "Попелюшка"; з'ясувати, що засуджує та що стверджує казкар у своєму творі, через розвиток  навичок аналізу художнього твору, зокрема характеристики літературних героїв; прищеплювати вміння працювати з текстом твору; розвивати вміння дітей формувати та аргументувати свою точку зору; виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми "Шарль Перро. "Попелюшка"; завершити роботу над літературною казкою "Попелюшка"; з'ясувати, що засуджує та що стверджує казкар у своєму творі, через розвиток  навичок аналізу художнього твору, зокрема характеристики літературних героїв; прищеплювати вміння працювати з текстом твору; розвивати вміння дітей формувати та аргументувати свою точку зору; виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми "Шарль Перро. "Попелюшка"; завершити роботу над літературною казкою "Попелюшка"; з'ясувати, що засуджує та що стверджує казкар у своєму творі, через розвиток  навичок аналізу художнього твору, зокрема характеристики літературних героїв; прищеплювати вміння працювати з текстом твору; розвивати вміння дітей формувати та аргументувати свою точку зору; виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

перемогу добра над злом.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми "Шарль Перро. "Попелюшка"; завершити роботу над літературною казкою "Попелюшка"; з'ясувати, що засуджує та що стверджує казкар у своєму творі, через розвиток  навичок аналізу художнього твору, зокрема характеристики літературних героїв; прищеплювати вміння працювати з текстом твору; розвивати вміння дітей формувати та аргументувати свою точку зору; виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку

I. Прочитайте за допомогою "чарівної ниточки" уривок із вірша В.Бичка й визначте, як він стосується теми нашого уроку.

Казка
сховане
смачне
вигадка
та
в
в
ній
зерня
шкарлупі
золотій

(Казка – вигадка, та в ній – в шкаралупі золотій – зерня сховане смачне).

У кожній казці є "Мораль", те "зерня", яке повинні люди "розкусити" й зрозуміти, сприйняти.

II. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Перш ніж ми почнемо наш  урок, давайте спробуємо відгадати мою загадку:

Із лози сплітається,
Все в нього складається:
І грибочки, і горішки,
Всякі ягоди і шишки.

(Кошик)

Які асоціації виникають у вас, коли ви дивитесь у кошик?

Великдень, Пасха, Різдво, гриби, квіти…

Я маю надію, що в кінці нашого уроку ми зберемо свій кошик мудрості. А для цього нам потрібно досконало розібратися у змісті казки "Попелюшка", особливості її конфліктів, пригадати теорію літератури, висловити своє ставлення до подій та героїв. А для цього у мене має бути помічниця.

Стук у двері. Входить під музичний супровід пісні Н.Сенчиної Попелюшка:

Добрий день, любі діти!
Я вас рада всіх вітати,
В мою казку подорожувати.
Наберем в долоні сміху
І розсиплем всім на втіху.
Ми протремо оченята,
Щоб могли спостерігати.
Нашорошим швидше вуха,
Щоб могли усі всі слухать.
Підем разом мандрувати,
Цікаве і корисне пізнавати.
Кошик мудрості маємо сьогодні зібрати
І розумні настанови із собою в життя взяти!

Слово вчителя

З давніх часів і до сьогодні люди мріяли і мріють про справедливість, про те, щоб добро завжди винагороджувалося, а ті, в кого благородне серце, золоті руки й світла, незлостива душа, отримувала в житті щастя. Ці мрії відображувалися в казках, і одна з них – казка французького письменника "Попелюшка".
Тож вирушаймо в путь, і розпочнімо нашу  подорож у чудовий  дивосвіт казки  "Попелюшка".  А наша чарівна гостя буде нам у цьому допомагати. Яка ж подорож без маршруту? Не заблукати у казці нам допоможе чарівний маршрут.

1. Зупинка – станція "Теоретична"

Як ви знаєте, перед мандрівкою кожен пакує валізи. І ми з вами зробимо те саме, перевіривши, чи не забули нічого з того, що нам буде потрібне. Учні отримують картки у формі маленьких валізок, на звороті яких написані питання. Відповівши на запитання, прикріплюють валізу до дошки.

Слово вчителя

П’ятикласнику, такому як ви, вчитель запропонував створити міні – словник літературних термінів з теми "Літературна казка". Він із задоволенням взявся за таку роботу. Спочатку він пригадав деякі терміни і записав їх на окремі картки. Потім на інших листочках написав визначення цих термінів. Після цього хлопчик розклав картки одна навпроти другої у відповідності. Але у цей час до нього зайшов товариш і покликав на вулицю. Хлопчик залишив все на столі і пішов гуляти. А в нього була кішка. Вона дуже полюбляла гуляти по столу хлопця і переплутала йому всі картки. Коли учень побачив безлад на столі,він дуже розхвилювався. Давайте допоможемо йому знайти відповідності між картками.
Стрілочками покажіть, що означає кожен термін.

Літературна казка

це спільні, однакові історії,які зустрічаються у фольклорі різних народів

Оригінал

зіткнення протилежних інтересів у творі

Конфлікт

казка, що є результатом творчості письменника

Особливості побудови казки

добрі і злі

Герої

зачин, основна частина, висновок

Мандрівний сюжет

авторський рукопис

2. Зупинка. Захист проектів "Чарівне віконечко казок Шарля Перро"; "Життя та творчість великого казкаря"

Перевірка набутих знань. Як ми можемо подорожувати, не маючи квитка? Отож почнімо заповнювати наші квитки. Знайдіть помилку.

  • Шарль Перо, "Жовта шапочка", "Кит у чоботях", "Довга борода", "Нечипурка".
  • "Попелюшка" - це_________________ казка.

3. Зупинка – станція. "Чомучка".

Слово вчителя

Переходимо до іншої зупинки, з попереднім завданням ви впоралися чудово, тож ідемо далі. Звернімося до імені героїні – Попелюшка. Як ви його розумієте? Зазирнемо у словнички, які знаходяться на ваших партах.

  • Попіл – продукт згоряння дерева, вугілля та інших горючих матеріалів.
  • Попільна, попелище – місце. куди викидають попіл або куди він зсипається.

Порівняйте переклад імені героїні іншими мовами: Золушка – рос. зола; Ashepuppel – з нім. попільняна лялька; Cinderella – з англ. попіл.

Спостереження над фонетичними асоціаціями імені героїні.

Які асоціації виникають у вас при слові Попелюшка? (Струмок навесні, теплота, попіл…). Ім;я Золушка – золото, сяйво, радість важко поєднується із "золою", брудом.

Попелюх – казковий герой, який у молодості сидів на попелі. А потім здійснив кілька подвигів і став царем.

А Попелюшка? Давайте пригадаємо з тексту: чому дівчину називали так?

(Вона весь час ходила забруднена попелом.)

Чи можна стверджувати, що Попелюшка та Попелюх – герої мандрівних сюжетів.

Чи знаєте ви, що сюжет казки "Попелюшка" був відомий ще у давніх єгиптян? Пригоди дівчинки, що записані ієрогліфами на папірусі, були дуже популярні у Єгипті ще тисячоліття тому. Дівчинку звали Родоніс, а замість черевичка у неї була позолочена сандалія. Збереглися малюнки, на яких чорношкірий раб приміряє Родоніс сандалію у присутності самого фараона. Це ще раз доводить, що сюжет казки про Попелюшку був запозичений французьким письменником 17ст. із стародавньої народної казки.

4. Зупинка - "Пригадайко"

Переходимо до іншої зупинки. Звернімося до тексту казки "Попелюшка". Давайте за допомогою малюнків пригадаємо твір. Переказати уривки,які будуть відповідати показаним малюнкам. Підібрати якомога точніші речення з казки.

5. Зупинка – станція "Запитайко"

Прибули ми з вами на зупинку "Запитайко". Що ж нас очікує тут? Вам потрібно дати якнайбільше відповідей на запитання з казки, для того, щоб перейти до наступної зупинки.

  1. Як мачуха і доньки ставилися до Попелюшки? ("Мачуха зненавиділа пасербицю за її красу,  бо поряд з нею її власні доньки здавалися огиднішими. Вона загадувала дівчині робити найбруднішу роботу – мити посуд, прати одяг, прибирати кімнату).
  2. Як дівчина реагувала на всі кривди? Чому вона не поскаржилася батькові? (Попелюшка покірно зносила всі кривди. Вона не наважувалася поскаржитися  батькові, оскільки знала, що той в усьому корився своїй лихій дружині, до того ж  не хотіла його хвилювати).
  3.  Як доньки мачухи ставилися до Попелюшки? (Дуже ображали її, насміхалися з неї, змушували багато працювати).
  4. Як охарактеризував автор Мачуху? Доведіть.
  5. Доведіть, що менша сестра була не такою лихою, як старша.
  6. Чому Попелюшка не зіпсувала мачушиним донькам зачіски?
  7. Хто допоміг Попелюшці? (Хрещена мати – фея).
  8. Які чарівні перетворення відбулися в казці? (Гарбуз перетворився на карету, миші – на коней, щур – на кучера, лахміття – на розкішну сукню).
  9. Яке враження справила Попелюшка на гостей балу? (Усі були зачаровані її добротою, красою і граціозністю).
  10. Як Попелюшка поводила себе з доньками мачухи на балу? Знайти в тексті. Про що це свідчить? (Вона була великодушною, ввічливою, навіть пригощала їх. Це свідчить про те, що в неї добре серце)
  11. Що трапилося з Попелюшкою о 12 годині? (Дівчині було так добре, що вона забула наказ хрещеної матері. І о 12 годині з прекрасної принцеси знову перетворилася на жебрачку. Утікаючи, дівчина загубила соболевий черевичок).
  12. Чому принц став розшукувати прекрасну незнайомку?
  13. Назвіть останній подарунок чарівниці для Попелюшки?
  14. Чому в казці Перро хрещена матір Попелюшки чарівниця?
  15. Чому автор яскраво змалював образ годинника? (Мелодія серця героїні).
  16. Усі дива в казці закінчуються опівночі. Чому?
  17. Чому принц не звернув увагу під час балу на сестер? (Вони були гидкі, чванливі, пихаті, заздрісні).
  18. Яку роль в житті головної героїні відіграла мачуха?
  19. Прокоментуйте вислови:
  • Від того, що судилося, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся. ("1000 і 1 ніч").
  • Усе, що судилося людині, неодмінно трапляється з нею, і ніхто не знає, що її чекає попереду. (Східна мудрість).

Попелюшці не потрібно було нічого робити, а просто чекати зустрічі з принцом?

Слово вчителя

Доля Попелюшки в дивовижному переплеті від попелу і "дому", на горищі, від постелі на "благенькому солом'яникові", від знущань, принижень і тяжкої праці до щастя з коханою людиною в розкішному палаці, до зоряного часу в житті. Такий шлях може пройти кожен з нас. Та загадка Попелюшки ще і в тому, що не можна героїні бути щасливою в повній мірі, коли б знала, що хтось нещасний. І тому "узяла сестер у палац і незабаром оддала їх заміж за двох молодих вельмож."

Добра і великодушна Попелюшка пробачає всі образи сестрам за однієї умови. Якої? (Любити її).
Та чи всі задоволені розв'язкою подій у казці?

6. Зупинка "Маска"

А зараз уявімо, що ви актори на великій театральній сцені. Зал переповнений, а ви маєте якнайкраще зіграти головні ролі в казці "Попелюшка". Виразне читання учнями уривків з казки "Попелюшка".

  • ст.60-61. Сестри збираються на бал.
  • ст.63-64. Розмова сестер з Попелюшкою після повернення з балу.
  • ст.64-65. Приміряння черевичка.

7. Зупинка  "Дзеркальце"

Давайте переглянемо епізод з  мультфільму "Попелюшка". Уолта Діснея.

Слово вчителя

Шарль Перро, оцінюючи в казках людину,не надає значення ні аристократичному походженню, ні багатству, ні високим посадам. В образі Попелюшки автор утілив кращі риси людської вдачі. Назвіть ті риси характеру людини, які ви вважаєте найкращими, а які найгіршими?

Гра "Заплутаний лист"

Добрий день, дорогий принце!
Мені дуже Вас жаль, бо будете дуже нещасним. Як же я дбала про свою пасербицю, наряджала її в найкращі сукні, одягала в діамантові прикраси, а вона лише кричала на мене, ображала.
А спати любить просто на попелі. В мене аж серце заходиться, як подумаю, що й Вам доведеться у попелі спати.
Схаменіться поки не пізно!
Від щирого серця мати двох  прекрасних дочок

Асоціативний вибірковий диктант

Напишіть у дві колонки риси характеру, які на вашу думку, притаманні Попелюшці, а які – мачусі й дочкам.

  • Доброта, милосердя, злостивість, мудрість, невдячність, працьовитість, щедрість, безсердечність, співчуття, скромність, жорстокість, слухняність, відсутність смаку, ввічливість, грубість, гордовитість.

- Яка риса характеру героїні подобається вам найбільше. Чому?

- У якій ситуації автор казки розкриває доброту, незлостивість, працелюбність Попелюшки? (Зображуючи, як сестри збираються на бал).

- Чи виникало у вас бажання допомогти Попелюшці?

- Чому Попелюшка має лише прізвисько,її ім'я, як, наприклад, Жавотт, не називається? (Автор хотів підкреслити, що таких дівчат було багато; щоб читачі могли уявити будь – кого на місці Попелюшки; у житті часто трапляється, що до нерідних дітей жорстоко ставляться).

- Уявіть собі життя Попелюшки після одруження, якби ця ситуація трапилася в наш час, якою справою могла б займатися Попелюшка? (Працювати в модельному бізнесі, бути перукарем, модельєром, господаркою кафе чи готелю. Попелюшка могла б обрати будь – яку професію, тому що вміла працювати, мала хороший смак…).

- Спробуймо одним реченням охарактеризувати нашу  героїню. (Попелюшка - казковий персонаж слухняної доньки, яка виконує всю чорнову роботу і не користується жодними правами члена сім’ї).

- Що означає вислів жити на правах Попелюшки?

- Як ви думаєте, чи звернув би увагу принц на Попелюшку, коли вона була б у повсякденному одязі? (Можливо. Адже не одяг красить людину, а добрі діла).

Народні прислів'я та приказки мудро характеризували таких, як Попелюшка. З народних джерел ми сконцентровано отримували життєву мудрість. зачитайте прислів;я та приказки, знайдені вдома, які допомагають нам зрозуміти життя, описане Перро в казці "Попелюшка".

Асоціативна розминка.

Розкрийте символічне значення образів:

  • Попелюшка - мрія про щасливе життя.
  • Принц -  сім'я, кохання, багатство, щасливе життя.
  • Чарівниця – дива, чари.
  • Мачуха – злість, ненависть.

- Пригадайте літературних героїнь, які теж жили на правах Попелюшки. (пасербиця з казки "Пані Метелиця").

- Що їх об’єднує? (Тим, що головні героїні страждають від несправедливого до них ставлення, але за працьовитість та щирість отримують нагороду).

- Хто в казках замінює материнську ласку? (Фея, чарівниця)

- Що означають слова:" Поводься з людьми так, як ти хотів би, щоб поводилися з тобою?

- Кому з героїв казки, на ваш погляд, їх необхідно було б дотримуватися?

- Чи виконувала це правило Попелюшка?

- Коли вона стане королевою, чи слід їй нагадувати ці слова? (Ні, бо в казках негативні і позитивні герої не змінюються, вони постійні в своїх злих чи добрих вчинках).

Слово вчителя

Шарль Перро наділяє своїх героїв такими яскравими рисами, що вони залишаються в нашій пам’яті на все життя. Попелюшка є такою популярною в народі не випадково.

У всі часи, коли все краще діставалося багатим або тим, хто мав високий соціальний статус, люди не могли не мріяти про те, що за чесність, скромність, доброту, працьовитість вони можуть отримати винагороду. Мотиви і проблеми казки "Попелюшка" актуальні як для окремої людини, так і для всього людства: незаслужені страждання і несправедливість, проблеми поваги до працелюбства як високої людської чесноти й винагороди за важку людську працю та високі моральні якості.

Давайте будемо сподіватися, що в житті, як у казці, людські чесноти отримають винагороду. І тоді на землі не буде нещасних людей.

8. Зупинка - "Серпантин"

Слово вчителя

Чи знаєте ви, що таке серпантин? У мене уявлення про нього асоціюється з ялинковою прикрасою, стрічкою,яка безкінечно в’ється навколо новорічної красуні, створюючи гарний малюнок. Так само має витися ваша думка. Коли ви висловлюєте своє ставлення до героїв улюблених казок. У цьому вам допоможуть такі речення:

  • Чим нам сподобалася ця казка? Сподобалася тим… (Тим, що вона вчить добра, вчить бути працьовитим, не злопам’ятним, щедрим, поважати старших).
  • На мою думку, найкращими рисами характеру наділена…, тому що…
  • Герой казки навчив мене…

9. Зупинка –  "Кошик"

Попелюшка допоможе мені зібрати квіти з прислів’ями до кошика мудрості.

  • В сирітстві жити – сльози лити.
  • На чужому хребті  легко працювати.
  • Доброму всюди добре.
  • Лихий доброго псує.
  • Щоб рибу їсти, треба у воду  лізти.
  • Без труда нема плода.
  • З бідою не знатися – й щастя не знати.
  • Не одяг красить людину, а добрі діла.
  • Не шукай красу, а шукай доброту.
  • Лінощі руйнують усі чесноти.
  • Головонько моя бідна, у мене мати нерідна.
  • Добре діло твори сміло.
  • Без добра і лихо не родить.
  • Казало лихо: не буть добру!
  • Раз добром налите серце вік не прохолоне.
  • Буде добре, як мине зле.
  • Часок у добрі побудеш — все горе забудеш.
  • За доброю хвилею злу жди.
  • Добро не пропадає а зло умирає.
  • Нема того злого, щоб не вийшло на добре.
  • Добро не лихо, ходить у світі тихо.
  • Коли Всевишній творить добро, він не хвалиться.
  • Деякі слова в тисячу разів гірші від ляпаса.
  • Злість — зброя слабких.
  • Добрій людині слово допомагає, лихій палиця не поможе, ог
  • Добро будує, зло руйнує.
  • Напередодні Судного дня всі злодії стають святими.
  • Дай лихому напитися з його гріхів — він скоро вирушить на той світ.
  • Заздрісників дратують добрі діла інших.
  • Злочини чинять у темряві, дістають покару при світлі.
  • Добро пам'ятається довго, зло — ще довше.
  • Вісник лиха мчить швидше, ніж вісник добра.
  • Хорошими словами теж можна у людини душу вийняти.
  • Як не можна поганого хвалити, так не можна доброго ганьбити.
  • Добру людину пам'ятають по добрих справах, погану — по судових справах.
  • Злість дурна.
  • На заздрості і ненависті далеко не заїдеш.
  • Від меча рана гоїться, від лихого слова — ніколи.
  • Красиве обличчя з чаеом змінюється, добре серце — ніколи.
  • Куля убиває тіло, слово — душу.
  • Людина може бути чорною, аби душа була білою.
  • Добре словечко робить тепле містечко.
  • Слово запам'ятовується, а ляпас загоюється.
  • Ляпас пам'ятається навіть після семи років.
  • Добре слово не коштує грошей
  • Усе добре вчасно.
  • Коли початок добрий, усе добре.
  • До доброго звикаєш швидко.
  • Одна добра справа тягне за собою іншу.
  • Добрі справи — від добрих людей.
  • Щоб тобі робили добро, роби добро іншим.
  • За добро віддяч одразу, за зло — відклади на потім.
  • Сім разів поміркуй, перш ніж зробити людині зло.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань

Слово вчителя

Підійшов до закінчення наш урок. Попелюшці пора з кошиком мудрості, який ми зібрали на уроці, вирушати  до своєї казки.

Казки Шарля Перро викривають лінощі, самозакоханість, егоїзм, душевну черствість. Улюблені герої Перро чесні, працьовиті, розумні й добрі, вони стійко переносять незгоди, не відступають перед труднощами.

За урок ми назбирали цілий кошик скарбів мудрості. Він набагато вагоміший і дорожчий, ніж кошик золота. Отже, ми зробили правильні висновки – хтось подобрішав. А хтось зрозумів, що не потрібно бути жорстоким та злим, тому що лише чесність, працьовитість, доброта можуть отримати винагороду.

Під музичну композицію С.Прокоф’єва "Попелюшка" учні складають сенкан.

Попелюшка прощається з учнями і виходить з класу.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
8371
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку