Гальмівні якості транспортних засобів

Про матеріал
Під гальмівними якостями розуміють якості транспортних засобів знижувати швидкість руху за бажанням водія, при необхідності швидко зупинятися, а також утримуватися на схилах під час стоянки. Гальмівні можливості забезпечуються декількома гальмівними системами: робочою, запасною, допоміжною, стоянковою.
Перегляд файлу

Гальмівні якості транспортних засобів. 

  ДНЗ «Лисянський професійний аграрний ліцей»

(Черкаська область)

Викладач: Бузовський Анатолій Валентинович

Під гальмівними якостями розуміють якості транспортних засобів знижувати швидкість руху за бажанням водія, при необхідності швидко зупинятися, а також утримуватися на схилах під час стоянки. Гальмівні можливості забезпечуються декількома гальмівними системами: робочою, запасною, допоміжною, стоянковою.

Робоча гальмівна система призначена для постійного користування під час руху і дозволяє водієві уповільнювати рух з будь якою інтенсивністю руху, а також здійснювати повну зупинку. Робочу гальмівну систему мають всі без виключення транспортні засоби. Органом керування системою переважно являється педаль. Транспортні засоби, якими керують інваліди може оснащуватись важелем.

Запасна гальмівна система призначена для вповільнення і зупинки при виході з ладу робочої гальмівної системи. В окремих транспортних засобах запасна гальмівна система конструктивно об’єднана з стоянковою. Важелем керування можна регулювати випуск повітря з пружинних енергоакумуляторів і тим самим регулювати гальмівну силу та інтенсивність гальмування.

Допоміжна гальмівна система призначена для створення малої гальмівної сили протягом довгого проміжку часу. Такі гальмівні системи встановлюють на де яких модифікаціях вантажних автомобілів та автобусів і як правило вона спрацьовує на затяжних спусках. Принцип роботи допоміжної гальмівної системи полягає в тому, що при її ввімкненні вимикається подача палива в двигун і закривається заслінка  в випускному трубопроводі, створюючи опір провертанню колінчатого валу. Таким чином в цьому випадку відбувається гальмування двигуном. Як правило таку систему застосовують на затяжних спусках (на гірських дорогах ), запобігаючи при цьому тривалій роботі основного гальма, зношуванню та перегріву робочих гальмівних механізмів. Допоміжна гальмівна система не дозволяє екстренно зупинитись.

Стоянкова гальмівна система призначена для утримання транспортного засобу від самовільного руху під час стоянки. Ця система зазвичай діє на робочі гальмівні механізми і має механічний тросовий привід або пружинні енергоакумулятори. Стоянкова гальмівна система встановлена на всіх без виключення транспортних засобах.

Від надійності гальмівних систем напряму залежить безпека руху. Тому встановлюються жорсткі правила та вимоги до справності систем гальмування. Надійні та ефективні гальма забезпечують необхідну безпеку руху і дозволяють водієві впевнено керувати транспортним засобом. Гальма сучасних транспортних засобів можуть розвивати гальмівні сили, які значно перевищують сили зчеплення шин з дорожнім полотном. В такій ситуації рух може  здійснюватись із заблокованими колесами. Ковзання коліс призводить до заносів.

Розрізняють два види гальмування: службове та екстренне. Службовим називають гальмування невисокої інтенсивності для зниження швидкості до необхідної величини або для зупинки автомобіля в наміченому водієм місці. Екстренним називають гальмування високої інтенсивності для запобігання наїздові на перепону, що зненацька виникла або була запізно виявлена.

Гальмівним шляхом називають відстань, яку проходить транспортний засіб від початку гальмування до повної зупинки.

Зупинковим шляхом називають відстань, яку проходить транспортний засіб від початку виявлення водієм небезпеки до повної зупинки. Він включає в себе й час реакції водія на небезпечний фактор.

Для підвищення безпеки і ефективності гальмування на слизьких дорогах застосовують антиблокірувальні системи. Принцип дії системи полягає в тому, що при натисканні на педаль гальма вона розпочинає контролювати швидкість прокручування кожного окремо взятого колеса. Таким чином блокування не відбувається.

Вихід з ладу гальмівних систем під час руху дуже небезпечний і практично завжди тягне за собою виникнення дорожньо-транспортних пригод. Для підвищення надійності робочих гальмівних систем в їхніх конструкціях передбачені подвійні зв’язки між педаллю керування і гальмівними механізмами. Така конструкція називається двохконтурною. При виході з ладу одного контура  другий забезпечує гальмування.

Бережіть своє життя і життя оточуючих! Своєчасно проводьте ТО та ремонт систем гальмування!

 

 

 

docx
Додано
13 травня 2020
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку