Змалювання протистояння щирих людських стосунків фатастичному світу зла в казці Г.К.Андерсена “Снігова Королева”.Антитеза
Вчитель другої категорії
Нападівської ЗОШ І-ІІст.
Трофимчук Наталія Вікторівна
2018
Тема:
Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці Г. К. Андерсена «Снігова королева»
Мета:
повторити відомості про життя Г. К. Андерсена,
вчитися працювати з текстом, допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки,
формувати навички аналізу художнього тексту;
розвивати мислення, творчу уяву учнів;
виховувати вічні цінності: співчуття, вміння дружити та приходити на допомогу товаришеві в біді.
Обладнання: портрет Г. К. Андерсена, ілюстрації до казки «Снігова королева»,опорні схеми.
Тип уроку: урок-засвоєння знань.
Теорія літератури: антитеза.
Перебіг уроку
І. Організація навчальної діяльності
Слово вчителя
Доброго дня діти та шановні гості!
Я рада вас вітати на нашому уроці.
Світ дивовижний вас вітає!
Всіх тих,хто вдумливо читає,
І тих, хто любить мандрувати
Та прагне більше пізнавати,
Кмітливих, добрих та відважних,
А ще, звичайно, і уважних,
Звеселить він і причарує,
Окрилить тим, що подарує
Казок чудовий хоровод...
Навряд чи знайдеться серед нас хтось, хто б не любив слухати казки, читати їх, мріяти про чарівні речі, казкові пригоди й дива. Це тільки на перший погляд казка – забава й розвага для малечі.
Навіть дорослі можуть знайти в казках багато повчального для себе. У цьому ми переконаємося на нашому сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
А зараз ми попрацюємо із дуже цікавими завданнями та налаштуємося на роботу на уроці.
1. Робота над загадками
Гномик цей казковий
Всім дітям знайомий.
Парасольку розкриває-
І малята засинають,
Всі до казки потрапляють
( Оле-Лукойє)
Народилась в горошині
Та мене одної днини
З дому жабка понесла.
В старої миші гостювала,
Крота у неї зустрічала.
А ластівка мене на крилах
В країну ельфів віднесла.
(Дюймовочка)
Про мене казка є відома,
Я не люблю сидіти вдома,
Пригоди ждуть мене завжди-
Я не боюсь вогню, води.
Дисциплінований, слухняний,
Це я-
(солдатик олов*яний)
Заморозить все навкруг-
Поле, річку, ліс та луг.
Не почує серце бід,
Герда лиш розтопить лід.
(Снігова королева)
Вчитель. Хто автор цих казок?
(Ганс Крістіан Андерсен)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Слово вчителя
Так, сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість Ганса Крістіана Андерсена і його чудовий твір – казку «Снігова королева», тож запишемо у свої зошити число, класна робота та тему уроку.
21 листопада
Класна робота
Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці Г. К. Андерсена «Снігова королева»
Метою нашого уроку є:
повторити відомості про життя Г. К. Андерсена,
вчитися працювати з текстом, глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки,
формувати навички аналізу художнього тексту;
розвивати мислення, творчу уяву ;
виховувати вічні цінності: співчуття, вміння дружити та приходити на допомогу товаришеві в біді;
а ще маємо ознайомитися із поняттям антитеза та наводити її приклад.
Тож до роботи, успіхів вам та гарного настрою.
ІV.Основний зміст роботи
А зараз до вашої уваги цікава гра у парах
1.Робота в парах
Читання шифрограми
ансГ ріКстаін дерАнесн – даткийсь ракзак. оЙог вотир ютьанз в ьоумус твісі.
( Ганс Крістіан Андерсен – датський казкар. Його твори знають в усьому світі.)
Я читаю вам речення, а ви говорите так або ні .
1.Ганс Крістіан Андерсен народився в місті Оденсе.
Ви молодці, гарно справилися із завданням.
А тепер підсумуємо наші знання про Г. К. Андерсена і виконаємо наступне завдання.
Зверніть вашу увагу на дошку. У довідковому бюро розміщені риси характеру. Вам необхідно вибрати лише ті, які стосуються Ганса Крістіана Андерсена і записати напроти потрібної літери. Тож хвильку подумайте і , будь ласка, по черзі запишіть потрібні риси характеру.
зразок
А ---- активний, авторитетний…
Н --- незграбний, ненів*язливий…
Д --- добрий, довірливий…
Е --- енергійний…
Р --- романтичний, рішучий…
С --- скромний, стриманий…
Е --- етичний, елегантний…
Н --- надзвичайний,нагороджений, найкращий…
Молодці, ви були уважні під час читання тексту про письменника і зробили гарну асоціативну характеристику.
3. Робота над змістом прочитаного
Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про ті перешкоди, які довелося здолати Герді на шляху до Кая, а також про помічників, які допомагали їй у цьому.
3.1. Тож до вашої уваги цікаве завдання «Озвуч відеоролик» і вам потрібно попрацювати акторами і озвучити побачене.
(На екрані фрагменти з казки, учні їх озвучують, а потім вмикаємо звук і перевіряємо правильність виконання)
Молодціі, і з цим ви успішно справилися. Що ж подивимося, як ви осилите наступне завдання
3.2. Робота в групах
Гра «Аукціон знань. Найуважніший читач»
Клас ділиться на дві команди за допомогою жеребкування: синя та блакитна сніжинки. Кожен учень витягує із торбинки сніжинку, за кольором діляться на команди. За вірну відповідь отримують троянду. Складаю троянди в корзинки.
1. Чому учні Троля захотіли полетіти на небо?
(Щоб поглузувати з янголів і Бога)
2. Що росло у дерев*яних горщиках у Кая і Герди?
(Троянди)
3. Як розважалися діти?
( Читали книжки, доглядали квіти)
4. Як пояснює бабуся чому замерзають вікна?
(Снігова королева заглядає у вікна і дмухає)
5. Яка наука захоплювала Кая? ( математика)
6. Скільки часу Герда пробула в бабусі, яка знала чари?
( Весну і літо)
7. В чому була сила Герди? ( В щирому серці)
8. На чому лапландка написала листа фінці? (На рибині-трісці)
9. Як змінився Кай? (Став злим, насмішкуватим, неслухняним)
10. Чим стала для Кая краса Снігової королеви? (Взірцем досконалості)
11. Що Снігова королева обіцяла подарувати Каю, якщо він складе слово “Вічність”? (Свободу і нові ковзани)
12. Що незвичне у побудові казки? ( вона складається з кількох оповідань)
Молодці перемогла _________ команда . Рахуємо троянди і оцінюємо активних учасників кожної команди.
3.3. А зараз трішки відпочинемо на нашій музичній фізкультхвилинці.
3.4 Слово вчителя
---Я переконана, що мандрувати люблять усі. От, нажаль, така нагода випадає нечасто. Про подорож, яка очікує вассьогодні, можна тільки мріяти.
Жодна туристична агенція не запропонує вам такого маршруту. Отже, починаємо свою подорож разом з рішучою і сміливою героїнею казки .
Пригадайте маршрут Герди та схематично зобразіть його.
Працюємо в парах.
(Кращі роботи озвучую)
3.5. Слово вчителя
У казці багато героїв. Умовно їх можна розподілити на тих, у кого гаряче серце, і тих , в кого серце крижане
(На дошці прикріплені малюнки із зображеннями червоного та синього сердець)
Синє серце---- Троль, його учні , Снігова королева, сніжинки, бабуся-чарівниця.
Червоне серце ---- Герда, бубуся Кая та Герди, крук та його наречена, королевич та королева.
Проблемне запитання:
-----А до яких героїв ми віднесемо Кая? Чому?
3.6. Слово вчителя
У казках Андерсена постійно йде боротьба між добром і злом, красою і потворністю, живим і неживим,”гарячим” серцем і “крижаним”. Це такий літературний прийом, засіб, який називається антитезою . Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним.
Запис у зошити
Антитеза — це протиставлення цілком різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів.
Наприклад:
холодне-гаряче.
Завдання для учнів
Наведіть приклади антитези у казці “Снігова королева”
(Троль --Бог
Герда --Снігова королева
Сніжинки -- троянди
молитва — таблиця множення
красиве - потворне)
3.7. Робота над індивідуальними карточками
Слово вчителя
Ми працювали парами, командою, а зараз настав час надіятися на власні знання.
Пропоную вам заповнити картки «Порівняльна характеристика Герди та Снігової королеви»
Герда Снігова королева
______________ _____________
Учні зачитують кращі роботи.
Ці описи протилежні , вони протиставляються один одному, отже, це антитеза.
3.8.Слово вчителя
А зараз до вашої уваги «Павутинка дискусій».
Давайте порозмірковуємо , «Чи варто було Герді вирушати на пошуки Кая?»
Діти висловлюють аргументи
за проти
Слово вчителя
Висновок
На нашу думку, Герда правильно вчинила, коли вирушила на пошуки Кая. Дівчинка дуже любила свого названого брата і знала, що крім неї його ніхто не врятує. Тільки Герда могла перемогти Снігову Королеву, тому що мала добре серце, зігріте любов’ю до Кая. Сила Герди – в її доброті, мужності, вірі в себе та у вірності.
3.10. Робота з картиною
Подивіться, будь ласка, на картину К. Чюрленіса і послухайте її опис:»У долонях людини-куля світла. На землі,де так багато проблем і суєти, дуже легко збитися зі шляху і забути для чого ти народився. Але якщо сонце спуститься до тебе в долоні, ти і в кромішній темряві знайдеш правильну стежину. Дбайливо і бережливо людина несе в своїх долонях сонце».
3.10.1. Хвилинка уяви
Уявіть на хвилину, що ви тримаєте цю чарівну кулю у своїх долонях.
3.10.2. Фантазування учнів
Скажіть, будь ласка:
--Куди і звідки несе людина цю сяючу сонячну кулю?
--Чому сонце не осліплює людину, а дає їй силу і спокій?
Вчитель.
--Автор назвав цю картину «Дружба»
3.10.3. Робота в зошитах
--На що ще може бути схожа дружба?
Дружба
Свічка квітка зірка сонячне проміння
Вчитель. Дружба—це велика цінність, що відбилася в безлічі народних приказок і прислів*їв.
V. Оцінювання
VI. Деференційоване домашнє завдання
VII. Підбиття підсумків уроку