10 червня о 18:00Вебінар: Літній табір під час карантину, або організація позакласної діяльності онлайн

Урок "Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Бешкетливий світ дитинства."

Про матеріал
Розробка уроку зарубіжної літератури у 5-му класі нв тему "Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Бешкетливий світ дитинства."
Перегляд файлу

Тема уроку: Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Бешкетливий світ дитинства.

Вчитель: Мєх Н.О., Гайворонська філія №1 КЗ «Гайворонський ліцей №2»

Мета. Ознайомити учнів з життям   та творчістю американського письменника Марка Твена,

             розкрити історію створення повісті, ввести поняття «автобіографічний  твір»,  розвивати

             пізнавальну активність учнів, навички роботи з текстом, вміння висловлювати свої думки;

             виховувати розуміння тісного зв*язку життя і творчості письменника, моральні якості учнів,

             вміння дружити, радіти життю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Марка Твена, ілюстрації до твору, малюнки учнів, текст повісті « Пригоди Тома   Сойєра», скринька із запитаннями, карта світу.

Природа хоче, щоб діти були дітьми, перш ніж  стати дорослими.

  Ж. Ж. Руссо

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

    1.Знайомство з темою уроку, епіграфом.

    2.Знайомство з опорними словами, запис їх у зошити.

          Псевдонім – вигадане ім*я.

           Автобіографічний твір – це опис власного життєвого шляху; це твір, у якому автор використо-

          вує  епізоди з власного життя.

          Повість – прозовий твір з однолінійним сюжетом за широтою життєвих явищ більший за опо-

          відання,   але менший ніж роман.

          Прототипи – живі люди, з яких списані герої.

          Емігранти – люди, які залишили батьківщину і виїхали в іншу країну для постійного проживан-

      ня.

ІІ. Мотивація навчальної діяльностіі.

Кожна  людина була колись дитиною. Всі ми родом з прекрасної країни Дитинства. Всі дорослі були колись дітьми: балувались, ганяли голубів, боялись темряви, долали страх випробовування, а найбільше любили проводити час з друзями . Про двох таких нерозлучних друзів – Тома та Гека – знає весь світ, а в американському місті Ганнібал навіть  стоїть  їм пам*ятник. А  відомими вони стали завдяки письменникові Марку Твену.

Дорослі виростають, забувають  дитячі витівки і забороняють робити дітям те, що робили самі. Добре, що є мудрі дорослі – письменники, - які люблять писати книги, вигадуючи цікаві пригоди, або пригадуючи їх зі свого дитинства. А ми читаємо ці книжки і дізнаємось, якою була їхня країна Дитинства.

Дитинство героя одного з найвідоміших письменників Марка Твена було повне пригод і несподіванок і дуже схоже на дитинство самого  автора.  Це автобіографічний твір  «Пригоди Тома Сойєра». Книга настільки популярна, що перекладена майже на всі мови світу, за цим твором зняті фільми. Хто ж він, автор книги?

Читаючи вдома статтю підручника, ви дізнались, що життя Марка Твена було сповнене пригод – щасливих і трагічних. Давайте пригадаємо їх, адже повість «Пригоди Тома Сойєра»  безпосередньо пов*язана з життям письменника.

ІІІ.Перевірка домашнього завдання.

     Бесіда / з елементами пояснення та використанням карти світу/

  1. У якій країні жив Марк Твен?   

     2.  Що ви  знаєте про населення США?                

     3.  Чи в спокійний для Америки час жив Марк Твен?

     4.  Назвтіь справжнє ім*я Марка Твена. /словникова робота -  «псевдонім»/

     5.  Що ви знаєте про сім*ю, в якій народився і жив Марк Твен? /словник – «емігранти»/

     6.  У якому місті пройшло дитинство Семюела?

     7.  Чи любив він своє місто?

     8.  Яка місцина була найулюбленішою?

     9.  Хто з вас зрозумів походження псевдоніма Марк Твен?

     10.У скільки років Семюелю довелось піти працювати?

     11.Ким довелось працювати Марку Твену?

     12. «Пригоди Тома Сойєра» вийшли у 1876р. Чому читачі так полюбили героя книги?

     13 .Підручник стверджує,  що твір побудований на антитезі. Чому?

     15.Які ще твори Марка Твена стали відомими?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Знайомство з історією створення повісті та з прототипами  головних героїв.
  2. Читання статті підручника на ст. 159. /словник – «автобіографічний твір», «прототипи»/
  3. Знайомство з прототипами героїв:

Сент-Петерсберг – Ганнібал;

Том Сойєр –Семюел Клеменс;

Тітка Поллі – мати письменника;

Гек Фін, Джо Гарпер – друзі дитинства;

Беккі – подружка Сема Клеменса;

Мері і Сід – сестра і брат Сема, Памела і Генрі;

Печери, острів – насправді оточували місто.

4.Виразне читання учителем розділу  1  до слів абзацу «Том справді не пішов до школи»

5.Читання учнями в особах розділу 1.  від слів «Том справді не пішов до школи»  до кінця.

6.Аналіз розділу 1.

   - З якими героями ви познайомились?

   - Де відбувається дія повісті?

   - Що вам стало відомо про Тома?

   - Де тітка Поллі шукає Тома?

   - А де він був?

   - Як до нього ставилась тітка?

   - Про що хотіла дізнатись тітка в Тома за вечерею?

   - Чому на вашу думку Том не міг порозумітися з Сідом?

 

7.Прийом «Відшукай фразеологізми» /за прочитаним текстом/.

 

-«урвався терпець»;

-«збити мене з пантелику»;

-«біс сидить»;

-«обвести себе круг пальця»;

V. Застосування набутих знань.

     1.Бесіда.

      - Чи цікавий вам такий динамічний початок повісті?

      -Які епізоди передають радісно-бешкетливий світ дитинства?

      -Які епізоди викликають сміх?

      -Яким ми побачили Тома на початку повісті?

    2.Прийом «Гронування» з ключовим словом «Том»:

        Том: - бешкетник;

                  -кмітливий;

                  -дотепний;

                  -порушує заборони.

VІ. Підсумок уроку.

   1.Запитання зі  «Скриньки знань» /учні дістають запитання, адресуючи їх один одному/

    - Назвіть справжнє ім*я Марка Твена.

    - Назвіть місто, в якому відбувається подія.

    - Ім*я молодшого брата Тома.

    - Що означає псевдонім Марк Твен?

    - Який твір називають автобіографічним?

     -Заповітна мрія Марка Твена.

VIІ. Висновки.

   1.Робота з епіграфом до уроку.

   2.Заключне слово вчителя.

      Сьогодні ми перегорнули лише перші сторінки повісті «Пригоди Тома Сойєра», а попереду ще багато цікавого.

 

VІII.Оцінювання досягнень учнів.

ІХ.Домашнє завдання.

        IIII рівень: прочитати II розділ, переказувати його;

        IV рівень: скласти творчий портрет Марка Твена /3 речення/.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 березня 2019
Переглядів
3623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку