ТЕМА: Елеонор Портер. Знайомство з письменницею. Всесвітньо відомий роман «Полліанна».
МЕТА:ознайомити учнів із фактами життя і творчості американської письменниці Елеонор Портер; охарактеризувати особливості художнього світу, описаного авторкою у творах для дітей; показати місце твору в історії світової літератури; дати початкове теоретичне поняття про роман як літературний жанр; формувати навички виразного читання, коментування, висловлювання власної позиції щодо прочитаного, виділення ключових моментів;виховувати прагнення пізнавати світ, поважати загальнолюдські цінності.
Теорія літератури: роман
Словник уроку: оптимізм, педантизм, пастор, міссіонер.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, зошит, мультимедійна презентація «Елеанор Портер. Життя і творчість», комп’ютер, медіапроектор, буктрейлер, роздатковий матеріал(у кожного на парті)
Хід уроку
Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.
Е.Портер
І. Організаційний момент
1. Привітання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Нашу сьогоднішню зустріч я хочу почати з цікавої історії.
Якось двоє друзів багато днів поспіль ішли пустелею. Одного разу вони посперечалися, і один з них зопалу дав іншому ляпас. Друг біль відчув, але промовчав. Лише написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпас». Друзі продовжили подорож і через багато днів знайшли оазис із озером, у якому вирішили викупатися. Постраждалий від ляпасу мало не втонув, але друг його врятував.
Коли ж отямився, то висік на камені: « Сьогодні мій найкращий друг урятував мені життя.
Перший поцікавився:
Друг відповів:
Нехай таким каменем, діти, буде ваше серце, в якому золотими літерами будуть вписані слова: терпіння, всепрощаюча любов, злагода, допомога ближньому, віра в Бога і в можливість змінити навколишній світ на краще. Людина – це творіння Бога, в ній Богом закладено творити добро. Але інколи потрібно допомогти людині побачити в собі те, що приховано далеко в душі, і переконати , що їй під силу впоратися з будь – чим.
Саме такою людиною з добрим , щирим серцем і була письменниця Елеанор Портер, з життям і творчістю якої ми сьогодні познайомимося, та її героїня Полліанна, якій дійсно було під силу впоратися з усим. (звернутися до епіграфа).
ІІІ.Оголошення теми, епіграфа уроку та очікуваних результатів
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Знайомство з біографією Елеонор Портер ( презентація). Учитель проводить інструктаж, щодо заповнення «анкети» письменниці під час перегляду презентації.
11 слайд – підручник на стр.192, 228 – далі продовжуються слайди
Підсумок: перевірити фронтально заповнені «анкети»
2.Словникова робота (в зошит)
РОМАН (стр.193) – один із жанрів художньої літератури, прозовий твір, місткий за обсягом, складний за будовою, у якому широко охоплено важливі події, розкрито історії багатьох персонажів протягом значного проміжку часу.
Учитель:
– Ось із чого все починалося. Міс Поллі Гарінгтон отримала листа від Жіночої допомоги.
Словникова робота
Міссіонер- особа, відряджена церквою для розповсюдження її вчення серед людей іншої віри.
Пастор – помічник священника.
Сієста – відпочинок після обіду, найбільш жаркий час дня.
Педантизм - дріб’язковість у чому-небудь.
(Учениця виразно читає лист).
1. Бесіда за прочитаним
2. Робота з текстом ( читають в особах фрагмент розмови міс Поллі із служницею Ненсі про підготовку кімнати для її небоги) - стр.195
– Якою ж була ця зустріч?
3.Перегляд відеофрагменту
4.Бесіда після переглянутого уривку:
- Яка враження справила на вас зустріч тітоньки з небогою?
- Якою ви побачили тітоньку Поллі? Чи готує нас авторка до такого бачення цієї героїні, чи дотримався режисер правдивості у зображені її на екрані ?(стр.195) – слайд 20
5. Питання за змістом прочитаного 1 розділу:
- Як ставилася міс Поллі до своєї сестри, матері Полліанни?( Вона любила сестру, хоча й сердилася за її рішення вийти заміж за місіонера, а не за багатого пана з їхнього міста)
- Що ми дізналися про міс Поллі та її родину з першого розділу твору?
- Яким почуттям керувалася тітонька Поллі, коли погодилася прийняти у себе сирітку? (текст) стр.196
- Чи згодні ви з думкою міс Поллі: «…Привела дітей у світ, де й без них вистачає клопоту».
- Як ви ставитесь до дітей – сиріт? Дайте пораду міс Поллі з цього питання.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
- А тепер перейдемо до Полліанни. Що ми про неї дізналися ? Яке враження справила на вас ця маленька дівчинка при першому знайомстві? (слайд 21)
- Пропоную зіграти в гру «Сонечко»: кожний із вас отримує промінчик , на якому і напише свої враження від першої зустрічі з героїнею твору. ( слайд 22)
Характеристика: худенька дівчинка, ластовиння на обличчі, щира, втратила родину, говірлива, жвава, любить людей,сумує за померлими батьками, вміє радіти життю, любить подорожувати, підказка вчителя – випромінює оптимізм (словник)
V. Закріплення набутих знань, умінь.
Слово вчителя:
«Твір в один рядок»: Мені захотілося швидше дочитати про Полліанну тому, що… (слайд 23)
VІ.Підсумок, оцінювання
VІІ.Д\з: - написати відповідь на питання: «Чому сумувала Полліанна ввечері першого дня, коли поселилася в домі тітоньки Поллі?»
Прочитати розділи5, 8.( слайд 24)