Ганс Крістіан Андерсен. «Соловей». Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці.

Про матеріал
  • ознайомити учнів з особистістю Г. К. Андерсена та його казкою «Соловей»; визначити ставлення письменника до митця та його місця у світі; з'ясувати, що таке «справжнє» та «штучне» і як вони змагаються між собою;
  • розвивати навички образного мислення, аналізу художнього твору, характеристики персонажів із використанням цитатного матеріалу;
  • виховувати любов до читання, зацікавленість казками світової літератури, зокрема творами Г. К. Андерсена; прагнення до самовдосконалення на основі прочитаних творів.
Перегляд файлу

Назва роботи

Номінація «Загальна середня освіта»

Урок із світової літератури за новою програмою для 5 класу: Ганс Крістіан Андерсен. «Соловей». Протиставлення  «справжнього» і «штучного» в казці.

Анотація

Запропоновано власний доробок конспекту уроку в 5 класі за оновленою програмою, в котрому простежуються змістові лінії літературної освіти:

  • Л (літературознавча) –  казка, антитеза, конфлікт, оригінал, переклад.
  • А (аксіологічна) –  гуманістичний зміст казки.
  • К (культурологічна)–   знання імен перекладачів, казкові образи в кіно, обазотворчому мистецтві .
  • М (мовленнєва) –   створення власного висловлювання.
  • Д (діялісна) –   аналіз, синтез .

Актуальність

   Доробок спрямований на розвиток творчої особистості (читача), формування в неї гуманістичного світогляду, високої моралі, мотивує школярів до діалогу на партнерських засадах. Є зразком для вчителів світової літератури, котрі творчо адаптують власні пошуки методичного оновлення.

Інноваційність

  • Мультимедійні технології (використання фото- й кіноматеріалів, аудиозаписів, малюнків, схем).
  • Проблемні питання та ситуації.
  • Прийоми «Спринт», «Пелюстки квітки», «Коло думок», віртуальна мандрівка, «Стоп кадр», «Суд Феміли».

 

 

 

 

 

Конспект уроку

Тема  Ганс Крістіан Андерсен. «Соловей». Протиставлення                    «справжнього» і «штучного» в казці

Мета:

  • ознайомити учнів з особистістю Г. К. Андерсена та його казкою «Соловей»; визначити ставлення письменника до митця та його місця у світі; зясувати, що таке «справжнє» та «штучне» і як вони змагаються між собою;
  •  розвивати навички образного мислення,  аналізу художнього твору, характеристики персонажів із використанням цитатного матеріалу;
  • виховувати любов до читання, зацікавленість казками світової літератури, зокрема творами Г. К. Андерсена;  прагнення до самовдосконалення на основі прочитаних творів.

Тип урока: урок вивчення нового матеріалу.

Ключові поняття: антитеза, оригінал, переклад, літературна казка, конфлікт.

Наочні засоби навчання: портрет письменника, виставка творів; презентація, аудіозапис «Спів соловейка"; буктрейлер; фрагмент із м/ф«Соловей» (1991р.).

Змістові лінії літературної освіти:

  • Л (літературознавча) –  казка, антитеза, конфлікт, оригінал, переклад.
  • А (аксіологічна) –  гуманістичний зміст казки.
  • К (культурологічна)–   знання імен перекладачів, казкові образи в кіно, обазотворчому мистецтві.
  • М (мовленнєва) –   створення власного висловлювання.
  • Д (діялісна) –   аналіз,синтез. 

Очікуванні результати:

засвоєння теми відповідно програми, емоційно-комфортне насичення уроку.

Учень (учениця):

  • виразно читає текст казки; 
  • визначає головну думку прочитаного;
  • аналізує текст казки  (окремі фрагменти);
  • висловлює враження і власне ставлення до подій твору;
  • дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;
  • називає основні ознаки літературної казки, демонструє їх прикладом із прочитаного твору;
  • дає приклади антитези та конфлікту в казці;
  • розкриває гуманістичний зміст казки, моральні цінності, втілені в ній.

Структура уроку

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Психологічне налаштування.
  2. Передбачення.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

  1. Прийом «Спринт».
  2. Прийом «Пелюстки квітки».

ІІІ. Основний зміст уроку

  1.  «Коло думок».
  2. Перегляд освітнього відеороліка  «Андерсен Г. К.»
  3. «Інформаційне гроно».
  4. Бесіда.
  5. Віртуальна мандрівка.
  6. Бесіда.
  7. «Стоп кадр».
  8. Самостійні спостереження та висновки.
  9. Робота з порівняльною таблицею.
  10. Бесіда.
  11. Теоретична скарбничка.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Узагальнююча бесіда.
  2. Робота над епіграфом уроку.
  3. «Суд Феміди».

VІ. Домашнє завдання

VІІ.  Підсумок.

Не все те золото, що блищить.

Прислів’я

Життя коротке — мистецтво вічне.

 О. Уайльд

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності

1.Психологічне налаштування.

Кожний із вас повинен пам’ятати:

D:\РАБОТА\РІСУНКИ\школа\Ученик\logotip.jpgЯ — учень.

Я — хочу знати.

Я — думаю.

Я — вмію.

Я — знаю.

Я — особистість творча.

2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Передбачення.

Постановка проблемних запитань.

За що народ любить казки Андерсена?

За що ми йому так вдячні?

Спробуємо відповісти на ці питання, доторкнувшись до чарівного світу його казок.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Прийом «Спринт».

Назвати  за 1 хв. якомога більше казок Андерсена («Принцеса на горошині», «Кресало», «Дюймовочка», «Русалонька», «Соловей», «Гидке каченя», «Дикі лебеді», «Снігова королева», «Нове вбрання короля», «Стійкий олов’яний солдатик» та ін..).

 

2.Прийом «Пелюстки квітки».

Андерсена по праву можна назвати «казкарем із трояндою в серці». Він захоплювався цими квітами, вважав їх довершеним ідеалом краси. Троянда є емблемою його творчості, адже він намагався пробуджувати прекрасне в людських серцях. Його казки ставали дороговказом у житті. Тож давайте створимо  «квітку» «Світ казок Андерсена», на пелюстках якої запишемо основні питання, які піднімав казкар у своїх творах.

 ІІІ. Основний зміст уроку

1. «Коло думок».

  • Чи можемо ми, не звертаючись до казок Андерсена стверджувати, що знамо все про його життя?

C:\Documents and Settings\Admin.MICROSOF-EA64C3\Рабочий стол\Конкурс 14 рік\HANS-C~1.JPG2. Перегляд освітнього відеороліка Андерсен Г. К.

3. Створення «Інформаційного грона».

4. Бесіда.

  • Які ваші враження від казки ?
  • Кого нагадує соловей ? (Поетів, митців).
  • Де відбувається дія ? (У Китаї).
  • Що цікавого хочуть розповісти нам про цю країну наші географи ?
  1. Віртуальна мандрівка «Китай».

  1. Бесіда.
  • Як автор описує палац імператора ? Зачитайте опис з тексту казки. А тепер спробуйте відповісти, що ж найцікавішого було у цьому палаці?
  1.   «Стоп кадр».

( перегляд та обговорення епізодів мультфільму)

Перший епізод

  • Хто знав солов’я і погодився провести придворних до нього?
  • З якими тваринами сплутали придворні солов’я?
  • Яким був справжній соловей?

Другий епізод

  • Чи правильно вчинив соловей, відмовившись від золотого черевичка?
  • Хіба сльози дорожчі від золота?
  • Як реагував імператор на спів солов’я?
  • Чому йому стало так гірко?
  • Що ж було далі?
  • Знайдіть і зачитайте опис штучного солов’я.   

Третій епізод

  • Чого не вистачає у пісні солов’я?

Четвертий епізод

  • Хто прийшов до імператора ?
  • Чим вона його вразила?

C:\Documents and Settings\Admin.MICROSOF-EA64C3\Рабочий стол\Конкурс 14 рік\7938.jpg8.    Самостійні спостереження та висновки.

  • Зверніть увагу на ілюстрації, що подані в книжці.
  • Яка пташка приваблює нас своїм виглядо

9. Робота з порівняльною таблицею

 

 

Справжній соловей

 

Штучний соловей

Зовнішній вигляд

 

 

 

 

Спів

 

 

 

 

Реагування на хворобу імператора

 

 

 

 

 

10. Бесіда

  • Тож яка краса протиставляється у казці ?
  • Який висновок ми можемо зробити щодо теми уроку?
  • Як у художній літературі та фольклорі називається прийом протиставлення?
  • Стосовно яких образів казки “Соловей” використано цей прийом?

11. Теоретична скарбничка

Антитеза – різке протиставлення героїв, ситуацій, характерів, душевних або природних станів тощо.

ІV. Підбиття підсумків уроку

1.  Узагальнююча бесіда.

  • Казка називається “Соловей”. Якого солов’я має на увазі автор: штучного чи справжнього?
  • Хто головний герой казки: справжній чи штучний соловей?
  • Яким би було наше уявлення про справжнього солов’я без образу штучного, або без антитези?

2. Робота над епіграфом .

3. «Суд Феміди».                                                                                  

Питання, порушені у казці  Андерсена, актуальні і  в наш час.    Учням пропонується виразити своє ставлення («так» чи «ні») стосовно даної думки.

 

 V. Домашнє завдання

1. Підручник: ст. 82 – 91, запитання 1 – 5.

2.*  Ст. 92, запитання 6 (усно).

3. ** «Створи рекламу» .                                                                          

Створити рекламу за казкою Андерсена «Соловей». Створюючи рекламний

ролик, слід продумати мету, адресата, вид ролика.

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

1.Очікування щодо засвоєння теми відповідно програми  справдилися.

2.Використання інтерактивних форм і видів робіт допомогли  розвивитку навчально-пізнавальної, пошукової та творчої діяльністі учнів, викликали загальну зацікавленість учнів.

3.Переконалася в ефективності використання мультимедійних технологій , які дають помітні результати.

Посилання на використані джерела

  1. Організація навчально-виховного процесу зі світової літератури у 5 класі загальноосвітніх навчальних закладів Миколаївської області : інструктивно-методичний лист / Г. В. Пономаренко. – Миколаїв : ОІППО, 2013. – 64 с.
  2. Світова література: підруч. Для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Волощук Є. В.. – К. : Генеза, 2013.
  3. Мартинець А. М. Сучасний урок зарубіжної літератури. – Х. : Вид. група «Основа», 2005.
  4.  Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко; За ред. О. І. Пометун. – К.: А. С. К., 2005.
  5. Гренбек Б. Ханс Кристиан Андерсен: Жизнь. Творчество. Личность.– М.: Прогресс, 1979.
  6. Аудиозапис «Спів соловейка".
  7. М/ф «Соловей», 1991 р., освітній  відеоролик «Андерсен Г. К.».

 

 

 

 

docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
8364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку