Мета уроку: вчити учнів характеризувати персонажів літературного твору, використовуючи цитатний матеріал; розкрити ідейно-тематичну сутність повісті-казки про Мауглі; розвивати аналітичні здібності, уміння виразно читати і переказувати художній текст; виховувати спостережливість, уважність, кращі людські якості.
Урок зарубіжної літератури у 5 класі
Тема. Дж. Р. Кіплінг «Мауглі». Основні персонажі казки та їх характеристика.
Мета: вчити учнів характеризувати персонажів літературного твору, використовуючи цитатний матеріал; розкрити ідейно-тематичну сутність повісті-казки про Мауглі; розвивати аналітичні здібності, уміння виразно читати і переказувати художній текст; виховувати спостережливість, уважність, кращі людські якості.
ТИП УРОКУ: комбінований
ОБЛАДНАННЯ: підручник Волощук Є.В., чарівна скринька, картки для «Руханки», смайлики.
ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ: робота в парах, групах, бесіда, мікрофон, «мозаїка», сенкан, точка зору, міні-дискусія, асоціативний кущ,діаграма Вена, інсценізація, «Руханка»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Рада діти бачить Вас!
Ви почули всі дзвінок,
Він покликав на урок
Кожен з вас приготувався,
на перерві постарався.
Ми Вам раді, гості любі!
Повернімось до гостей
Привітаймось
Та запрошую ласкаво
На урок у 5 клас.
(Сідайте)
Тому я Вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.
Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо! Побажаємо один одному успіху.
2. Створення психологічного настрою.
Гра «Передай тепло по колу».
Діти беруться за руки і бажають один одному хорошого настрою і успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учням пропонується визначити про кого з героїв казки «Мауглі» йдеться мова.
Переказ зображеного епізоду
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Ось уже протягом декількох уроків ми працюємо з повістю-казкою Дж. Р. Кіплінга «Мауглі», де досить тонко переплітаються реальність з вигадкою. Звірі, що говорять, думають, сперечаються, страждають, чинять добро і зло – це, звичайно, вигадки.
Але правдою залишається те, що автор недаремно змальовує саме такі образи, які вчать нас добру, справедливості, вірності, а також непримиренності до жорстокості, підлабузництва.
Отож, сьогодні ми з вами ще раз згадаємо основних персонажів казки «Мауглі» та спробуємо дати їм характеристику.
Виходячи з теми уроку, прошу висловити свої очікування від уроку.
ІV. Цілепокладання і цілевизначення.
Момент «Очікування»
Методом «мікрофона» діти пояснюють, чого сподіваються від уроку.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. «Чарівна скринька»
Витягуючи з «Чарівної скриньки» імена героїв, розмістити по колонках на дошці. Пояснити свій вибір.
Позитивні герої (+) |
Негативні герої (-) |
|
|
Імена на картках: Мауглі, Шер-Хан, Акела, Табакі, Ракша, Батько Вовк, Багіра, Балу.
2. Робота в парах «Обличчя до обличчя»
Скласти «анкету» головного героя казки Р.Кіплінга Мауглі.
Ім’я |
Мауглі |
Батьки |
Вовки |
Місце проживання |
Джунглі |
Заняття |
Полювання, тренування, милування природою |
Друзі |
Багіра, Балу, Акела |
Вороги |
Шер-Хан, Табакі |
Фізичний стан |
Сильний, здоровий, витривалий |
Моральні якості |
Сміливий, чесний, вірний, добрий |
3. Міні-дискусія.
Скласти асоціативний кущ до образу Шер-Хана та підтвердити обрані якості словами з тексту.
Зажерливий сильний підступний
Шер-Хан
Злий жорстокий
( Заслуховування 2-3 робіт)
Мауглі Спільне Шер-Хан
Інсценізація заздалегідь підготовленими учнями епізоду про появу Табакі в печері Батька Вовка (розділ «Брати Мауглі» с.132-133 за підручником Волощук Є.В.)
Скласти сенкани:
І група – образ Багіри;
ІІ група – образ Балу;
ІІІ група – образ Акели.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
2. Вправа «Руханка»
Учні отримують картки, на одних імена персонажів, на інших – риси характеру, притаманні їм. Завдання: знайти пару.
Батько Вовк Підлесливість
Мати Вовчиця зажерливість
Табакі мудрість
Шер-Хан законослухняний
Акела сміливість
Багіра незалежність
Балу добро
Мауглі розум
Висновок. Отже,кожному з персонажів притаманна певна риса людського характеру, а Джунглі дуже нам нагадують людське суспільство. У світі тварин також є дружба і ворожнеча. Усі підпорядковані певним законам.
VІІ. Підсумок уроку.
Оцініть свою роботу та роботу товариша (у кожного на парті – смайлики)
ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО |
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ |
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО |
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ |
|
|
|
|
М – мудрими
А – активними
У – уважними
Г – грамотними
Л – люблячими
І – ініціативними
VІІІ. Домашнє завдання з коментуванням.
Вписати імя обраного персонажа у відповідну комірку. Далі написати характеристики цього персонажа у колах, а у прямокутниках навести докази за текстом повісті-казки, що підтверджують ці характеристики.
Вчитель: Кудінова Оксана Михайлівна
Місце роботи: Марківська ЗОШ І-ІІ ступенів №1
Посада: вчитель світової літератури
Категорія: ІІ
Стаж роботи : 10 років