Гендерна рівність: стереотипи та реальність

Про матеріал
розширення знань здобувачів освіти про проблему гендерних взаємовідносин у суспільстві.
Перегляд файлу

Гендерна рівність: стереотипи та реальність

(для 10 – 11 класів)

 

Мета:   розширити знання здобувачів освіти про проблему гендерних

взаємовідносин у суспільстві.

Завдання:  розкрити поняття «гендер»,  «фемінність», «маскулінність»,

«андрогінність»; 

розкрити негативне значення і снування будь-яких стереотипів, зокрема гендерних; 

визначити поширення стереотипних уявлень про гендер серед здобувачів освіти; 

формувати неупереджене ставлення до представників обох   статей; 

розкрити прояви гендерної нерівності у різних сферах життя.

Обладнання:  листи паперу А4, бланки статево рольового питальника

С.Брем

 

Історично так склалося, що протягом розвитку людства у більшості культур чоловіки займали домінуюче положення. Жінка частіше була підлеглою. На сьогоднішній день відбулись значні зміни у житті суспільства, але питання рівності статей залишається відкритим.
Данні ООН показують, що жінки, складаючи 50% світової популяції, володіють лише 1/100 світової власності:

заробляють 1/10 світового прибутку; 

виконують 2/3 всієї роботи; 

складають 2/3 неосвічених людей в світі. 

У 80-х роках минулого століття жiнки з усього свiту започаткували активний мiжнародний рух за права жiнок. 

Наслiдки цiєї дiяльностi особливо вiдчутнi на мiжнародному рiвнi. Держави вперше в iсторiї виявили пiдтримку захисту прав жiнок i визнали його своїм «високопріоритетним завданням». Однак, незважаючи на багатообiцяючi змiни в мiжнародному правi та практицi, жiнки з усього свiту ще стикаються з повсякденною реальнiстю. Крiм того, їм часто бракує засобiв та знань, необхiдних для використання системи прав людини, для боротьби проти зловживань.Чимало жiнок не знають про жiночий рух або сприймають його як щось абстрактне, що їх не стосується.

Хоча активна дiяльнiсть протягом останніх десятиліть і зробила права жiнок бiльш окресленими, але зараз завдання полягає в тому, щоб зробити їх бiльш досяжними. Але ж рівність статей не означає їх ототожнення одна з одною або ідентичність, ця рівність не повинна встановлюватись як норма для жінок умова і правила життя чоловіків. Жінка повинна мати такі ж права і можливості як чоловік, але зберігати при цьому свою самобутність. Тому гендерна рівність – це  рівність прав і рівнів можливостей як для жінок, так і чоловіків у суспільстві, рівність умов для реалізації прав людини, участь в національному, політичному, економічному, соціальному та культурному розвитку, отриманні рівних винагород за результатами участі.

Гендерна рiвнiсть є однiєю з ознак правової держави. Держава зобов'язана забезпечувати дотримання прав людини, передбачених мiжнародним законодавством.

Чинне законодавство офіційно гарантує чоловiкам та жiнкам України рiвнi права та можливостi, але наскiльки вони реально допомагають жiнкам вiдчути себе вiльними та рiвними в полiтичнiй, культурнiй, соцiальнiй, економiчнiй сферi, в працевлаштуваннi та в повсякденному життi? Реальне життя українських жiнок ще далеке вiд iдеалiв рiвноправ'я. Найбiльш вiдчутна гендерна нерiвнiсть у двох сферах — працi та зайнятостi та в сферi полiтики.

Але найбільшою проблемою було і залишається сімейне насилля. За неофіційними даними в Україні кожна 5 жінка або дівчина є жертвою сімейного насилля. На сьогоднішній день в містах мільйонниках немає (або лише один) реабiлiтацiйних центрiв для жертв домашнього насильства, якi стали нормою для цивiлiзованих країн. Квалiфiкована правова допомога є недоступною для бiльшостi жiнок, якi потрапили в скрутну ситуацiю. Органи внутрiшнiх справ обирають у подiбних ситуацiях тактику «невтручання у внутрiшньо сiмейнi конфлiкти». Тому виникає замкнене коло.

Беручи до уваги реалії сьогодення: пандемію, локдаун вихідного дня, панічні настрої, крах малого та середнього бізнесу, і, як наслідок, безробіття, все це провокує агресивність, яка, в свою чергу, переростає в психологічне або фізичне насилля не тільки стосовно жінок, але й чоловіків.

Соціальні стосунки (гендер) між чоловіками і жінками у суспільстві показує характер взаємин, очікувань, які висуває суспільство до чоловіків та жінок. Це не стать, стать визначається біологічно, а гендер – соціально. Прийняті у суспільстві стереотипи поведінки і відповідні їм очікування, що і як повинна людина робити, якою бути, як проявляти свої емоції, виглядати, чим займатись, щоб відповідати тій чи іншій статі, називаються гендерними стереотипами.

Останнім часом питання гендеру стало досить популярним у всьому світі. Що ж це таке?

Гендер – це комплексне поняття, яке узагальнюює у будденній свідомості визначення понять “жінка” та “чоловік”, “жіноче ” та “чоловіче”, стиль поведінки, рисах характеру, сімейному та соціальному статусі, що відповідають певній статі.

Типовими стереотипними рисами, притаманними чоловіку, були названі агресивність, він - домінуючий і незалежний, емоційно стриманий, діловитий, знає, як опановувати світом, легко приймає рішення, вільно говорить про секс з іншими чоловіками, самовдоволений.

Стосовно жіночих стереотипних рис, було визначено сентиментальність, ніжність, м'якосердість, тактовність, вона не використовує брутальних слів, розуміє почуття інших, балакуча, цікавиться власною зовнішністю, цінує мистецтво, сильно потребує захисту, охайна у звичках, спокійна.

Стереотип – це упереджені погляди, які рішуче керують процесом сприйняття.

Стать і гендер – поняття нерівноцінні. Стать - біологічна, дається при народженні. Гендер – соціальне, формується від народженя суспільством.

Вправа “Валіза”.

Учасники об’єднується у дві групи. Учні отримують завдання за 5 хвилин створити психологічний портрет жінки та чоловіка з 10 рис: 5 позитивних і 5 негативних.

Всі ідеї необхідно записати на аркушах, а потім представнику команди презентувати їх. 

Після вправи проводиться обговорення

На що орієнтувались у виборі якостей? 

Які якості було вибрати легше? 

Потім проводиться узагальнення наскільки стереотипізованими вийшли створені образи. 

Відповідно до стереотипу вважається, що чоловік повинен бути витриманим, врівноваженим, неемоційним у стосунках з іншими людьми. Жінка ж може собі дозволити не стримувати почуттів, а при образі може і поплакати. Більша емоційність жінок є одним зі стійких гендерних стереотипів. Для осіб чоловічої статі «пустити сльозу» – означає порушити норму мужності. В результаті у хлопчиків може розвинутися феміфобія, що означає страх перед проявами у себе жіночності.

Тому чоловіки з вираженим підходом до чоловічої ролі можуть вважати, що чоловік не повинен бути емоційним, ні до чого покращувати експресивні якості, удосконалювати розуміння емоцій інших.

Портрети створені вами, відповідають одній групі стереотипів. А зараз ми перевіримо наскільки кожен з вас орієнтується на загальноприйняті уявлення про психологічні відмінності чоловіків і жінок. 

Вправа «Орієнтація на стереотип». 

Учням зачитують 10 ситуацій. На аркушах паперу учні зазначають про  кого йдеться – про жінку чи чоловіка.

Після виконання вправи проводиться обговорення 

На що орієнтувались у виборі варіанту? 

На власний досвід чи на загальноприйняте уявлення? 

Психолог відмічає правильність і неправильність відповідей, аргументовано пояснює правильні відповіді. 

1.Дві людини відкривають коробку цукерок. Одна кладе всю цукерку в рот, а інша надкусує, щоб подивитись начинку. Хто ця остання людина? (дружина)

2. У компанії зайшла мова про те, що багато хто б відмовився полетіти на Місяць. Одна з присутніх людина погодилась з цим, а інша заперечила: «Не вірю. Я б, наприклад, полетіла» Хто сказав ці слова?  (жінка)

3. Подружжя ввечері дивиться телевізор. У сусідній кімнаті спить хвора дитина. Один з подружжя говорить: «Не хвилюйся, справи покращаться.» Хто це сказав?  (чоловік)

4. Подружжя обідає в ресторані. Один з них вибирає страву з екзотичною назвою, інший - добре знайому. Хто гурман-чоловік чи жінка? (дружина)

5. у крамниці на поличках зліва виставлені новинки, справа – давно відома продукція. Хто з подружжя зацікавиться новинками? (жінка)

6. Бензин у автомобілі закінчується. Один з подружжя пропонує заправитись на найближчій станції, інший пропонує почекати до іншої, де ввічливіший персонал. Хто з подружжя пропонує зачекати? (жінка)

7. Подружжя розшукує будинок приятеля. Один з них пропонує запитати перехожих, інший каже: знайдемо самі. Хто не хоче питати дорогу? (чоловік)

8. На стоянці незнайомий автомобіліст каже подружжю, що знаходиться в машині: «У вас, ніби, спускає колесо». Водій відповідає: «Нічого, якось доїдемо». Пасажир заперечує: «Треба подивитись, що там!» Хто сидить за кермом?  (дружина)

9. На перехресті перед світлофором у трьох рядах зупинилось три легкові автомобілі. Коли загорається зелене світло, один з водіїв прагне стартувати першим, щоб стати «лідером». Хто він? (чоловік)

10. У кінотеатрі показують дуже важкий фільм. Хто більше схвильований трагічними сценами - чоловік чи жінка? (обоє)

Ключ.

  1.               Дружина. 
  2.               Жінка. 
  3.               Чоловік. 
  4.               Дружина. 
  5.               Жінка. 
  6.               Жінка. 
  7.               Чоловік. 
  8.               Дружина. 
  9.               Чоловік. 
  10.           І чоловік, і дружина. 

Насправді, в житті не завжди спостерігається чітке дотримання вищеназваних характеристик. Основні гендерні характеристики можуть дуже змінюватися. Незалежно від біологічної статі індивід може демонструвати як жіночі, так і чоловічі риси.

Статево рольовий питальник С.Брем.

Обговорення

У чоловіків і жінок більше спільного, ніж відмінного, ми рівні.

Тому ніхто не має права з огляду на стать обмежити чи нав’язати вам щось.

І жінки і чоловіки мають рівні права, можливості. Звичайно, чоловіки, і жінки мають окремі недоліки. Але ідеальних людей не існує. І тому, намагайтесь побачити іншу людину такою, якою вона є, а не те, наскільки вона відповідає стандарту. 

Вправа «Добре бути чоловіком, добре бути жінкою».

Учасникам по черзі пропонується закінчити речення «Добре бути чоловіком, тому що ….. Добре бути жінкою, тому що …»

Після виконання вправи проводиться обговорення, в ході якого необхідно вивести думку, що і жінки і чоловіки мають в собі багато спільного, тому не можна стверджувати зверхність чоловіків над жінками. Представники статей рівні в своїх правах і можливостях. Не тотожні, а рівні. Тому і жінки, і чоловіки повинні мати однакові можливості для реалізації свого потенціалу у всіх сферах суспільного, професійного та сімейного життя. Жінці дуже не легко в сучасному світі, але якщо вона має чоловічу підтримку, то може впоратися з усіма справами і залишатися прекрасною і ніжною половиною людства.

Поважаймо один одного.

 

 

 

Розробила практичний психолог

Криворізької Тернівської гімназії

Овсієнко Н.В.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2023
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку