“ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ: тяжіння, усвідомлення проблеми та шляхи подолання”

Про матеріал
ознайомлення учасників заняття з новими видами залежностей (ігроманія, лайкоманія та ін.), сприяння формуванню у здобувачів освіти принципів безпечної поведінки в мережі Інтернет
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу

“ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ: тяжіння, усвідомлення проблеми та шляхи подолання”

 

Мета:  ознайомити учасників заняття з новими видами залежностей (ігроманія,

лайкоманія та ін.), сприяти формуванню у здобувачів освіти принципи безпечної поведінки в мережі Інтернет

 

Завдання: - навчити усвідомленню розрізняти  розвагу та безсвідоме прагнення до

    перебування в мережі чи  за комп’ютерною грою;

- визначити основні небезпеки, які можуть спіткати здобувачів освіти в мережі Інтернет;

- розвивати культуру поведінки в мережі Інтернет

 

Структура заняття:

  1. Вступне слово ведучого (2 - 3 хв.)
  2. Мозковий штурм “Я в онлайні” та проведення тесту на Інтернет залежність К. Янг (5 — 7 хв.)
  3. Вправа “Калейдоскоп запитань” (5 — 7 хв.)
  4. Вправа “Виникнення залежності” (5 — 7 хв.)
  5. Вправа”Позитив і негатив” (5 — 7 хв.)
  6. Робота в групах “Створення правил безпечної поведінки в онлайн-просторі” (10 хв.)
  7. Дискусія “Я контролюю залежність, чи вона керує мною?” та інтерпретація тесту. (10 хв.)

 

Вступне слово ведучого.

Ведучий оголошує тему, мету та правила заняття, пояснює про нові види залежності: комп’ютерну, ігрову, лайкозалежність

Google-ефект

До появи інтернету більшу частину інформації люди черпали в процесі читання відповідної літератури, спілкування та освіти. Причому, всі отримані знання вони прагнули запам’ятати. Раніше наш мозок був на це запрограмований. Ну, справді, легше щось вивчити, ніж щоразу бігати до бібліотеки або перепитувати одне і те ж у викладача.

Сьогодні мозок багатьох жителів планети перепрограмувався. Тепер у зв’язку з безперервним доступом до мережі Інтернет інформацію запам’ятовувати зовсім не потрібно. Та й до чого, якщо відповідь на будь-яке питання можна знайти, набравши його в пошуковику?

Здавалося б, нічого страшного в Google-ефекті немає. Проте лікарі б’ють на сполох. По-перше, тому, що психічні процеси такі як пам’ять, увага або мислення, у сучасної людини майже не розвиваються. А, по-друге, згідно з прогнозами фахівців, з часом Google-ефект може обернутися масовим склерозом або хворобою Альцгеймера.

Комп’ютерна залежність — це негативний психологічний наслідок надмірного й неконтрольованого захоплення людиною комп’ютерною грою та Інтернетом. Полягає у нездатності подолати бажання постійно використовувати комп'ютер. Інші назви: комп'ютерна ігроманія, комп'ютерний фанатизм, комп'ютерна адикція, комп'ютерна наркоманія та ін. Є однією з найактуальніших проблем сучасної медицини.

Інтернет-залежність — це психічний розлад, нав'язливе бажання вийти в Інтернет та  хвороблива нездатність вчасно відключитися від нього. Це явище може спричинити стан, у якому людина фокусуватиметься на віртуальному, а не реальному світі. Людина в такому стані може ігнорувати потребу в їжі, туалеті, сні, живому спілкуванні, фізичній активності тощо.

Ігроманія — це некерований надмірний потяг до азартних ігор. Інші назви: ґемблінґ-залежність (від англ. gambling – азартна гра), ігрова залежність, лудоманія (від лат. ludos – гра).

Лайкоманія або  Синдром Сніжани

З розвитком соціальних мереж наше життя прийшли і нові цінності. Серед них є й так звані «лайки». Багато інтернет-користувачів ставляться до «лайків» дуже серйозно і надзвичайно стурбовані їх кількістю. За твердженнями психологів, це пов’язано з потребою будь-якої людини у схваленні, похвалі  й увазі. Тільки тепер добрі слова замінили «лайки». Згідно за результатами опитування американських фахівців, більшість жителів США переживають, якщо не отримують «лайків» до своїх фотографій або постів в соціальних мережах.

Однак своєю назвою синдром зобов’язаний зовсім не американці. Одного разу мешканка Сербії на ім’я Сніжана Павлович виклала в одній із соціальних мереж свою посаду. Однак її друзі інформацію просто проігнорували. Сніжана так переживала з цього приводу, що виявилася в психіатричній лікарні. Подібні розлади медики так і охрестили «синдром Сніжани».

Кіберхондрія

Цей термін набув свою назву від іншого, схожого захворювання – іпохондрія. Іпохондрія виражається в постійному занепокоєнні захворіти чим-небудь. Однак кіберхондрія набагато страшніше. Так, наприклад, людина, у якої заболів живіт, звертається за допомогою до інтернету, в надії відшукати, симптомом якої хвороби є подібна біль. Найчастіше користувачі приміряють на себе найбільш небезпечні або смертельні захворювання. Надалі кіберхондрик зазвичай знаходить у себе й інші ознаки обраної ним недуги. Поступово нервове перенапруження, в якому постійно перебуває користувач, дає про себе знати, і людина опиняється в психіатричній лікарні.

Кіберхондрія поширена у всіх країнах світу. На сьогоднішній день точне число кіберхондриків невідомо. Однак збільшення обсягів довідкової інформації в інтернеті неухильно збільшує і кількість страждальців.

Цифрова морська хвороба

Основними симптомами «цифрової морської хвороби» є запаморочення і нудота. Пов’язані ці ознаки з постійним «заколисуванням» від використання мобільних телефонів, планшетів і комп’ютерів. Причому, чим вище якість зображення на екрані, тим більш агресивно проявляє себе хвороба. Картинка на моніторі як би дезорієнтує наш мозок, в результаті чого в першу чергу страждає вестибулярний апарат.

Лікування «цифровий морської хвороби» на даний момент не існує. Для того, щоб позбутися неприємних відчуттів, фахівці просто радять якомога менше часу проводити біля моніторів. Адже для того, щоб вас не заколисувало, досить просто зійти з корабля!

 

Мозковий штурм “Я в онлайні” та проведення тесту на Інтернет залежність К. Янг (додаток 1)

Мета: перелічити діяльність учнів в мережі Інтернет, виявити найбільш популярну.

Обладнання: маркери, листки паперу А4

Хід проведення.

Методом “мозкового штурму” учасники створюють перелік діяльності, яку вони здійснюють, перебуваючи  онлайн в Інтернеті та обирають найбільш популярну, якій вони присвячують найбільшу кількість часу.

Обговорення.

Чим вас приваблює ця діяльність? Як ставляться ваші батьки до вашої діяльності в Інтернеті?

Проведення тесту на Інтернет-залежність К. Янг

 

Вправа “Калейдоскоп запитань”

Ведучий задає питання:

Назвіть причини, з яких ви заходите в Інтернет?

У яких мережах ви зареєстровані?

Чи спілкуєтесь ви з незнайомцями?

Чи був у вас якийсь неприємний випадок в школі, чи який відбувся особисто з вами, пов’язаний з Інтернетом?

Чи погоджуєтесь ви з твердженням, що Інтернет — це вільний простір, у якому можна  робити все, що заманеться?

Як ви вважаєте, чи шкодить Інтернет вашому здоров’ю? Чому?

Чи шкодить Інтернет вашій моралі? Чому?

Чи шкодить Інтернет вашому психічному здоров’ю? Чому?

Чи школить Інтернет вашому культурному рівню? Чому?

Обговорення:

Які висновки ми можемо зробити, прослухавши відповіді групи?

 

Вправа “Виникнення залежності”

Мета: усвідомлення  учасниками, що є багато ситуацій, наслідками яких може бути загроза для здоров’я, загроза залежності, як хімічної, так і емоційної.

Обладнання: маркери, листки паперу А4

Хід вправи:

Група об’єднується в дві підгрупи. Кожній підгрупі необхідно написати перелік можливих шкідливих звичок, які спонукають до залежності (додаток 2). Яка поведінка, на вашу думку, відповідає поняттю “залежність”?

Залежність — це складний, тугий вузол, який руйнує вирішення особистісних проблем.

Обговорення.

 

Вправа”Позитив і негатив”

Мета: з’ясувати уявлення учасників про наслідки від Інтернет-залежності (лайкоманія, кіберхондрія та ін.) та ігроманії.

Обладнання: маркери, листки паперу А4

Хід вправи:

Здобувачі освіти об’єднуються в чотири групи:

1-ша група на аркуші паперу пише шкідливі наслідки Інтернет-залежності;

2-га група — позитивні наслідки Інтернет-залежності;

3-тя група — пише шкідливі наслідки ігроманії;

4-та група — про  позитивні наслідки ігроманії.

 Обговорення.

 

Робота в групах “Створення правил безпечної поведінки в онлайн-просторі”

Мета: обговорити безпечну поведінку в онлайн-просторі, формувати відчуття причетності та особистої відповідальності за якість і зміст перебування у мережі Інтернет та створити правила поведінки в інтернет-просторі.

Обладнання: маркери, листки паперу А4

Хід вправи:

Здобувачі освіти об’єднуються в 2  групи, кожна з груп записує на листках паперу А4 правила поведінки в інтернет-просторі, дотримання яких забезпечило б комфортне та безпечне користування мережею. При цьому необхідно враховувати критерії, які дозволять оцінити дані правила. Форма оцінювання надається групам перед початком виконання завдання (додаток 3).

Презентація груп. Групи обмінюються правилами і оцінюють їх  за визначеними критеріями. Усі оцінки представляються не загал і обгрунтовуються.

Обговорення.

Навіщо потрібно створювати подібні правила?

Від кого залежить дотримання запропонованих правил поведінки?

Що можна зробити для того, щоб якомога більше користувачів почували і вели себе безпечно в онлайн-просторі?

До уваги педагога.

В даній вправі використовується метод формуючого оцінювання. Тобто, учасники наперед знають за якими критеріями буде оцінюватись їхня спільна робота, чим мотивуються на досягнення якнайкращого результату.

 

Дискусія “Я контролюю залежність, чи вона керує мною?” та інтерпретація результатів тесту.

Мета: ще раз переконатися в тому, що учасники засвоїли сьогоднішню інформацію.

Хід вправи:

Здобувачі освіти об’єднуються в 2  групи. Одна підгрупа відстоює думку, що “Я контролюю залежність”, друга — “Залежність керує мною”.

Рефлексія.

Яку позицію легше було зайняти: відстоювати себе, чи зайняти позицію песиміста?

Які основні методи використовували ви під час переконання супротивника?

Чи вдалося когось з іншої групи переконати?

 

Інтерпретація результатів тесту.

Рефлексія.

 

 

Підготувала:

практичний психолог

Криворізького ліцею № 77

Криворізької міської ради

Наталя Овсієнко

 


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

 

  1. http://salfetki.org.ua/sindrom-snizhani-google-efekt-i-inshi-interne/
  2. https://studylib.ru/doc/984531/setevoj-e-kstrim-trening-bezopasnost._-v-seti-internet
  3. https://vseosvita.ua/library/treningove-zanatta-a-v-merezi-internet-398793.html
  4. https://vseosvita.ua/library/zanatta-z-elementami-treningu-komputerna-ta-internet-zaleznist-hvoroba-hhi-stolitta-34227.html
  5. http://www.school325.kiev.sch.in.ua/uchnyam/metodiki_navchannya/avtorsjki_programi/?prnt=prnt

 

 

 


Додаток 1.

 

   Тест на Інтернет-залежність ( К. Янг)

Дайте відповіді на запропоновані запитання, використовуючи наступну шкалу:

 «дуже рідко» -1 бал,

«інколи» -2 бали,

«часто» -3 бали,

«дуже часто» -4 бали,

«завжди» -5 балів

1. Як часто ти порушуєш часові рамки, встановлені батьками для користування Інтернетом?

2. Як часто  не виконуєш свої обов’язки по дому, щоб провести більше часу в Інтернеті?

 3. Як часто вибираєш  провести час в Інтернеті замість того, щоб провести час в колі сім`ї?

 4. Як часто формуєш нові знайомства в Інтернеті?

 5. Як часто батьки нарікають на кількість часу, проведеного  тобою в Інтернеті?

6. Як часто твоє навчання страждає через кількість часу проведеного в Інтернеті?

7. Як часто перевіряєш електронну скриньку, перш ніж зайнятись чимось іншим?

 8. Як часто вибираєш спілкування в Інтернеті замість спілкування з оточуючими?

9. Як часто не відповідаєш  на запитання про те, що ти робиш в Інтернеті?

10. Як часто батьки заставали тебе, коли   заходив(ла) в Інтернет без їхнього дозволу?

11. Як часто проводиш час в своїй кімнаті, граючи в комп`ютерні ігри?

12. Як часто відповідаєш на «дивні» дзвінки від нових «Інтернет-друзів»?

13. Як часто огризаєшся, кричиш чи поводиш себе дратівливо, якщо тебе потурбували  через  перебування в Інтернеті?

14. Як часто виглядаєш більш втомлено, на відміну від часу, коли в домі не було Інтернету?

 15. Як часто виглядаєш зануреною в думки про повернення в Інтернет, коли в ньому не перебуваєш?

16. Як часто сваришся і гніваєшся, коли батьки сварять  за час проведений в Інтернеті?

 17. Як часто замість своїх колишніх улюблених занять, хобі, вибираєш перебування в Інтернеті?

18. Як часто злишся і стаєш агресивним(ою), коли  обмежують час перебування в Інтернеті?

 19. Як часто  замість прогулянок з друзями обираєш перебування в Інтернеті?

20. Як часто відчуваєш пригнічення, погіршення настрою, нервуєш, коли знаходишся поза Інтернет-мережею, а коли повертаєшся в Інтернет, це все зникає?

 

Тип користувача Інтернету

20-49 балів звичайний користувач Інтернету. Можете іноді проводити занадто багато часу в Мережі, але контролюєте себе.

 

50-79 балів час від часу виникають проблеми через користування Інтернетом. Вам необхідно визначити цілісний вплив цих проблем на ваше життя.

 

 80-100 балів користування Інтернетом є джерелом істотних проблем у вашому житті. Ви повинні оцінити вплив Інтернету на ваше життя й виявити проблеми, які виникають у вашому житті через користування Інтернетом.


Додаток 2

 

ВИДИ ЗАЛЕЖНОСТІ

 

Хімічна залежність


Алкоголь

Марихуана

ЛСД

Кокаїн

Героїн

Транквілізатори

Антидепресанти

Снодійне

Анальгетики

        Паління

Чай

Кава

Солодке

Солоне

Шоколад

Насіння

Горіхи

Переїдання


 

Емоційна залежність


Інтернет-залежність

Мастурбація

Надмірна турбота щодо когось

Постійне бажання їсти

Голодування

Нерозбірливість у їжі

Самокатування

Працелюбність

Постійні забиті місця, подряпини, рани

Надмірне захоплення спортом

Бажання гризти нігті, відкушувати шматочки шкіри

Часте бажання почухатися

Макіяж, манікюр

Захопленість оздоровчими системами

Прагнення над охайності

Мастурбація при перегляді порнографії

Одержимість чистотою й порядком у будинку

Періоди закоханості до різних людей, часто без взаємності

Надмірна ощадливість

Романи з «негідниками»

Бажання постійно витрачати гроші

Бажання подзвонити комусь

Постійне бажання спати

Ігри (настільні, відео, комп’ютерні)

Поспіх, постійна зайнятість

Прагнення ризику, азарт

Бажання постійно слухати радіо

Прагнення брати речі й гроші без дозволу

Постійно увімкнений телевізор

Брехливість

Схильність до фантазій

Схильність до насильства

 


Додаток 3

 

Форма оцінювання «Правил безпечної поведінки в онлайн-просторі»

 Автори  правил: _________________________________(група 1 чи група 2)

 

Критерії

Не відповідає критерію

(0 балів)

Частково відповідає критерію

(1 бал)

У значній мірі відповідає критерію

(2 бали)

Повністю відповідає критерію

(3 бали)

Пункти правил не суперечать чинному законодавству

 

 

 

 

Пункти правил передбачають захищеність особистої інформації

 

 

 

 

Правила базуються на принципах поваги до інших користувачів Інтернет

 

 

 

 

У правилах висловлюється засудження розміщенню нецензурної, шкідливої інформації в Інтернеті

 

 

 

 

Правилами передбачаються заходи із захисту персонального комп’ютеру

 

 

 

 

В правилах зазначено, хто несе відповідальність за діяльність в Інтернеті

 

 

 

 

Формулювання пунктів чіткі, зрозумілі

 

 

 

 

Грамотність

 

 

 

 

Бали:
 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2023
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку