1
Конспект уроку
Урок № 2 Клас 9 Дата 7 вересня Вчитель ГАВРИЛЯК М.В
Тема: Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук
Навчальна мета: формувати поняття про генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук; формувати вміння складати генетичні ланцюги між класами неорганічних сполук та відповідні рівняння хімічних реакцій.
Розвивальна мета: розвивати хімічну мову.
Виховна мета: виховувати інтерес до вивчення хімії.
Базові поняття і терміни: метали, неметали, неорганічні речовини, кислоти, основи, солі, оксиди, генетичний зв'язок.
Тип уроку: комбінований.
Методи форми та прийоми роботи: словесні (фронтальна бесіда), індивідуальні, практичні (виконання вправ), інтерактивні, методи контролю.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, ряд активності металів, таблиця розчинності.
Структура уроку з хронометражем:
Хід уроку
Привітання, перевірка присутніх.
1. Хімічний диктант
Варіант І
Варіант ІІ
Класифікуйте записані сполуки.
Усі класи речовин складаються з тих самих хімічних елементів: металів і неметалів.
Проблемне питання:
Речовини одного класу взаємодіють з іншими речовинами. При цьому утворюються сполуки інших класів. Тобто шляхом хімічних перетворень сполуки одного класу можна перетворювати на інші. Ми говоримо,що між класами неорганічних сполук існує генетичний зв’язок, тобто вони взаємоперетворюються під час хімічних реакцій.
Взаємозв’язки між речовинами, які ґрунтуються на їх походженні та хімічних властивостях, називають генетичними зв’язками.
Вам відомо, що більшість простих речовин – металів, неметалів – вступає в реакції з киснем, перетворюючись на оксиди:
Майже всі метали взаємодіють з кислотами і солями; серед продуктів кожної такої реакції є сіль:
Найактивніші метали реагують з водою з утворенням лугів:
Із лугами взаємодіють метали, утворені елементами, оксиди і гідроксиди яких є амфотерними:
Неметали, які утворені елементами VI та VII груп, вступають у реакції з воднем. Розчини продуктів таких реакцій (H2S, HF та ін.) є безоксигеновими кислотами. Ці неметали також взаємодіють з металами з утворенням солей:
Складемо схему, яка ілюструє здатність простих речовин до хімічних перетворень на сполуки різних класів.
Неорганічні сполуки здатні до різноманітних взаємоперетворень.
Майже всі кислотні і деякі основні оксиди взаємодіють з водою. Продуктом реакції в першому випадку є оксигеновмісна кислота, а в другому – луг.
Кожна сполука – оксид, основа, амфотерний гідроксид, кислота – під час певних реакцій перетворюється на відповідну сіль. Нагріванням нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, оксигеновмісних кислот або солей можна добути оксиди.
Слід запам’ятати такі закономірності:
Розглянемо схему для сполук металічного і неметалічного елементів (Феруму і Сульфуру), запишемо відповідні рівняння реакцій:
Використовуючи такі схеми, можна планувати і здійснювати послідовні хімічні перетворення неорганічних сполук.
Демонстрація. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу крізь розчин
Насипаємо у пробірку кальцій оксид СаО додаємо 1-2 мл води:
СаО + Н2О → Са(ОН)2
Перевіряємо універсальним індикаторним папірцем – забарвлення змінилося на синє, отже отриманий розчин – має лужне середовище.
Добування вуглекислого газу та його виявлення
Мал. 1. Прилад для добування вуглекислого газу
Спостерігаємо виділення бульбашок газу
CaCl2 – кальцій хлорид
CO2 – карбон (IV) оксид
Взаємодія вуглекислого газу з кальцій гідроксидом. Взаємоперетворення карбонатів і гідроген карбонатів
Поява каламуті внаслідок утворення нерозчинного кальцій карбонату.
Каламуть зникає, тому що нерозчинний кальцій карбонат взаємодіє з карбон (IV) оксидом, і внаслідок реакції утворюється розчинний кальцій гідроген карбонат.
S→SO2→H2SO3→ Na2SO3
Запишемо цю схему в загальному вигляді: неметал → кислотний оксид → кислота → сіль (схема 1)
Запишемо її в загальному вигляді: метал → основний оксид → основа → сіль (схема 2)
Подібних ланцюжків можна запропонувати багато.
Варіант І
а) P → P2O5 → H3PO4 → Na3PO4
б) Zn → ZnO → ZnCl2 → Zn(OH)2 → ZnSO4
Варіант ІІ
а) Ca → CaO → Ca(OH)2 → CaCO3
б) Al → Al2O3 → Al2(SO4)3 → Al(OH)3 → AlCl3
Підбиваємо підсумки уроку, оцінювання.
Опрацювати §