(68 годин, 2 год на тиждень)
(2 контрольні роботи, 5 практичних робіт, 14 лабораторних дослідів, 10 демонстрацій)
Складено згідно навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 р. №804
№ п/п |
Дата |
Корекція дати |
Тема уроку |
Електронні ресурси |
Навчальні проекти, лабораторні досліди, демонстрації |
Примітка |
|
|
Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу |
||||||
|
|
|
Вступний інструктаж з БЖД. Склад і властивості основних класів неорганічних сполук. |
Тести https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc2qhUeYoCUIYk9jNhWw-27FKBKJIR-X-4cNWf9f9GLA7XXvA/viewform Гра https://learningapps.org/1121829 Гра https://learningapps.org/1166813
|
|
|
|
|
|
|
Хімічний зв'язок і будова речовини. |
Онлайн тест https://onlinetestpad.com/ua/test/192120-khimichnij-zvyazok-8klas
|
|
|
|
|
|
|
Діагностичний контроль знань |
|
|
|
|
|
Тема 1. Розчини |
||||||
|
|
|
Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі. |
|
Домашній експеримент 1.Виготовлення колоїдних розчинів (желе, кисіль тощо). |
|
|
|
|
|
Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок. Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. |
https://www.youtube.com/watch?v=Kn5FqxibjDI
|
|
|
|
|
|
|
Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини. |
Онлайн кросворд https://onlinetestpad.com/ua/crossword/151626-rozchini-9-klas-khimiya-ponyattya-pro-dispersni-si
|
Навчальні проекти 3.Виготовлення розчинів для надання до медичної допомоги. |
|
|
|
|
|
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хімічний процес. Поняття про кристалогідрати. |
|
Навчальні проекти 2.Вирощування кристалів солей. Демонстрації
https://www.youtube.com/watch?v=GNN3R-d3iUk
|
|
|
|
|
|
Розрахункові задачі 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
|
|
|
|
|
|
|
Розрахункові задачі 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини (розчини кристалогідратів). |
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнюючий контроль знань №1 з теми «Розчини» |
|
|
|
|
|
|
|
Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти. Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. |
https://learningapps.org/display?v=p9kb7r7bk19
|
Демонстрації
https://www.youtube.com/watch?v=RhmAWYWcoTs
|
|
|
|
|
|
Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти. |
https://www.youtube.com/watch?v=ULfPxZ39VfU
|
Навчальні проекти 1.Електроліти в сучасних акумуляторах. |
|
|
|
|
|
Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. |
https://www.youtube.com/watch?v=HQ3xI_2Kr20
https://www.youtube.com/watch?v=mUDgZlfS7HM
|
Лабораторні досліди 1. Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчинах.
2. Установлення приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду, хлоридної кислоти) за допомогою універсального індикатора. 3. Дослідження рН харчової і косметичної продукції. http://interactive.ranok.com.ua/theme/contentview/serednya-ta-starsha-shkola/hmya-9-klas/14102-laboratorn-dosldi/laboratorniyi-dosld-3-dosldzhennya-pn-harchovo-kosmetichno-prodykts
|
|
|
|
|
|
Представлення результатів навчальних проектів 4. Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості. 5. Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин. 6. Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі. 7. Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів. 8. Дослідження рН середовища мінеральних вод України. |
https://www.youtube.com/watch?v=84QkoBFydtw&t=2s
|
|
|
|
|
|
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. |
|
Лабораторні досліди 4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду. 5. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу. 6. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води. https://www.youtube.com/watch?v=c1IZ1H7ycpk
Демонстрації
|
|
|
|
|
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. |
|
Демонстрації Реакції обміну між електролітами у водних розчинах. https://youtu.be/B_a2Faw65os
|
|
|
|
|
|
Практична робота 1. Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах. Інструктаж за інструкцією № |
|
|
|
|
|
|
|
Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. |
|
Лабораторні досліди 7. Виявлення хлорид-іонів у розчині. https://youtu.be/iNB1huaxDw4
8. Виявлення сульфат-іонів у розчині. https://youtu.be/NPgZkGLMX3E
9. Виявлення карбонат-іонів у розчині. https://youtu.be/O6C8Ck3d6YM
|
|
|
|
|
|
Практична робота 2. Розв’язування експериментальних задач. Інструктаж за інструкцією № |
Відео https://www.youtube.com/watch?v=qQUlt6Lr9-E
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнюючий контроль знань №2 з теми «Розчини» |
|
|
|
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
Учень/учениця Знаннєвий компонент наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, розчинників, суспензій, емульсій, аерозолів, електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів, кристалогідратів; пояснює вплив різних чинників на розчинність речовин; утворення водневого зв’язку; суть процесу електролітичної дисоціації. Діяльнісний компонент розрізняє компоненти розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального середовища; описує розчинення речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісну реакцію на хлорид-іони; виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену; складає рівняння електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на хлорид-іони в молекулярній та йонній формах; розв’язує експериментальні задачі, обираючи й обґрунтовуючи спосіб розв’язання . обчислює масу, об’єм, кількість речовини за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; характеризує електроліти за ступенем дисоціації; визначає характер середовища за значенням рН; проводить реакції між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на карбонат-, сульфат- хлорид-іони; виявляє у розчині гідроксид-іони і йони Гідрогену; використовує значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. Ціннісний компонент обґрунтовує перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах; оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції тощо; висловлює судження про значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань щодо виявлення деяких йонів; про роль експерименту в науці. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Здоров’я і безпека Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Колоїдні та істинні розчини. Безпечне поводження з речовинами. Електроліти й неелектроліти. Поняття про рН розчину. Екологічна безпека і сталий розвиток Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про рН розчину. Застосування якісних реакцій. |
|||||||
|
Тема 2. Хімічні реакціі |
||||||
|
|
|
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
|
https://www.youtube.com/watch?v=I-WjROQoFvs
|
Демонстрацї 4. Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції. https://www.youtube.com/watch?v=0b3qwonnD9Y
|
|
|
|
|
|
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів. |
|
|
|
|
|
|
|
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники. |
|
|
|
|
|
|
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій. |
|
|
|
|
|
|
|
Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. |
|
|
|
|
|
|
|
Екзотермічні й ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння. Представлення результатів навчальних проектів №9 «Ендотермічні реакції на службі людині.»; №10 «Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів.» |
|
Демонстрацї 4. екзо- та ендотермічні реакції https://www.youtube.com/watch?v=CXBpEPnt-7c
|
|
|
|
|
|
Оборотні й необоротні реакції. Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.
|
Гра https://learningapps.org/1262800
|
Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №10 «Вплив концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.» http://interactive.ranok.com.ua/theme/contentview/serednya-ta-starsha-shkola/hmya-9-klas/14102-laboratorn-dosldi/laboratorniyi-dosld-10-v
Демонстрац 4. Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотою від активності металу. https://www.youtube.com/watch?v=DZih_54Jthc
|
|
|
|
|
|
Практична робота №3 «Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій.» Інструктаж за інструкцією № |
Відео урок https://www.youtube.com/watch?v=lKLwNrzLdX4
|
|
|
|
|
|
|
Контрольна робота №1. |
к.р. https://naurok.com.ua/kontrolna-robota-z-himi-dlya-9-klasu-himichni-reakci-351.html
|
|
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять: хімічна реакція, ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і відновлення, тепловий ефект реакції, швидкість хімічної реакції; наводить приклади основних типів хімічних реакцій; відновників і окисників. Діяльнісний компонент визначає ступені окиснення елементів у сполуках за їхніми формулами; розрізняє реакції сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції; окисники і відновники; валентність і ступінь окиснення елемента; складає хімічні формули бінарних сполук за ступенями окиснення елементів; рівняння найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій; класифікує реакції за різними ознаками; характеризує процеси окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у довкіллі; дотримується правил використання побутових хімікатів. Ціннісний компонент обґрунтовує процеси окиснення й відновлення з погляду електронної будови атомів; висловлює судження про значення хімічних реакцій та знань про них у природі, промисловості, побуті Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність
|
|||||||
|
Тема 3. Початкові поняття про органічні сполуки |
||||||
|
|
|
Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними).Елементи-органогени.
|
|
Демонстрації 6. Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування). |
|
|
|
|
|
Вуглеводні Метан як представник насичених вуглеводнів.
|
|
Демонстрації 6. .Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування). |
|
|
|
|
|
Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви. |
Гра https://learningapps.org/1307191 Онлайн кросворд https://onlinetestpad.com/ua/crossword/141400-organichna-khimiya
|
|
|
|
|
|
|
Фізичні властивості. Реакція заміщення для метану. |
|
|
|
|
|
|
|
Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. Молекулярні і структурні формули. Фізичні властивості. |
Гра https://www.youtube.com/watch?v=5ImQvGmQhxo
|
|
|
|
|
|
|
Реакція приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування). |
|
|
|
|
|
|
|
Горіння вуглеводнів.
|
https://www.youtube.com/watch?v=5ImQvGmQhxo |
Демонстрації 6. Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння. |
|
|
|
|
|
Розв'язування розрахункових задач 2. «Обчислення об'ємних відношень газів за хімічними рівняннями.» |
|
|
|
|
|
|
|
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену. Представлення результатів навчального проекту №11 «Використання полімерів: еколого-економічний аспект.» Демонстрації 8. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів. |
|
|
|
|
|
|
|
Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля – природні джерела вуглеводнів. |
|
|
|
|
|
|
|
Перегонка нафти. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Застосування вуглеводнів. Представлення результатів навчального проекту №12 «Альтернативні джерела енергії.» |
|
|
|
|
|
|
|
Проміжний контроль знань учнів з теми «Вуглеводні». Самостійна робота. |
|
|
|
|
|
|
|
Оксигеновмісні органічні речовини. Поняття про спирти, карбонові кислоти, жири, вуглеводи. Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості. |
|
|
|
|
|
|
|
Горіння етанолу. Якісна реакція на гліцерол.
|
hhttps://www.youtube.com/watch?v=RVJERGAdsH4https://www.ye.com/watch?v=RVJERGAdsH4ttps://youtu.be/RVJERGAdsH4https://youtu.be/RVJERGAdsH4 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №11 «Взаємодія гліцеролу з купрум (ІІ) гідроксидом.» https://www.youtube.com/watch?v=hr8FikhG8zI
|
|
|
|
|
|
Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини. |
Онлайн тест https://onlinetestpad.com/ua/test/98715-zagalna-kharakteristika-spirt%D1%96v-9-klas Онлайн тест
|
|
|
|
|
|
|
Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. |
|
|
|
|
|
|
|
Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, дія на індикатори, взаємодія з металами, лугами, солями. |
|
Демонстрації 9. Дія етанової кислоти на індикатори. https://drive.google.com/file/d/14NYf0MfuCXxUpONGAzMMV2o-r3Yxvzdq/view
10. Взаємодія етанової кислоти з металами, лугами. https://drive.google.com/file/d/1x23gYibG7D8U1ota22qGcHpA4HpkGp-r/view
https://drive.google.com/file/d/1d_wISG1cDgMSfp42ZRLOcEqx-h_B3_IQ/view
|
|
|
|
|
|
Застосування етанової кислоти. Представлення результатів навчального проекту №13 «Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.» |
тест https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeXq5fMOAg5cVGNdngnpprZwFDj4PUhO3BgHki2eLtnNyRyuA/viewform
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота №4 «Властивості етанової кислоти.» Інструктаж за інструкцією № |
|
|
|
|
|
|
|
Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. Мило, його склад, мийна дія.
|
Відео урок https://youtu.be/FNM7JUXHpAk Тест https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc6SV-EkTPr4zBLkXM2krKdYEvGh3r52inUTpGuoUYNRCp-4g/viewform
|
Навчальний проект №14 «Виготовлення мила з мильної основи.» Домашній експеримент 2. Порівняння мийної дії мила та прального порошку вітчизняного виробника. |
|
|
|
|
|
Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів. |
https://www.youtube.com/watch?v=6UIdf-0YlbI онлайн тести https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdtMXXNAynls0Ckhctnar3uvG9Vag_1-48daPkiV2VXqIsDpg/viewform
|
|
|
|
|
|
|
Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі. |
|
|
|
|
|
|
|
Крохмаль і целюлоза – природні полімери. Якісні реакції на глюкозу і крохмаль.
|
|
Інструктаж з БЖД. Лабораторні досліди №12 «Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.» https://youtu.be/lTiYkRjn01U
; №13 «Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).» https://youtu.be/3ruUiYeub70
; №14 «Взаємодія крохмалю з йодом.» https://youtu.be/yqdROMRyVso
Домашній експеримент 3. Виявлення крохмалю в харчових продуктах. |
|
|
|
|
|
Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. Представлення результатів навчальних проектів №15 « Дослідження хімічного складу їжі.»; №16 «Хімічний склад жувальних гумок.»; №17 «Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.» |
Онлайн тест https://onlinetestpad.com/ua/test/103929-zagalna-kharakteristika-vuglevod%D1%96v
|
|
|
|
|
Нітрогеновмісні органічні речовини |
|
|||||
|
|
|
Поняття про амінокислоти. Білки як біологічні полімери. |
|
|
|
|
|
|
|
Денатурація білків. Біологічна роль амінокислот і білків. |
Відео https://www.youtube.com/watch?v=_NzPQrbiFAA
|
|
|
|
|
|
|
Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.
|
|
|
|
|
|
|
|
Представлення результатів навчальних проектів №18 «Друге життя паперу.»; №19 «Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).» |
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота №5 «Виявлення органічних сполук у харчових продуктах.» Інструктаж за інструкцією № |
|
|
|
|
|
|
|
Контрольна робота №2. |
|
|
|
|
|
Тема 4. Роль хімії в житті суспільства |
||||||
|
|
|
Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення. |
|
|
|
|
|
|
|
Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу. |
|
|
|
|
|
|
|
Представлення результатів навчальних проектів №21 «Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію.»; №22 «Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості.» |
|
|
|
|
|
|
|
Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства. Представлення результатів навчального проекту №23 «Дослідження достовірності реклами з погляду хімії.» |
|
|
|
|
|
|
|
Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. Представлення результатів навчального проекту №20 «Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості.» |
|
|
|
|
|
|
|
Систематизація, аналіз та корекція знань учнів з курсу хімії 9 класу. |
|
|
|
|
|
|
|
Повторення. Розв'язування розрахункових задач. Складання рівнянь окисно-відновних та йонних реакцій. |
|
|
|
|
|
|
|
Повторення. Генетичний зв'язок між класами неорганічних та органічних сполук. |
|
|
|
|