Урок 9
Правда про війну
Тема: Генріх Белль. « Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»
Мета: проникнути в авторський світ оповідання, розкрити образ головного героя як людини без майбутнього; розвивати навички аналізу літературного твору; виховувати неприйняття війни як руйнівного явища, виховувати гуманістів.
Обладнання: портрет Г. Белля;
репродукції картин П. Пікассо,
С. Далі,
Д. Отто
Тип уроку: поглибленої роботи над текстом оповідання
Епіграф: Осуд антигуманної сутності війни,
розкриття її руйнівних наслідків.
Так ми писали про війну,
про повернення додому, про руїни
Г. Белль
Перебіг уроку
I Перевірка домашнього завдання (біографія Г.Белля)
1. Перевірка письмового завдання:
(Закінчити речення: Познайомившись з біографією Г.Белля, тепер я знаю,що…)
2. Метод « Гра з числами »
( на дошці або екрані розміщені аркуші з числами. Необхідно пояснити значення кожної дати в житті й творчості Г. Белля )
II Оголошення теми й мети уроку
III Опрацювання теми уроку
1. Вступне слово вчителя
Г.Белль – письменник, що сам пройшов довгі шість років воєнних лихоліть: Франція, Німеччина, Радянський Союз, Угорщина, Румунія, Польща – ось географія воєнних доріг Г. Белля. Тричі поранений, зазнав полону в американському таборі. Він належав до покоління, що повернулось, але повернулось скалічене фізично й духовно. Письменник не міг мовчати про трагедію Другої світової війни, про трагедію власного народу. Він говорив:
« Ми народженні, щоб втручатися !» І він втрутився. Адже саме тему війни покладено в основу одного з шедеврів Г. Белля - оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...».
2. Прийом « Вірю – не вірю »
( перевірка знань учнями змісту оповідання )
Вірю |
Питання |
Не вірю |
|
очікування? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання: заповнити таблицю за 3 хв. Правильне твердження чи ні?
|
|
|
|
|
|
|
10. У кінці оповідання поранений герой помирає? |
|
3.Робота над символікою назви оповідання
Слово вчителя: перше, що впадає у око, коли береш до рук оповідання
«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», - незвичайна назва оповідання. А відтак з’ясуємо, чому воно називається так незвично.
( текст давньогрецького двовірша – епітафії на дошці або екрані телевізора)
Повідомлення учня: «Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту...» - це початок давньогрецького двовірша – епітафії про битву у Фермопільській ущелині, де, захищаючи Батьківщину, загинули спартанські воїни царя Леоніда. Автором епітафії був Сімонід Кеоський, а у Німеччині вірш став відомим у перекладі Фрідріха Шиллера.
Учитель: Що ми знаємо про Спарту і, зокрема, про що нам говорить вислів «спартанське виховання»?
(робота з флешкартою )
Висновки: лицемірна німецька імперія, пускаючи туману молоді та ототожнюючи себе з гармонійною, осяяною античністю, спотворила спартанську патріотичну систему виховання, додавши до неї відкриту теорію расизму та шовінізму, просякнуту зневагою до людей, культ грубої сили, грабіжництва і поневолення інших народів.
4. Лексична робота: з’ясування значення слів «расизм» та «шовінізм» (перегляд відеоролика)
5. Поглиблена робота з текстом оповідання
Слово вчителя: зовні сюжет оповідання дуже простий: поранений солдат потрапляє до шпиталю, який розташований в одній з міських шкіл Німеччини.
Важкопоранений солдат усвідомлює, що він у своїй школі, і бачить на дошці напис, зроблений ще до війни його рукою: « Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...».
Метод «Інфогафіка». «Від упізнавання очима до впізнавання серцем»
Завдання: простежити етапи впізнавання героєм рідної гімназії, використовуючи цитати з тексту. ( користуючись відповідями, учень будує на дошці схему)
Коридорами пам’яті
Висновки: « Мандруючи довгими коридорами гімназії чи довгими коридорами пам’яті, я лежав, склепивши повіки, й бачив усе те знову, воно снувалося, мов якийсь фільм». Це був шлях болю. страждань, шлях бунту від безсилля, від усвідомлення немічності до покори і від цього – до розуміння антигуманності, осуду війни, яка калічить людину фізично і духовно.
Учитель: Чому все оповідання побудовано на контрастах? Назвіть їх, заповнюючи подану схему:
До війни Під час війни
мерці решта
мир війна
тиша крик
хрест зневіра
світло темрява
історія сучасність
минуле сьогодення
Висновки: «Праворуч у вікні я бачив заграву пожежі – усе небо було червоне, і по ньому врочисто пливли чорні, густі хмари диму». Зала малювання, в якій миготять інші кольори, кольори війни, інші шрифти, інші написи. Цей світ буденний, стомлений, розірваний світ війни, в якому поранений солдат – лише «решта» - на відмінну від «мерців».
ІV Висновки й узагальнення уроку
Слово вчителя
В оповіданні герой перебуває в «межовій ситуації», коли в одному просторі – «залі малювання» - зійшлися два світи: минуле й сучасність ( яке минуле і яка сучасність?). Простір гімназії з’єднав часи – минуле, сучасне, майбутнє. Робота з опорною схемою.
Прийом «Займи позицію»
Чи є майбутнє у такого світу?
ТАК
( відповіді учнів записуються на дошці та потім обговорююються)
Підсумкове слово вчителя:
Остання фраза:
- Молока, - тихо сказав я, - означає, що це зовнішнє і внутрішнє коло замкнулося, паралельні світи зійшлися.
Кінострічка прокрутилася назад.
Реальність надто жорстока й жорстка, щоб чекати від неї надії на порятунок.
Біль пораненої душі, її крик озивається відлунням у серці читачів.
V Домашнє завдання.
Написати твір – мініатюру (роздум, есе) на тему: «Який впив має система освіти на становлення особистості?»
1