Генріх Белль "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа"

Про матеріал
Урок в 11 класі Тема: Альбер Камю. Творчий портрет письменника. Вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість митця. Мета: простежити життєвий і творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на його творчість, виховувати на засадах гуманістичної етики письменника.
Перегляд файлу

                                                        Урок 9

 

                                 Правда про війну

 

Тема: Генріх Белль. « Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»

Мета: проникнути в авторський світ оповідання, розкрити образ головного героя як людини без майбутнього; розвивати навички аналізу літературного твору; виховувати неприйняття війни як руйнівного явища, виховувати гуманістів.

Обладнання:   портрет Г. Белля;

                                  репродукції картин  П. Пікассо,

                                                                      С. Далі,

                                                                      Д. Отто

Тип уроку: поглибленої роботи над текстом оповідання

Епіграф:  Осуд антигуманної сутності війни,

                       розкриття її руйнівних наслідків.

                       Так ми писали про війну,

                       про повернення додому, про руїни

 

                                                                                             Г. Белль

 

 

                                                    

                     Перебіг  уроку

 

I Перевірка домашнього завдання (біографія Г.Белля)

1. Перевірка письмового завдання:

(Закінчити речення: Познайомившись з біографією Г.Белля, тепер я знаю,що…)

2. Метод « Гра з числами »

( на дошці або екрані розміщені аркуші з числами. Необхідно пояснити значення кожної дати  в житті й творчості Г. Белля )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II Оголошення теми й мети уроку

III Опрацювання теми уроку

1. Вступне слово вчителя

Г.Белль – письменник, що сам пройшов довгі шість років воєнних лихоліть: Франція, Німеччина, Радянський Союз, Угорщина, Румунія, Польща – ось  географія воєнних доріг Г. Белля. Тричі поранений, зазнав полону в американському таборі. Він належав до покоління, що повернулось, але повернулось скалічене фізично й духовно. Письменник не міг мовчати про трагедію Другої світової війни, про трагедію власного народу. Він говорив: 

« Ми народженні, щоб втручатися !» І він втрутився. Адже саме тему війни покладено в основу одного з шедеврів Г. Белля  - оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...».

2. Прийом « Вірю – не вірю »

( перевірка знань учнями змісту оповідання )

   

  Вірю

 

                       Питання

   Не

  вірю

 

  1.  Поранених воїнів відносили до зали

         очікування?

 

 

  1. Праворуч у вікні поранений побачив червоне небо?

 

 

  1. Солдат попросив у санітара:  «Подайте мені води!»?

 

 

  1. Поранений навчався в гімназії Адольфа Гітлера?

 

 

  1. Він провчився в гімназії 8 років?

 

 

  1. Коли він побачив парти в кутку, він упевнився , що знаходиться у своїй школі?

 

 

  1. На дошці герой написав вислів                 « Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»  сім разів?

 

Завдання: заповнити таблицю за 3 хв.  Правильне твердження чи ні?

 

 

 

 

 

 

  1. Поранений у залі для малювання викурив дві сигарети?

 

 

  1. Пожежник, який допомагав пораненим, виявився шкільним сторожем?

 

 

   10. У кінці оповідання поранений герой   помирає?

 

 

3.Робота над символікою  назви оповідання

Слово вчителя:  перше,  що  впадає  у  око,  коли  береш  до  рук  оповідання

«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», - незвичайна назва оповідання. А відтак з’ясуємо, чому воно називається так незвично.

( текст давньогрецького двовірша – епітафії  на дошці  або екрані телевізора)

 

 

 

 

 

 

 

 

Повідомлення учня: «Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту...» - це початок давньогрецького  двовірша – епітафії про битву у Фермопільській ущелині, де, захищаючи Батьківщину, загинули спартанські воїни царя Леоніда. Автором епітафії був Сімонід Кеоський, а у Німеччині вірш став відомим у перекладі Фрідріха Шиллера.

Учитель: Що ми знаємо про Спарту і, зокрема, про що нам говорить вислів «спартанське виховання»?

(робота з флешкартою )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки: лицемірна німецька імперія, пускаючи туману молоді та ототожнюючи себе з гармонійною, осяяною античністю, спотворила спартанську патріотичну систему виховання, додавши до неї відкриту теорію расизму та шовінізму, просякнуту зневагою до людей, культ грубої сили, грабіжництва і поневолення інших народів.

4. Лексична робота: з’ясування значення слів  «расизм» та «шовінізм» (перегляд відеоролика)

5. Поглиблена робота з  текстом оповідання

Слово вчителя: зовні сюжет оповідання дуже простий: поранений солдат потрапляє до шпиталю, який розташований в одній з міських шкіл Німеччини.

Важкопоранений солдат усвідомлює, що він у своїй школі, і бачить на дошці напис, зроблений ще до війни його рукою:   « Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...».

Метод  «Інфогафіка». «Від упізнавання очима до впізнавання серцем»

Завдання: простежити етапи впізнавання героєм рідної гімназії, використовуючи цитати з тексту. ( користуючись відповідями, учень будує на дошці схему)

 

                                     Коридорами пам’яті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки: « Мандруючи довгими коридорами гімназії чи довгими коридорами пам’яті, я лежав, склепивши повіки, й бачив усе те знову, воно снувалося, мов якийсь фільм». Це був шлях болю. страждань, шлях бунту від безсилля, від усвідомлення немічності до покори і від цього – до розуміння антигуманності, осуду війни, яка калічить людину фізично і духовно.

Учитель: Чому все оповідання побудовано  на контрастах?  Назвіть їх, заповнюючи подану схему:

 

     До війни   Під час війни

 

 

              мерці                                    решта

  мир                                       війна

 тиша                                      крик

 хрест                                    зневіра

 світло темрява

 історія сучасність

 минуле сьогодення

 

 

Висновки: «Праворуч у вікні я бачив заграву пожежі – усе небо було червоне, і по ньому врочисто пливли чорні, густі хмари диму». Зала малювання, в якій миготять інші кольори, кольори війни, інші шрифти, інші написи. Цей світ буденний, стомлений, розірваний світ  війни, в якому поранений солдат – лише «решта» - на відмінну від «мерців».

ІV Висновки й узагальнення уроку  

Слово вчителя

В оповіданні герой перебуває в «межовій ситуації», коли в одному просторі – «залі малювання» - зійшлися два світи: минуле й сучасність ( яке минуле і яка сучасність?). Простір гімназії з’єднав часи – минуле, сучасне, майбутнє.  Робота з опорною схемою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Займи позицію»

Чи є майбутнє у такого світу?

             

                               ТАК                           

 

( відповіді учнів записуються на дошці та потім обговорююються)

Підсумкове слово вчителя:

Остання фраза:

- Молока, - тихо сказав я, - означає, що це зовнішнє і внутрішнє коло замкнулося, паралельні світи зійшлися.

Кінострічка прокрутилася назад.

Реальність надто жорстока й жорстка, щоб чекати від неї надії на порятунок.

Біль пораненої душі, її крик озивається відлунням у серці читачів.

V Домашнє завдання.

 Написати твір – мініатюру (роздум, есе) на тему: «Який впив має система освіти на становлення особистості?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
11 грудня 2020
Переглядів
6209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку