Презентація до уроку "“Балада про Схід і Захід”. Динаміка образів головних героїв. Поглиблення понять про баладу."

Про матеріал

Презентація починається з літературного диктанту за змістом прочитаного, що дає можливість оцінити учнів класу (за бажанням учителя - вибірково). Характеристика героїв здійснюється за допоогою відповідних цитат з тексту балади. Учні повинні довести, що твір Кіплінга є баладою. У підсумках уроків за Кіплінгом надаю портрети письменників, які захоплювалися ним.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

“Балада про Схід і Захід” Динаміка образів головних героїв Поглиблення понять про літературну баладу

Номер слайду 2

Згадуємо прочитане. Літературний диктант Яка фраза з балади стала крилатим виразом? Хто є головними героями балади? Які слова виступають антитезою вислову  «Захід є Захід, а Схід є Схід, і їм не зійтися вдвох»?  Яка композиція цієї балада?  Хто був представниками двох цивілізацій Заходу і Сходу? Як  Кіплінг у баладі показав зіткнення двох ворогів – представників різних цивілізацій? Чому автор у баладі порівнює воїна з вовком? Які традиції змальовує у баладі Кіплінг? Через що син Полковника так розсердився на Камаля? Як син Полковника переконав Камаля мирно розійтися? Який «дар за дар» отримав син полковника від Камала? Що сказав Полковничий син загону дозорців? Правильні відповіді: 1. “Захід є Захід, а Схід є Схід”. 2. Камаль, Полковничий син. 3. “Та Сходу і Заходу вже нема, границь нема поготів, Як сильні стають лицем у лице, хоч вони із різних світів». 4. Кільцева. 5. Захід – Полковничий син, Схід – Камаль. 6. Сутичка двох рівних противників, вовків із різних зграй. 7. Це сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. 8. Поєднує західну і східну традиції. 9. Камаль вкрав лошицю Полковника й втік до кордону. 10. «Лошицю батькові поверни». 11. Камаль віддав свого сина. 12. «Той, хто вчора ворогом був, сьогодні товариш нам»

Номер слайду 3

Честь, Мужність – цінності для всіх цивілізацій З твердженням, що Честь і Мужність є цінностями для всіх цивілізацій з часу появи людства, не можна не погодитися. У цьому ми переконалися під час знайомства з “Баладою про Схід і Захід” Р. Кіплінга. Завдання сьогоднішнього уроку – довести, що головні герої твору сповідають саме ці цінності, а також простежити за динамікою образів Камаля та Полковничого сина.

Номер слайду 4

Полковничий син Яким зображено сина Полковника? Зачитайте. «На коня скочив Полковничий син, був гарячий кінь вороний — Серце б'є, наче дзвін, шиї гордої згин як шибениця міцний. Мчить юнак на коні, ось вже форт вдалині, і там чекає обід, Але як злодія хочеш догнать, тоді баритись не слід. І знову вершник в погоню летить швидше пташиних зграй…»

Номер слайду 5

Камаль А яким ми бачимо Камаля? Чи легко його наздогнати і здолати? Він незбагненний, розумний спритний і сильний. Зачитайте: «Найкращю лошицю зі стайні вкрав, коли світать почало, Дзвінки підкови в лахи запнув і скочив легко в сідло.» «Хто знає нічного туману шлях, той Камалеві знає путі.»

Номер слайду 6

- Який епізод твору є найбільш напруженим - кульмінаційним? Яку роль відіграє цей епізод? Зачитайте його. «...Вороний, мов зранений бик, біжить за ланню легкою вслід. Спіткнувсь вороний і в гірський потік упав на всьому скаку.» Як діє Камаль, коли його ворога спіткала невдача і він «в гірський потік упав на всьому скаку»? Він не скористався його становищем, щоб убити, а допоміг піднятись на ноги: «Тоді Камаль повернув назад і звестись поміг юнаку. Він вибив з руки його пістолет — там буть не могло борні». Чи міг Камаль вчинити інакше? Чому він діє саме так? Які рядки поезії підкреслюють порядність Камаля, зображують його як людину честі? «І краще я жертиму стерво гниле, Ніж тому, хто сміявся смерті в лице, заподіяти зможу зле».

Номер слайду 7

Гірське провалля: “Там праворуч – скала, і ліворуч – скала, а між ними – ні деревця…” Зачитайте, як герої характеризують один одного? Ким вони стали при зустрічі - непримиренними ворогами чи справжніми друзями? «Йому відповів Полковничий син: «Я мусив честь берегти. В дарунок від батька лошицю візьми — бо справжня людина ти!» Та лошиця підбігла до юнака і ластитись почала; «Нас двоє сильних, — сказав Камаль, — та вона до тебе пішла.»

Номер слайду 8

Який епізод свідчить про те, що вони відчули один до одного повагу і готові довірити один одному найдорожче, що в них є? «В дарунок від батька лошицю візьми...Тож хай в дарунок від крадія тобі принесе вона Вуздечку коштовну, моє сідло, і срібні два стремена!» Тоді юнак пістолет подав йому рукояттю до рук: «У ворога ти відібрав один, а другий дарує друг!» Камаль промовив: «Дарунок твій лише за дарунок прийму. Твій батько сина до мене послав — я сина віддам йому!» - Який наказ дає Камаль синові? Про що свідчать його слова? «Ось твій господар,— сказав Камаль,— він водить дозірців загін, Щитом йому стань, роби без вагань все те, що накаже він. Допоки я або смерть твоя не обірвуть цих пут назавжди, Всюди за ним крізь вогонь і дим оборонцем вірним іди. Хліб Королеви їстимеш ти, тож її борони закон, І, як треба, зруйнуй свого батька дім, щоб у спокої жив кордон. Кавалеристом відважним стань, тримайся твердо в сідлі, І Резальдаром зроблять тебе, а я, може, помру в петлі!»

Номер слайду 9

- Чи стане син Камаля дійсно вірно служити сину Полковника? Зачитайте рядки поезії, в яких є відповідь на це питання. «Очима зустрілися юнаки, і лжі не було в очах. І братню клятву вони дали на солі і кислих хлібах: І братню клятву вони дали, розрізавши дерну настил, На рукоятці та лезі ножа, і на імені Господа Сил.» Як син Полковника пояснив своїм воїнам, чому привіз із собою ворога? «Бо той, хто вчора ворогом був, сьогодні товариш нам!» Динамічними чи статичними є образи головних персонажів? Образи динамічні, вони розвиваються, змінюється їх ставлення один до одного, вони зуміли усвідомити справжні духовні цінності, які здатні об'єднувати людей різних рас і національностей.

Номер слайду 10

Поглиблення понять про літературну баладу Головні ознаки балади віршований ліро-епічний твір; зосередження уваги на моральних проблемах; напружений сюжет; легендність та фантастичність; драматична, часто несподівана розв'язка; присутність оповідача; використання діалогів і повторів; невеликий обсяг. Доведіть, що твір Кіплінга за жанром є баладою. Ліро-епічний жанр, легендарно-історичний характер твору, наявність моральних проблем, напружений сюжет, несподівана кінцівка, розповідь ведеться оповідачем, наявність діалогів і повторів, невеликий обсяг.

Номер слайду 11

Підсумки уроків за Кіплінгом Кіплінг лишив нам прекрасні балади і вірші, де звучить віра в силу і мужність людини. Всупереч усім вирокам критики, його твори продовжують читати в різних країнах світу. Видно, є у віршах і оповіданнях Кіплінга якась таємнича магнетична сила, якщо його знають і люблять не тільки в Англії, але й в Індії, у США, у Франції, в Україні, якщо ним захоплювалися такі несхожі один на одного письменники, як Марк Твен і Максим Горький, Бертольд Брехт і Микола Гумільов, Юрій Олеша й Ернест Хемінгуей. У «Баладі про Схід і Захід» він яскраво продемонстрував світу перемогу активного творчого духу над усім закляклим, перевагу високих моральних і етичних цінностей над нетривкими матеріальними здобутками, уміння не втрачати почуття гідності за жодних обставин.

Номер слайду 12

Домашнє завдання 1. Повторити вивчений напам'ять вірш. 2. Готуватися до контрольної роботи за темою “Духовне випробування людини”.

ppt
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
7306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку