Генріх Гейне "Задзвени із глибини..."

Про матеріал
Ознайомити учнів із життям і творчістю Генріха Гейне, допомогти усвідомити красу, художню майстерність його вірша «Задзвени із глибини…»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного вірша, вміння висловлювати власні думки та враження, визначати художні засоби виразності; виховувати любов до природи, поезії, естетичні смаки.
Перегляд файлу

Тема: Генріх Гейне  «Задзвени із глибини…» Втілення краси весняної природи у вірші

Мета уроку: ознайомити учнів із життям і творчістю Генріха Гейне, допомогти усвідомити красу, художню майстерність його вірша «Задзвени із глибини…»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного вірша, вміння висловлювати власні думки та враження, визначати художні засоби виразності; виховувати любов до природи, поезії, естетичні смаки.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок.

Обладнання: підручник, портрет Г.Гейне, записи на дошці, тексти вірша «Задзвени із глибини…», варіанти різних перекладів поезії, малюнки учнів.

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент. Привітання

 Слово вчителя

Ранковий час, пора зимова.

І дзвоник кличе дзен-дзелень!

Отож, ми розпочинаємо,

діти, добрий день.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку

 Слово вчителя. «Хвилинка мудрості»

    Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до життя викликає спілкування з природою.

    Природа різнобарвна, різноголоса. І, мабуть, найулюбленішою порою року людей є весна. Люблять її діти і дорослі: за весняну пісеньку струмочків, за веселий спів птахів, за ніжні проліски, за килим із шовкової травиці; за ласкаве сонячне проміння, за повітря, напоєне запахом молодого листя.  

У своїй творчості німецький поет Генріх Гейне часто звертався до теми весни. І хоча він жив досить давно, та його творчість давно вже подолала кордони і відома у всьому світі. Сьогодні ми відкриємо чарівну сторінку його поезії,  і на крилах його лірики  перенесемося в романтичний світ переживань, прагнень, кохання і гармонії, в світ весни.

Ми познайомимось із віршем «Задзвени із глибини», спробуємо зрозуміти, в чому бачив красу і неповторність поет, які художні засоби використовує поет для того, щоб досягти гармонії у передачі побаченого та відчуємо мелодійність поезій Гейне.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь і навичок

 

  1. Життєвий і творчий шлях Г.Гейне

Генріх Гейне – відомий німецький поет, яскравий талант якого розквітнув на початку ХІХ ст.., є визначним майстром світового рівня.

 Народився 13 грудня 1797 року в місті Дюссельдорф. У сім’ї він був найстарший із чотирьох дітей. Їхній батько, Самсон Гейне, торгував крамом, але в комерції йому не дуже щастило, і родина постійно зазнавала матеріальних нестатків. Мрійливий і задумливий хлопець у дванадцять років написав свого першого вірша. Коли постало питання про його майбутнє, батьки вирішили зробити з сина комерсанта. Хлопця віддали у дім його дядька - комерсанта Соломона Гейне. Та він мріяв учитися і вступив до університету.

У 1823 році з’явилась знаменита поетична збірка Генріха Гейне «Книга пісень».

У 1824 році, бажаючи на власні очі побачити життя рідної країни, Генріх Гейне вирушає у подорож по Німеччині. Блукаючи лісами і долинами, серед диких скель і дзвінких струмків, юнак милувався блакитним небом і білими хмарами, вдихав пахощі квітів і трав. Краса природи захоплювала його вразливу душу. Але настрій молодого поета затьмарювався, коли він бачив життя знедоленого народу.

    Через деякий час після закінчення університету Гейне назавжди залишив свою батьківщину і оселився в Парижі. У своїх творах поет критикував уряд своєї країни, тому в Пруссії вийшов наказ заарештувати Гейне, тільки-но він ступить на прусську землю. У Франції здоров’я поета підточила страшна хвороба.

Помер Гейне 17 лютого 1856 р. Його останні слова були: «Писати! Паперу, олівець!..»

    Творчість Генріха Гейне витримала випробування часом. Його поезії, то ніжні і сумні, то жартівливі, сповнені сміхом і веселощами, вражають багатством тематики, музикою слова. Фантазія поета, яскрава і нестримна, народжує несподівані образи, незвичні метафори і порівняння. Гейне вміє надзвичайно виразно в кількох рядках розкрити складну гаму почуттів, зобразити пейзаж.

Ліричні твори Генріха Гейне хвилюють сучасного читача глибокою

задушевністю, ліризмом, щирістю.

 

  1. «Письмо з пропусками»

 

 

Генріх Гейне – ______________________________________.

Свого першого вірша мрійливий і задумливий хлопець

написав__________________________Батьки хотіли, щоб хлопець

став_______________, а він мріяв____________________. У 1823р.

з’явилася знаменита поетична_____________________________________

У 1824 р., бажаючи побачити життя рідної

країни,_____________________________. Краса природи_____________

______________________________________________________

Через деякий час після закінчення університету Гейне

назавжди___________________________________________і оселився

_________________________.

 

  1. Літературні бувальщини. (Розповідь індивідуально підготовлених учнів)

 

Оптимізм – запорука здоров’я

   Генріха Гейне, коли він був тяжко хворий, відвідав у шпиталі один із його друзів. Санітарки саме переносили пацієнта на чисте ліжко.

- Як ся маєш, як почуваєшся? – турботливо запитав друг.

- Як бачиш, не втрачаючи почуття гумору, - відповів поет, - жінки все ще носять мене на руках.

 

Приємна мелодія

   Один поет – початківець надіслав Генріхові Гейне зошит зі своїми віршами. У супровідному листі він написав:

 - Можете відверто висловити свої думки про вірші. Навіть найжорстокішу китику я сприйматиму як найчаівнішу мелодію.

  Прочитавши вірші, Гейне переконався, що автор не виявляє жодних ознак поетичного таланту і відповів йому :

 - Можете вважати, що почули прекрасну симфонію.

 

Незнайомка

 Гейне якось сказав поету Моріцу Гартману:

 - Сьогодні, дорогий Гартмане, мене вже відвідала одна дама. Єдина незнайома вам дама…

  - Хто ж це?

 - Муза, мій дорогий.

 

  1. Слово вчителя

  Мало кого в світі залишають байдужими вірші великого німецького поета. Ліричні вірші раннього періоду творчості склали цілу книгу – «Книга пісень» (1827). Ця поетична збірка принесла йому визнання в Німеччині, а згодом і в усьому світі. За життя автора вона видавалась 13 разів; багато віршів були покладені на музику Р. Шуманом, Ф. Шубертом, Й. Брамсом, П. Чайковським, Р. Штраусом, Е. Грігом та українським композитором М. Лисенком. Поет у своїй книзі наслідував традиції німецького фольклору. Він узяв деякі теми й мотив із усної народної творчості, форма багатьох його віршів близька до пісні. Подібно до німецької пісні вірші Гейне часто схожі на ліричний монолог, а явища природи й почуття героя зливаються в одну мелодію.

  1. Виразне читання учителем вірша Г.Гейне «Задзвени із глибини…» в супроводі звуку весняного струмка (переклад Л. Первомайського )

 

 6. Словникова робота за питаннями учнів

 

7. Виразне читання вірша учнями (по ланцюжку)

1) Вправа «Занурення» (Самостійне читання учнями мовчки).

2) Інтерактивна вправа «Емоційний ланцюжок»

 

8. Аналіз поезії «Задзвени із глибини…»

  • Яка картина постає перед вами, коли ви читаєте цей віш?
  • Як називається опис природи в літературному творі?
  • Яка пора року зображена автором у вірші «Задзвени із глибини»?
  • До кого чи до чого звертається поет і яке бажання висловлює?
  • Кому передає привіт автор?

  Гра «Асоціація»

 - Що символізує троянда? Які асоціації викликає у вас ця квітка?

(Можливо, це мати, кохана дівчина, сестра, людина, яку ліричний герой любить і поважає. Або символ весни, оновлення, отчого дому.)

(Символ – це знак, замінник того, про що йдеться. Наприклад: герб, прапор – символи держави; коло з перекресленим предметом – заборона чогось; нарцис – символ самозакоханості тощо)

9. Фізкультхвилинка

 

10. Спостереження над художнім текстом.

      Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

 

   - Визначте  тему та ідею вірша.

(Тема : розповідь про красу весняної природи та бажання ліричного героя відвідати рідні місця.

Ідея : уславлення краси весняної природи, її пробудження. Висловлення почуття любові до рідних серцю місць.)

 

  • Які засоби художньої виразності ви знаєте? Наведіть приклади з тексту.

     Поясніть їхнє значення. (Запис у зошити)

Епітет

Значення

Тихої печалі

Легкої, такої, яка вже минає, відболіла.

Мила пісенька

Ніжна, приємна до душі.

Сад зелений

Пора року – весна в розквіті.

 

 

 

Метафори

Значення

Задзвени із глибини

Рух від суму, забуття до відродження.

Пісенька..дзвени, зайди в той дім, троянду привітай

Пісенька в ролі посланця весни – будить природу, відновлює почуття

 

11. Поглиблення вивченого про «віршовану й прозову мову»

  - В чому різниця прозової та віршованої мови?

 - Знайдіть рими у вірші. (глибини – весни, печалі – далі, дім – ним.)

 

IV Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Літературна гра

Завдання: хто найбільше придумає слів – означень (епітетів) до образу троянди.

2. Слово вчителя

  Пейзаж, опис природи надзвичайно популярний у живописі й музиці.

Пропуную  вам переглянути презентацію.

(УС) В українській літературі весну як пробудження не лише природи, а й духу людського оспівували І.Франко, Леся Українка, П.Грабовський, В.Сосюра. В українському фольклорі існує цілий жанр - веснянки

 

V. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів

 

  1. Вправа «Я знаю…вмію…розумію…»

Завдання: кожен учень продовжує твердження «Я знаю…» (інформація, яку отримано на уроці).

 

2. Рефлексія

Дайте відповідь швиденько,

Чи сподобався урок?

Якщо вам було цікаво,

Прошу вас підняти праву,

Якщо нудно – не зівайте:

Ліву руку піднімайте.

 

VI. Домашнє завдання (диференційоване)

Вивчити поезію «Задзвени із глибини…» Г.Гейне напам’ять.

Описати свої враження від уроку, намалювати малюнок.

Скласти сенкан до слова «Природа».

 

 

docx
Додано
9 січня 2021
Переглядів
722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку