Зарубіжна література 5 клас
Тема: Позакласне читання по казці Г.К.Андерсена «Снігова королева».
Мета: ознайомити учнів з особистістю славетного казкаря; узагальнити і систематизувати знання учнів про казку Г. К. Андерсена «Снігова королева»; вдосконалювати вміння виразно продуктивно читати; розвивати мовлення, мислення, творчість; викликати в читачів інтерес до читання твору; виховувати любов, доброту, чуйність, сильну особистість, що не пасує перед труднощами.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ: - Добрий день, діти. Сьогодні у нас незвичайний урок!
Наш урок читання
І цікавий, і незвичайний.
Ледарів у нас немає,
Хто руки не піднімає?
Умощуйтеся зручніше
І працюйте веселіше.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Світ дивовижний вас вітає!
Всіх тих, хто вдумливо читає,
І тих, хто любить мандрувати
Та прагне більше пізнавати,
Кмітливих, добрих та відважних,
А ще, звичайно, і уважних,
Звеселить він і причарує,
Окрилить тим, що подарує
Казок чудовий хоровод…
2. Робота над загадками
✵ Гномик цей казковий
Всім дітям знайомий.
Парасольку розкриває —
І малята засинають,
Всі до казки потрапляють. (Оле-Лукойє)
✵ Народилась в горошині,
В шкаралупі я жила,
Та мене одної днини
З дому жаба понесла.
В старої миші гостювала,
Крота у неї зустрічала.
А ластівка мене на крилах
В країну ельфів відвезла.
✵ Про мене казка є відома,
Я не люблю сидіти вдома,
Пригоди ждуть мене завжди —
Я не боюсь вогню, води.
Дисциплінований, слухняний,
Це я — …
(солдатик олов’яний).
✵ Заморозить все навкруг —
Поле, річку, ліс та луг.
Не почує серце бід,
Герда лиш розтопить лід. (Снігова королева)
(Дюймовочка)
- З яких казок ці герої?
— Хто автор цих казок? (Ганс Кристіан Андерсен)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
— На сьогоднішньому уроці ми обговоримо казку Г. К. Андерсена «Снігова королева», яку ви подивитесь вдома за посиланням: ОБОВ ЯЗКОВО!!!
https://rezka.ag/cartoons/fantasy/21186-snezhnaya-koroleva.html
IV. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Ганс Крістіан Андерсен народився 2 квітня 1805 р. в Оденсе на датському острові Фюн. Батько Андерсена був бідним башмачником, мати Ганна Марі Андерсдаттер була прачкою з бідної сім’ї.
У віці 14 років Андерсен поїхав до Копенгагена, мати відпустила його, адже сподівалася, що він побуде там трохи і повернеться. Коли вона запитала причину, з якої він їде, залишаючи її і будинок, юний Андерсен негайно відповів: «Щоб стати знаменитим!». Він поїхав з метою влаштуватися на роботу в театр, мотивуючи це своєю любов’ю до всього того, що з ним пов’язано.
Незважаючи на його неефектну зовнішність, з жалю Ганс Крістіан був прийнятий у Королівський театр, де грав другорядні ролі.
Співчутливі люди клопотали перед королем Данії Фредеріком VI, який дозволив йому вчитися в школі в містечку Слагельсе, а потім — у іншій школі в Ельсінорі за рахунок скарбниці. Учні в школі були на 6 років молодші за Андерсена. Цей період він згадував як найпохмурішу пору свого життя.
У 1827 р. Андерсен завершив навчання. До кінця життя він писав з граматичними помилками — Андерсен так і не опанував грамоти.
Андерсен ніколи не був одружений і не мав дітей.
Він написав значну кількість літературних творів, 1835 р. «Казки» принесли йому справжній успіх (за 40 років написав 156 казок). У цьому жанрі найповніше виявився художній талант Андерсена.
У 1840-х роках вийшла збірка «Книга з картинками без картинок». У другій половині 1840-х і в наступні роки Андерсен продовжував публікувати романи і п’єси, марно намагаючись прославитися як драматург і романіст.
1872 р. Андерсен упав з ліжка, сильно забився і більше вже не оговтався від травм, хоча прожив ще три роки.
Він помер 4 серпня 1875 р. і похований на кладовищі Ассістенс у Копенгагені.
- Робота за змістом прочитаного. Вікторина
1. Де жили герої казки Кай і Герда? (У великому місті, у дешевих квартирах — у мансардах)
2. Чим розважалися діти? (Читали книжки, доглядали квіти.)
3. Які незвичайні властивості мало дзеркало троля? (Усе красиве зображувало потворним.)
4. Хто розважався із дзеркалом троля, доки воно не розбилося? (Учні троля)
5. Якого лиха завдавали людям скалки дивного дзеркала? (Робили їх злими.)
6. Що трапилося з Каєм, коли якось вони з Гердою читали книжку? (Скалка дзеркала потрапила через око до хлопчикового серця, зробивши його крижаним.)
7. Як змінився Кай? (Став злим і насмішкуватим, неслухняним.)
8. Скільки разів Кай зустрічався зі Сніговою королевою? (Двічі)
9. Як Снігова королева забрала Кая? (Він, розважаючись, прив’язав свої санчата до її саней.)
10. Про кого це: «Була вона дивовижно гарна й ніжна… Її очі блищали, як дві ясні зірки, проте не було в них ані лагідності, ані тепла» ? (Про Снігову королеву)
11. У кого перетворилися сніжинки, які летіли разом зі Сніговою королевою та Каєм? (На величезних білих курей)
12. Чим стала для Кая краса Снігової королеви? (Взірцем досконалості)
13. Хто був упевнений у тому, що Кай живий і що необхідно його шукати? (Сонячні промінці, ластівки)
14. Як можна зрозуміти, що Герда заради порятунку друга готова на все? (Вона віддала свої нові черевички, продовжила пошуки босоніж.)
15. Які думки викликала у вас бабуся-чарівниця, як ви до неї ставитеся? (Вона егоїстична; зло може бути й у привабливому вигляді, маскуватися під добро.)
16. Чому бабуся відіслала під землю всі трояндові кущі у своєму саду? (Щоб дівчинка не згадала про свої кущі троянд під вікном і про Кая.)
17. Як крук і його наречена, королевич та королівна поставилися до дівчинки? (Зі співчуттям, прагненням допомогти)
18. Якою дівчинкою була Герда? (Ця дівчинка смілива, рішуча, самовіддана.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Відповідаємо усно на питання:
- Чому саме Каєві потрапив шматочок скла в око і в серце?
- Навіщо Сніговій королеві знадобився Кай?
- У царстві Снігової королеви панує розум. Чого в ньому немає?
- Як повівся би Кай, якби на його місці опинилася Герда?
- Чи варта людина того, щоб за неї боротися?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати казку Г.К.Андерсена Снігова королева ;
дати письмову розгорнуту відповідь на питання: «Як ви розумієте слова фінки про Герду: «Я не можу дати їй більше сил, ніж у неї є зараз. Їй підкоряються і люди, і тварини. Адже вона боса обійшла півсвіту. Не в нас позичати їй сили. Сила — в її серці» ?