Різноманітність форм і методів перевірки знань учнів підвищує пізнавальний інтерес до предмету географія. В збірнику наведені зразки географічних диктантів, на допомогу вчителям географії, що викладають у дев'ятих класах. Посібник складений згідно з навчальною програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України (наказ № 804 від 07.06.2017) і відповідає сучасним навчально - методичним вимогам викладання курсу «Україна і світове господарство» для 9 класу.
Житомирська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 14
ГЕОГРАФІЧНІ ДИКТАНТИ
ЯК ЗАСІБ СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ТА
ПОТОЧНОГО КОНТРОЛЮ
УЧНІВ ПРИ ВИВЧЕНІ КУРСУ
« УКРАЇНА І СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО»
Житомир
2018
Матеріали схвалені на засіданні методичної ради
Житомирської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 14
(рішення від 04.12.2017 року, протокол № 4)
АВТОР :
Юхимчук А. В.- вчитель географії, економіки та природознавства Житомирської загальноосвітньої школи №14
РЕЦЕНЗЕНТ:
Шадурська О. Ю. - вчитель – методист Житомирської загальноосвітньої школи №14
Різноманітність форм і методів перевірки знань учнів підвищує пізнавальний інтерес до предмету географія. Автор наводить зразки географічних диктантів, на допомогу вчителям географії, що викладають у дев’ятих класах. Посібник складений згідно з навчальною програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України (наказ № 804 від 07.06.2017) і відповідає сучасним навчально - методичним вимогам викладання курсу «Україна і світове господарство» для 9 класу.
Юхимчук А.В. 2017
ЗМІСТ
ВСТУП…...………….………….……………………………………...….4Розділ 1. НАЦІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА ТА СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО…………………………………….............................9
Сектори національної економіки………………………………….…......9
Форми суспільної організації суспільства….………..………………....10
Економічні системи та їх типи…………………………..........................12
Розділ 2. ПЕРВИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ….........................14
Сільське господарство України. Рослинництво………..........................14
Сільське господарство України. Тваринництво………..........................15
Лісове господарство……………………………………… ………...…...16
Добувна промисловість………………………………….........................17
Розділ 3. ВТОРИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ….........................19
Виробництво та постачання електроенергії………………………..…..19
Значення металургійного виробництва в господарстві..........................20
Кольорова металургія………………………………………………..…..22
Хімічна промисловість України……………………………………..….23
Виробництво деревини та паперу……..………………………..............24
Машинобудування в Україні……………………………………………26
Розділ 4. ТРЕТИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ...…………….…..28
Транспорт та його роль у національній економіці……...……………..28
Транспорт світу……..…………………………………………................30
Світовий ринок товарів та послуг……..……...………………….31
Той, хто не любить своєї країни,
нічого любити не може
Д. Байрон
ВСТУП
«Україна і світове господарство» - курс, що завершує, вивчення географії в середній школі. Метою курсу є ознайомлення учнів з основними тенденціями розвитку національного і світового господарства та визначення місця України в Європі та світі.
Відповідно до нової програми учні по іншому вивчають економічні питання. Це пов’язано із впровадженням в економічну і статистичну практику загальнодержавного класифікатора України «Види економічної діяльності». Саме новий класифікатор дозволяє одержувати більш точну і об’єктивну інформацію за видами економічної діяльності в будь-якому необхідному розрізі і враховувати перетворення, які відбуваються в економіці країни. Крім того даний курс акцентує увагу на розкритті особливостей технології виробництва головних видів промислової продукції України, що дозволяє зрозуміти виробничі зв’язки та їх територіальний прояв. Учні вивчають багато нових термінів та понять, знайомляться із статистичною інформацію у вигляді діаграм, картограм, таблиць.
Результативність навчання залежить від форм і методів, які використовуються на уроці. Сучасний вчитель виступає як організатор активної навчально – пізнавальної діяльності учнів на всіх етапах уроку, використовуючи сучасні методики і технології навчання (інформаційну, проектно - дослідницьку, модульну, технологію критичного мислення, диференційованого, особистісно - орієнтованого, проблемного навчання тощо), які передбачають організацію діяльності учнів з освоєння змісту навчального предмета.
Важливим етапом в процесі навчання є організація контролю та систематизація знань учнів. Головною метою цього етапу є контроль і корегування результатів навчання школярів. Контроль спрямований на визначення рівня засвоєння знань та умінь. Вчителі застосовують різні види контролю: попередній, що проводиться на початку вивчення теми для з’ясування рівня підготовки учнів до сприйняття нового матеріалу (усне опитування, географічний диктант, кросворди); поточний контроль проводиться на початку уроку для виявлення рівня засвоєння попереднього матеріалу або наприкінці уроку для з’ясування ефективності роботи учнів під час уроку (усне опитування, робота з картою, тестовий контроль, виконання пізнавальних завдань); тематичний контроль проводиться під час вивчення невеликої теми або підтеми (усне опитування, географічний диктант, творчі роботи, робота з картою, тестовий контроль); підсумковий контроль здійснюється наприкінці вивчення великої теми, розділу, курсу для систематизації знань учнів, перевірки вмінь застосовувати їх на практиці (усне опитування, тестовий контроль та інше).
Одним із прийомів, що дозволяє за коротких час (10 - 15 хвилин) перевірити знання учнів всього класу є - географічні диктанти. Така форма опитування допомагає вчителю визначити певний обсяг знань, закріпити навички та вміння використовувати їх для усвідомленого вивчення теоретичного матеріалу і виконання практичних завдань.
Цю форму роботи можна застосовувати як на початку уроку при перевірці домашнього завдання, так і наприкінці уроку, на етапі закріплення, враховуючи рівень знань класу.
Завдання кожної теми складаються з 12 запитань. Це - незакінчені речення, характеристики об’єктів, пояснення термінів чи понять, правильні чи не правильні твердження.
Термінологічні диктанти доцільно застосовувати під час вивчення тем, які містять значну кількість понять і термінів. Наприклад: «Форми суспільної організації виробництва», «Значення металургійного виробництва в економіці», «Транспорт і його роль в національній економіці», «Світовий ринок товарів та послуг». Учням пропонується до інформації підібрати терміни і дати відповіді цифрами – кодами.
Роботу можна організувати у два варіанти, змінивши порядок цифр – кодів у одному з них (наприклад, у першому варіанті використати нумерацію від 1 – 12, а у другому від 12- 1).
При вивчені тем «Типи економічних систем», «Добувна промисловість», «Значення електроенергетики», «Кольорова металургія» можна запропонувати учням розподілити певні характеристики відповідно до даних понять чи термінів.
З’ясувати обізнаність з певної теми дозволяють завдання на визначення правильних тверджень. Такі види роботи можна використати при вивчені тем: «Тваринництво України», «Лісове господарство», «Хімічна промисловість України», «Транспорт світу». Учні дають відповіді: «так» чи «ні». Працюючи над темами «Сектори національної економіки», «Рослинництво України», «Машинобудування в Україні» рівень знань можна перевірити географічними диктантами у вигляді незакінчених речень.
Виконання завдань можна перевірити шляхом самоперевірки, взаємоперевірки або перевірку здійснює вчитель.
Проведення географічних диктантів покращує рівень знань учнів, дозволяє сформувати в них цінні навички регламентованої роботи, уміння дотримуватися встановленого порядку і ритму. Це один із засобів виховання у школярів уваги та організованості в навчальній діяльності.
Завдання складені згідно з оновленою навчальною програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України (наказ № 804 від 07. 06. 2017) і відповідають сучасним навчально-методичним вимогам викладання курсу «Україна і світове господарство» та підручників «Географія» для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.
Розділ 1. НАЦІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА ТА СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО
Сектори національної економіки
Продовжити речення:
Форми суспільної організації виробництва
Дати відповіді цифрами – кодами:
Запитання:
Ключ відповідей:
Запитання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Відповіді |
6 |
3 |
5 |
12 |
8 |
2 |
9 |
10 |
1 |
4 |
11 |
7 |
Економічні системи та їх типи
Обрати характеристики до кожного типу економічних систем:
Ключ відповідей:
Традиційна |
2, 7, 9, 11 |
Командна |
3, 4, 6 |
Ринкова |
5, 10 |
Змішана |
1, 8, 12 |
Розділ 2. ПЕРВИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ
Сільське господарство України. Рослинництво
Продовжити речення:
Сільське господарство України. Тваринництво
З’ясувати правильність тверджень, дати відповіді
«так» чи « ні»:
Лісове господарство
З’ясувати правильність тверджень, дати відповіді «так» чи « ні»:
Добувна промисловість
Про які види мінеральних ресурсів йде мова:
Ключ відповідей:
Кам’яне вугілля |
4, 7, 8, 10, 11 |
Нафта |
3, 6, |
Природний газ |
2, 9, 12 |
Нафта і природний газ |
1, 5 |
Розділ 3. ВТОРИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ
Значення електроенергетики
Вибрати характеристики для даних видів електростанцій:
ТЕС |
ГЕС/ ГАЕС |
АЕС |
ВЕС |
СЕС |
Ключ відповідей:
ТЕС |
ГЕС/ ГАЕС |
АЕС |
ВЕС |
СЕС |
4, 8, 10 |
2, 9, 12 |
1, 5, 11 |
3, 6 |
7 |
Значення металургійного виробництва
в господарстві
Обрати варіанти відповідей до запитань та записати цифрами- кодами:
Перелік запитань:
Ключ відповідей:
1 –12 |
4 –6 |
7 – 3 |
10 – 1 |
2 – 2 |
5 –7 |
8 –9 |
11 – 4 |
3 – 11 |
6 –10 |
9 –8 |
12 – 5 |
Кольорова металургія
Розподілити твердження, що стосуються кольорових металів, відповіді записати цифрами:
Мідь |
Алюміній |
Титан |
1. Зосередження великої кількості шахт на півдні ДР Конго та
Замбії
2. Сировиною є боксити та нефеліни
3. У високо розвинених країнах виробництво орієнтоване на
привізну сировину та розміщені в портово – промислових
центрах
4. Найбільше виробництво у світі серед кольорових металів
5. «Космічний метал»
6. Витримує високу температуру та стійкий до корозії
7. Однією із стадій є виплавка глинозему
8. Для виплавки 1т металу необхідно до 30 000 к Вт год
електроенергії
9. Основою виробництва цього металу є пірометалургія –
металургійні процеси за високих температур
10. 45 % використаного металу в Європі виплавляють з брухту
11. Використовують для виробництва білил
12. Переважно цей метал використовують для виробництва
автомобілів та літальних засобів
Ключ відповідей:
Мідь |
Алюміній |
Титан |
1, 3, 9, 10 |
2, 4, 7, 12 |
5 6, 8 ,11 |
Хімічна промисловість України
Продовжити речення:
Виробництво деревини і паперу
Обрати варіанти відповідей до запитань:
Перелік запитань:
Ключ відповідей:
1 – 3 |
4 – 12 |
7 – 1 |
10 – 9 |
2 – 5 |
5 – 6 |
8 – 10 |
11 – 8 |
3 – 4 |
6 –7 |
9 –11 |
12 – 2 |
Машинобудування в Україні
Продовжити речення:
(м. Миколаїв, м. Херсон, м. Запоріжжя, м. Київ)
ім. Макарова займається … (ракетобудуванням)
Розділ 4. ТРЕТИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ
Транспорт та його роль у національній економіці
Обрати варіанти відповідей до запитань та записати цифрами – кодами:
Ключ відповідей:
1 – 7 |
4 – 10 |
7 – 2 |
10 – 3 |
2 –12 |
5 – 11 |
8 – 1 |
11 – 6 |
3 – 5 |
6 –9 |
9 –8 |
12 – 4 |
Транспорт світу
З’ясувати правильність тверджень, дати відповіді «так» чи «ні»:
Світовий ринок товарів та послуг
Дати відповіді цифрами – кодами:
Перелік запитань:
Ключ відповідей:
1 – 4 |
4 – 3 |
7 – 2 |
10 – 7 |
2 –1 |
5 – 11 |
8 – 9 |
11 – 12 |
3 – 10 |
6 –5 |
9 –8 |
12 – 6 |
1