Урок "Електроенеогетика України" побудований на основі методичних прийомів, які забезпечують розвиток критичного мислення учнів. Так використовуючи метод "Прогнозування за ілюстрацією", учні прогнозують, про що вони дізнаються на уроці. Методичний прийом "Ромашка Блума" передбачає шість рівнів навчальних цілей в розвитку когнітивної сфери: знання - розуміння - застосування - аналіз - синтез - оцінка. Використані такі прийоми як "Шість ЧОМУ" та прийом ретроальтернативістики. Учням на основі вже набутих знань пропонуюється спрогнозувати інший варіант розвитку подій. Всі ці прийоми активізують пізнавальну діяльність учнів та сприяють розвитку мисленнєвих дій таких як аналіз. синтез, порівняння, узагальнення
Урок розвитку критичного мислення
Урок 33. Географія. 9 клас
Тема: Електроенергетика України. Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлюваних джерел енергії. Підприємства електроенергетики свого регіону.
Практична робота
5. Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.
Мета:Сформувати уявлення учнів про електроенергетику України, її паливно-енергетичний баланс, типи електростанцій та їх розміщення.
Розвивати вміння:
Використовуючи зміст уроку, виховувати і розвивати критичне мислення
Обладнання: Підручники (діаграми, малюнки), Карта паливно-енергетичний комплекс України, атласи, контурні карти, презентація «Електроенергетика України»
Тип уроку: комбінований. Урок розвитку критичного мислення
Прийоми розвитку критичного мислення
Девіз уроку
«Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів»
Притчі Соломона один із найбільш могутніх, розумних та заможних царів давньої держави Ізраїль
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ.Виклик. Вступна частина уроку
Методичний прийом «Прогнозування за ілюстрацією»
Так. Сьогодні ми вивчаємо енергетику України
ІІІ. Осмислення. Основна частина уроку.
План
Паливно-енергетичний баланс – це співвідношення між прибутком і витратами електроенергії. А електроенергія – це особливий товар, його не можна відкласти про запас. Тому прибуткова і витратна частини , повинні бути рівними. Паливно-енергетичний баланс України вугільно-газовий. Вугілля переважно власне, а газ купують на зовнішніх ринках.
(Аналіз діаграми «Розподіл джерел енергії в загальному постачанні первинної енергії в Україні» )
Особливості паливно-енергетичного балансу України :
1. В зв’язку з економічною кризою та агресією Росії сумарне виробництво і споживання первинних джерел енергії скоротилося.
2. Типи електростанцій та чинники їх розміщення
2,1, ГЕС. 5% від загального виробництва.
Відео. Дніпровська ГЕС. Україна. Моя Україна www.ІІyoutube.com/watch?v=5_UbkxA-4lg Флагман теплової енергетики
Самуїл Маршак. 1927 рік. Человек сказал Днепру
Я стеной тебя запру
Ты с плотины будешь прыгать
Ты машины будешь двигать
Практична робота
5. Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.
Переваги і недоліки ГЕС. Робота з текстом стор 123 підручник
1.Чому виникла необхідність в будівництві цих ГЕС?
2. Що було б якщо каскади ГЕС не побудували?(Розкрити екологічні проблеми)
Принцип дії ГЕС та ГАЕС: Енергія води – турбіна - електрогенератор
Робота ГАЕС. Два басейни верхній (штучна водойма. а нижній -річка). Працює в режимі дня – виробляє додаткову електроенергію в часи «Пік», Вночі закачується вода електронасосами до верхнього басейну .
2.2. ТЕС. 39% від загального виробництва
Принцип дії ТЕС: теплова енергія вугілля, газу, чи мазуту – нагрівання води, яка переходить в пар – пар спричиняє рух турбін – їх рух спричиняє вироблення електроенергії електрогенератором
Чинники розміщення:
Практична робота
5. Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.
Проблеми:
2.3 АЕС. 55% від загального виробництва.
Що ви знаєте про АЕС? Скільки їх? (Діючих 4. Чорнобильська припинила свою роботу 15 грудня 2000 року )
Найпотужніша електростанція в Україні — є Запорізька АЕС, на яку припадає близько 20% всього виробництва електроенергії України.
Атомні електростанції України
Принцип дії АЕС: https://www.youtube.com/watch?v=BkY-6U3SH3E Відео Принцип роботи АЕС
Чинники розміщення:розміщують в районах з великим споживанням електроенергії
Чорнобильська АЕС .Техногенна аварія 26.04. 1986 року
Початок будівництва |
травень 1970 |
Початок експлуатації |
|
Кінець експлуатації |
ВІдео . Запись первых переговоров диспетчера ЧАЭС під час аварії
https://www.youtube.com/watch?v=xgrHY_qYo3o
Прийом «Ромашка Блума».
1. Коли сталася Чорнобильська техногенна аварія ? Скільки країн регіонів зазнало радіаційного впливу?
2. Ви вважаєте цю подію справді знаковою ужитті суспільства?
3. Як саме Чорнобильські події змінили суспільство?
4. Як ви вважаєте, чи можна було уникнути цих трагічних подій? Як саме?
5. Які уроки із Чорнобильскої катастрофи винесло людство? Чи є вони ефективні сьогодні?
6. Для чого нам сьогодні знати про Чорнобильську аварію?
Прийом ретроальтернативістики.
Давайте спробуємо спрогнозувати інший варіант подій. Ми знаємо, що ця подія відбулася. Це факт: А що було б, якби цієї катастрофи у житті нашої країни не було? (відповіді учнів: Були б живими ті, хто загинув, не зазнали б радіоактивного ураження близько 600 тис. осіб, не сталося б економічних збитків, а витрачені на них кошти сприяли б економічному зростанню. Не виникла б зона екологічного лиха… )
Проблеми:
Які ви знаєте відновлювальні або невичерпні джерела енергії? (сонячна, вітрова, біоенергетика)
Прийом: «Шість ЧОМУ»
Перегляд відео:
https://www.youtube.com/watch?v=OPR12evy3dQ Відео Унікальна для Європи сонячна електростанція України
https://www.youtube.com/watch?v=2kaAZT0_uZ8 Відео. Найпотужніша вітрова електростанція України
ТЕЦ працює в паралелі з Єдиною енергетичною системою України. Використовує газ як основне паливо та мазут.
Які тенденції розвитку електроенергетики нашої області
ЛЕП - лінії електропередач, якими передається електроенергія до споживачів. За їх допомогою всі електростанції України об’єднано в одну енергосистему, яка складається з 8 регіональних електроенергетичних систем:
Дніпровська, Донбаська, Західна, Кримська, Південна, Південно-Західна, Північна і Центральна
Переваги:
Проблеми:
ІV. Географічний практикум
Підручник стор 125 мал. 98 робота з картою.
Відповіді на питання до картосхеми
ІV. Рефлексія. Оцінюємо власну діяльність:
І сектор – самооцінка діяльності учня;
ІІ сектор – оцінка діяльності педагога;
ІІІ сектор – оцінка змісту уроку;
ІV сектор – оцінка форми і методів взаємодії
І сектор ІІ сектор
ІІІ сектор ІV сектор
Домашнє завдання: Параграф 22. Практична робота 5, закінчити
Підготувати Що таке «Зелений тариф» стор126 підручник
Творче завдання стор126 підручник
Використані джерела
1