Конспект уроку з географії для 9 класу на тему "Електроенергетика України"

Про матеріал

Урок "Електроенеогетика України" побудований на основі методичних прийомів, які забезпечують розвиток критичного мислення учнів. Так використовуючи метод "Прогнозування за ілюстрацією", учні прогнозують, про що вони дізнаються на уроці. Методичний прийом "Ромашка Блума" передбачає шість рівнів навчальних цілей в розвитку когнітивної сфери: знання - розуміння - застосування - аналіз - синтез - оцінка. Використані такі прийоми як "Шість ЧОМУ" та прийом ретроальтернативістики. Учням на основі вже набутих знань пропонуюється спрогнозувати інший варіант розвитку подій. Всі ці прийоми активізують пізнавальну діяльність учнів та сприяють розвитку мисленнєвих дій таких як аналіз. синтез, порівняння, узагальнення




Перегляд файлу

Урок розвитку критичного мислення

Урок 33. Географія. 9 клас

Тема: Електроенергетика України.  Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлюваних джерел енергії. Підприємства  електроенергетики свого регіону.

Практична робота
5. Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.

Мета:Сформувати уявлення учнів про електроенергетику України, її паливно-енергетичний баланс, типи електростанцій та їх розміщення.

Розвивати вміння:

  • оцінювати перспективи використання відновлюваних джерел енергії різних видів в Україні та своєму регіоні; виявляти переваги і недоліки виробництва електроенергії на різних типах електростанцій;
  • знаходити  і  показувати на  картах: ГЕС (ГАЕС) — каскад ГЕС на Дніпрі,  Дністровська,  Ташлицька; АЕС — Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька; ТЕС — Запорізька, Придніпровська, Трипільська,  Зміївська,  Слов’янська,  Ладижинська, Бурштинська;
  • порівнюватиструктуру виробництва електроенергії в Україні та провідних державах світу. Аналізувати  негативні наслідки впливу діяльності  різних типів електростанцій  на природне середовище та здоров’я людей.

Використовуючи зміст уроку, виховувати і розвивати критичне мислення

Обладнання: Підручники (діаграми, малюнки), Карта паливно-енергетичний комплекс України, атласи, контурні карти, презентація «Електроенергетика України»

Тип уроку: комбінований. Урок розвитку критичного мислення

Прийоми розвитку критичного мислення

  • Методичний прийом «Прогнозування за ілюстрацією»
  • Прийом «Ромашка Блума».
  • Прийом: «Шість ЧОМУ»
  • Прийом ретроальтернативістики.

Девіз уроку

«Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів»
Притчі Соломона один із найбільш могутніх, розумних та заможних царів давньої держави Ізраїль

                                                      Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ.Виклик. Вступна частина уроку
Методичний прийом «Прогнозування за ілюстрацією»

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/DIb89KF-Rxynjo183YBMdAEPfazT-hCdfZVq91ewi4pbWxxiV3r55lW6ykmtP1aGEKvryniEmy7dfrvL-T1lbo1_v_CI9qY_ORZgF0y7f0GgB4LjouXwy_Evq6BNB0fhSBlC_lRCr0YnMlTul3ftOKaJ4Z1nYIQ=w213-h160-k-no

  1. Як ви думаєте, що тут зображено? (Різні типи електростанцій ТЕС, АЕС, ГЕС, СЕС, ВЕС)
  2. Що ви про них знаєте (за джерелами енергетичних ресурсів)?
  3. Які б електростанції ви б додали до цього переліку (геоТЕС, біоЕС)
  4. Що є основним продуктом виробництва електростанцій?
  5. Чи відомі Вам світові лідери з виробництва електроенергії? (Китай, США, Індія, Росія, Японія)
  6. До якого виробництва належать ці підприємства?    (Електроенергетика)   
  7. Що ви  знаєте про електроенергетику ? (Це вид промислової діяльності, яка охоплює виробництво електричної енергії, її передавання, розподіл і збут споживачам)
  8. Чому ця галузь характерна для в усіх країн  світу?
  9. Яке значення вона має?
  10.  Як ви думаєте, яка тема нашого сьогоднішнього обговорення? Що ми ще не розглянули?

Так. Сьогодні ми вивчаємо енергетику України

ІІІ. Осмислення. Основна частина уроку.

План

  1. Паливно-енергетичний баланс України.
  2. Типи електростанцій, чинники їх розміщення .
  3. Відновлювальні джерела енергії.
  4. Підприємства електроенергетики свого регіону.
  5. Енергосистема України

 

  1. Паливно-енергетичний баланс України

Паливно-енергетичний баланс – це співвідношення між  прибутком і витратами електроенергії. А електроенергія – це особливий товар, його не можна відкласти про запас. Тому прибуткова і витратна частини , повинні бути рівними. Паливно-енергетичний баланс України вугільно-газовий. Вугілля переважно власне, а газ купують на зовнішніх ринках. 

 (Аналіз діаграми «Розподіл джерел енергії в загальному постачанні  первинної енергії в    Україні» )

 

Особливості паливно-енергетичного балансу України :
1.  В зв’язку з економічною кризою та агресією Росії  сумарне виробництво і споживання первинних джерел енергії скоротилося.

  1. У структурі споживання первинних джерел енергії  переважає атомна енергія
  2. На непідконтрольній Україні території залишились вугільні шахти та ТЕС.
  3. У Криму та на морському шельфі залишились перспективні  території розробки газу.
  4. Постачальником природного газу стала Європа (замість Росії)
  5. Зменшені закупівлі урану  в Росії  для атомних електростанцій

2. Типи електростанцій та чинники їх розміщення

2,1, ГЕС. 5% від загального виробництва.

Відео. Дніпровська ГЕС. Україна. Моя Україна    www.ІІyoutube.com/watch?v=5_UbkxA-4lg Флагман теплової енергетики

Самуїл Маршак. 1927 рік. Человек сказал Днепру

                                            Я стеной тебя запру

                                           Ты с плотины будешь прыгать

                                           Ты машины будешь двигать

  • Які джерела енергії використовують ГЕС, ГАЕС ? (Енергія води річок)

 

  • Як ви думаєте, чи є різниця між ГЕС та ГАЕС?

 

  • На Вашу думку, які чинники будуть впливати на розміщення ГЕС і ГАЕС? (доцільно будувати на ріках із швидкою течією та водоспадами)

 

  • На яких ріках України збудовані  ГЕС та ГАЕС?

 

Практична робота
5. Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.

  1. Дніпровський каскад: Київська ГЕС і ГАЕС, Канівська, Кременчуцька,        Середньодніпровська, Дніпровська(Запоріжжя), Каховська.
  2. Дністровський каскад: Дністровські ГЕС-1, ГЕС -2, ГАЕС
  3. ГЕС – Південний Буг, річки Карпат – малі ГЕС

 

Переваги і недоліки ГЕС. Робота з текстом стор 123 підручник

1.Чому виникла необхідність в будівництві цих ГЕС?

2. Що було б якщо каскади ГЕС не побудували?(Розкрити екологічні проблеми)

Принцип дії  ГЕС та ГАЕС: Енергія води – турбіна - електрогенератор

Робота ГАЕС. Два басейни верхній (штучна водойма. а нижній -річка). Працює в режимі дня – виробляє додаткову електроенергію в часи «Пік», Вночі закачується вода електронасосами до верхнього басейну .

2.2. ТЕС. 39% від загального виробництва

  • Які джерела енергії використовують ТЕС і ТЕЦ?
  • На Вашу думку, які чинники будуть впливати на розміщення ТЕС і ТЕЦ?
  • Яка різниця між ТЕС і ТЕЦ? Порівняйте роботу цих підприємств.

 

Принцип дії ТЕС: теплова енергія вугілля, газу, чи мазуту – нагрівання води, яка переходить в пар – пар спричиняє рух турбін – їх рух спричиняє вироблення електроенергії електрогенератором

Чинники розміщення:

  • Поблизу вугільних басейнів – Донбас: Вуглегірська, Словянська, Курахівька, Зуївська, Старобешівська, Луганська.
  • Зорієнтовані на споживача електричної енергії найбільші ТЕС Придніпров’я: Запорізька (Дніпровська), Криворізька, Придніпровська;   Київська область – Трипільська, Харківська - Зміївська. Найбільші ТЕЦ – Київська, Харківська

 

Практична робота
5. Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.

Проблеми:   

  • Зуївська, Старобешівська –  на окупованій території. 
  • Вуглегірська, Луганська – на лінії розмежування
  • Видобуток антрацитового вугілля залишається на непідконтрольній Україні території

2.3 АЕС. 55% від загального виробництва.

Що ви знаєте про АЕС? Скільки їх? (Діючих 4. Чорнобильська припинила свою роботу 15 грудня 2000 року )

  • Яка АЕС була збудована в Україні першою? (Чорнобильська АЕС . 1971 рік вступила до ладу)
  • Чому керівництвом країни було прийнято рішення про будівництво атомних електростанцій?

Найпотужніша електростанція в Україні — є Запорізька АЕС, на яку припадає близько 20% всього виробництва електроенергії України.

Атомні електростанції України

  • Запорізька АЕС →6×1000 = 6000 МВт
  • Південноукраїнська АЕС →3×1000 = 3000 МВт
  • Рівненська АЕС →2×440+2×1000 = 2880 МВт
  • Чорнобильська АЕС →4×1000 = 4000 МВт (зупинена 2000  року15 грудня.)
  • Хмельницька АЕС →2×1000 = 2000 МВт

Принцип дії АЕС: https://www.youtube.com/watch?v=BkY-6U3SH3E Відео Принцип роботи АЕС

Чинники розміщення:розміщують в районах з великим споживанням електроенергії

 

Чорнобильська АЕС .Техногенна аварія 26.04. 1986 року

Початок будівництва

травень 1970

Початок експлуатації

26 вересня 1971

Кінець експлуатації

15 грудня 2000

 

ВІдео . Запись первых переговоров диспетчера ЧАЭС під час аварії

https://www.youtube.com/watch?v=xgrHY_qYo3o

Прийом «Ромашка Блума».


1. Коли сталася Чорнобильська  техногенна аварія ? Скільки країн  регіонів зазнало радіаційного впливу?

2. Ви вважаєте цю подію справді знаковою ужитті суспільства?

3. Як саме Чорнобильські події змінили суспільство?

4. Як ви вважаєте, чи можна було уникнути цих трагічних подій? Як саме?

5. Які уроки із Чорнобильскої катастрофи винесло людство? Чи є вони ефективні сьогодні?

6. Для чого нам сьогодні знати про Чорнобильську аварію?
 

 

Прийом ретроальтернативістики.

 Давайте спробуємо спрогнозувати інший варіант подій. Ми знаємо, що ця подія відбулася. Це факт: А що було б, якби цієї катастрофи у житті  нашої країни не було? (відповіді учнів: Були б живими ті, хто загинув, не зазнали б радіоактивного ураження близько 600 тис. осіб, не сталося б економічних збитків, а витрачені на них кошти сприяли б економічному зростанню. Не виникла б зона екологічного лиха… )

Проблеми:

  1. Чорнобиль – символ недбалого ставлення людини до досягнень технічного прогресу.
  2. Забезпечення АЕС ядерним паливом і захоронення радіоактивних відходів.

 

  1. Відновлювальні джерела енергії. 1%

 

Які ви знаєте відновлювальні або невичерпні джерела енергії? (сонячна, вітрова, біоенергетика)

 

Прийом: «Шість ЧОМУ»

 

  1. Чому їх так називають
  2. Чому  увага звернута на ці природні ресурси? (таку енергетику називають альтернативною на противагу вичерпним мінеральним ресурсам )
  3. Чому важливо її використовувати? (зменшує залежність України від імпорту основних енергоносіїв, екологічно чисті джерела).
  4. Чому важливо бути незалежним від імпорту енергоносіїв? (економія коштів)
  5. Чому потрібні нам кошти? (для поліпшення екології)
  6. Чому потрібне здорове екологічне середовище? (Щоб бути здоровою нацією)

 

Перегляд відео:

https://www.youtube.com/watch?v=OPR12evy3dQ Відео Унікальна для Європи сонячна електростанція України

 

https://www.youtube.com/watch?v=2kaAZT0_uZ8 Відео. Найпотужніша вітрова електростанція України

 

  1. На вашу думку, які переваги має  альтеративна електроенергетика?
  2. Чи є можливості розвивати її в нашій області?
  3. Наведіть приклади її використання?

 

  1. Підприємства електроенергетики свого регіону.
  • Каховська ГЕС
  • Херсонська ТЕЦ.

ТЕЦ працює в паралелі з Єдиною енергетичною системою України. Використовує газ як основне паливо  та мазут.

  • Лазурне СЕС

 

Які тенденції розвитку електроенергетики нашої області

 

  1. Енергосистема України

 ЛЕП  - лінії електропередач, якими передається електроенергія до споживачів. За їх допомогою всі електростанції України об’єднано в одну енергосистему, яка складається з 8 регіональних електроенергетичних систем:

Дніпровська, Донбаська, Західна, Кримська, Південна, Південно-Західна, Північна і Центральна

 

Переваги:

  1. Забезпечує безперебійне постачання електроенергії до споживачів;
  2. Можливість почергово відключати електростанції для ремонту в разі потреби.

Проблеми:

  1. В наслідок анексії Криму відключена Кримська енергосистема.
  2. Донбаська працює з перебоями у зв’язку з військовими діями на сході

 

ІV. Географічний практикум

Підручник стор 125 мал. 98 робота з картою.

Відповіді на питання до картосхеми

 

 

ІV. Рефлексія.  Оцінюємо власну діяльність:

 

І сектор – самооцінка діяльності учня;

ІІ сектор – оцінка діяльності педагога;

ІІІ сектор – оцінка змісту уроку;

ІV сектор – оцінка форми і методів взаємодії

 

І сектор                                         ІІ сектор

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ сектор                                                ІV сектор

 

 

Домашнє  завдання: Параграф 22. Практична робота 5, закінчити

Підготувати Що таке «Зелений тариф»  стор126 підручник

Творче завдання стор126 підручник

 

Використані джерела

  1. Бойко В. М., Дітчук І. Л., Гринюк Т. А. Смаль І. В. Харенко І. М. Географія. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Тернопіль. Видавництво «Підручники і посібники». 2017 рік
  2. Атлас. 9 клас
  3. https://www.youtube.com/watch?v=xgrHY_qYo3o ВІдеоЗапись первых переговоров диспетчера ЧАЭС

 

  1. https://www.youtube.com/watch?v=BkY-6U3SH3E  Відео Принцип роботи АЕС
  2. https://www.youtube.com/watch?v=OPR12evy3dQ  Відео  Унікальна для Європи сонячна електростанція
  3. https://www.youtube.com/watch?v=2kaAZT0_uZ8   Відео Найпотужніша вітрова електростанція України
  4. http://dovidka.biz.ua/naybilshi-elektrostantsiyi-ukrayini/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
  5. https://uk.wikipedia.org/wiki/Запорізька_АЕС
  6. https://uk.wikipedia.org/wiki/Південноукраїнська_АЕС
  7. https://uk.wikipedia.org/wiki/Рівненська_АЕС
  8. https://uk.wikipedia.org/wiki/Хмельницька_АЕС

 

 

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Тема: Електроенергетика України. Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлюваних джерел енергії. Підприємства електроенергетики свого регіону. Практична робота 5. Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.

Номер слайду 3

Паливно-енергетичний баланс України. Паливно-енергетичний баланс – це співвідношення між прибутком і витратами електроенергії. Паливно-енергетичний баланс України вугільно-газовий.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

ГЕС. 5% від загального виробництва. Каховська ГЕСДніпровський каскад: Київська ГЕС і ГАЕС, Канівська, Кременчуцька, Середньодніпровська, Дніпровська(Запоріжжя), Каховська. Дністровський каскад: Дністровські ГЕС-1, ГЕС -2, ГАЕС ГЕС – Південний Буг, річки Карпат – малі ГЕС

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Дніпрогес. Опішнянська ГЕС з русловим водосховищем на р. Ворскла в с. Міські Млини Зіньківського району. Введена в експлуатацію в 1958 р. Загальна потужність 225к. Вт. Площа руслового водосховища – 95 га. Переваги. Не потрібний видобуток і транспортування ресурсів;2. Екологічність;3. Регуляція водних потоків;4. Висока надійність. Недоліки. Відчуження родючих земель;2. Заболочення;3. Порушення водних екосистем;4. Нетривалий термін експлуатації обладнання;5. Низький рівень автоматизації

Номер слайду 8

ТЕС. 39% від загального виробництва. Чинники розміщення: 1. Поблизу вугільних басейнів – Донбас: Вуглегірська, Словянська Курахівька, Зуївська, Старобешівська, Луганська.2. Зорієнтовані на споживача електричної енергії найбільші ТЕС Придніпров’я: Запорізька (Дніпровська), Криворізька, Придніпровська; Київська область – Трипільська, Харківська - Зміївська . Найбільші ТЕЦ – Київська, Харківська

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Проблеми: 1. Зуївська, Старобешівська ТЕС – на окупованій території. 2. Вуглегірська, Луганська ТЕС – на лінії розмежування3. Видобуток антрацитового вугілля залишається на непідконтрольній Україні територіїВуглегірська ТЕС Запорізька ТЕС

Номер слайду 11

АЕС. 55% від загального виробництва1. Запорізька АЕС →6×1000 = 6000 МВт. 20% всього виробництва електроенергії України. 2. Південноукраїнська АЕС →3×1000 = 3000 МВт 3. Рівненська АЕС →2×440+2×1000 = 2880 МВт 4. Чорнобильська АЕС →4×1000 = 4000 МВт (зупинена 2002 р.) 5. Хмельницька АЕС →2×1000 = 2000 МВт. Хмельницька АЕСЮжноукраїнська АЕС 

Номер слайду 12

Найпотужнішою електростанцією Європи та третьою за потужністю серед АЕС у світі є Запорізька АЕСЧинники розміщення: розміщують в районах з великим споживанням електроенергії

Номер слайду 13

Номер слайду 14

26 квітня 1986 рік. Саме в цей день Сталась найбільша трагедія не тільки України, а й усього людства – вибух на Чорнобильській АЕС.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Відновлювальні джерела енергії. 1% від загального виробництва. Енергія вітру;2. Геліоенергетика - енергія Сонця3. Енергія земних надр – геотермальна;4 Енергія біомаси: відходи сільськогосподарського виробництва – солома, продукти життєдіяльності тварин, сільськогосподарські культури – кукурудза, соя, ріпак За темпами розвитку сонячної, і вітрової електроенергетика Україна перебуває серед світових лідерів

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Енергосистема України ЛЕП - лінії електропередач, якими передається електроенергія до споживачів. За їх допомогою всі електростанції України об’єднано в одну енергосистему, яка складається з 8 регіональних електроенергетичних систем:1. Дніпровська, 2. Донбаська, 3. Західна, 4. Кримська, 5. Південна, 6. Південно-Західна, 7. Північна, 8. Центральна

Номер слайду 20

Переваги: 1. Забезпечує безперебійне постачання електроенергії до споживачів;2. Можливість почергово відключати електростанції для ремонту в разі потреби. Проблеми:1. В наслідок анексії Криму відключена Кримська енергосистема.2. Донбаська працює з перебоями у зв’язку з військовими діями на сході

Номер слайду 21

1. Домашнє завдання: Параграф 22. Практична робота 52. Підготувати Що таке «Зелений тариф» стор.1263. Творче завдання стор. 126

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Дячук Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Защик Катерина Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Пічкур Богдан
    гарна розробка +1
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. VALENTINA Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
zip
До підручника
Географія 9 клас (Бойко В.М., Дітчук І.Л., Заставецька Л.Б., Гринюк Т. А., Смаль І. В., Харенко І. М.)
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
22846
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку