Геометрична естафета для учнів 7 класу
Мета: розвивати пізнавальну, творчу та розумову активність учнів, пам'ять, уважність, уміння аналізувати та логічно мислити; виховувати активність, упевненість у власних силах; взаємоповагу, культуру поведінки; сприяти гармонійному розвитку особистості учнів.
Обладнання: переносна дошка, зображення сіток кросвордів, ребусів, аркуші паперу, фломастери, м’яч, палиця, віршований текст, музичний супровід.
Хід заходу
Вступ
Ведучі:
-
Добрий день, поважне журі, шановні учасники естафети та вболівальники!
-
Сьогодні ми проведемо гру «геометрична естафета».
-
Змагання складатимуться з шести різноманітних естафет. Сподіваємося. Що вам дуже сподобається гра.
-
У грі беруть участь команди 7 класу, у кожній команді по 8 учнів. У запропонованих естафетах команди продемонструють свій розум та спритність, кмітливість та фантазію. Уміння швидко знаходити вихід із проблемної ситуації.
-
За ходом гри спостерігатиме журі. Яке оцінюватиме кожний етап змагання. Переможе команда, яка після всіх випробувань набере найбільшу кількість балів.
-
Перевіримо, чи готові вони до естафети. Я по черзі учасникам кожної команди задаватиму питання, за правильну відповідь команда отримує 1 бал.
І. Розминка
-
Знаки, за допомогою яких записують числа. (Цифри)
-
Найпростіша геометрична фігура- це …(точка)
-
Частина прямої, яку ще називають пів прямою. (Промінь)
-
Многокутник з найменшим числом сторін. (Трикутник)
-
Одиниці вимірювання кутів. (Градуси)
-
Прилад для вимірювання кутів. (Транспортир)
-
Частина прямої, обмежена двома точками(відрізок)
-
Який кут називають гострим?
-
Який трикутник називають рівностороннвм?
-
Яка градусна міра розгорнутого кута?
-
Як називається сума всіх сторін трикутника? (Периметр)
-
Як називається добуток довжини на ширину прямокутника? (Площа)
-
Найдовша хорда. (Діаметр)
-
Які кути називають вертикальними?( якщо промені одного з них є доповняльними променями іншого)
-
Яка градусна міра кутів рівнобедреного прямокутного трикутника?
-
Що називають колом?
ІІ. Тематична
Геометричні фігури
-
Що таке кут?
-
Які основні фігури на площині?
-
Що таке промінь?
-
Сформулювати основну властивість прямої.
-
Яку фігуру не можна розбити на частини?
-
Скільки існує відрізків, кінцями якого є дві дані точки?
-
Скільки прямих можна провести через дві точки?
-
3 яких елементів складається трикутник?
-
Які кути називають суміжними?
-
Які два промені називаються доповняльними?
-
Частина прямої, обмежена двома точками називається ….
-
Сформулювати основну властивість довжини відрізка.
-
Сформулювати основну властивість величин кутів.
Трикутник.
-
Сума кутів трикутника дорівнює
-
Зовнішній кут трикутника дорівнює…
-
Сформулюйте першу ознаку рівності трикутників.
-
Трикутник називають рівнобедреним, якщо….
-
Що таке медіана трикутника?
-
Що таке висота трикутника?
-
Скільки бісектрис можна провести у трикутнику. Властивість бісектриси трикутника.
-
Чи може у рівнобедреному трикутнику кут при основі дорівнювати 120 градусів?
-
Сформулюйте другу ознаку рівності трикутників.
-
Якщо медіана трикутника є його висотою, то цей трикутник ….
-
Сформулюйте третю ознаку рівності трикутників.
-
Сформулюйте нерівність трикутника.
-
Що таке периметр трикутника?
-
Який кут називають зовнішнім кутом трикутника?
Паралельні і перпендикулярні прямі
-
Дві прямі називаються паралельними, якщо вони ….
-
Сформулювати ознаку паралельності прямих(дві прямі, які паралельні до третьої прямої, паралельні).
-
Сформулюйте ознаки паралельності прямих
-
Сформулювати аксіому паралельності прямих( через точку, яка не лежить на даній прямій, проходить тільки одна пряма, паралельна даній).
-
Яке взаємне розміщення двох прямих, які перпендикулярні до третьої прямої? (паралельні)
-
Назвіть кути, які утворюються при перетині двох прямих третьою.
-
Яке взаємне розміщення двох прямих, що паралельні третій прямій?(паралельні)
-
Як інакше називають відстань між двома паралельними прямими.( перпендикуляр)
-
Якщо пряма перетинає одну з двох паралельних прямих, то як ця пряма розміщена відносно другої? ( вона перетинає другу пряму)
-
Які дві прямі називають перпендикулярними?
Прямокутний трикутник.
-
Який трикутник називають прямокутним?
-
Яку сторону трикутника називають гіпотенузою?
-
Яку сторони трикутника називають катетами?
-
Сформулюйте ознаки рівності прямокутних трикутників.
-
Чому дорівнює сума гострих кутів прямокутного трикутника?
-
Яка зі сторін прямокутного трикутника найбільша?
-
Яку властивість має катет, що лежить у прямокутному трикутнику проти кута 30 градусів?
-
Яку градусну міру має кут у прямокутному трикутнику, що лежить проти катета, який удвічі менший за гіпотенузу?
-
Що таке похила?
-
Яке співвідношення між перпендикуляром і похилою, проведеними до прямої з однієї точки?
Геометрія та її поняття
-
Назвіть основні геометричні фігурі на площині
-
Що таке теорема?
-
Що називається відстанню від точки до прямої?
-
Півпряма — це ....
-
Як називається розділ геометрії, в якому вивчаються фігури на площині?
-
Як називається найпростіший інструмент для вимірювання відрізка?
-
Як позначаються точки і прямі?
-
Відрізок — це ...
-
Як називають прилад для вимірювання кутів?
-
Що таке аксіома?
-
Що в перекладі означає геометрія?( гео –земля, метрос- міряти)
-
Якщо треба пояснити зміст якогось поняття(терміна0, то використовують …..
Сюрприз
-
Правильність твердження про властивості геометричних фігур , встановлена шляхом міркування називається... (доведення).
-
Який великий математик відкрив важливий закон музики, за яким висота тону струни обернено пропорційна її довжині? (Піфагор)
-
Яку властивість має висота у рівнобедреному трикутнику, проведена до основи?
-
Частина теореми, в якій говориться про те , що дано (умова)
-
Йшли гуртом: теща із зятем, далі чоловік з дружиною, мати з дочкою
та бабуся з онучкою, ще – донька з батьком. Скільки всіх? (4)
-
Які прямі називаються паралельними?
-
Твердження, які містять формулювання основних властивостей найпростіших фігур, не доводяться і називаються (аксіоми).
-
Який вчений математик створив підйомний гвинт для води? (Архімед)
-
Яку властивість має катет у прямокутному трикутнику, що лежить проти кута 30 градусів?
-
Яка фігура є ГМТ, рівновіддалених від кінців відрізка?
-
Яку пряму називають дотичною до кола?
ІІІ. Кросворд.«Веселий кросворд»
-
За моїм сигналом гравці по черзі підбігають до кросвордів, вписують по одному відгаданому слову і повертаються на місце. Після того, як усі слова будуть розгадані, члени команд формулюють означення відгаданих математичних термінів. За кожне відгадане слово команда одержує 1 бал, за формулювання означення – 2 бали. Команда, яка першою розгадає кросворд, додатково отримує 1 бал.
Завдання для першої команди
ПРЯМИЙ – ИЙ +О + КУТ + НИК
ЧИСЛО – ЛО + ЕЛЬ + НИК
РІВНЕ – Е + ЯНА – А +НЯНЯ – НЯ
ДОБУТИ – ТИ + ТОК
МНОЖЕННЯ – ЕННЯ + НИК
ЦИФЕРБЛАТ – ЕРБЛАТ + РА
Відповідь:прямокутник, чисельник,рівняння. Добуток, множник, цифра.
Завдання для другої команди
ТРАНС – С + СПОРТ + ИР
ЗМЕНШИТИ – ШИТИ + ШУКАТИ – КАТИ = ВАНЕ
ВІД +СОТНЯ – НЯ + ОК
МАСКА – КА + ШТАБ
ДІЛЕННЯ – НЯ + Е
ЧИСЕЛЬНИК – ЕЛЬНИК + ЛО
Відповідь: транспортир, перпендикуляр, прямокутник, паралелепіпед, бісектриса, трикутник, аксіома, теорема, доведення, чисельник, знаменник, рівняння.
IV. « Практикум з геометрії»
презентація
V. «Сюрприз з числами»
-
Скільки музикантів у квінтеті? (5)
-
Найбільше натуральне число? (Не існує)
-
Скільки козенят було в багатодітної кози? (7)
-
Трикутник, у якого всі кути рівні. (Рівносторонній)
-
Скільки років спав Ілля Муромець? (33)
-
Суперник нулю. (Хрестик)
-
Селянин йшов до залізничної станції і зустрів двох бабусь, кожна з яких несла по два кошики, а в кожному кошику було по два кролі. Скільки йшло до станції? (Один)
-
Йшли гуртом: теща із зятем, далі чоловік з дружиною, мати з дочкою
та бабуся з онучкою, ще – донька з батьком. Скільки всіх? (4)
-
Потяг довжиною 1 км їде зі швидкістю 60 км/год. За скільки хвилин він проїде тунель довжиною 1 км? ( 1година)
-
Якою цифрою закінчується сума 116 + 146 + 166?
-
Цифровий знак, що позначає відсутність величини.(Нуль)
-
Яка цифра завжди катається в електричці? (Три)
-
Скільки пальців на 10 руках? (50)
-
Найменше просте число. (2)
-
Найвищий бал у школярів України.(12)
-
Скільки кінців у чотирьох з половиною палок? (10)
VІ конкурс. «Оратор»
-
«Точка зору».
Вчитель. Отже, ви маєте повідомити свою точку зору з питання «Для чого потрібно вивчати математику». Максимальна оцінка — 3 бали. Поки учні готуються, свою точку зору пропонують уболівальники.
Вчитель. Конкурс з вболівальниками
2. «Риторика».
Ведучий 1. Щоб донести свою думку, потрібно ясно, чітко та виразно вимовляти слова. Ваше завдання - чітко швидко сказати скоромовку 3 рази, за це можете отримати до 3 балів.
Скоромовка: «Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок — сорок морок».
«Хто швидше»
-
Пропонуємо розв’язати задачі. Хто з вболівальників першим підніме руку і скаже правильну відповідь, той заробить для своєї команди 1 бал.
-
-
ПІП І БАЛДА
У попа 10 робітників жили.
Щодня по одній хлібині їли.
Прогнав він десятьох робітників,
А лише одного на роботу запросив.
Тому живе в хаті у попа Балда.
Їсть за чотирьох,
Працює за сімох.
Скільки ж хлібин цей робітник
Зекономити попу допоміг?
Відповідь:три хлібини.
Відомий всім дідусь Мазай
Зайчат маленьких рятував.
Кількох із острівця забрав,
Решту з пеньків позабирав.
Обидві кількості – число,
З двох цифр утворене воно.
Різниця лише в тому,
Що цифри переставлено у ньому.
Іще він витягнув з води
Зайчат десяток.
Їх стало разом 43.
А скільки з острова врятовано з біди?
Відповідь: 12 або 21.
Художній конкурс
Викликається по одному учаснику з команди, дається віршований текст. Через 5 хвилин треба виразно прочитати цей вірш перед глядачами (можлива інсценізація командою).
.
Завдання для першої команди
Хоч сідай та гірко плач –
Не люблю отих задач!
Через них одні невдачі.
Ох! Замучили задачі.
Чи підручники погані?
Чи такий я безталанний?
Та усіх я обдурю –
В книжці відповідь знайду!
Скільки чашок, скільки ложок –
Це ж простеньке завдання.
Ти додав слонів до кішок.
Перемножив на коня.
Дійсно. Не складна наука –
Була б відповідь як слід –
Вийшло: дід молодший внука
Аж на сорок дев’ять літ.
Типографські дві машини
Косять жито вісім днів.
Проїжджають щохвилини
Три десятих поїздів.
А до Марса – метрів триста.
Мудра в хлопця голова!
Півхлоп’яти іде в місто,
З ним півмами. Ну й дива!
Завдання для другої команди
Мандаринна арифметика
Першокласника Миколу
Запитала тьотя Таня:
- Що ви вчили?
- Додавання.
- То ти, Колю, мусиш знати,
Як один до двох додати?
Розгубився першокласник –
Знічений такий, нещасний…
-
Думай, синку, думай, любий, -
Мама гладить йому чуба.
Брат говорить:
Сума двійки й одиниці.
-
Так, це зовсім небагато, -
Утішає сина й тато!
А Микола мовчки дума:
«Що ж воно таке за сума?»
Тут, нарешті тьотя Таня
Ставить навідні питання:
Уже є два мандарини,
А як дати ще одного –
Скільки буде їх у нього?
-
Жодного, - сказав Микола,
Озираючись довкола, -
Бо не знайдеться хлоп’яти,
Що не зможе їх ум’яти!
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ГРИ
Хоч без досвіду гравці.
Відповіді показали,
Що обидві – молодці!
Надаємо слово журі.
Журі оголошує результати гри, кількість балів, зароблених кожною командою.
Що одна з команд сильніша,
І з наук твердим гранітом
Впоралась вона спритніше