Геометричне місце точок. Метод геометричних місць

Про матеріал
Мета: закріпити знання учнів про поняття ГМТ і види найпростіших ГМТ; домогтися засвоєння учнями схеми дій, покладених в основу методу ГМТ. Сформувати вміння учнів відтворювати вивчену схему, виконувати дії, передбачені цією схемою для розв'язування задач на знаходження ГМТ.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Геометричне місце точок. Метод геометричних місць

Мета: закріпити знання учнів про поняття ГМТ і види найпро­стіших ГМТ; домогтися засвоєння учнями схеми дій, пок­ладених в основу методу ГМТ. Сформувати вміння учнів відтворювати вивчену схему, виконувати дії, передбачені цією схемою для розв'язування задач на знаходження ГМТ.

Тип уроку: формування знань, вироблення вмінь.

Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя.

Хід уроку

І. Організаційний етап    

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання   

Виконання усних вправ перевіряємо під час фронтальної бесіди, письмових вправ — за зразком.

 

III. Формулювання мети і завдань уроку   

Для створення позитивної мотивації пропонуємо учням виконати завдання:

а) знайдіть ГМТ, рівновіддалених від точок А і В;

б) серед точок побудованого ГМТ знайдіть усі точки такі, що віддалені від даних точок А і В на певну відстань;

в) опишіть усі властивості ГМТ, знайдених в п. 2. Яким ще способом можна було знайти ці ГМТ?

Після обговорення результатів виконання завдань (якщо в учнів виникають труднощі щодо самостійного пошуку відповідей на запитання, вчитель допомагає учням — формулює запитання) вчитель разом з учнями окреслює проблему — як, використову­ючи вивчене поняття ГМТ, розв'язати задачу на знаходження ГМТ, що мають не одну, а кілька загальних властивостей.

Після цього цілком логічно вчитель переходить до формулю­вання основної дидактичної мети уроку: вивчення (або самостій­ного складання) загальної схеми дій, які треба виконати, щоб знайти ГМТ, що задовольняють кільком умовам (із використанням побудов найпростіших ГМТ, вивчених на попередньому уроці).

 

IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів   

За рис. 139 (а д) закінчіть речення:

а) Коло з центром О і радіусом R — це геометричне місце точок, рівновіддалених від... .

б) Пряма а — це геометричне місце точок, рівновіддалених від... .

в) Промінь ВМ — це геометричне місце точок, рівновідда­лених від...  .

г) Прямі а і b — це геометричне місце точок, рівновіддалених від...  .

д) Точки А і В — це геометричне місце точок, рівновідда­лених від... .

Рис. 139

V. Засвоєння нових знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Загальна схема дій, яка називається методом геометрич­них місць.
  2. Центр уписаного в трикутник кола як ГМТ, рівновіддаленої від усіх вершин трикутника.
  3. Центр описаного навколо трикутника кола як ГМТ, рівновіддаленої від усіх сторін трикутника.

Методичний   коментар

Міркування, що лежать в основі методу геометричних місць, досить прості і зрозумілі учням. Викласти ці міркування вчитель може індуктивним або дедуктивним методом, тобто на прикладі однієї із запропонованих задач продемонстру­вати логіку міркувань, а потім узагальнити ці міркування (за умови високого рівня знань і вмінь учнів до такої роботи можуть бути залучені самі учні на матеріалі завдання, за­пропонованого на етапі мотивації); або ж, сформулювавши загальні положення, розглянути приклади задач на застосу­вання методу ГМТ.

Для вивчення питання про побудову центрів описаного і вписаного в трикутник кола слід розв'язати опорні задачі.

 

VI. Первинне усвідомлення матеріалу   

Усні   вправи

В наступних задачах вирізніть дві умови, які повинні задо­вольняти шуканому ГМТ.

  1. Точки А, В і С не лежать на одній прямій. Побудуйте точку, рівновіддалену від точок А, В і С. (Відповідь: 1) ГМТ, рівновіддалених від точок А і В; 2) ГМТ, рівновіддалених від точок В і С.)
  2. Дано точки А, В і С Побудуйте точку, яка рівновіддалена від точок А і В і лежить на заданій відстані від точки С.
  3. Побудуйте точку, яка рівновіддалена від сторін даного кута і лежить на відстані D від його вершини.
  4. Точка А лежить на колі радіуса R. Побудуйте точки даного кола, віддалені від точки А на відстань R.

Письмові   вправи

  1. Задача № 545 (на застосування схеми методу ГМТ).
  2. Задачі № 547, 541, 540 (на повторення матеріалу попе­реднього уроку).

 

VII. Підсумки уроку    

Завдання   класу

За рис. 140 сформулюйте задачу (опишіть ГМТ).

Рис. 140

 

VIII. Домашнє завдання    

  1. § 18, вивчити схему розв'язування задач методом ГМТ, повторити основні види ГМТ.
  2. Розв'язати задачі № 542, 546, 548.
  3. Задача на повторення.

З однієї точки кола проведено дві хорди, які дорівнюють радіусу кола. Знайдіть кут між цими хордами.

 

doc
Додано
14 березня 2020
Переглядів
2176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку