Тема. Геометричне місце точок. Метод геометричних місць
Мета: закріпити знання учнів про поняття ГМТ і види найпростіших ГМТ; домогтися засвоєння учнями схеми дій, покладених в основу методу ГМТ. Сформувати вміння учнів відтворювати вивчену схему, виконувати дії, передбачені цією схемою для розв'язування задач на знаходження ГМТ.
Тип уроку: формування знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Виконання усних вправ перевіряємо під час фронтальної бесіди, письмових вправ — за зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Для створення позитивної мотивації пропонуємо учням виконати завдання:
а) знайдіть ГМТ, рівновіддалених від точок А і В;
б) серед точок побудованого ГМТ знайдіть усі точки такі, що віддалені від даних точок А і В на певну відстань;
в) опишіть усі властивості ГМТ, знайдених в п. 2. Яким ще способом можна було знайти ці ГМТ?
Після обговорення результатів виконання завдань (якщо в учнів виникають труднощі щодо самостійного пошуку відповідей на запитання, вчитель допомагає учням — формулює запитання) вчитель разом з учнями окреслює проблему — як, використовуючи вивчене поняття ГМТ, розв'язати задачу на знаходження ГМТ, що мають не одну, а кілька загальних властивостей.
Після цього цілком логічно вчитель переходить до формулювання основної дидактичної мети уроку: вивчення (або самостійного складання) загальної схеми дій, які треба виконати, щоб знайти ГМТ, що задовольняють кільком умовам (із використанням побудов найпростіших ГМТ, вивчених на попередньому уроці).
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
За рис. 139 (а — д) закінчіть речення:
а) Коло з центром О і радіусом R — це геометричне місце точок, рівновіддалених від... .
б) Пряма а — це геометричне місце точок, рівновіддалених від... .
в) Промінь ВМ — це геометричне місце точок, рівновіддалених від... .
г) Прямі а і b — це геометричне місце точок, рівновіддалених від... .
д) Точки А і В — це геометричне місце точок, рівновіддалених від... .
Рис. 139
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Міркування, що лежать в основі методу геометричних місць, досить прості і зрозумілі учням. Викласти ці міркування вчитель може індуктивним або дедуктивним методом, тобто на прикладі однієї із запропонованих задач продемонструвати логіку міркувань, а потім узагальнити ці міркування (за умови високого рівня знань і вмінь учнів до такої роботи можуть бути залучені самі учні на матеріалі завдання, запропонованого на етапі мотивації); або ж, сформулювавши загальні положення, розглянути приклади задач на застосування методу ГМТ.
Для вивчення питання про побудову центрів описаного і вписаного в трикутник кола слід розв'язати опорні задачі.
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
В наступних задачах вирізніть дві умови, які повинні задовольняти шуканому ГМТ.
Письмові вправи
VII. Підсумки уроку
Завдання класу
За рис. 140 сформулюйте задачу (опишіть ГМТ).
Рис. 140
VIII. Домашнє завдання
З однієї точки кола проведено дві хорди, які дорівнюють радіусу кола. Знайдіть кут між цими хордами.