Тема. Задачі на побудову
Мета: закріпити знання схеми розв'язання задач на побудову; повторити і систематизувати вивчений матеріал з теми «Коло. Геометричні побудови». Повторити, систематизувати і узагальнити вміння учнів використовувати набуті знання для розв'язання задач на обчислення, доведення і побудову.
Тип уроку: повторення, узагальнення та систематизація знань і вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиці № 18 -23.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Оскільки розв'язання задачі № 619 (3, 4) було проаналізовано в класі, ретельно перевіряємо розв'язання задачі № 620.
Для більшої продуктивності роботи з перевірки домашнього завдання роздаємо всім учням копії або повного розв'язання задач, і вони коментують кожний його етап, або неповного розв'язання (наприклад, тільки рисунки), і учні роблять до них письмові доповнення. В такому разі вчитель зможе перевірити роботу кожного учня, зібравши заповненні учнями копії.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Саме те, що урок в темі є заключним, створює певну мотивацію діяльності учнів і визначає головну мету уроку: після повторення, систематизування і узагальнення знань учнів про властивості кола, його елементів і пов'язаних з колом ситуацій, повторити, узагальнити і систематизувати способи дій, які мають застосовувати учні при розв'язуванні задач на обчислення, доведення і побудову.
IV. Систематизація знань учнів
Цей етап уроку можна провести у формі теоретичної самостійної роботи учнів.
Самостійна робота № 9
Варіант 1
-
Яку лінію утворюють усі точки, що віддалені від точки О на 2 см?
-
У рівносторонньому трикутнику проведено дві медіани. Чи можна вважати точку їх перетину центром кола, вписаного в цей трикутник?
-
У трикутник ABC вписано коло з центром у точці О. Відстань від точки О до прямої ВС дорівнює 7 см. Чому дорівнює відстань від точки О до прямої АС?
-
Дано нерівносторонній трикутник. Визначте, чи є коло вписаним у трикутник, чи описаним навколо нього, якщо центр кола рівновіддалений від усіх вершин цього трикутника.
-
З точки, що лежить на колі, проведено три відрізки, один із яких проходить через центр кола і з'єднує дві точки кола. Довжини цих відрізків дорівнюють 3 см, 4 см, 8 см. Знайдіть довжину хорди
Варіант 2
-
Яку лінію утворюють усі точки, що віддалені від точки О на 5 см?
-
У рівносторонньому трикутнику проведено дві висоти. Чи можна вважати точку їх перетину центром кола, описаного навколо цього трикутника?
-
Навколо трикутника ABC описано коло з центром у точці О. Відстань від точки О до вершини В становить 6 см Чому дорівнює відстань від точки О до точки А?
-
Дано нерівносторонній трикутник і коло. Визначте, чи коло вписано в трикутник, чи описано навколо нього, якщо центр кола рівновіддалений від усіх сторін цього трикутника.
-
З точки, що лежить на колі, проведено три відрізки, один із яких з'єднує дану точку з центром кола і є найменшим відрізком. Довжини цих відрізків дорівнюють 3 см, 4 см, 8 см. Знайдіть довжину хорди
V. Систематизація вмінь учнів
А. Практичні вправи з реалізації вмінь у стандартних ситуаціях.
Усні вправи
-
Назвіть елементи кола: радіуси, центр, хорди, діаметр (рис. 142). Знайдіть:
а) радіус, якщо AD = 7 см;
б) кути OBD і ODB, якщо кут BOD дорівнює 80°;
в) кути трикутника OBD, якщо зовнішній кут при вершині О трикутника OBD дорівнює 140°;
г) кут АМС, якщо СМ = МЕ.
|
|
Рис. 142
|
Рис. 143
|
-
DE і DA — дотичні до кола (рис. 143). Знайдіть:
а) кути трикутника ОАВ, якщо кут ВАМ дорівнює 20°;
б) DE, якщо DA = 10 см;
в) кут EDA, якщо кут ЕОА дорівнює 120°;
г) ЕО, якщо DO = 10 см і кут ЕОА дорівнює 120°.
Б. Практичні вправи з реалізації вмінь у нестандартних ситуаціях.
На даному етапі уроку учні мають перейти до розв'язання більш складних задач за такою тематикою:
1) означення кола та його елементів, дотичної до кола та їх властивості;
2) уписані кути та їх властивості;
3) геометричні побудови, ГМТ; уписані та описані трикутники;
4) задачі на побудову.
Письмові вправи
-
Дві взаємно перпендикулярні хорди кола, перетинаючись, поділяються на відрізки довжиною 5 см і 13 см. Знайдіть радіус кола, яке дотикається до хорд і має з колом спільний центр (рис. 144).
Рис. 144
-
Побудуйте рівнобедрений трикутник за основою і бісектрисою, проведеною до основи.
-
Бічна сторона рівнобедреного трикутника ділиться точкою дотику вписаного кола у відношенні 3:2, якщо рахувати від вершини (що лежить проти основи). Знайдіть периметр трикутника, якщо його основа на 1 см менша від бічної сторони.
-
Знайдіть градусну міру вписаного кута, якщо вона в сумі з градусною мірою відповідного центрального кута становить 180°.
VI. Підсумки уроку
На цьому етапі уроку бажано, щоб учні самі оцінили рівень своїх попередніх досягнень і виокремили питання, над якими їм слід попрацювати самостійно, щоб якнайкраще підготуватися до тематичної контрольної роботи.
VII. Домашнє завдання
Домашня контрольна робота
-
Через точку А кола з центром у точці О проведено хорду АВ і діаметр АС. Знайдіть кут ВАС, якщо кут ВОС дорівнює 70°.
-
Прямі СА і СВ — дотичні до кола з центром у точці О. Доведіть, що ОС — бісектриса кута АОВ.
-
Два кола з радіусами 32 см і 12 см дотикаються. Знайдіть відстань між центрами цих кіл. Скільки розв'язків має ця задача?
-
Точка дотику вписаного кола ділить сторону рівностороннього трикутника на два відрізки, один із яких на 15 см менший від периметра трикутника. Знайдіть сторону трикутника.
-
Побудуйте рівнобедрений трикутник за бісектрисою, проведеною до основи і радіусом описаного кола.
-
Знайдіть кути рівнобедреного трикутника, якщо його основу видно з центра описаного кола під кутом 100° (рис. 145).
Рис. 145