ГЕОМЕТРІЯ В ПОЧАТКОВОМУ ТЕХНІЧНОМУ МОДЕЛЮВАННІ. РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ ТА ФАНТАЗІЇ. З ДОСВІДУ РОБОТИ

Про матеріал
У методичних рекомендаціях подані зразки завдань, конспектів занять й приклади робіт вихованців, які дозволять керівнику гуртка доцільно використовувати їх під час організації освітнього процесу. Матеріали стануть у нагоді керівникам гуртків «Початкового технічного моделювання», «Паперопластика» та вчителям початкових класів.
Перегляд файлу

ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

ГЕОМЕТРІЯ

В ПОЧАТКОВОМУ ТЕХНІЧНОМУ МОДЕЛЮВАННІ.

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ ТА ФАНТАЗІЇ.

З ДОСВІДУ РОБОТИ

Виготовляємо автомобіль | Wooden toy car, Toy car, Wooden toys 

 

 

 

 

 

Керівник гуртків ПТМ

Дуда Лариса Олександрівна

 

 

 

 

 

 

Луцьк

ЗМІСТ

Вступ………………………………………………………………………….

3

1. Підготовка учнів до вивчення геометрії на заняттях гуртка початкового технічного моделювання…………………………………….

 

5

2. Графічна підготовка та розвиток просторової уяви на заняттях гуртка початкового технічного моделювання……………………………………..

 

8

2.1. Симетрія………………………………………………………………….

10

2.2. Оригамі, кусудами, квілінг, айріс фолдінг…………………………….

17

2.3. Геометрична аплікація. Танграм……………………………………….

21

2.4. Форми…………………………………………………………………….

24

2.5. Малювання по клітинках……………………………………………….

29

3. Використання геометричного матеріалу на заняттях гуртка початкове технічне моделювання (методичні розробки занять)……………………..

 

31

4. Розвиток дрібної моторики та фантазії.

Ігри з іграшками пальчикового театру………………………........................

 

39

Висновки……………………………………………………………………….

41

Література……………………………………………………………………...

43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Однією з найважливіших завдань сучасності – це всесторонній розвиток дитини. Сприяти розумовому, моральному, емоційному розвитку особистості, намагатися розкрити її творчі можливості, індивідуальні здібності - ось завдання кожного педагога. Здатність, яка не розвивається - це розвиток, яким на практиці людина перестає користуватися і з часом втрачає. Тільки завдяки постійним вправам, пов'язаним з систематичними заняттями такими складними видами людської діяльності, як технічна творчість, образотворче мистецтво, математика і т.д. ми підтримуємо і розвиваємо відповідні здібності. Якщо діяльність дитини носить творчий характер, то вона постійно змушує її думати і стає дитячим захопленням. Керівнику гуртків необхідно орієнтуватися в широкому спектрі сучасних інноваційних технологій, ідей, форм і методів навчання для розвитку в учнів їх здібностей.

Основні завдання вивчення геометричного матеріалу в гуртках ПТМ полягають в тому, щоб створити у дітей чіткі і правильні геометричні образи, розвинути просторові уявлення, озброїти їх навичками креслення і вимірювання, що мають велике життєво - практичне значення, і тим самим підготувати учнів до успішного вивчення систематичного курсу геометрії. Формування геометричних уявлень є важливим розділом розумового виховання, політехнічної освіти, мають широке значення у всій пізнавальній діяльності людини. 

Вивчення елементів геометрії передбачено змістовною лінією «Просторові відношення. Геометричні фігури». Головне завдання полягає у розвитку в учнів просторових уявлень, уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати й абстрагувати; формуванні у школярів практичних умінь будувати, креслити, моделювати й конструювати геометричні фігури від руки та за допомогою простих креслярських інструментів. У гуртку початкового технічного моделювання  вихованці формують уявлення та поняття про геометричні фігури на площині, їх істотні ознаки і властивості; вчать розпізнавати геометричні фігури у просторі та їх елементи, співставляти образи геометричних фігур з навколишніми предметами. Навчальна діяльність, пов’язана із вимірюванням і обчисленням геометричних величин, дозволяє проілюструвати просторові та кількісні характеристики реальних об’єктів, організувати продуктивну діяльність молодших школярів.

На основі вище викладеного можна сказати, що дана тема в даний час є актуальною, тому що одним з головних чинників розвитку сучасної особистості молодшого школяра стає пізнавальна, творча діяльність самої дитини.

У методичних рекомендаціях подані зразки завдань, конспектів занять й приклади робіт вихованців, які дозволять керівнику гуртка доцільно використовувати їх під час організації навчально-виховного процесу.

Матеріали стануть у нагоді керівникам гуртків «Початкового технічного моделювання», «Паперопластика» та  вчителям початкових класів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Підготовка учнів до вивчення геометрії

на заняттях гуртка початкового технічного моделювання

В умовах сьогодення позашкiльнi заклади освiти є невiд'ємним компонентом освiтньої структури, який сприяє всебiчному, гармонiйному розвитку особистостi дитини, її соцiальному становленню та самореалiзацiї в суспiльствi. Позашкiльнi заклади доповнюють шкiльну освiту та створюють позитивне виховне середовище для учня. Вони виступають гнучким виховним механiзмом, спроможним здiйснювати виховання громадянина незалежної держави України - творчої конкурентоспроможної особистостi, здатної вдосконалювати себе та свою країну. Адже нова освiтня фiлософiя визначила головну стратегiю педагогiчної дiяльностi: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного свiту особистостi, утвердження загальнолюдських цiнностей, розкриття потенцiйних можливостей та здiбностей учнiв.

Значне мiсце у системі формування iнтелектуальної та творчої особистостi школяра приділяється вивченню геометрiї як навчальної дисциплiни. Вона, як нiяка iнша, розвиває логiчне мислення i просторову уяву.

Світ геометрії оточує нас від самого народження, адже все, що ми бачимо навколо нас, будинок-паралелепіпед, колесо-коло, вікно-прямокутник, так чи інакше, відносять до геометрії. Ніщо не вислизає від нашого погляду. Геометрія – це не тільки розділ математики, шкільний предмет, це, насамперед, наше життя. Скажіть, ми часто застосовуєте в реальному житті формули скороченого множення, інтеграли, логарифми? А знаходити площу, об’єм, проводити паралельні чи перпендикулярні прямі доводиться людині, навіть не маючи вищої освіти! У той же час геометрія – це феномен загальнолюдської культури, що є носієм власного методу пізнання . Як свiдчить практика, рiвень геометричної пiдготовки школярiв низький, вiдсутнє цiлiсне уявлення про сутнiсть геометричних об’єктiв, діти не вмiють застосовувати наявнi знання у нестандартних ситуацiях, на практицi, у повсякденному життi. Допомогти розв'язати цю проблему може робота в гуртку початкового технічного моделювання.

В основi курсу початкового технічного моделюваня лежить максимально конкретна, практична дiяльнiсть дитини, пов'язана з рiзними геометричними об'єктами. Програма курсу максимально вiдповiдає iнтересам молодших школярів. Тiльки заняттям потрiбно додати характер гри, тобто захопити гурткiвців цiкавою, корисною справою.

Панiвною методичною лінією курсу початкового технічного моделювання є органiзацiя різноманiтної геометричної дiяльностi: спостереження, експериментування, конструювання та iн., - у результатi якої учнi самостійно здобувають геометричнi знання i розвивають спецiальнi якостi: iнтуїцію, уяву, окомір.

Початкове технічне моделювання - це перші кроки дитини до пізнання і розуміння свiту технiки, спроби її власної творчої дiяльностi, процес опанування певної системи початкових технічних i технологічних знань, вмінь і навичок.

Мета початкового технiчного моделювання - розвиток творчих здібностей, пізнавальної та розумової активності дитини через залучення її до технічної творчості.

Програмою передбачено вирішення таких завдань: розвиток конструкторських здібностей, винахідливості, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії, здатності проявляти творчу ініціативу та вміння застосовувати отримані знання на практиці. Програма гуртка спрямована на формування в учнiв системного мислення, вміння бачити зв'язок технічної творчості з предметами шкільного курсу. Важлива роль надається графічній підготовці, формуванню мовної культури вихованців, засвоєнню технiчної термiнології, проведенню дослідів і вирішенню творчих завдань.

 

 

У результаті реалiзацiї тем програми з початкового технічного моделювання вихованці повинні знати:

•назви i призначення iнструментiв, що використовуються на заняттях гуртка;

•прийоми i правила безпечної роботи з iнструментами;

•назви найпростiших геометричних фiгур;

•прийоми розмiтки за допомогою шаблона та клiтинок на паперi;

•способи та прийоми виконання розгорток об'ємних фiгур та виготовлення виробiв на основi простих геометричних тіл;

вихованцi повинні умiти:

•впізнавати i називати геометричнi фiгури (трикутник, квадрат, прямокутник, коло) і геометричнi тiла (куб, куля, циліндр, конус, призма);

• порівнювати найпростішi геометричні фігури;

•проводити на паперi рівні (за допомогою лінійки) вертикальні, горизонтальні та похилі лінії;

•креслити геометричні фігури й виконувати розгортки найпростіших геометричних тіл на паперi в клітинку;

•правильно користуватись креслярськими інструментами.

Велике значення в розвитку геометричного мислення мають дії з перетворення фігур (з двох трикутників скласти квадрат або з п'яти паличок скласти два трикутника). Різновиди вправ розвивають просторові уявлення та початки геометричного мислення дітей, формують у них уміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати, виділяти головне, істотне і одночасно з цим виховують такі якості особистості, як цілеспрямованість, наполегливість.

 

 

 

 

 

2. Графiчна пiдготовка та розвиток просторової уяви

на заняттях гуртка початкового технiчного моделювання

У технiчній творчій дiяльності молодших школярiв робота може виконуватися за зразком, шаблоном, словесним описом, але частiше за все з технiчного малюнку, найпростiшого креслення або власним задумом, де виникає необхiднiсть в читаннi технiчних малюнкiв, найпростiших креслень та iншої конструкторсько-технологічної документації. Тому засвоєння прийомів читання графічних зображень - один з головних компонентiв графічної підготовки молодших школярiв. Це означає, що необхідно навчити школярів уважно розглядати і порівнювати графічні зображення і реальні деталі або об'єкти, зіставляти різні зображення між собою і представляти об'ємний предмет по його плоскому зображенню. При цьому важливо не тільки навчити вихованців читати малюнки і креслення, а й сформувати потребу використовувати їх у самостійній роботі.

Початкове технічне моделювання - це лише перше включення учнів в конструкторсько-технологічну діяльність, де графічна підготовка дітей необхідна, але здійснюється вона не на спеціальних заняттях, а в процесі праці, паралельно з формуванням вміння виготовляти вироби. І засвоєння підлягає тільки той гранично простий графічний матеріал, який потрібен вихованцям в процесі конкретної практичної роботи. При підборі об'єктів на гурткових заняттях керівнику необхідно заздалегідь проаналізувати форму і конструкцію технічних об'єктів, які будуть запропоновані дітям.

При цьому важливо брати невелику кількість деталей в об'єкті, враховувати можливості зіставлення форми об'єкта з геометричною формою і застосовувати такі способи з'єднання деталей, які не вимагають додаткових графічних знань і умінь. Якщо об'ємні вироби виготовляють з паперу та картону, то розгортка будь-якої деталі повинна бути розгорткою простого геометричного тіла (куб, пряма призма, прямий циліндр, конус).

Просторова уява – вид розумової діяльності, що забезпечує створення просторових образів і оперування ними в процесі вирішення різних практичних теоретичних завдань. Просторова уява – це психологічне утворення, яке формується у різних видах діяльності (практичної і теоретичної). У ході розвитку просторової уяви цілеспрямовано формуються вміння представити в просторі результати своїх дій і втілювати їх у малюнку, кресленні, будівництві, конструюванні виробу; подумки видозмінювати їх і створювати на цій основі нові образи, планувати основні етапи і просторову послідовність їх виконання.

Сутність просторової уяви полягає у створенні людиною уявлюваних образів об’єктів за їх кресленням чи описом. Аналіз публікацій у психолого-педагогічних виданнях говорить про те, що просторова уява є одним із важливих параметрів, що характеризують інтелект індивіда. Проте, як стверджують психологи, суттєвою ознакою сучасної молоді, що виходить зі школи, є майже повна відсутність ініціативи, творчої уяви, здатності до діалектичного мислення та самостійного вирішення складних життєвих питань. Для того, щоб розв’язати цю проблему, необхідно допомогти дитині в розвитку її психічних процесів, становленні психічних функцій шляхом використання вправ на розвиток просторової уяви, логічного мислення, навчаючи дітей аналізувати, порівнювати, узагальнювати, виділяти головне. Розвиток просторової уяви має відбуватися двома шляхами: підтримкою рівня фантазій і розвитком мислення. При цьому творча уява, основою якої є фантазія, може не тільки спростити процес навчання, але й розвиватися при відповідній організації навчальної діяльності. Виявлено, що основними методами навчання, в процесі яких відбувається формування і розвиток просторової уяви, є демонстрація об’єктів, наочних посібників, графічних зображень та виконання вправ.

Формування початкових геометричних уявлень пов’язане з узагальненням фактів, які сприймаються дітьми через живе споглядання та практичне ознайомлення з предметами і їхнім властивостями. Виконуючи дії з предметами, дитина виділяє колір, величину та форму предметів, а також просторові зв’язки та інше. На основі цих чуттєвих характеристик у дітей формуються певні геометричні узагальнення.

Навчання дітей орієнтування в просторі проводиться під час вивчення всіх начальних предметів, але початкове ознайомлення з просторовими поняттями частіше пов’язується з вивченням елементів геометрії. Розвиток уявлень учнів щодо геометрії положення відбувається  за допомогою спеціально дібраних вправ. У ході їх виконання подаються потрібні пояснення й уточнення, ставляться запитання.

Виконання завдань мають бути пов’язані з різноманітними видами пізнавальної діяльності школярів. Тут може бути  спостереження, вимірювання, конструювання, малювання, креслення, моделювання з паперу та паличок. Зокрема, це вправи на конструювання моделей просторових тіл з паперу, з пластиліну, вправи на виготовлення каркасних моделей з лічильних паличок і пластиліну, завдання з розгортками просторових тіл, з розбірними моделями просторових тіл.

З метою розвитку просторової уяви, на вступних та підсумкових заняттях, при вивченні розділу про геометричні поняття використовуємо таку форму роботи як розгадування кросвордів.

 

2.1. Симетрія

Відомо, що одним із способів досягнення рівноваги в композиції є симетрія. Симетрія визначає певний порядок, математичну закономірність розташування елементів один відносно одного на площині, дозволяє досягнути враження спокою, величі, особливої урочистості та значущості події і базується на реальній дії дійсно (симетрично побудовані фігура людини, метелик, сніжинка тощо). Однакові малюнки, які періодично повторюються на тканинах, шпалерах, вишивках, можна вважати виконаними за допомогою паралельних перенесень. Те саме можна сказати про однакові поверхні багатоповерхового будинку, секції огорожі, паркетини підлоги, плити на майданах і т. ін.

Симетрія — це розташування точок або частин предмета у просторі, коли одна половина є ніби віддзеркаленням іншої. Це досконалість та гармонія.

Залежно від положення вісі симетрія буває: вертикальною, діагональною, радіальною. Вісь симетрії — це вертикальна лінія.

Природа наділила комах і птахів кри­лами симетричної форми відносно осі - тулуба, інакше вони б не літали. Симетричними є шишки, жолуді, яблу­ка та груші.

Серед штучних предметів симетричних тіл є нескінчен­на кількість — це посуд, токарні вироби, архітектурні спо­руди тощо.

Найпростішим видом симетрії є дзеркальне відображен­ня, коли якась фігура може бути розділена лінією на дві рівні, однакові за розміром і формою частини. Лінія, яка проходить посередині фігури, називається віссю симетрії.

C:\Users\User\Desktop\метод розробка 2018\конспекти\Симетрия\hello_html_m45e04b6d.jpg

Малюнок 1

Зверніть увагу на форму та розташування окремих ліній на їх поверхні. Усі лінії, розташовані на крильцях метелика, схожі за формою, розміром, кольором. Таке розташування називають симетрією.

З метою формування уявлення учнів про види геометричних перетворень можна використовувати практичні завдання.

Завдання 1.

Виріжте з паперу шаблон будь-якої фігури. Користуючись ним, побудуйте кілька фігур, які можна одержати паралельним перенесенням цієї фігури.

 

Завдання 2.

Виріжте з паперу дві рівні фігури й розмістіть їх на столі так, щоб одну з них можна було відобразити на другу за допомогою:

а) паралельного перенесення; б) симетрії відносно точки;

в) повороту на кут 90°.

Завдання 3.

Виріжте з паперу дві рівні фігури й розмістіть їх на столі так, щоб вони стали симетричними відносно деякої прямої. Скількома способами це можна зробити?

Вивчаємо симетрію за точками.

Це завдання допоможе дитині навчитися дзеркально відтворювати запропоновані графічні об’єкти відносно вертикальної лінії, тобто допоможе їй вивчити таке геометричне поняття, як «симетрія». Дитині необхідно, орієнтуючись на точки та рахуючи їхню кількість, намалювати дзеркальне відображення вже наявних чотирьох половинок, щоб усі зображення набули цілісного вигляду. Виконуючи завдання, дитина тренуватиме увагу, зорово-моторну координацію, дрібну моторику, просторове сприйняття та уявлення, а також терпіння та посидючість.

Вивчаємо дзеркальну симетрію.

Це завдання допоможе дитині навчитися дзеркально відтворювати запропоновані графічні об’єкти відносно вертикальної та горизонтальної ліній, а отже, допоможе вивчити таке поняття, як «симетрія». Особливість завдання полягає в тому, що на полі наявні лише дві четвертинки цілого зображення, яке вона мусить намалювати, застосовуючи принцип симетрії. При цьому дитині треба уважно рахувати точки та постійно орієнтуватись на осьові лінії. Виконуючи завдання, дитина тренуватиме увагу, зорово-моторну координацію, дрібну моторику та просторове сприйняття.

Для симетричного вирізування папір складають навпіл. Оскільки віссю симетрії буде лінія згину, то не можна її розрізати, бо тоді деталь розпадеться. Для того, щоб цього не трапилося, слід надрізати невеличкі її частини. Наносити зображення на паперову заготовку можна від руки або за шаблоном, який зображає половину фігури, що треба вирізати.

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\8901-raskraska-sgibaem-bumagu-i-virezaem-derevo-po-trafaretu.jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\56074_047a.jpg

 

 

 

 

 

Малюнок 2

Цікавим та корисним для вихованців буде завдання виконати лінійний (бордюр) та плоский орнамент, використавши трафарет. Вихованцям, які виявляють творчі здібності, можна запропонувати створити свій власний орнамент для оздоблення. Поняття симетрії, періодичності, періоду розглядається і вдосконалюється під час малювання або виготовлення орнаментів з кольорового паперу (аплікація). Здавна витвори декоративно-ужиткового мистецтва прикрашали різними орнаментами. Оскільки кожна геометрична фігура – це закінчена форма, вона вже може служити модулем для конструювання геометричного орнаменту.

Керівник гуртка знайомить дітей з найбільш простими орнаментами, демонструє зразки. Після чого необхідно провести інструктаж з виконання роботи, пояснити дітям, як намітити верхню і нижню межі смужки (в геометрії – це побудова паралельних прямих), як ділити смужку на рівні частини (кожна частина – це період), як у кожну вмістити елемент орнаменту. Складаючи орнамент, діти вивчають основні закони симетрії. Перед самостійною практичною роботою вихованці виконують ряд підготовчих вправ і лише тоді складають візерунок.

 

 

 

 

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\d7e2e2bee322bbb2878e25a0973378b6.jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\shablon-angel1.jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\novogodnie-girljandy-v-tehnike-simmetrichnogo-vyrezanija-images-big.jpg

 

 

 

 

 

 

Малюнок 3

Завдання із серії "Уяви, що вийде" спрямовані на розвиток просторової уяви, властивості подумки оперувати й передбачати наперед результати дій. Перші вправи слід виконувати разом з дітьми,  разом вчити їх подумки "розгортати" серветку, аналізувати їхні передбачення, виправляти помилки, радіти успіхам.

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\htmlconvd-reFhCm69x1.jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\image068_81 (1).jpg

 

 

 

 

 

Малюнок 4

Якщо на перших етапах дитина не справляється з завданням, то можна запропонувати їй самій  розгорнути серветку й самостійно побачити малюнок. За цими рухами уважно слідкують всі вихованці. На їхніх очах відбувається перетворення складеної серветки у розгортку.

Для того, аби вихованці розуміли, що розрізи на розгорнутій серветці за своєю формою дзеркально відображають один одного, серветку кожного разу бажано "розгортати" повільно, концентруючи увагу на її етапних перетвореннях.

Діти дуже полюбляють подібні завдання. З часом все більше учнів правильно відразу бачать відповідь, вміють передбачити вид розгортки, подумки відтворивши декілька розгортань. На заняттях гуртка початкового технічного моделювання діти навчаються самостійно робити такі серветки і сніжинки з паперових серветок. Спочатку вчаться, як зі звичайного аркуша паперу отримати квадрат, як правильно його скласти, аналізують, де саме "центр" (центр симетрії) майбутньої серветки, які сторони будуть протилежними.

Наступний етап – вирізання простих візерунків на окремих сторонах серветки. Пропонуємо робити це так: дівчата вирізають півколо, овал чи іншу половинку фігури на одній стороні серветки, а хлопчики – на іншій. Всі діти бачать різницю в завданні. Коли керівник гуртка ставить запитання: «Чи будуть серветки однакові, адже ви вирізали однакові фігури тільки на різних сторонах», – діти відповідають по-різному. Для того, щоб акцентувати увагу на правильній відповіді, на заняттях гуртка ПТМ є нагода це продемонструвати наочно. Спочатку дівчатка розгортають свої серветки, а хлопчики спостерігають, а далі роблять навпаки. Головним на цьому етапі є здобуття практичного досвіду. Звертається увага, що розрізи вони зробили наскрізь по всій серветці, і що, хоча вони один раз вирізали, їх вийшло чотири, бо серветка також була згорнута в чотири рази.

За аналогією вихованцям пропонується самостійно скласти такі нескладні завдання. Діти складають завдання й демонструють їх товаришам.

Такий вид роботи на заняттях в гуртку сприяє розвитку просторової уяви, вчить школярів самостійно прораховувати наперед декілька операцій, порівнювати отриманий результат з тим варіантом, який обрали, і глибше зрозуміти геометричне поняття «симетрія».

Інший вид роботи й інша техніка, в якій вихованці навчаються використовувати симетрію – витинанка. Витинанка – старовинне слов’янське декоративне мистецтво, багатошарова ажурна аплікація з паперу, тканини, шкіри та інших матеріалів. Виготовляючи витинанки, діти не лише вчаться створювати симетричні ажурні витвори, передбачаючи певний результат, але у них формуються базові вміння роботи з композицією, сполучення кольорів, естетики. Витинанки  - грайливе мереживо симетрично повторюваних елементів, що складають цілі шпалери квітів, стриганців, зірочок, хрестиків, козаків, найхимерні-ших звірів . І все те досягається з допомогою білого чи кольорового аркуша, складеного в кілька разів (удвоє, учетверо, увосьмеро), звичайнісіньких ножиць і, неодмінно ж, уяви. Ви­тинанка - це не тільки втілення задуму та композиції за допомогою кольорового паперу, але ще й спосіб через створений образ передава­ти глядачеві свої думки, зробити його своїм однодумцем, співрозмов­ником.

Сьогодні техніку витинання й традиційні мотиви орнаменту витинанок дедалі частіше використовують художники та дизайнери. Важливою подією в сучасному декоративному мистецтві була поява витинанок сувенірного призначення.

Мотиви витинанок:

  • геометричні елементи та фігури;
  • рослинні форми (найдавніші знаки — деревце з піднятими гілками, ялинка, листочки; центральні елементи — квіти, «дерево життя»);
  • тварини;
  • C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\2929efed6e99107fe4b9a75a189c73ca.jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\unnamed (3).jpgлюдські постаті.

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\images.pngМалюнок 5

 

 

 

 

2.2. Оригамі, кусудами, квілінг, айріс фолдінг

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\kak-sdelat-tyulpan-617B4.jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\images (3).jpgОригамі (з японського «складання паперу») давнє мистецтво, яке своїм корінням сягає в стародавній Китай, де і був відкритий папір. Мистецтво оригамі – інтригуюча загадка, яка манить кожну дитину неймовірними перетвореннями звичайного квадратика паперу в забавне звірятко, гарну квітку, коробочку, автомобіль або літак шляхом перегинання та складання.

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\images (4).jpg

Малюнок 6

Оригамі – це творчий процес по сладанню фігурок з паперу, який розвиває конструктивне мислення, здібність комбінувати, просторове мислення, почуття форми, творчу уяву, художній смак, стимулює і розвиває пам'ять, так як дитина, щоб зробити поробку, повинна запам’ятати послідовність його виконання, прийоми і способи складання.

Оригамі знайомить дітей з основними геометричними поняттями: кут, сторона, квадрат, прямокутник, діагональ, трикутник, бісектриса, вісь симетрії тощо; розвиває просторову уяву, вчить читати схеми, за якими складаються фігурки, сприяє розвитку креслярських навичок.

Звертаємо увагу на завдання: знайти центр симетрії квадрата, складаючи його по діагоналі та складаючи навпіл, які дозволяють продемонструвати вихованцям утворення кута 45°, перпендикулярність прямих, визначення кількості осей симетрії квадрата та ін. Сформовані практичні навички вкрай потрібні у процесі розв’язування геометричних задач.

 

 

 

Малюнок 7

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\unnamed (10).jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\orig20.jpgБільш складною є техніка «модульне оригамі» – створення об’ємних фігур на основі трикутного модуля.

 

 

 

 

 

 

Малюнок 8

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\28b25c3088f6b9ea506021f5345d1f49.jpg

 

Малюнок 9

 

 

 

 

Кожний такий модуль складається за правилами класичного оригамі з одного квадрата або прямокутника. Потім модулі з’єднуються шляхом всування їх один в один за певною схемою. У процесі підготовки учнів до зазначеного виду роботи слід повторити спільні та відмінні ознаки квадрата і прямокутника, порівняти кількість осей симетрії цих фігур (продемонструвавши це згинанням), розрізати аркуш паперу на рівні прямокутники, виконавши певні обрахунки, вимірювання, креслення.

Кусудама це найдавніше японське мистецтво складання фігурок з паперу, що відноситься до модульного оригамі. У складній кусудамі може бути кілька десятків модулів, які з'єднуються між собою одним з трьох способів: за допомогою тертя, зшивання або склеювання.

Спочатку кусудамі використовувалися в лікувальних цілях, це підтверджується перекладом слова «кусурі» – ліки, «тама» – куля, «кусудама» – «лікарська куля». Кусудами нерідко підвішували в кімнаті хворого. Одержавши в подарунок подібний виріб, людина, що занедужала, сприймала його як символ побажання якнайшвидшого одужання – своєрідний знак загальної уваги й турботи. Згодом кусудами почали називати декоративні кулясті конструкції, зібрані з паперових квіток, розеток або модулів іншої форми. Величезні паперові кулі здавна використовувалися японцями під час синтоїстських релігійних містерій «каґура» як символи сонця. У той час їхня поверхня складалася з голівок щільно притиснутих одна до одної паперових гвоздик. Сьогодні жодне японське свято в храмі або в будинку не обходиться без кусудамі, тільки в наші дні виготовлення їх у техніці оригамі вимагає набагато більше часу в порівнянні з фігурками, складеними тільки з одного квадрата, оскільки для виконання деяких куль потрібні десятки модулів.

C:\Users\Anastasiia\Desktop\unnamed (1).pngC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\1-modulnoe-origami (1).jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\unnamed — копия.png

 

 

 

 

Малюнок 10

Киригами - ТОП-120 фото и простые схемы вырезания своими руками. Пошаговая  инструкция с полным описанием технологии для новичковC:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\Новая папка\kirigami_12_09143440.jpgКиригамі ще один вид оригамі, в якому допускається використання ножиць і розрізання чи нарізання паперу в процесі виготовлення моделі. Це головна відмінність киригамі від інших технік складання паперу, що і підкреслено в назві: «киру»- різати, «камі» – папір.

C:\Users\Anastasiia\Desktop\мама\Новая папка\unnamed.jpg

 

 

 

 

Малюнок 11

Квілінг – мистецтво виготовлення різноманітних композицій (як плоских, так і об’ємних) із тонких різнокольорових паперових стрічок, скручених у певній техніці. Квілінг, як і оригамі, розвиває дрібну моторику, заспокоює, знімає агресію і розвиває смак. Крім того, він корисний для розвитку просторової уяви, геометричної уяви про фігури і, нарешті, просто фантазії дитини.

Аркуш паперу допомагає дитині відчути себе художником, дизайнером, конструктором, а найголовніше – безмежно творчою людиною. В процесі роботи діти постійно суміщають і об’єднують в одне ціле всі компоненти паперового образу, самостійно виготовляючи паперові смужки.

Цей процес дає можливість дитині удосконалити навички побудови паралельних прямих, робити розмітки, розвивати окомір. Виготовлення базових форм квілінга дозволяє закріпити основні геометричні поняття про фігури.

Квілінг для початківців. Основи | Журнал «Куля»Квілінг. Вироби з квілінгу для початківцівКвілінг. Осінні вироби з квілінгу / Осінні поробки

 

 

 

Малюнок 12

Айрис фолдинг для начинающих: пошаговый мастер-класс, схемы и шаблоны. Как  делать сову и другие поделки в технике айрис фолдинг?Москва | Что такое айрис-фолдинг? Узнать это можно на мастер-классе в клубе  «Дельфин» - БезФорматаАйріс фолдінг техніка, яка з’явилася в Нідерландах, в перекладі означає «райдужне складання». Малюнок заповнюється тонкими паперовими смужками, які накладаються одна на одну під певним кутом і створюють ефект спіралі

 

 

 

 

 

Малюнок 13

Айрис фолдинг для детей: мастер классы аппликаций, схемы, шаблоны для  начинающих, пошаговая техника для детей - что это и как сделатьАйріс фолдінг - модна техніка рукоділля з незвичайними ефектами -  Миколаївська Загальноосвітня Школа №46Айрис Фолдинг или техника радужного складывания!Для виконання аплікації в даній техніці необхідно використовувати айріс-шаблони на основі правильних багатокутників. Шаблони можна роздрукувати й роздати учням, але це суперечить принципу розвивального навчання, який має на меті формування не лише практичних умінь, але й розвиток уяви, пам'яті, розумової та творчої активність дітей, розширювати і поглиблювати уявлення про предмети, які їх оточують. Саме тому пропонуємо учням зробити шаблони самостійно. Це дає змогу сформувати та удосконалити навички учнів виконувати побудову правильних многокутників за допомогою креслярських інструментів.

Малюнок 14

 

2.3. Геометрична аплікація. Танграм

Інший вид роботи, який сприяє поглибленню знань з геометрії, – це виготовлення аплікацій з геометричних фігур. Дітей завжди приваблюють завдання з цікавим і яскравим розв’язком: тільки що на столі лежали різнокольорові геометричні фігури, а тепер з них утворилося кошеня, машинка, будиночок, диво-птах. Це не зовсім прості завдання. Треба набратися терпіння й добре попрацювати, щоб будиночок вийшов справжнім, а кошеня було схоже на кошеня.

У завданнях на конструювання вдало поєднується цікаве з корисним. Дії з геометричними фігурами перетворюють навчання у захоплюючий процес, роблять його наочним і тим самим полегшують усвідомлення змісту геометричного матеріалу.

Паралельно з виготовленням аплікацій вихованці гуртка розв’язують завдання, близькі до конструювання: розкладання готових фігур на геометричні складові. На заняттях гуртка з початкового технічного моделювання можна ускладнити завдання, використовуючи танграм або стомахіон.

https://i1.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram2.gifТанграм часто називають головоломкою з картону або геометричним конструктором. Ця головоломка складається із семи плоских фігур, на які розрізається квадрат. Танграм — це головоломка, яка складається з семи гральних кісток — плоских геометричних фігур, які називають танами, що складаються у різні форми. Завдання головоломки — створити задану форму (на підставі лише обрису силуету) з використанням всіх семи танів, які заборонено накладати один на один. Це одна з найбільш популярних головоломок такого типу у світі.

 

 

Малюнок 15

 

Танграм сприяє розвитку в дітей наочно-образного мислення, уяви, уваги, розуміння величини і форми, сприйняття, комбінаторних здібностей.

Гра для дітей танграм може бути в декількох рівнях складності. Починати краще з самого простого - викласти фігуру за зразком.

Правила гри танграм:

  • В зібрану фігуру повинні входити всі сім частин.
  • Частини не повинні налягати одна  на одну.
  • Частини повинні примикати один до одного.

 

 

 

 

 

https://i1.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram-raketa.gifhttps://i0.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram-dom.gifПерший етап.                     

 

Танграм будиночок

                                Танграм  ракета

 

 

Малюнок 16

 

https://i0.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram-givotnie.gifНа другому етапі можна запропонувати дітям викласти фігури по суцільному малюнку.

 

 

 

 

 

Малюнок 17

 

https://i1.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram-zajac-verbl.gifІ третій рівень, найбільш складний: придумати свої фігури, схожі на людей, тварин, птахів.

https://i1.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram-lisa.gif

Малюнок 18

Виконання вищезгаданих завдань вимагає від учнів зорового розчленування форми на складові частини, тобто на геометричні фігури.

Танграм надихає на тематичні аплікації з геометричних фігур.

Щоб ще краще розвинути уяву і, запропонуйте дитині самій скласти якусь фігурку, попередньо поклавши перед ним реальне зображення цього предмета.

Варіантів дуже багато, вибирайте самі. Але почати, звичайно ж, слід з самого простого побудови за зразком.

З танграма дитина навчиться, аналізувати зображення, виділяючи геометричні фігури, візуально розбивати цілий об'єкт на частини і навпаки. Ця гра розвиває уяву, комбінаторні здібності, вміння працювати за інструкцією, кмітливість, кмітливість, а також посидючі. Для розвитку просторових уявлень дітей, конструктивного мислення, логіки, уяви і кмітливості дуже корисні геометричні гри-головоломки ТАНГРАМ.

Останнім часом танграм частенько використовують дизайнери. Найвдаліше застосування танграма, мабуть, в якості меблів. Є й столи-танграма, і трансформовані м'які меблі, та корпусні меблі. Всі меблі, побудована за принципом танграма, досить зручна і функціональна. Вона може видозмінюватися залежно від настрою і бажання господаря. Скільки всіляких варіантів і комбінацій можна скласти з трикутних, квадратних і чотирикутних полиць. При покупці таких меблів разом з інструкцією покупцеві видаються кілька листів з картинками на різні теми, які можна скласти з цих полиць.У вітальні можна повісити полки у вигляді людей, в дитячій з цих же полиць можна скласти котів, зайців і птахів, а в їдальні або бібліотеці - малюнок може бути на будівельну тему - будинки, замки, храми.

Ось такий багатофункціональний танграм.

 

2.4. Форми

Класифікація геометричних фігур будується як на чуттєвої, так і логічної основі. Сприйняття дитиною навколишніх предметів на перших порах, як показали спеціальні дослідження, не означає виділення форми. Спочатку виступає сам предмет, і тільки потім - його форма.

За допомогою геометричних фігур проводиться аналіз навколишнього світу, Задовольняється потреба в тому, щоб розібратися в різноманітті форм, В тому, «що на що схоже». В результаті відбувається уподібнення одного предмета іншому за формою (схожий на огірочок, як віконечко) і т. д.

У системі геометричних фігур сконцентрований узагальнений досвід сенсорної діяльності людей. Форма сприймається зорово та шляхом дотику.

Отже, форма являється властивістю навколишніх предметів. Вихідним змістом поняття про форму є реальні предмети навколишньої дійсності. Форма – це основна властивість предмета, яка сприймається зорово та допомагає відрізнити один предмет від іншого.

Форма предметів це узагальнене відображення в геометричних фігурах. Геометричні фігури - це еталони, за допомогою яких можна визначити форму предметів або їх частин.

Форми предметів мають геометричну основу. Вони бувають простими і складними. Прості форми мають в основі будови одну геометричну фігуру, складні – кілька.

C:\Users\Anastasiia\Desktop\Новая папка\фі3-w1338.png

 

 

 

Малюнок 19

Для закріплення в свідомості учнів об’ємно-просторового уявлення про будову цих форм ефективно зробити їх своїми руками. Моделі можна сконструювати із підручних матеріалів: звичайного алюмінієвого дроту, пластиліну або з трубочок для коктейлів.

3D конструктор из пластилина и зубочисток | Поделки Самоделки | Яндекс ДзенНаглядная геометрия и 3D моделированиеКонструктор за минуту Понадобятся: - пластилин - зубочистки Скатываем  шарики и… | Actividades de arte para preescolares, Manualidades educativas,  Manualidades

 

 

 

Малюнок 20

Пізнання геометричних фігур, їх властивостей і відносин розширює кругозір дітей, дозволяє їм більш точно ірізносторонньо сприймати форму навколишніх предметів, що позитивно відбивається на їх продуктивної діяльності (моделюванні, ліпленні).

https://nuschool.com.ua/textbook/mathematics/1klas/1klas.files/image403.jpgНа які предмети схожі об'ємні (просторові) фігури?

 

 

 

 

Малюнок 21

Називаємо об’ємні фігури

C:\Users\Anastasiia\Desktop\Новая папка\16.jpgC:\Users\Anastasiia\Desktop\Новая папка\15.jpg

 

 

 

 

Малюнок22

Під час конструювання вихованці, мають змогу виготовити моделі з картону та паперу, попередньо зробивши відповідні розрахунки, розгортки, заготовки.

Методичні рекомендації "Твори і перемагай". Розділ "Виконання композиції за  допомогою об'ємних геометричних тіл"Методичні рекомендації "Твори і перемагай". Розділ "Виконання композиції за  допомогою об'ємних геометричних тіл"Методичні рекомендації "Твори і перемагай". Розділ "Виконання композиції за  допомогою об'ємних геометричних тіл"Методичні рекомендації "Твори і перемагай". Розділ "Виконання композиції за  допомогою об'ємних геометричних тіл"

Малюнок 23

Макеты домов из бумаги: Макет русской избы для детского сада своими руками  из картона и бумаги: схемы макетов для распечатки — АртСтрой — строительные  материалы в Санкт-ПетербургеРазработка и изготовление объемных макетов и моделей - Основы технического  моделирования

 

 

 

 

 

 

 

 

Малюнок 24

 

Ще один вид роботи, який допомагає розвинути в дітей просторову уяву – робота із сірниковими коробками . На занятті діти разом з керівником гуртка уважно розглядають коробки та рахують кількість граней, однакових за розмірами. Після детального аналізу основних понять, учням пропонується обклеїти коробки кольоровим папером, а організовуючи групову чи парну форми навчання, можна запропонувати дітям склеїти сірникові коробки так, щоб отримати якийсь об’єкт з оточуючого середовища: диван, машинку, шафу, тваринку.

Робота завжди проходить жваво, всі діти охоче беруть участь, вони активно виступають у ролі конструкторів, дизайнерів. Коли роботу закінчено, проводиться детальний аналіз отриманих результатів: що сконструювали? Як працювали? Чи всі були активними? Скільки коробок використали? Особливу увагу слід звернути на те, щоб діти самі побачили й підрахували кількість використаних коробок, адже часто на отриманому макеті не всі коробки видно. Діти разом з керівником гуртка з’ясовують, чому, наприклад, використали 9 коробочок, а бачать тільки 5 чи 4. Спільно приходять до висновку, що частина коробочок знаходиться всередині конструкції, саме тому їх не можна побачити.

 

Игрушки из спичечных коробков | Журнал Ярмарки МастеровВиготовляємо автомобіль | Wooden toy car, Toy car, Wooden toysНаступне завдання може бути таким: дітям пропонується обклеїти протилежні грані коробок однаковим кольором. Аналізується, скільки таких однакових граней є у кожному коробку. Після завершення всієї роботи проаналізувати отримані результати: які отримали предмети? Скільки витратили коробків? Чи всі їх видно? Скільки однакових протилежних граней має певний предмет?

 

 

 

 

 

 

Вироби з коробок сірників

 

 

 

Малюнок25

 

Звернемо увагу, що серед завдань, які пропонуються на теоретичному завданні на змаганнях з ПТМ є завдання: порахувати кількість кубиків, що складають великий кубик Рубіка. овсім не пофарбованими.

https://nuschool.com.ua/textbook/mathematics/1klas/1klas.files/image402.jpghttps://nuschool.com.ua/textbook/mathematics/1klas/1klas.files/image402.jpghttps://nuschool.com.ua/textbook/mathematics/1klas/1klas.files/image402.jpgКубики никитина описание. Кубики для всех (кв). Развивающие игры,  разработанные Никитиными - фотогалерея

 

 

 

.

Малюнок 26

На цьому етапі майже всі діти без помилок визначають кількість кубиків, добре бачать навіть ті, які знаходяться всередині конструкції.

 

2.5 Малювання по клітинках

Одним із способів, який допоможе керівнику гуртка сформувати і розвинути просторову уяву є перемальовування по клітинках. Цей вид роботи дає можливість навчитися змальовувати картинку близько до оригіналу. Для цього слід розкреслити малюнок на клітинки і чистий аркуш паперу на такі ж за розміром (якщо малюнок відповідатиме розмірам оригіналу). Коли хочуть збільшити малюнок, ділять його на дрібні клітини-квадратики. Чим менші клітинки, тим точніше буде збільшений малюнок. Після того, як на оригінал малюнка нанесені клітинки, беруть чистий аркуш білого паперу і роблять таку ж кількість клітинок, збільшуючи їх розміри у стільки разів (у порівнянні з оригіналом), у скільки разів хочуть збільшити малюнок. У кожну клітинку переносять лінії, відповідні кліточці оригіналу, і отримують збільшений (зменшений) малюнок. Необхідно стежити, щоб клітинки були накреслені точно, інакше малюнок вийде спотвореним. Виконуючи такі вправи, можна ввести поняття «подібних фігур» та «коефіцієнта подібності», які вивчаються на уроках геометрії.

https://wday.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/d59fba6334245cdb940d51937ba77216.jpghttps://wday.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/643707be67a726eec24ffebf7d17495e.jpghttps://wday.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/630aa759f8c476e071b0e71a4e0bb4c6.jpghttps://wday.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/30f96e15a92ce35e2c5a02342a5f698b.jpgІноді можна запропонувати дітям графічні завдання – малювання по клітинках.

 

 

 

 

 

Малюнок 27

26560d8e7c9b696dfdbc1d1e9b6191de344e948d3483d9d38744242a9052257a26560d8e7c9b696dfdbc1d1e9b6191de344e948d3483d9d38744242a9052257aМалювання по клітинках вважається одним із способів розвитку логічних здібностей дитини.  Починати треба з найпростіших малюнків, наприклад.

 

 

Малюнок 28

https://wday.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/7dd20796e6e5d28407b0c43ac1411741.jpghttps://wday.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/8462dfc31d165a679d0700a6bceec74a.jpghttps://wday.com.ua/wp-content/uploads/2020/05/8dbd5d7457a430bdf0ea782e380fb159.jpgВиявляється – малювання по клітинках у дітей розвиває дрібну моторику, уяву, логіку мислення. Втім, це все можна віднести, до підліткам і дорослим представникам людства, ну може бути за винятком моторики. Крім вбивання часу і ліки від нудьги, розвитку дрібної моторики і уяви. малювання по клітинках допомагає в утвердженні свого Я. А ще це відмінний спосіб зосередитися і заспокоїтися, що в наш стрімкий час стресів і пристрастей дуже важливо.

 

Малюнок 29

 

 

 

Якщо ви володієте навичками малювання по клітинках або великою фантазією, малюнок можна намалювати самостійно і потім скласти алгоритм. Можна поступити і по-іншому – купити збірник графічних диктантів. Такі збірники можуть бути для дітей певного віку, для дівчаток або хлопчиків. Малювання по клітинках і графічні диктанти – це цікава гра, яка допомагає розвинути потрібні дитині навички.

Такий вид роботи дуже подобається дітям.             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.План-конспект  заняття на тему:

«Практична робота з  виготовлення аплікацій із геометричних фігур за зразком та за власним задумом»

Мета: застосовування знань про геометричні фігури для моделювання технічних об’єктів  в техніці аплікації за зразком та власним задумом.

Формування предметних геометричних компетентностей.

Виховання почуття колективізму, відповідальності за власні дії, самостійності, організованості, кмітливості.

Розвиток конструкторського і просторового мислення, уяви, фантазії, здійснення  аналізу на основі порівняння.

Формування  вміння виготовляти моделі в різних техніках, набуття досвіду власної творчої діяльності, вирішення  творчих  і проблемних завдань, потреби творчої самореалізації, позитивних  якостей емоційно-вольової сфери.

Формування ключових компетентностей: уміння вчитися, соціально-громадянських  якостей, дбайливого ставлення до навколишнього середовища.

Тип заняття: заняття -подорож.

Обладнання: зразки ракет із чотирикутників, трикутників і окружностей, зображення різних ракет і веретена,  зображення геометричних фігур, путівки (Додаток 1)

Роздатковий матеріал: аркуші - основа, аркуші з зображенням  наборів геометричних фігур  для аплікацій.

Хід заняття.

І. Організаційний момент. Оголошення теми, завдань і плану заняття.

Ми вивчили геометричні фігури.  Знаємо їх назву, вміємо їх впізнавати і порівнювати з ними оточуючі об’єкти.

Геометричні фігури прекрасний матеріал для створення моделей. Сьогодні ми застосуємо знання про геометричні фігури і виготовимо із них  моделі-імітації космічної  ракети  в техніці аплікації.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда :

1. Що ви знаєте про ракети?

Коментар керівника гуртка

Раке́та (італ. rocchetta — «маленьке веретено», нім. rakete) літальний апарат, що рухається в просторі за рахунок дії реактивного руху, що виникає внаслідок відкидання частини власної маси (робочого тіла) апарату без використання речовини з навколишнього середовища.

Оскільки політ ракети не вимагає обов'язкової наявності навколишнього повітряного або газового середовища, то рух ракети можливий не тільки в атмосфері, але й у вакуумі. Словом ракета позначають широкий спектр літючих пристроїв від святкової петарди до космічної ракети-носія. (Нагадування правил поводження з петардами під час святкувань Нового року)

  1.               Веретено́ — пристосування  для ручного прядіння шерсті (прялка), одно із стродавніших  засобів виробництва , родом із стародавнього Сходу.
  2.               Для чого існують  ракети?
  3.               Розгляньте зображення ракет: чим вони  схожі між собою: в формі, будові?
  4.               Чи схожі вони  за формою з веретеном?
  5. index              220px-Первый_пуск_с_ВосточногоЗробимо висновок: модель ракети має витягнутий корпус, двигуни, стабілізатори.

 

 

 

 

 

 

Ракети космічна                                     Ракета метеорологічна  

220px-Black_Brant          

 

1024px-Spindel-vereteno

 

 

 

 

 

  Ракета воєнна                                                    Веретено

Сьогоднішнє заняття відбудеться у формі гри-подорожі в геометричний простір на планети Чотирикутників, Трикутників, Окружностей, Конструкторів. Прибувши на ці планети ви повинні будете скласти із наданих геометричних фігур ракети за зразком: на планеті Чотирикутників  ви зробите модель ракети  в техніці аплікації із квадратів, на планеті Трикутників – із трикутників, на планеті окружностей із овалів, а на планеті Конструкторів - з різних геометричних фігур за власним задумом. Прибудете додому на майданчик, з якого стартували.

Для зручності під час подорожі ви поділитесь на 4 групи. Членів своєї групи  треба буде знайти  за кольором: жовтим, синім, зеленим червоним. Треба запам’ятати членів своєї групи. Кожна група отримає путівку, в якій буде прокладений маршрут подорожі групи. В кожній групі буде призначений старший, який керуватиме пересуванням групи по маршруту. В групі треба вести себе чемно, доброзичливо, дружньо,організовано, уважно, тому що переліт  з планети на планету здійснюватиметься повним складом групи (нікого не можна залишати) і тому треба буде допомогти тому, хто не буде встигати виконати завдання. На планеті ви зможете затриматися 10 хв. За цей час треба виготовити ракету, прибрати за собою планету, допомогти товаришу і зібрати свою валізку. Рух з планети на планету буде здійснюватися за сигналом.

планеті Конструкторів - з різних геометричних фігур за власним задумом. Прибудете додому на майданчик, з якого стартували.

Для зручності під час подорожі ви поділитесь на 4 групи. Членів своєї групи  треба буде знайти  за кольором: жовтим, синім, зеленим червоним. Треба запам’ятати членів своєї групи.  Кожна група отримає путівку, в якій буде прокладений маршрут подорожі групи. В кожній групі буде призначений старший, який керуватиме пересуванням групи по маршруту. В групі треба вести себе чемно, доброзичливо, дружньо,організовано, уважно, тому що переліт  з планети на планету здійснюватиметься повним складом групи (нікого не можна залишати) і тому треба буде допомогти тому, хто не буде встигати виконати завдання. На планеті ви зможете затриматися 10 хв. За цей час треба виготовити ракету, прибрати за собою планету, допомогти товаришу і зібрати свою валізку. Рух з планети на планету буде здійснюватися за сигналом. Свої валізи ви повинні будете брати при кожному перельоті, забувати нічого не можна. З подорожі ви повернетесь з поробками.

Формування груп за кольорами:  Діти отримують карточки чотирьох кольорів і збираються в групи за певними кольорами.  В групах обирається керівник . Керівник отримує путівку.  Керівники  груп по черзі  пояснюють  маршрут , вказаний в путівках.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Щоб подорож була успішною, треба  добре підготуватися.

Завдання  для груп №1

Відгадайте загадки :

Він давно знайомий мій,

Кожен кут у нім прямий.

Всі чотири сторони

Однієї довжини.

                                            (Квадрат)

 

На квадрат я дуже схожий.

Маю теж чотири сторони.

Тільки дві з них протилежні —

Однакової довжини.

А сусідні — різні.                                           (Прямокутник)

Має тільки три кути

Звуть його ...

                                           (Трикутник)

Усі чотири сторони Однакової довжини,Та різні є кути у нього,

У многокутника такого.

                                            (Ромб)

Я без сторін і без кутів

Як звуся, відгадай.

І на малюнках дітлахів

У сонечку впізнай.                                              (Круг)

 Три у мене сторони, міцно з`єднані вони.

А між ними три кути.

Хто я? Чи вгадаєш ти?

                                                             (Трикутник.)

 Ось вам загадка непроста: не маю жодного кута!

Фігура я геометрична, така кругленька, симпатична

                                                                             (Круг)

 Чотири в мене сторони, усі однакові вони.

Всі четверо кутів прямі, ім`я моє назвіть самі.

                                                             (Квадрат)

 

 

 

 

 

Завдання для груп №2

Назвіть геометричні фігури в ряду.  Визначте, яка фігура в ряду  зайва, чому?

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

ІV. Застосування знань.

Практична робота і формі гри-подорожі.

 Завдання №3

 Виготовити аплікацію ракети із геометричних фігур за зразками і за власним

Всі збираються на стартовому майданчику і розходяться  (задумом, відвідавши планети геометричного простору. розлітаються ) на планети  відповідно до маршруту, вказаного  в путівках.

V. Підсумки заняття.

Всі учасники гри після подорожі  збираються в коло на стартовому  майданчику, показують один одному свої роботи, діляться враженнями від подорожі.

Опитування:

  1.               Чи зрозуміли ви як можна використовувати геометричні фігури  в технічному моделюванні?  ( Треба знайти схожість між об’єктом і геометричною фігурою і застосувати   ті фігури, які відповідають формі об'єкта, або  скомбінувати різні геометричні фігури так, щоб комбінація нагадувала потрібну форму).

Додаток 1

Планета трикутників

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Планета Чотирикутників

 

 

 

 

 

 

 

     Планета Окружностей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Планета  К (конструкторів) .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Розвиток дрібної моторики та фантазії.

Ігри з іграшками пальчикового театру

Перша іграшка дитини - її ручки та пальці. Настає час, коли мама помічає, що її малюк, якому вже 3-4 місяці, розглядає свої пальчики, руки, подовгу рухає ними, бавиться. Він пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає пальчиками, тим краще розвиваються мозкові структури.  Вважається, що ігри за участю рук та пальців сприяють гармонійному розвитку тіла, розуму, підтримують у робочому стані системи мозку.

Ігри за участю рук і пальців сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи. Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку, середнього – на кишечник, безіменного – на печінку і нирки, мізинця – на серце.

Народна мудрість здавна зберігає знання про необхідність рухів пальчиків дитини. В різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці. У Китаї  з давнини поширені вправи для долонь з кам’яними і металевими кульками. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам’ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус.

Рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Недарма в багатьох школах України існують, так звані, співбесіди, тестування під час яких серед інших завдань дитині пропонуються завдання на визначення рівня розвитку дрібної моторики. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.

Батьки, педагоги, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем:

  •                  по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини,
  •                  по-друге, покращують розвиток мовлення малюка,
  •                  по-третє, готують його до оволодіння навичками письма.

У іграх пальчикового театру використовуються ляльки-напальники, виконані з різних матеріалів. Починаючи гру, необхідно розмовляти з дітьми про отримувані відчуття.

Наприклад, надягаючи на пальчики ляльку, виконану з тканини, промовляємо: “Я відчуваю шорстку, теплу поверхню. А що відчуваєш ти?”

Подібні вправи слід повторювати постійно, використовуючи ляльки-напальники, виконані з різних матеріалів (папір, шерсть, шкіра, пластмаса, гума, тканина, хутро і т.п.). Хай дитина постійно описує свої відчуття. Здібність до диференціації тактільних відчуттів - важлива пізнавальна функція. Корисно розрізняти предмети (ігрові пристосування, матеріали) на дотик, порівнювати відчуття від зіткнення. Вправи можна проводити як із закритими, так і з відкритими очима.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

У даній методичній розробці розглянуто підготовку молодших школярів до вивчення геометрії в середніх класах.

Навчаючись в гуртку початкового технічного моделювання, вихованці мають змогу отримати додатковізнання з геометрії, закріпити практичні навички роботи з креслярськими інструментами. В майбутньому стане в нагоді при вивченні окремих предметів. Вихованці набувають умінь і навиків користуватися контрольно-вимірювальними приладами: лінійками, штангенциркулями, кутомірними інструментами.

Просторові уявлення формуються поступово. Найсприятливішим періодом для накопичення просторових уявлень, розвитку просторового бачення, як стверджують фізіологи, психологи, є вік до 9 років. Вирішальна роль у формуванні, накопиченні просторових уявлень належить наочності, практичній діяльності учнів з просторовими об'єктами навколишнього світу, досвіду дитини, можливості практично звіряти і поєднувати зорові та рухові сприймання та словесно осмислювати їх суть. Завдяки побутовому досвіду учнів відбувається накопичення образів предметів, формується просторове бачення та просторова уява.

Діти дуже рано починають орієнтуватися в просторі, осмислюють найпростіші поняття «вгорі», «внизу», «поруч», «близько», «далеко», «в», «на», «під» тощо. Правильність формування просторових уявлень у дітей залежить від коригуючої роботи дорослих, яка спрямована на виправлення помилкових уявлень дитини про розміщення предметів у просторі, визначення відстані між дитиною і предметами тощо.

Виконуючи ці вправи, вихованці повинні, насамперед, усвідомлювати, про які фігури йдеться. Для цього потрібно пригадати характерні ознаки фігури, уявити цю фігуру і виділити її на кресленні. Такі вправи сприяють розвиткувміння орієнтуватися в складних конфігураціях, відокремлювати в них простіші елементи.

Отже, враховуючи принцип наступності, більш раннє осмислення учнями просторових образів геометричних понять значно полегшить осмислення у наступних класах не лише курсу планіметрії, а й курсу стереометрії.

В основу вивчення геометричного матеріалу слід покласти наочність та інтуїцію учнів, приклади із довкілля, життєвий досвід учнів, виконання побудов.

Колись великий Ейнштейн висловив цікаву думку: «Відкриття неможливо зробити, якщо дотримуватися абсолютної логіки». Що ж потрібно хоча б для маленького відкриття? Відповідь проста - потрібно мислити творчо, мати добре розвинуті творчі здібності.

Одним із основних завдань освіти є формування творчої особистості, але у гуртку не всі діти мають однакові здібності, керівник гуртка повинен розвивати їх у кожного гуртківця і на кожному занятті.

Щоб розвивати творчі здібності гуртківців та систематично включати їх у самостійну пізнавальну діяльність, забезпечити співпрацю між дітьми та керівником гуртка, традиційного заняття недостатньо. У зв'язку із збільшенням розумового навантаження на заняттях практикуються методичні прийоми, які підтримують у гуртківців інтерес до навчання, бажання займатися моделюванням і математикою, стимулюють їх активність протягом навчального року. Разом із серйозним навчанням на заняття вводяться елементи дидактичної гри або все заняття організовується як гра.

Важливо, щоб керівник гуртка зважав на те, що одним вихованцям досить легко виконати завдання, іншим треба докласти чималих зусиль. А все це пов'язується з різними психічними станами дітей, різним рівнем розвитку тих чи інших психологічних процесів. Щоб забезпечити оптимальні умови розвитку творчої особистості, необхідно правильно розподілити функції між дорослими і дітьми. На важливість цього моменту вказував свого часу К.Д. Ушинський, називаючи його провідною умовою творчої особистості.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Доротюк В.І. Розвиток творчої діяльності дітей. Ж. «Практична психологія». №3. 2000.
  2. Збірник «Навчальні програми з позашкільної освіти. Науково-технічний напрям. (Випуск 4) (Загальна редакція Г.А. Шкури, Т.В. Биковського). 2019.
  3. Крисинська І.В. Розвиток творчих здібностей дітей. Газ. «Математика». №27-28. 2004.
  4. Рибалка В.В. Психологія розвитку творчої особистості. К., 1996.
  5. «Розвиваємо дрібну моторику», Розкажи онуку № 6 – 199 р. с. 52. , № 4- 2000 р. с. 12. , № 5 – 2000 р. с. 20.
  6. «Пальчикові вправи та картинки». Палітра педагога 2008 № 1 с. 28-31.
  7. «Пальчикові вправи та картинки». Палітра педагога 2008 № 2 с. 22-24.
  8. «Пограємося пальчиками», Палітра педагога № 3 – 2000 р.
  9. Салтановська Н.І. Реалізація принципу наступності при формуванні стереометричних уявлень у початковій школі та 5-8 класах 12-річної школи. ж. «Матем. в шк.», №1, 2006
  10. Сосницька В.А. Починаємо вивчати геометрію. ж. «Матем. в школах України», №26, 2005.
  11. Юртакова А.Е., Юртакова Л.В. Об’ємні фігурки тварин з паперу. – Донецьк: СКІФ, 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Дуда Лариса
Додано
10 жовтня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку