«Гімн незалежності людського духу». Філософсько-символічний зміст повісті-притчі Ернеста Хемінгуея «Старий і море» (заняття-занурення)

Про матеріал
Конспект заняття-занурення дає можливість познайомити студентів зі змістом повісті-притчі «Старий і море» як підсумком довгих моральних шукань Е. Хемінгуея, розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність, дати поняття про «ефект айсберга», показати особливості жанру повісті-притчі.
Перегляд файлу

«Гімн незалежності людського духу».

Філософсько-символічний зміст повісті-притчі Ернеста Хемінгуея «Старий і море»

(заняття-занурення)

 

Мета заняття:
– навчальна: познайомити студентів зі змістом повісті-притчі «Старий і море» як підсумком довгих моральних шукань Е. Хемінгуея, розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність, дати поняття про «ефект айсберга», показати особливості жанру повісті-притчі;
– розвиваюча: формувати навички аналізу художнього тексту з використанням цитатного матеріалу, уміння визначати засоби художньої виразності і їх роль, робити узагальнення і висновки;
– виховна: формувати в студентів потребу у придбанні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до навколишнього світу.

  • методична: продемонструвати колегам методику використання технологій   

    вітагенного навчання  при викладанні світової літератури.

 

Тип заняття:  засвоєння нових знань


Форма заняття: заняття-занурення.


Методи і форми навчальної діяльності: слово викладача, бесіда (навчальний полілог), повідомлення та презентація творчих робіт студентів, вирішення проблемних завдань, фронтальна і індивідуальна робота.


Інструментарій: тексти повісті Е. Хемінгуея «Старий і море», комп’ютер, мультимедіа проектор, дидактичний матеріал, запис звуків морського прибою.

 

 

 

 

 

Хід заняття 
І. Етап організації навчальної діяльності:
1. Викладач читає вірш Надії Красоткіної
 

Себе самому важко зрозуміти,
Не то що людям зрозуміти нас.
Бо в час один, то хочеться творити,
То йти кудись, якщо покличе час…
І кожен раз якісь нові питання,
Нові ідеї, плани, повно справ.
Пірнаєш з головою без вагання…
Себе самого хоч би вже пізнав.
Людина — загадка була і буде
Для себе, а для інших й поготів.
Ми всі — непередбачувані люди,
Хоч ідеальним бути б всяк хотів…

 

«Людина – найкращий витвір природи», - так говорив А. де Сент-Екзюпері.

«Весь світ людина прикрашає собою», - стверджував Фірдоусі

Так говорили про людину представники різних народів і поколінь. Сьогодні ми з’ясуємо, як ставився до людини  Е. Хемінгуей.  

 

 Слово викладача
У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття.. Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея. Результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море». Цю книгу назвуть вершиною творчості Хемінгуея. За неї в 1954 році письменник отримає Нобелівську премію. А ми сьогодні спробуємо наблизитися до розуміння її змісту.
3. Оголошення теми заняття

ІІ. Етап визначення мети:
1. Презентація форми заняття
Е. Хемінгуей стверджував: «Гарна проза подібна до айсберга, 7/8 якого приховано під водою». Сьогодні ми проведемо заняття-занурення, завдання якого наступні..

 

 


2. Оголошення мети і завдань заняття
– розкрити філософсько-символічний зміст повісті Е. Хемінгуея «Старий і море»;
– шляхом аналізу тексту повісті визначити її художню своєрідність;
– виявити виховний потенціал твору.


III. Етап проектування:
План роботи на занятті
I рівень. Жанрова специфіка повісті Е. Хемінгуея «Старий і море».
II рівень. Символічне значення назви повісті.
III рівень. Проблематика повісті «Старий і море».
IV рівень. «Я – не звичайний старий» (образ старого рибалки Сантьяго).
V рівень. Символічний сенс сутички старого з рибою.
VI рівень. Образи-символи в повісті.
VII рівень. Ідея повісті Е. Хемінгуея “Старий і море».


IV. Етап організації і виконання плану роботи:
1. Робота над сюжетом повісті:
а.) викладач: Вершиною «айсберга» повісті «Старий і море» є її сюжет.

Прийом «Так чи ні»

1 Старому рибалці не щастило в морі 84 дні (так)

2. Старий навчав хлопця рибалити і його батьки з радістю відпускали в море з Сантьяго(ні, перевели до іншого рибалки)

3. У старого и хлопця було спільне захоплення – футбол (ні, бейсбол)

4. Сантьяго жив у старій хижі, де були лише ліжко і стіл і стілець (так)

5. На світанку старий відправився в море  разом з Моноліном (ні, сам)

6. Перший улов старого – невеликий тунець (так)

7.  Велика рибина тягла старого у відкрите море (так)

8. На корму човна сіла велика пташка перепочити і старий  зігнав її (ні, пташка маленька, розмовляв з нею)

9. Старий переміг рибу і затягнув на човен (ні, вона не поміщалася в човні)

10. Двобій з першою акулою старий виграв (так)

11. Старий справився із цілою зграєю акул (ні, він лишився беззбройний))

12. Повернувшись додому, старий заснув і йому снилися леви (так)

 

 

 

Відновити основні події нам допоможе дайджест (короткий зміст).
б.) студент читає дайджест повісті (випереджальне домашнє завдання)

   


Дайджест повісті Е. Хемінгуея “Старий і море”
Уже 85 днів старий рибалка безрезультатно намагається зловити велику рибу. Удача відвернулася від нього, тим більше що рибалити доводиться одному, без хлопчика, який раніше допомагав йому. Але старий не здається і продовжує свою справу. Завзятість винагороджено: гігантський марлін взяв його приманку. Три дні триває поєдинок старого з довгоочікуваною великою рибою. Він здобув перемогу: рибу вдалося загарпунити і убити. Тепер належить доставити її додому. Під час зворотного шляху на човен з прив’язаним до неї марліном нападають акули. Старий мужньо бореться з ними, але що він може зробити сам зі зграєю стерв’ятників?! Акули залишають від прекрасної риби тільки скелет. Старий, знесилений боротьбою, але не зломлений, повертається додому ні з чим. Хлопчик втішає його й говорить, що вони знову будуть рибалити разом

в.) викладач: Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості. Вершина «айсберга» не відкриє секретів.

 Починаємо занурення.
2. Визначення жанрової специфіки повісті:
а.) викладач: Почнемо з визначення жанрової специфіки повісті для цього перечитаємо перші два речення.
б.) студент читає вголос два перші речення повісті.
в.) бесіда (полілог):
– У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?
– Що ви знаєте про Гольфстрім?
г.) викладач:  Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки, чиї сили гідні цієї теплої течії. Автор точно називає, скільки днів старий виходив у море. Атмосфера незвичайності посилюється тим, що старий за ці 84 дні не спіймав жодної риби.. Це початок не оповідання XX століття, а притчі.
– Згадайте, у чому особливості притчі як літературного жанру?
д.) студенти дають своє визначення жанру притчі (9-йСлайд)

повість-притча 
3. Визначення символічного значення назви повісті та її проблематики:
а.) викладач:
У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. «Розшифруємо» її
Завдання 1. «Асоціативний кущ»:
а.) студенти працюють над складанням схеми на «Студентських сторінках», потім представляють результати своєї роботи.
(смислові пари-асоціації: «людина й природа», «смертне і вічне», «потворне і прекрасне», «людина і Всесвіт», «людина і суспільство»; самоконтроль здійснюється за допомогою матеріалу, представленого на 11-му Слайді).

Робота в парах . Аналіз проблематики твору. Які проблеми намагається вирішити автор у повісті?

 

ЛЮДИНА І ПРИР0ДА

Герой повісті «Старий і море» не шукає порятунку в природі, він належить до неї. Старий не тільки проживає довге життя в єднанні з природою, з морем - він частина цього світу при­роди. Сантьяго любив летючих риб — то були його найперші друзі в океані, а от птахів жалів, особливо малих і тендітних морських ластівок.

Про море старий думав, як про жінку, про живу істоту, що може і подарувати велику ласку, й позбавити її. Йому було жаль і гігантських морських черепах, серце яких б'ється ще кілька годин потому, як їх заб'ють. Він жаліє і захоплюється вели­кою рибою, що була у нього на гачку, називає її чудовою, не­звичайною, любить її й поважає. Логічна схема відображає суть цієї проблеми.

Дійсно, людина — частина природи. І всі вони — птахи, че­репахи, риби — її брати і сестри. А що їм може протиставити людина? Лише єдину зброю — волю та розум. Так вважає Сан­тьяго і доходить висновку, що «людина — доволі нікчемна істота проти дужих птахів і звірів». Чому він так сказав? Мабуть, через те глобальне розуміння людяності, яке здатне було обійняти все достойне і прекрасне в житті.

 

 

 

ЛЮДИНА І СУСПІЛЬСТВО

Сантьяго живе серед людей. Він старий, але все ще ходить у море. Це справа його життя, його покликання. І риба йому по­трібна лише для того, щоб вижити, причому для Сантьяго битися за рибу — значить битися і за своє місце в людському суспіль­стві, яке не визнає невдах, адже вже пішов слух про те, що його човен «нещасливий», оскільки вісімдесят чотири дні він виходив у море і не піймав жодної рибини. Вітрило його човна було пола­тане мішковиною і «скидалося на прапор безнадійної поразки». Та і сам старий думає про те, що йому не щастить останнім часом. Але розраховувати він повинен лише на себе: «Воно-то й добре мати талан. Та краще бути справним. Тоді щастя не захопить тебе зненацька». Турбується про старого лише хлопчик Манолін. Проте старий думає про людей, які чекають його на березі.

Добре: «Сподіваюся, там за мене не дуже тривожаться. Власне, тривожитися буде тільки хлопець. Одначе я певен, що він вірить у мене. Тривожитимуться старші рибалки. Та й інші теж. Люди в Нашому селищі добрі».

З опорної схеми, видно, що Сантьяго — частина людського суспільства, яке штовхає людей на постійну боротьбу за існу­вання і на самотність.

У повісті-притчі Хемінгуей порушує проблеми, які хвилювали і старого, і автора, і все суспільство: про вірність обов'язку, ви­соку майстерність, життєве покликання тощо.

 

 

ЛЮДИНА І ВСЕСВІТ

Місяць, сонце, зорі — вони для старого його далекі друзі, любі брати й сестри. Вони — як люди: і відпочивають так, як люди, просто сплять. Сантьяго залишився один у безмежному світовому просторі. «Людина й океан — вони друзі, і вітер нам усе-таки друг, і небо, і хмари», їх так розумів Сантьяго, умів читати по них погоду. І чи не найбільшим визнанням величі всесвіту є слова старого рибалки про те, що «все-таки добре, що нам не треба замірятися вбити сонце, місяць чи зорі. Досить і того, що ми живемо біля моря і вбиваємо своїх щирих бра­тів». У ході розповіді відтворюється логічна схема, що відобра­жає цю проблему.

Так неосвічений рибалка відчуває свій зв'язок із цілим сві­том, У душі поет, він одухотворяє все, що його оточує, і тися­чами невидимих ниток зв'язує його з небом, зорями, космосом, з усім, що існує вічно. У праці — боротьбі з незвичайною рибою, акулами, в перемозі над тілесними недугами — розкривається мужній характер старого.

 


б.) викладач: назва повісті вказує на ті проблеми, які у ній розкриває автор:        
– взаємовідносини людини і природи;
– сенс буття, життя і смерті;
– співвідношення добра і зла у світі і душі людини;
– місце людини в суспільстві і Всесвіті;
– непорозуміння між людьми.
У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий рибалка Сантьяго.
4. Робота над образом старого:
а.) повідомлення студентами про можливий прототип головного героя повісті (випереджальне домашнє завдання; 10-й Слайд):
З історії створення повісті Е. Хемінгуея «Старий і море»:
Повість “Старий і море” була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому матеріалі. З 1948року письменник жив у містечку Фінка-Віхіі, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив у повісті «риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки» – Карлоса Гутьересса. Можна сказати, що Сантьяго- збірний образ рибалки з північного узбережжя острова Куби, в районі Кохімар. Разом з тим, це образ – символ, який увібравв себе кращі якості людської душі.
б.) бесіда з прочитаного (полілог):
– Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий». З’ясуємо, у чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм повісті стару людину?
– Прочитайте портрет рибалки Сантьяго: який контраст лежить в його основі? Про що говорять очі героя?
– Звідки старий Сантьяго черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з’ясувати це, згадаємо, чим він жив у молодості і чим живе зараз.
Завдання 2. За даними ключовими словами відновіть минуле і сьогодення героя.

 Гронування
Минуле Сантьяго:юнга на човні; берега Африки; це були дні перемог і досягнень; Чемпіон; переможе будь-якого супротивника; не знав, що таке самотність.
Сьогодення Сантьяго:скінчилися дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів; глузування; надія; хлопчик Манолін; море.
– За що любив старого хлопчик Манолін?
– Був у цього дивного рибака ще один незвичайний друг – море. Послухаємо, що воно «розповість» про старого.
в.) рольова гра «Про що розповість море?.»(монолог від імені моря читає заздалегідь підготовлений студент – випереджальне домашнє завдання; 18-й Слайд з зображеннями морських пейзажів на тлі звуків морського прибою):

Монолог моря
Я – безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він– незвичайний. Подумки старий кличе мене lamar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночому роді. Рибалки молодші називають мене elmar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий же постійно думає про мене як про жінку, яка дарує великі милості або відмовляє в них, а якщо і дозволяє собі необдумані або недобрі вчинки, що поробиш, така ж її природа. «Луна хвилює море, як жінку,» – так часто думає про мене старий. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах, відчуває ніжну прихильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він шкодує птахів, особливо маленьких і крихких ластівок, які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж, старий прав, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно, надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування. Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зіркамиі місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і іноді я ним по-справжньому захоплююся.
г.) бесіда з прочитаного (продовження):
– Що ж таке природа для старого Сантьяго?
д.) викладач:
Мотив єднання людини з природою в повісті пов’язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут все не так просто. Звернемося до ключового епізоду повісті – сутичці старого з рибою.
5. Аналіз епізоду «Сутичка старого з рибою»:
а.) бесіда з прочитаного (полілог):
– Що змусило старого на 85-й день вийти в море?
– Прочитайте, яким виявився марлін.
– Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бореться герой – з рибою чи з самим собою?
– Завдяки чому старий витримав важке випробування?
– Які особисті якості йому допомогли?
– Про що він думав?
– З ким подумки розмовляв?
– Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?
б.) узагальнення:
– Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі. Однак на цьому Хемінгуей не закінчує повість. Чому старий досвідчений рибалка не зміг доставити марліна додому?
– Під час поєдинку з акулами старий відчуває розплату за гріх: який? (знайдіть відповідь на питання в словах самого героя – 22-й Слайд).
– На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець?
 

Дослідження. Незвичайність героя Сантьяго.

(у процесі бесіди складається таблиця)

Сантьяго називає себе «незвичайним» старим. Що було "незвичайного" в його житті, вигляді, поведінці?

  • Знайдіть опис зовнішності рибалки. Яка деталь була «незвичайною» в портреті? З'ясуйте її роль для характеристики героя.
  • Які епітети розкривають надзвичайну силу старого?
  • Як жив старий Сантьято? Що для нього було важливим у житті?
  • Як він ставився до моря і як сприймали море інші рибалки?
  • Розкрийте ставлення Сантьяго до невдач. "Чи відчував він себе переможеним?
    Для чого Старий хотів спіймати велику рибу? Порівняйте його ставлення до риболовлі з позиції інших рибалок.
  • Що ще робив старий не так, як інші?
  • Чому Сантьяго розмовляв у морі, хоча рибалки вважали, що розмовляти в морі не можна?             
  • Як розкриваються «незвичайні» якості Сантьяго під час двобою з великою рибою?
  • Як він сприймає небезпеку з боку акул? Чому він не полишив велику рибу, щоб врятуватись самому? Як ви Думаєте, як би вчинили інші рибалки?
  • Які сни бачив старий рибалка? Як Це розкриває внутрішній світ Сантьяго?.
  • Схарактеризуйте ставлення старого до природи, до тварин у зіставленні з іншими рибалками його селища.

 

Складання схеми – характеристики образу Сантьяго

(перевіряється робота за схемою на мультимедійній дошці)

 

Висновки. (Моральний кодекс честі Сантьяго)

  • Простота, гідність.
  • Воля та розум.
  • Ніколи не оглядатись на минуле.
  • Впевненість у своїх силах.
  • Віра в себе в людей.
  • Спокій, розсудливість.
  • Безкомпромісна готовність до боротьби.
  • Мужність, витримка.
  • Гордість.
  • Повага до братів наших менших.
  • Любов до життя.
  • Людяність.
  • Сенс буття.


 V. Етап контрольно-оцінювальний:
1. Підведення підсумків:
а.) викладач:
Останні рівні нашого занурення допоможуть нам зробити висновки і підвести підсумки нашої роботи.
Завдання 3. «Встановити відповідність». З’єднайте образи-символи, що використовуються в повісті, з їх значеннями
б.) студенти працюють на «Студентських сторінках» самостійно, потім представляють результати своєї роботи (самоконтроль – за допомогою
ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»
1. Старий. 1. Успіх, перемога.
2. Море.      2. Майбутнє.
3. Риба.       3. Досвід людини в той же час його обмеженість.
4. Велика риба. 4. Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.
5. Акули.    5. Життя.
6. Хлопчик. 6. Володіння світом.
7. Леви.       7. Невблаганність і верховна влада природи.
(Ключ: 1-3, 2-5, 3-1, 4-6, 5-7, 6-2, 7-4).
Завдання 4. «Прочитати» морально-філософський зміст повісті, розкривши значення пар символів:
1. Людина і море (.. властиве бажання..).
2. Море і старий (в.. людина набуває..).
3. Старий і риба (.. допомагає людині домагатися..).
4. Старий і велика риба (.. обмежений, коли людина прагне до..).
5. Велика риба і акули (бажання.. тягне..).
6. Старий і хлопчик (.., якого потребує.., наповнює життя людини сенсом).
7. Людина і леви (у людини завжди залишається.., яка надає йому..).


в.) студенти працюють на «Студентських сторінках, потім представляють результати своєї роботи
(1. Людині властиве бажання жити.
2. В житті людина набуває досвід.
3. Досвід допомагає досягати успіху.
4. Досвід обмежений, коли людина прагне до володіння світом.
5. Бажання володіти світом викликає невблаганність природи.
6. Досвід, в якому потребує майбутнє, наповнює життя людини сенсом.
7. У людини завжди залишається надія, мрія про щастя, яка надає йому нові сили.)
г.) викладач:Останній рівень нашого занурення – визначення ідеї повісті  Е. Хемінгуея “Старий і море». Сформулюйте її.
(Після відповідей студентів – останній 26-й Слайд зі словами Е. Хемінгуея: «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, а здолати не можна».)

Підсумок.

  1. Життя Сантьяго – це боротьба. Він сильний духом і непереможний.
  2.  Він щаслива людина , здатна переоцінювати все , що його оточує.
  3. Е.Хемінгуей любить свого героя, який в боротьбі з природою виявляє високі моральні якості :стійкість, мужність, безкорисливість..
  4. Сантьяго здійснив неможливе – він переміг не тільки самого себе , а й свою старість. Його мужність  - ознака людської гідності й високої духовної сили.
  5. Тому це повість – притча. В 3-х рядках автор підкреслив своє бачення і розуміння гуманізму, узагальнив проблеми людського життя.
  6. Фолкнер про повість «Старий і море» сказав, що «час покаже , що це кращий твір любого з нас».

 

Просторовий інтелект: розгляньте репродукції картин О.Карамнова та Ю. Завального , виберіть картини, що відповідають змісту повісті Е.Хемінгуея та складіть із репродукцій ланцюжок, що відповідає розвитку дій повісті            «Старий і море».

Музичний інтелект:

Підберіть три музичних фрагменти, які передають настрій Старого , коли він впіймав рибу , тяжкий і тривалий двобій між людиною і рибою та коли старий Сантьяго пристав до берега, притягши лише скелет величезної риби.

Міжособистісний інтелект: Обговоріть у групі питання : «Сумна повість про самотність людини у великому світі», дайте відповідь : « Хто винен у самотності Сантьяго?», обґрунтуйте.

Внутрішньо-особистісний інтелект: Уявіть себе на місці Сантьяго, складіть монолог – сповідь головного героя.

Кінестетичний інтелект: Інсценуйте епізод, коли старий Сантьяго пристав до берега, притягши лише скелет величезної риби.

Інтерактивна вправа « Мікрофон»

Продовжте речення :

-Е. Хемінгуея можна назвати « громадянином світу» тому, що…

-Повість Е. Хемінгуея « Старий і море» справила на мене…

2. Рефлексія:
а.) викладач: Прочитайте ще раз завдання заняття.
– Чи зуміли ми їх вирішити?
– Оцініть свою роботу на занятті з урахуванням критеріїв, зазначених на «Студентській сторінці»
(Критерії самооцінки студентів:
– активність;
– змістовність відповідей;
– повнота відповідей;
– точність відповідей;
– конкретність відповідей.)
б.) студенти оцінюють свою роботу на занятті й озвучують свої оцінки;
в.) викладач ставить студентам оцінки за роботу на занятті.
VI. Етап постановки домашнього завдання:
– Дати розгорнуту відповідь на питання:
«Е. Хемінгуей назвав свою повість «Старий і море» «посланням молодому поколінню». Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді?»

- Написати твір-роздум на одну з тем: «Життя – боротьба»,

   «Людина створена не для поразок»

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
6 лютого 2023
Переглядів
1046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку