Дана розробка - повноцінна презентація, створена для студентів педагогічного університету. Наявні в ній всі необхідні елементи: зміст, рефлексія, література, домашнє завдання. Дана презентація була створена як допоміжний елемент на лекціях задля ознайомлення з поняттям "гіперактивна дитина", розуміння цього терміну та вміння розрізняти і не плутати "активну" та "гіперативну" дитину. В презентації наведені міфи про гіпрактивну дитину, прояви у різних вікових категорій та шляхи взаємодії з такими дітьми.
Психологічне налаштування на пару. Якщо ви обрали: ЧЕРВОНУ ПАРАСОЛЬКУ, то для вас головне – отримати сьогодні грунтовні знання; ЖОВТУ ПАРАСОЛЬКУ– ваші мрії обов'язково здійсняться; СИНЮ ПАРАСОЛЬКУ– позитивні емоції сьогодні на вам гарантовані; ЗЕЛЕНУ ПАРАСОЛЬКУ – гарно засвоїте навчальний матеріал.- Якого кольору парасольку обрали б Ви, щоб захиститися від зливи?
Література. Гіперактивна дитина / І. В. Сухіна. — Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. — 40 с. — (Інклюзивне навчання). [Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/711316/1/%D0%93i%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0.pdf]Гіперактивна дитина / О. О. Кирилова, О. Е. Бєляєва. / іл. О. В. Зеркалій. — Х.: Вид. група «Основа», 2018. — 176 с. : iл. — (Серія «А мій не такий, як усі»). Моніна Г. Б. Гіперактивні діти: психолого-педагогічна допомога [Текст]: монографія / Г. Б. Моніна, Е. К. Лютова-Робертс, Л. С. Чуйно. - СПб.: Мова, 2007. - 186 с Лютова Є. К. Шпаргалка для дорослих: психокорекційна робота з гіперактивними, агресивними, тривожними та аутичними дітьми / Е. К. Лютова, Г. Б. Моніна. - М.: Генезіс, 2000. - 192 с. Романчук О. Гіперактивний розлад з дефіцитом уваги у дітей: практичне керівництво лікарям, психологам, педагогам / О. Романчук. – К. : Джерело, 2008. – 325 с. Горячева Л., Кругляк Л. Діти-«катастрофи». Як допомогти гіперактивній дитині. - СПб. : Крилов, 2008
Поняття гіперактивності«Моя дитина неначе заведена - постійно кудись біжить, стрибає, махає руками. Дружити з іншими малюками важко, адже весь час зачіпає, перебиває та кричить. Допроситися поскладати іграшки неможливо - ніби не чує. Педагоги в дитячому садку скаржаться, що не реагує на прохання, порушує дисципліну. Вимагають, щоб забрала сина або терміново зайнялася вихованням. Проте мої вмовляння не працюють! Що відбувається та як бути?»«… Він узагалі нікого не слухається. Робить тільки те, що його цікавить, або те, що йому потрібно. Усі машинки, які я купую синові, він ламає, розбираючи на дрібні шматочки. У нас по всій квартирі валяються колеса, дверцята від машинок. А прибирати це все Богдан не хоче. Минулого тижня засунув хом’яка в іграшковий танк, і ми так і не змогли його витягти звідти. Швидше за все, у мого синочка гіперактивність. Я не маю більше сил терпіти все це.»
Поняття гіперактивностіГоловна відмінність гіперактивності від просто активного темпераменту полягає в тому, що це не риса вдачі дитини, а наслідок неправильного функціонування головного мозку або нейропсихологічного розладу. Слово гіперактивність походить від грецького hyper – «багато» і латинського activus – «діяльний». Отже, гіперактивність дослівно означає підвищену діяльність. Гіперактивний розлад з дефіцитом уваги (ГРДУ) є одним із поширених поведінкових розладів у дітей. Він має багато назв і синонімів – «мінімальна мозкова дисфункція», «синдром психомоторного розгальмування», «гіперкінетичний розлад».
Поняття гіперактивностіІснує припущення, що гіперактивність є спадковою, оскільки часто гіперактивні малюки народжуються в сім’ях, де такі особливості розвитку має мама, тато або інший близький родич. ГРДУ може розвиватися внаслідок виражених гестозів вагітності, інфекційних захворювань, перенесених вагітною жінкою або самою дитиною в перші місяці життя, різних перинатальних ускладнень, важких патологічних пологів (асфіксії, родові травми).
Поняття гіперактивностіВелику небезпеку в такому разі становить внутрішньоутробна гіпоксія – кисневе голодування плоду, до якого особливо чутливим є мозок, що розвивається. Помічено, що якщо дитина в утробі поводиться шалено, це може бути ознакою майбутньої гіперактивності, що, загалом, і зрозуміло: зазвичай діти галасують, коли їм бракує кисню. Серйозну загрозу становлять і деякі ліки, особливо в першій половині вагітності. Також дуже важливо правильно харчуватися.
Поняття гіперактивностіПроблема діагностики та корекції синдрому гіперактивності широко представлена в науковій і популярній літературі країн Західної Європи, США, але недостатньо – в Україні, хоча в аспекті формування соціальнонормативної поведінки розумово відсталої дитини вітчизняна дефектологія має визнані пріоритети в світовій науці (О. Гришко, І. Єременко, Н. Коломінський, О. Сєвєров, В. Синьов). Наукові передумови вивчення синдрому гіперактивності у дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю розроблено з позицій психологічного, медичного та педагогічного підходів.
Поняття гіперактивностіМедичні аспекти проблеми вивчалися Р. Барклі, Я. Бікшаєвою, Г. Гофманом, Л. Журбою, Д. Ісаєвим, В. Ковальовим, А. Лічко, І. Марценковським, М. Певзнер, Дж. Стіл, Г. Сухарєвою, О. Ткачовою, Л. Чутко, Ю. Шевченко, А. Штраус, P. Wender; психологічні – І. Брязгуновим, В. Дуглас, М. Заваденко, О. Лютовою, Г. Моніною, О. Плахотіною, Л. Руденко, О. Романчуком, А. Сиротюк, Є. Суковським, О. Токар; педагогічні – Т. Борисовою, Т. Ємельянцевою, В. Кузьміною, О. Куцінко, Л. Матюхіною, Л. Прокопів, О. Ферт, Л. Ясюковою.
Міф І. Унікальність проблеми«Лише моя дитина має таку проблему, тому я є найнещаснішим батьком». Згідно зі статистикою, гіперактивні діти становлять, за різними оцінками, від 5 до 20% дитячого населення. У кожному класі або групі дитячого садка виявляється в середньому від 2 до 6 дітей, наділених «гіперактивними» властивостями, вираженими різною мірою.
Міф ІІ. Про причини гіперактивностіВиразні особливості поведінки гіперактивних дітей впадають в очі тим, хто їх оточує. Не можна вважати причинами гіперактивного розладу такі: «неправильне» харчування; надлишок або нестача певних гормонів; порушення вестибулярного апарату; недостатнє або надмірне освітлення. Точними причинами гіперактивності є: спадковість; порушення функціонування кори головного мозку; нейропсихологічний розлад.
Міф ІІІ. Гіперактивність - це тимчасове явище, і з віком все мине саме по собі У людей, які мають гіперактивний розлад із дефіцитом уваги в дитинстві, у 70–80 % випадків він спостерігається і в дорослому віці. І тільки у 20 % із них симптоми цього захворювання стають непомітними. У підлітковому віці рухова гіперактивність зазвичай минає, але нездатність до навчання, брак уваги, труднощі зосередження і самоорганізації у більшості дітей зберігаються. Подолання гіперактивних порушень потребує безперервної, наполегливої і послідовної роботи, узгоджених зусиль усіх членів родини, цілеспрямованої медичної допомоги і психологічної корекції. Ефективність психологічної корекції пов’язана з віком дитини — заняття у ранньому віці, коли мозок є найбільш пластичним, забезпечують високу результативність. Робота з дітьми старшого віку потребує значно більше часу і зусиль для досягнення тих самих результатів.
Міф ІІІ. Гіперактивність - це тимчасове явище, і з віком все мине саме по собі Сімейне оточення формує соціальний простір розвитку дитини. Особистісна зрілість і психологічна грамотність батьків, оптимізація домашнього середовища, розуміння дорослими механізмів порушеного розвитку гіперактивної дитини, опанування ними адекватних прийомів спілкування і розвиток єдиного стилю виховання сприяють подоланню нейропсихологічних порушень у маленького непосиди.
Міф ІV. Гіперактивність властива лише хлопчикам. У хлопчиків гіперактивний розлад найчастіше виявляється в моторній (руховій) гіперреактивності, а у дівчаток найбільш помітною є підвищена балакучість, неуважність та емоційна нестійкість. Деякі дослідники стверджують, ніби хлопчики гіперактивні частіше за дівчат (у співвідношенні 4:1). Це не так. Гіперактивність у рівній мірі виявляють як у хлопчиків, так й у дівчаток. Відрізняє їх лише міра вираженості різних симптомів.
Міф V. На гіперактивній дитині можна «поставити хрест»Гіперактивні діти цілком здатні до навчання. Аби покращити засвоєння матеріалу, заняття з такою дитиною треба організовувати так, щоб вона могла робити щось руками, проводити наочні досліди й експерименти, будувати моделі, а в математиці – лічити на рахівниці. Під час запам’ятовування інформації гіперактивні діти зазвичай чіпають або пересувають які-небудь предмети, і не слід заважати їм у цьому. Гіперактивні діти можуть бути дуже талановиті й успішні. Їх відрізняє допитливість, широке коло інтересів, здатність творчо, нестандартно мислити, нешаблонно реагувати на різні ситуації. Винахідливістю в розв’язанні завдань вони компенсують труднощі у навчанні, незграбність і коливання працездатності.
Міф V. На гіперактивній дитині можна «поставити хрест»Таких малюків називають дітьми з подвійною унікальністю, оскільки в них дивовижно поєднуються прояви обдарованості з дефіцитом психологічної організації. Вольфганг Амадей Моцарт. Олександр Македонський. Олександр Пушкін. Федір ДостоєвськийІсаак. Ньютон. Томас Едісон
Прояви порушення. Фахівці виділяють певні ознаки, які є симптомами гіперактивності в дітей. Порушення описують, передусім, тріадою гіперактивності. 1. Надмірна рухова активність або моторна гіперреактивність. 2. Імпульсивність. 3. Схильність до відволікання – неуважність, дефіцит уваги. Як же з’ясувати, гіперактивна дитина чи просто активна?
Прояви порушенняІнтенсивність прояву кожного з трьох компонентів не однаково виражена в різних людей з ГРДУ. Існують відмінності й у тому, як ці порушення виявляються в дітей різної статі. Хлопчики зазвичай більш рухливі й моторно-агресивні. Дівчатка балакучіші, швидко говорять, у них рідше виражена моторна гіперреактивність, частіше виявляється дефіцит уваги і зниження імпульс-контролю.
Прояви порушення. Основні симптоми гіперактивності Надмірна рухова активність виявляється в тому, що: — дитина не може всидіти на місці, постійно рухається; — часто залишає своє місце тоді, коли треба сидіти (наприклад, на уроці тощо); — багато бігає і створює гармидер (у підлітків і дорослих еквівалентом цього може бути відчуття внутрішнього напруження і потреби рухатися); — не здатна тихо, спокійно грати або відпочивати; — діє, немов «заведена», неначе іграшка з внутрішнім «моторчиком»; — занадто балакуча.
Прояви порушення. Дефіцит уваги виявляється в тому, що: — дитина часто не в змозі зосередитися на деталях; — часто зазнає труднощів в утриманні уваги на завданні, не може виконати завдання до кінця; — часто зазнає труднощів з організацією своєї діяльності; — часто уникає, не любить або не охоче береться до роботи, яка потребує тривалого зосередження уваги;
Прояви порушення— часто губить або забуває речі, потрібні для виконання завдань або іншої діяльності (наприклад, книжки, ручки, іграшки); — легко відволікається на сторонні звуки; — часто не слухає, коли звертаються безпосередньо до неї; — часто не дотримує вказівок і не виконує до кінця або в належному обсязі отримані доручення, домашнє завдання або іншу роботу; — страждає на підвищену забудькуватість у повсякденній діяльності.
Прояви порушенняІмпульсивність виявляється в тому, що: — дитина нетерпляча, відчуває дискомфорт, чекаючи своєї черги; — часто перебиває чужу розмову або втручається в чужу діяльність; — знає, як поводитися, проте не може дотримувати правил; — часто заважає іншим, зачіпає тих, хто її оточує; — часто переходить від однієї незавершеної дії до іншої; — дитина, ставлячи запитання, не слухає відповідь;— часто починає відповідати, не дослухавши запитання; — хвилюючись, здійснює інтенсивні рухи руками або ногами, совається на стільці; — іноді здійснює небезпечні дії, не замислюючись про наслідки, але гострих відчуттів спеціально не шукає.
Прояви порушення. Окрім ознак основної тріади гіперактивна дитина часто може мати різноманітні супутні порушення в будь-яких поєднаннях. У неї можуть бути виявлені порушення розвитку мовлення, труднощі в опануванні письмом або рахунковими операціями, агресивна чи опозиційна поведінка, тривожні розлади, тики, порушення координації рухів, нічний чи денний енурез, розлади сну, інтелектуальні порушення. Отже, гіперактивний малюк може бути носієм цілої низки порушень.
Прояви порушення. Перші роки життя. Особливості розвитку часто проявляються з раннього віку. Малюки із синдромом гіперактивності своїм важким темпераментом завдають клопоту батькам майже від народження. З перших днів життя в дитини може спостерігатися підвищений м’язовий тонус. Ці діти також дуже чутливі і погано адаптуються до змін. Діти на все реагують гучним плачем, і заспокоїти їх насилу вдається. Порушення сну проявляються в труднощах засинання, при цьому чим більше втомився малюк, тим складніше йому заснути. Добовий ритм сну і пильнування також може порушуватися і навіть перевертатися: активність малюка припадає на нічний час, а вдень дитина мирно спить. Високий рівень активності виявляється в надмірній кількості рухів, їх хаотичності. При цьому діти можуть трохи відставати в руховому розвитку, починаючи перевертатися, повзати, ходити на один-два місяці пізніше від своїх ровесників. Рухова незграбність відбивається в запізнілому опануванні складних рухів. Такі діти дуже нетерплячі до найменших затримок у задоволенні своїх потреб, насилу адаптуються до змін довкілля і дуже вразливі до дитячих хвороб.
Прояви порушення. Дошкільник. Це дуже активна дитина, що занадто бурхливо реагує на всі події навколишнього світу. Вона швидко роздратовується і часто засмучується, ледве утримує увагу, перескакуючи з одного на інше. Такий малюк часто не слухається батьків і вихователів, демонструє впертість, вередує і влаштовує істерики. Йомускладно завести друзів через свою імпульсивність, непослідовність, невміння підлаштовуватися до інших, бажання мати гору над усіма. Незграбність і рухова незручність у цьому віці виявляються у проблемах опанування навичок самообслуговування.
Прояви порушення. Молодший шкільний вік. У такої дитини виникають великі проблеми з поведінкою в школі. Часто виявляє підвищену агресивність. У неї виникають чималі труднощі в навчанні і часті конфлікти з батьками. Для поліпшення успішності дитини батьки наймають репетиторів, виконанню домашніх завдань приділяється по 7–10 годин, аж до глибокої ночі, але результат цих зусиль виявляється невимірно малим. У дітей з ГРДУ виникають проблеми в стосунках з однолітками. Щоб хоч якось привернути увагу однокласників і зацікавити їх своєю особою, такі діти починають грати роль клоунів. Вони вдаються до якихось дурниць і провокаційних вчинків у класі або в дитячій компанії.
Прояви порушення. Молодший шкільний вік. Дитина з гіперактивністю часто має низьку самооцінку, оскільки через неуспішність і постійні конфлікти у неї формується поведінка невдахи. Досвід невдач призводить до того, що дитина відмовляється від доручень і виконання завдань, думаючи: «Все одно не зможу цього зробити, краще і не починати». Таким дітям слід бути особливо уважними, переходячи через проїжджу частину, щоб уникнути травм і нещасних випадків.
Прояви порушення. Підліток. Дуже часто діти з гіперактивністю стають учасниками антисоціальних груп. Щоб бути членом групи і дістати визнання в колі підлітків, вони ладні на все. Підлітки здатні на антисоціальну й агресивну поведінку, раннє вживання алкоголю і наркотиків, ранні сексуальні стосунки, а також схильні до аутоагресії і суїциїдальної поведінки. Підлітковий вік є не найлегшим періодом у житті кожної людини: стрімкі гормональні зміни, формування тіла дорослої людини, зміна соціального статусу, пристрасне бажання швидше подорослішати. У дитини з гіперактивністю складні підліткові зміни протікають на тлі загальної неуважності, імпульсивності і заниженої самооцінки, оскільки симптоми гіперактивності з віком нікуди не зникають.
Поради та рекомендації практичного психолога. Зробити гіперактивну дитину тихою і спокійною – неможливо, тому треба навчитися взаємодіяти і спілкуватися з нею.- Пам’ятайте, що дитина не винна в тому, що вона гіперактивна. - У дітей з проявами гіперактивності спостерігаються труднощі з концентрацією уваги і регуляцією поведінки, які спричинені порушеннями процесів гальмування і збудження в корі головного мозку.- З гіперактивною дитиною спілкуйтесь спокійно, тактовно, з розумінням вислухайте її.- Навчіться давати інструкції: вони повинні бути короткими, не більше 10 слів. В іншому разі дитина просто «виключиться» і не почує Вас.- У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакше дитина буде маніпулювати Вами. Чітко визначіть і обговоріть з дитиною що можна, а що не можна в поведінці дитини вдома і в дошкільному закладі.
Поради та рекомендації практичного психолога- Не завищуйте вимог, особливо якщо дитина навчається в школі, щоб не було перевтоми, капризів і відмови від навчання взагалі.- Заборон має бути не багато, але говоріть чітко, твердо. Бажано, щоб дитина знала, які «санкції» будуть зроблені батьками за порушення поведінки.- Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості – хваліть за її успіхи і досягнення, навіть самі незначні.- У повсякденному спілкуванні з гіперактивними дітьми батьки повинні виключити різкі заперечення словами «ні» і «не можна», тому що такі діти є імпульсивними і зразу ж прореагують на заборону непослухом або вербальною агресією. В цьому випадку треба говорити з дитиною спокійно і стримано, бажано не говорити «ні», а дати можливість вибору для дитини.
Профілактична робота батьків з гіперактивною дитиною- Домовляйтеся заздалегідь з дитиною про час закінчення ігор, прогулянок. Коли час закінчився, то про це дитині «говорить» не дорослий, а раніше наставлений годинник, кухонний таймер, – це буде сприяти зниженню агресивності у дитини.- Разом з дитиною визначте систему заохочень і покарань за хорошу і погану поведінку.- Визначіть систему правил поведінки дитини в групі дошкільного закладу, класі, вдома. Просіть дитину вголос промовляти ці правила.
«Швидка допомога» при взаємодії батьків з гіперактивною дитиною1. Переключіть увагу дитини від її капризів.2. Запропонуйте в даний момент іншу діяльність.3. Поставте несподіване запитання.4. Відреагуйте несподіваним для дитини способом, проявіть гумор, скопіюйте поведінку дитини.5. Не забороняйте певні дії дитини в категоричній формі.6. Не говоріть наказовим тоном, а просіть (але не підлещуйтесь).
«Швидка допомога» при взаємодії батьків з гіперактивною дитиною7. Вислухайте те, що хоче сказати дитина (інакше вона не буде чути Вас).8. Сфотографуйте дитину, або підведіть до дзеркала в той момент, коли вона капризує.9. Залиште в кімнаті наодинці (якщо це безпечно для здоров’я дитини).10. Не наполягайте на тому, щоб дитина просила вибачення.11. Не читайте довгих нотацій (дитина їх не чує).
Рефлексія «Синквейн»Завдання: Скласти 5-ти рядковий тематичний вірш про гіперактивність. Синквейн будується за наступними правилами:1 рядок – тема або предмет (записується лише одне слово- іменник);2 рядок – опис предмета (позначається два слова-прикметники);3 рядок – опис дії (вказується три дієслова);4 рядок – фраза, що виражає відношення до предмету;5 рядок – синонім, що узагальнює чи розширює зміст теми або предмета (описується одним словом). Приклад: Синквейн до поняття «фізика»: Фізика Цікава, складна. Досліджує, експериментує, відкриваєПояснює закони природи Наука