Волинська обласна рада
Управління охорони здоров’я Волинської облдержадміністрації
Вищий комунальний навчальний заклад
«Ковельський медичний коледж»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
ЛЕКЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
Гіпертонічна хвороба
з дисципліни
«ВНУТРІШНЯ МЕДИЦИНА»
Спеціалізація «Лікувальна справа»
Підготувала викладач
внутрішньої медицини
Кравчик Л.В.
1.Тема заняття Гіпертонічна хвороба
2.Мотивація навчальної діяльності
Серцево-судинні захворювання посідають перше місце серед хвороб, які призводять до інвалідизації та передчасної смерті людини. Клінічні спостереження останніх років свідчать про прогресування серцево-судинних захворювань та їх ускладнень серед населення економічно розвинених країн. Слід зауважити, що хворіють люди найбільш працездатного віку, тому боротьба із серцево-судинними захворюваннями є важливим завданням охорони здоров'я.
В Україні на сьогоднішній день налічується 13 млн гіпертоніків. Згідно з даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), гіпертонія щорічно вбиває по всьому світу біля 17 млн людей, а до 2030 року ця цифра збільшиться ще на 7 млн. ВООЗ називає основні причини гіпертонії: відсутність фізичних навантажень, неправильне харчування, надлишкова вага, перевтома, стрес, куріння, підвищений рівень глюкози та жирів у крові.
Роль і участь фельдшера в цьому питанні велика. Фельдшер має бути поінформованим про сучасні складні методи діагностики, знати їх та вміти застосовувати.
3. Фахові компетентності
здатність
здатність
здатність
здатність
здатність
здатність
здатність
4. Міждисциплінарна інтеграція
№ п/п |
Дисципліни |
Знати |
Уміти |
І. |
Попередні (забезпечуючі) дисципліни
|
Фахову термінологію українською мовою
Основи теорії держави й права
Вчення про судини, кровообіг. Серце – будову. Фізіологію судинної системи. Визначення пульсу, його характеристики
Основні причини й умови виникнення хвороб
Спостереження за хворими з порушення функцій органів кровообігу і догляд за ними |
Використовувати українську мову в процесі навчання та праці
Орієнтуватись у системі права України, а також в юридичних актах, що мають безпосереднє відношення до майбутньої роботи Досліджувати серцево-судинну систему, і показники її роботи. Визначати фізіологію судинної системи. Досліджувати пульс, вимірювати артеріальний тиск за методо Короткова
Визначати причини та умови виникнення хвороб внутрішніх органів
Дослідити пульс, виміряти артеріальний тиск, оцінити й зареєструвати результати; результат; виявити симптоми, які вказують на ураження органів кровообігу; надати невідкладну допомогу у разі гіпертонічного кризу
|
ІІ. |
Наступні дисципліни, ті, що забезпечуються
Всі клінічні дисципліни |
Гіпертонічна хвороба, визначення, класифікація, етіологія. Патогенез гіпертонічної хвороби. Клінічна картина гіпертонічної хвороби. Гіпертонічні кризи, клінічні ознаки, невідкладна допомога. Лікування гіпертонічної хвороби, основні групи гіпертензивних препаратів. Прогноз, профілактика, диспансеризація хворих на гіпертонічну хворобу.
|
Провести опитування пацієнтів із гіпертонічною хворобою; провести загальний огляд ; провести пальпацію органів кровообігу; перкусію органів кровообігу, проаналізувати отримані результати; провести аускультацію органів кровообігу; проаналізувати отримані результати; скласти план додаткових методів обстеження; надати невідкладну допомогу у разі гіпертонічної кризи; виписати рецепти, заповнити медичну документацію. |
ІІІ. |
Внутрішньопредметна інтеграція між темами даної дисципліни
|
Гіпертонічна хвороба, визначення, класифікація, етіологія. Патогенез гіпертонічної хвороби. Клінічна картина гіпертонічної хвороби. Гіпертонічні кризи, клінічні ознаки, невідкладна допомога. Лікування гіпертонічної хвороби, основні групи гіпертензивних препаратів. Прогноз, профілактика, диспансеризація хворих на гіпертонічну хворобу.
|
Провести опитування пацієнтів із гіпертонічною хворобою; провести загальний огляд ; провести пальпацію органів кровообігу; перкусію органів кровообігу, проаналізувати отримані результати; провести аускультацію органів кровообігу; проаналізувати отримані результати; скласти план додаткових методів обстеження; надати невідкладну допомогу у разі гіпертонічної кризи; виписати рецепти, заповнити медичну документацію. |
5. Література
Навчальна:
Основна
Додаткова
Методична
Основна:
1.Губенко І. Я., Карнаціка О.С. Основи загальної і медичної психології, психічного здоров'я та міжособового спілкування. Київ: ВСВ Медицина, 2013. 296 с.
2.Максименко С. Д.,Філоненко М. М. Педагогіка вищої медичної освіти: підручник.Київ: Центр учбової літератури, 2014. 288 с.
3. Філоненко М. М. Методика викладання у вищій медичній школі на засадах компетентнісногопідходу.Київ, 2016.88 с.
Додаткова:
1. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Автор-укладач Наволокова Н.П. Харків:Вид.група «Основа», 2012. 176с.
6. План та організаційна структура лекції
№ П/П |
Основні етапи лекції та їх зміст |
Тип лекції, методи і засоби активізації студентів, обладнання |
Розпо-діл часу в % або хв. |
1. |
Підготовчий етап
Визначення актуальності теми, навчальних цілей лекції та мотивація
|
Див. п. 1 і 2 |
5 хв. |
2. |
Основний етап
План викладення лекційного матеріалу
|
Тематична лекція Графологічні структури Схеми Питання Тестові завдання Ситуаційна задача Медичний інструментарій Презентація (слайд-шоу) |
70 хв. |
3. |
Заключний етап
|
Див. орієнтовну карту для самопідготовки студентів Тема для самопідготовки: Атеросклероз. ІХС: стенокардія, інфаркт міокарда Література: Швед М.І. Терапія. Тернопіль: Укрмедкнига, 2007. с……………… |
5 хв. |
7 .Зміст лекційного матеріалу
Структурно-логічні схеми, таблиці,ілюстративні матеріали
Рекомендації
Українського товариства кардіологів для лікування АГ
Артеріальна гіпертензія |
||
|
|
|
140/90 ≤ АТ < 159/99 Оцінка загального ризику |
|
АТ ≥ 160/100 Медикаментозне лікування |
│ |
|
│ |
Низький ризик ускладнень: немає серцево-судинних захворювань, цукрового діабету, менше 3 факторів ризику |
|
Високий ризик ускладнень: ознаки серцево-судинних захворювань, або цукровий діабет, або більше 3 факторів ризику |
│ |
|
│ |
Немедикаментозне лікування |
|
Медикаментозне лікування |
Схема лікування АГ "крок за кроком"
Один препарат у середній дозі |
||||||||||
|
│ |
|
||||||||
Оцінка ефекту |
||||||||||
|
|
|
||||||||
Ефект задовільний |
|
Ефект незадовільний |
||||||||
│ |
|
│ |
||||||||
Продовжити лікування |
|
Збільшити дозу |
||||||||
|
|
|
||||||||
|
Оцінка ефекту |
|||||||||
|
|
|
||||||||
Ефект задовільний |
|
Ефект незадовільний |
||||||||
│ |
|
│ |
||||||||
Продовжити лікування |
|
Призначити інший препарат |
|
Заміна препарату |
||||||
Якщо упродовж 4 тижнів монотерапії антигіпертензивний ефект не досягнутий, рекомендується комбінація з 2 препаратів. У резистентних випадках застосовують комбінацію з 3 або 4 препаратів.
Класифікація АГ за рівнем АТ (ESH/ESC, 2018) [53]
Рівень АГ, ступінь гіпертензії |
САТ, мм рт. ст. |
ДАТ, мм рт. ст. |
Оптимальний |
<120 |
<80 |
Нормальний |
<130 |
<85 |
Високий нормальний |
130–139 |
85–89 |
Гіпертензія: 1-й ступінь; 2-й ступінь; 3-й ступінь |
140–159; 160–179; >180 |
90–99; 100–109; >110 |
Ізольована систолічна АГ |
≥140 |
<90 |
Стадія АГ |
Клінічні та морфологічні прояви ураження органів-мішеней |
І стадія |
Об’єктивні прояви ураження органів-мішеней відсутні |
ІІ стадія |
Об’єктивні ознаки уражень органів-мішеней без симптомів з їхнього боку чи порушення функції:
|
ІІІ стадія |
Об’єктивні клінічні ознаки ураження органів-мішеней із симптомами порушення функції |
Серце |
ІМ, ХСН ІІа–ІІІ стадії |
Головний мозок |
ГПМК, інсульт, транзиторні ішемічні атаки. Гостра гіпертензивна енцефалопатія. Судинна деменція |
Сітківка |
Крововилив або ексудат із набряком (чи без нього) зорового нерва. Ці ознаки характерні для злоякісної або швидко прогресуючої АГ |
Нирки |
Креатинін у плазмі крові >177 мкмоль/л. ХНН |
Судини |
Розшаровуюча аневризма аорти |
Стать — чоловіки та жінки |
Ожиріння або надлишкова маса тіла |
Вік |
Ранній розвиток АГ у хворого або батьків |
Тютюнопаління нині та в анамнезі |
Рання менопауза* |
Загальний ХС і ХС ЛПНЩ |
Малорухливий спосіб життя |
Рівень сечової кислоти* |
Психосоціальні та соціально-економічні фактори* |
ЦД |
ЧСС у спокої >70 уд./хв* |
Рекомендації |
Клас |
Рівень |
Рекомендовано обмеження споживання кухонної солі до 5 г/добу |
І |
А |
Рекомендовано обмеження споживання алкоголю:
|
І |
А |
Рекомендовано уникати запійного пияцтва |
ІІІ |
С |
Рекомендовано збільшити споживання овочів, свіжих фруктів, риби, горіхів, ненасичених жирних кислот (оливкова олія); низьке споживання червоного м’яса, вживання знежирених молочних продуктів |
І |
А |
Показано контролювати масу тіла, щоб уникнути ожиріння (ІМТ >30 кг/м2 або окружність талії >94 см у чоловіків та >80 см — у жінок), орієнтуючись на здорові значення ІМТ (приблизно 20–25 кг/м2), щоб знизити рівень АТ та ризик ССЗ |
І |
А |
Рекомендуються регулярні аеробні фізичні навантаження (наприклад принаймні 30 хв помірних динамічних вправ 5–7 днів на тиждень) |
І |
А |
Рекомендована відмова від тютюнопаління, спостереження і медична підтримка, направлення до програм відмови від тютюнопаління |
І |
В |
Супутні |
Рекомендовані |
Препарати, |
ІХС (стенокардія, перенесений ІМ) |
|
|
ХСН |
|
|
Аритмії |
|
|
Аритмії (ФП і ТП, синусова тахікардія) |
|
|
АV-блокади |
|
|
ГКМП |
|
|
Аденома передміхурової залози |
|
|
ХОЗЛ |
|
|
Захворювання периферичних артерій |
|
|
ХНН |
|
|
ЦД |
|
|
Ізольована систолічна АГ у пацієнтів похилого віку |
|
|
Дисліпідемії |
|
|
Вагітність |
|
|
Препарат |
Доза і спосіб введення |
Початок дії через, хв |
Побічні дії |
Клонідин |
0,075–0,15 мг сублінгвально або 0,5–2 мл 0,01% розчину в/в, в/м |
10–60 15–30 |
Сухість у роті, сонливість. Протипоказаний хворим з AV-блокадою, брадикардією |
Ніфедипін |
5–10 мг сублінгвально або перорально |
5 |
Головний біль, тахікардія, стенокардія |
Каптоприл |
12,5–25 мг перорально або сублінгвально |
30 |
Гіпотензія у хворих з ренінзалежною гіпертензією |
Лабеталол |
200–400 мг перорально |
30–6. |
Ортостатична гіпотензія, брадикардія |
Пропранолол |
20–80 мг перорально |
30–60 |
Ортостатична гіпотензія, брадикардія |
Діазепам |
1–2 мл 0,5% розчину в/м |
15–30 |
Запаморочення, сонливість |
Зміна |
Заходи |
Зниження АТ |
Зменшення |
Підтримання нормальної маси тіла (ІМТ — 18,5–24,9 кг/м2) |
На 5–20 мм рт. ст. при втраті маси тіла на 2 кг |
Зменшення вживання хлористого натрію |
Зменшення вживання кухонної солі до 5 г/добу |
На 8–14 мм рт. ст. |
Зміни режиму харчування |
Дієта, багата на фрукти, овочі, молочні продукти зі зниженим вмістом жирів |
На 2–8 мм рт. ст. |
Фізична активність |
Адекватна аеробна активність — ходьба в середньому темпі не менше 30 хв на день (більшість днів у тижні) |
На 4–9 мм рт. ст. |
Зменшення вживання алкоголю |
Не більше 2 прийомів спиртних напоїв (у розрахунку на 30 мл етанолу, наприклад 24 унції (1 унція = 28,35 г) пива, 10 унцій вина або 3 унції віскі) в день для чоловіків і не більше 1 прийому у жінок і чоловіків з невеликою масою тіла. Вживання етанолу рекомендоване у дозі, що не перевищує 20 мл/добу |
На 2–4 мм рт. ст. |
Загальні принципи лікування гіпертонічної хвороби
8 . Матеріали активізації студентів під час викладання лекції
Метод мікрофона
Тестові завдання
А) 90 – 110/60 – 80 мм рт.ст;
Б) 100 – 120/ 60 –80мм рт.ст.;
В) 110 – 140/70 – 90 мм рт.ст.;
Г) 120 – 160/80 – 95 мм рт.ст.;
Д) 140 – 160/90 – 95 мм рт.ст.
А) 90 – 95 мм рт.ст.;
Б) 95 – 105 мм рт.ст.;
В) 105 – 110 мм рт.ст.;
Г) 110 – 120 мм рт.ст.;
Д) понад 120 мм рт.ст.
А) грілка на нижні кінцівки;
Б) міхур із льодом підвісити над головою;
В) кровопускання;
Г) гірчичники на грудну клітку;
Д) банки?
А) зміни правої межі серця;
Б) зміни верхньої межі серця;
В) зміни лівої межі серця;
Г) зміни усіх меж серця;
Д) відсутність змін меж серця.
ЕТАЛОН ВІДПОВІДІ
1 – Б;
2 – Д;
3 – Б;
4 – В.
Типова ситуаційна задача
Задача №1
У хворої Л. 38 років, на профілактичному огляді виявлено підвищення АТ до 200/120 мм рт.ст. З анамнезу відомо, що жінка раніше за медикаментозною допомогою не зверталась, рівень АТ не контролювала. На основі проведених клініко-інструментальних методів обстеження виявлено ознаки гіпертрофii лівого шлуночка за даними ЕКГ, при обстеженні очного дна - звуження і звивистість артерій та розширення вен сітківки.
Запитання:
Задача №2
Фельдшер ФАП на виклику. Хвора А., 42 роки, скаржиться на головний біль, мерехтіння «мушок» перед очима. Погіршення стану зауважила після сварки з чоловіком. Раніше бували подібні стани, по медичну допомогу не зверталася, поліпшення наставало після приймання таблеток ніфедипіну.
Об´єктивно: стан середньої тяжкості. Збуджена, шкіра в червоних плямах, волога. АТ 180/95 мм рт.мт., пульс – 92 удари за 1 хв, напружений. Тони серця ритмічні. Ліва межа серця розширена. Значне сечовипускання.
Запитання:
ЕТАЛОН ВІДПОВІДІ
Задача №1
2. Можливе ураження нирок і мозку.
3. Консультація сімейного лікаря.
Задача №2
2. Надати невідкладну допомогу:
А) покласти хвору;
Б) ніфедипін – 10 мг під язик; або клофелін – 0,15 мг під язик;
Г) магнію сульфат 20% 5 мл внутрішньом’язево.
3. Тактика фельдшера ФАП:
- за відсутності ефекту – викликати бригаду швидкої
допомоги ;
відділення для обстеження і встановлення діагнозу.
Розбір типової ситуаційної задачі за технологією «Шести капелюхів»
Якою інформацією ми володіємо
Хворий А., 52 років, поступив у терапевтичне відділення зі скаргами на головний біль, запаморочення, мерехтіння мушок перед очима, нудоту на височині головного болю, колючий біль у ділянці серця. Хворіє 3 роки. На початку хвороби головний біль виникав рідко, але за останні місяці напади почастішали.
Об'єктивно: загальний стан середньої важкості. ІМТ - 32. АТ – 210/105 мм рт.ст., пульс – 92 за 1 хв, ритмічний. Межі відносної серцевої тупості зміщені ліворуч до передньопахвової лінії. І тон над верхівкою ослаблений, систолічний шум. Над аортою – акцент ІІ тону. З боку органів дихання і черевної порожнини змін немає. Нижні кінцівки пастозні. Стілець та діурез в нормі.
Символ логічного позитиву, оптимізму
Звернувся за медичною допомогою, госпіталізований у терапевтичне відділення, будуть проведені дослідження, консультації і підібране лікування.
У хворого розвинулася гіпертонічна хвороба, високий рівень артеріальної гіпертензії, є ураження органів – мішеней (гіпертрофія міокарду лівого шлуночка, пастозність гомілок).
На жаль, відбулися серйозні зміни у стані здоров’я хворого, можливий розвиток гострих ускладнень, які можуть призвести до смерті. Тому, виникає співчуття та хвилювання за нього. Але якщо він дотримуватиметься рекомендацій лікаря, то зможе ще і працювати, і жити.
Креативність, альтернатива, нові ідеї, творчі способи розв’язання проблеми
Для підтвердження діагнозу хворому слід призначити біохімічний аналіз крові, загальний аналіз сечі, пробу за Зимницьким, УЗД серця, печінки, нирок, консультацію окуліста, невропатолога. Слід запропонувати провести корекцію способу життя та харчування (розвантажувальні дні, лікувальне голодування, дозовані фізичні навантаження, санаторно-курортне лікування), постійний прийом гіпотензивних засобів.
Узагальнення, реалізація ідеї, вирішення задач
Хворому слід рекомендувати постійний прийом гіпотензивних засобів. Запропонувати алгоритм дій у разі виникнення гіпертеззивної кризи в домашніх умовах. Навчити пацієнта контролювати рівень артеріального тиску, познайомити із профілактикою ускладнень. Слід розробити індивідуальний комплекс профілактичних заходів щодо гіпертонічної хвороби.
Навчальні завдання для самостійної роботи
№ п/п |
Навчальні завдання
|
Вказівки до виконання |
1. |
Повторити будову серцево-судинної системи |
Складіть схематичні малюнки |
2. |
Повторити особливості спостереження та догляду за пацієнтами із захворюваннями серцево-судинної системи |
Складіть графи логічної структури |
3. |
Вивчити клінічну картину Гіпертонічної хвороби |
Складіть алгоритм обстеження пацієнта |
4. |
Вивчити діагностику гіпертонічної хвороби |
Скласти план додаткових методів діагностики |
5. |
Вивчити симптоми неускладненої та ускладненої гіпертензивної кризи |
Складіть алгоритми невідкладної допомоги |