1
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ «СОНЯХ»
СОЦІАЛЬНО-ПРОФІЛАКТИЧНИЙ ПРОЕКТ
«РОБИ ОСОБИСТЕ! БУДЬ ОСОБЛИВИМ!»
Керівник проекту:
методист ЦДЮТ «Сонях»
Пероган В.А.
Автори проекту:
вихованці гуртка
«Нове покоління»
ЦДЮТ «Сонях»
Кривий Ріг 2019
ЗМІСТ
Вступ______________________________________________________3._ |
|
1. Пояснювальна записка 4._ |
|
2. Принципи діяльності проекту_______________________________ 7._ |
|
3. План реалізації проекту____________________________________10._ |
|
Очікувані результати________________________________________12._ |
|
Список використаних джерел________ 13._ |
|
Додатки________________________________________ 14._ |
|
ВСТУП
«Одного разу йшов чоловік по березі моря. Він помітив,що за ніч на берег викинуло велику кількість морських ракушок і зірок. З радістю, насолоджуючись ранковим сонцем, чоловік пройшов не одну милю по піску. Далі він побачив, як хтось танцює на пляжі. Здивувавшись, що хтось радіє життю таким способом, він підійшов ближче. Коли він наблизився, то побачив, що фігурка не танцює, а старанно повторює якусь дію. Підійшовши ще ближче, чоловік побачив, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морські зірочки і кидала їх у море. Від здивування чоловік зупинився і запитав:
Чоловік замислився, а потім, згадавши скільки миль він пройшов, сказав: «Так дійсно, цих зірок я бачив на березі мільйони. Але що ти можеш змінити?» Дівчинка замислилась на хвилинку над словами чоловіка, а потім повільно нагнулась, підняла ще одну зірку і кинула в море. Потім повернулась до чоловіка і промовила: «Можливо ви і праві, але саме цій зірці я змінила життя»
Останнім часом, з огляду на ситуацію в країні активізувалися волонтерські організації різного виду. Прагнення допомогти іншим стало і нашим бажанням, таким чином актуальність обраної теми проекту не викликає заперечень.
Волонтер – людина, яка несе добро, допомогу.
Основою сучасного виховного процесу є людина як найвища цінність. Провідною тенденцією виховання стає формування системи ціннісного ставлення особистості до соціального і природного довкілля та самої себе. Набирає сили тенденція гармонійного поєднання інтересів учасників виховного процесу, саме:
1. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Проект – це будь-яка робота, виконана «від щирого серця», яка має певну цільову настанову.
У. Кільпатрик
Мета проекту: зменшення емоційної ізольованості та дефіциту реального спілкування в сучасному прогресивному суспільстві, популяризація добровольчості у молодіжному середовищі,підвищення соціальної активності, мотивації до участі волонтерській діяльності, сприяння розвитку волонтерського руху.
В умовах відродження національної системи освіти позашкільні заклади стають невід’ємним компонентом освітньої структури, який сприяє всебічному, гармонійному розвитку особистості дитини, соціальній адаптації та самореалізації в суспільстві.
Позашкільні заклади, що працюють у соціально-культурній, освітній сферах, доповнюють шкільну освіту та створюють позитивне виховне середовище. Вони виступають гнучкими виховними інфраструктурами, спроможними здійснювати розвиток громадянина незалежної держави України – творчої особистості, здатної вдосконалювати себе та свою країну.
Сучасному вихованню повною мірою має бути властива випереджувальна роль у демократичному процесі державотворення. Воно має стати засобом відродження національної культури; зупинення соціальної деградації; стимулом пробудження високих моральних якостей: совісті, патріотизму, людяності, почуття громадянської і власної гідності, творчої ініціативи тощо;засобом самоорганізації; особистісної відповідальності дітей та молоді; запорукою громадянського миру і злагоди в суспільстві. Створення моделі учнівської волонтерської діяльності, передбачає залучення учнів до різних форм навчальної, творчої та суспільно корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, патріотичної, оздоровчої, профілактичної, культурної, рекреаційної, екологічної.
В рамках реалізації проекту увага акцентується на:
З цією метою створюються відповідні психолого-педагогічні умови у навчальному закладі, а саме:
- ставлення до особистості дитини як до суб'єкта виховання;
- комунікативна, інтерактивна взаємодія всіх суб'єктів волонтерської діяльності;
- творення необхідних умов для розвитку творчого потенціалу особистості, перспектив її саморозвитку в колективі;
- захист і підтримка інтересів особистості дитини в рамках волонтерського руху;;
- суспільно-значиме особистісне самовизначення дитини;
- стимулювання ініціативності та життєвої активності дитини, самостійний вибір напряму волонтерської діяльності;
- створення і набуття практичних навичок, необхідних для особистісної гармонізації;
- інтеграція виховних впливів освітнього середовища, благодійних, волонтерських організацій;
- практичне спрямування виховного процесу вихованців гуртка;
Актуальність
В умовах інтенсивного розвитку суспільства і держави вагомого значення набуває проблема формування інтелектуальної, духовно і морально зрілої особистості, конкурентоспроможної, здатної до самореалізації в соціумі і проектування свого життя. Це зумовлює необхідність нового підходу до системи виховання в галузі освіти, розробок і впровадження нових педагогічних технологій, активізації ролі учнівської волонтерської діяльності, що сприятиме цілісному, гармонійному розвитку особистості вихованця, його самореалізації, профілактичному, соціальному, патріотичному ґрунтовному розумінню природної соціальної дійсності, психолого - соціальному зростанню.
Головними завданнями освіти в Україні є виховання громадянина України, формування соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, якій притаманно почуття власної гідності, повага до прав і свобод людини, свідоме ставлення до обов’язків людини і громадянина, гордість за свою Батьківщину, здатність до саморозуміння і самовдосконалення щодо зорового способу життя.
Практична спрямованість проекту
Об’єкт дослідження – колектив вихованців гуртка, спрямований на успішну соціалізацію особистості.
Предмет дослідження – процес спілкування підлітків в сучасному просторі через волонтерську діяльність.
Об'єкт та предмет дослідження визначають задачі та напрями роботи волонтерського руху:
1. Залучити керівників та вихованців до розроблення та реалізації просвітницько-профілактичних проектів, участі в проведенні тематичних акціях, конкурсах;
2. Розвивати творчу компетентність, стимулювати участь вихованців до просвітницько-профілактичної роботи в рамках проекту;
3. Навчити вихованців гуртка самостійно аналізувати й синтезувати інформацію, щодо здорового способу життя, почуття власної гідності, повага до прав і свобод людини, свідоме ставлення до обов’язків людини і громадянина ;
4. Навчити вихованців складати, творчі проекти, мультимедійні презентації, володіти навичками ораторського мистецтва;
5. Навчити грамотно використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі реалізації соціально – профілактичного проекту для подальшої практичної роботи.
Гіпотеза
Організована молодіжна волонтерська діяльність емоційно зближує, допомагає встановленню контакту з іншими людьми, організаціями.
2. ПРИНЦИП ДІЯЛЬНОСТІ ПРОЕКТУ
І етап-підготовчий (дослідницько-аналітичний)
На І підготовчому етапі у дитини формується цілісне ставлення до себе, до благодійної діяльності, що передбачає сформованість у зростаючої особистості вміння цінувати себе як носія фізичних та соціальних сил. Воно є важливою умовою формування у дітей та учнівської молоді активної життєвої позиції. Виховується здатність орієнтуватися та творчо адаптуватися до нових умов життя, конструктивно на них впливати; визначенні свого статусу в соціальній групі, налагодженні спільної праці з дорослими та однолітками; вмінні запобігати конфліктам, справедливому і шляхетному ставленні до інших людей; позиції активного суб’єкта громадянського суспільства, який може і має впливати на долю країни. Тобто, реалізація І етапу готує дитину до виконання соціальної ролі «Я - волонтер».
Підготовчий етап реалізації проекту почався з організаційного засідання творчої групи волонтерів – підлітків, авторів проекту на якому обговорювалися проблеми сучасного молодіжного волонтерського руху, а саме такий напрямок як соціально - профілактичний.
Що чекає волонтерський рух в новому XXI столітті?
Волонтер (походить від латинського походження «voluntarius» – «доброволець» або «бажаючий») людина, яка хоче ы намагається вирішити не лише свої внутрішні проблеми, а й допомогти у вирішенні різноманітних проблем іншим людям; людина, яка дає поради; розповсюджує інформацію, яка може допомогти в подальшому.
Волонтер – людина, яка несе добро, допомогу.
Слід запам’ятати! У кожного існує своя дорога, допомагаючи іншим, не треба повчать, можна лише пропонувати на вибір різні варіанти, або наштовхнуть людину на ту чи іншу думку. А вибір в будь – якому випадку залишається за людиною.
Роль волонтерів - підлітків у напрямі профілактики негативних явищ серед молоді можна охарактеризувати як «просвітницьку». Вона включає формування мотивації щодо ведення здорового способу життя,надання необхідної інформації. Профілактика негативних явищ серед молоді,популяризація добровільної роботи серед учнівської молоді, підвищення соціальної активності, їх мотивації до участі у волонтерській діяльності, сприяння волонтерського руху.
Безкорисна допомога до ближнього існувала завжди. В Київській Русі
було розповсюджено милосердя до «сірих і убогих», в країнах Сходу з’явились початки філантропії, в давній Греції – це лікарі – мандрівники, котрі лікували бідних громадян і проводили профілактичні заходи. У всьому цому ми бачимо праобрази волонтерства.
Основним напрямком діяльності Всесвітньої Громадської Служби є координаційна робота та ініціація проектів добровольчого служіння. На думку ВГС міжнародна добровольча робота є одним з кращих засобів досягти більш високого рівня міжнародного розуміння і толерантності.
Волонтерський рух - різноманітний за своїм змістом й охоплює усі сторони життя молоді.
ІІ етап-реалізаційний (практичні аспекти впровадження волонтерської діяльності).
Успішною реалізацією проекту соціально – просвінницького напряму вважаємо сформованість в учнів соціально-комунікативних компетенцій: єдність моральної свідомості та поведінки; вмотивованість до громадянського та особистісного самовизначення; готовність до моральних вчинків; вільний моральний вибір; навички соціальної взаємодії; реалізація творчої активності волонтерів - підлітків.
Основний етап реалізації проекту почався з ознайомлення батьківської громадськості з інноваційною діяльністю гуртка в рамках проекту через медіа-ресурси. Самоосвітня діяльність учнів за темою проекту включала в себе: визначення джерел інформації; вибір способу збирання інформації; вибір методів аналізу інформації; вибір засобів презентації досягнень, результатів.
З метою вирішення проблеми міжособистісного спілкування волонтерів підлітків був проведений психологічний тренінг «Небайдуже покоління».
Також були проведені виховні години за темами:
Для виявлення напряму волонтерського руху кожної особистості круглий стіл «Платформа думок». З метою актуалізація сучасних форм і методів виховної роботи в системі освіти щодо розвитку, підтримки і популяризації волонтерського руху виховний захід Поклик волонтера»
. Організація та участь районної благодійної акції «Підтримаємо бойовий дух наших солдатів», Новорічна благодійна акція «Подаруй усім свято».
Реалізаційний етап завершився підсумковою конференцією «Я волонтер і цим пишаюсь» та мультимедійною презентацією самого процесу діяльності за різними напрямами роботи.
ІІІ етап-підсумковий (заключний)
Реалізація третього напрямку допомагає волонтеру – початківцю реалізуватися в дорослому житті як успішна особистість, можливість самоутвердитися в очах однолітків, батьків, керівників, бажання знайти нових друзів, набуття нових навичок і знань, а саме:
Закінчення підсумкового етапу планується у травні 2020 року.
Реалізуючи його ідею щодо розвитку особистості, ми визначаємо у своїй діяльності наступні завдання:
Мета нашої діяльності – спрямування негативних поведінкових проявів підлітків в соціально прийняті форми поведінки та виховання творчої та адаптованої в соціумі людини. Чи можливо це в звичайному багатопрофільному закладі з усіма його проблемами сьогодення? Твердо переконані, що так, бо стоїмо на позиції: кожна дитина має право на турботу, увагу, повагу, плекання, створення умов для її розвитку, орієнтацію на життєвий успіх.
В сучасних умовах «важкими» підлітками називають тих дітей, чия поведінка різко відрізняється від загальноприйнятих норм і перешкоджає повноцінному вихованню. Тому дуже часто відносять до важковиховуваних дітей таких, які істотно різняться за своїм індивідуальним особливостям.
Такі діти поводяться з перебільшеною незалежністю, відкрито висловлюються про своє небажання вчитися, у них відсутнє поважне ставлення до вчителів, авторитет однолітків завойовується за допомогою фізичної сили.
Грубість, цинізм, відчайдушність «важких» підлітків найчастіше є маскуванням почуття власної неповноцінності та уразливості. Одна з найбільш характерних особливостей «важких» дітей - психічна незрілість, відставання від вікових норм. Це проявляється у невмінні співвідносити свої вчинки.
Саме такі підлітки найчастіше стають на шлях правопорушень, так як найчастіше відкидаються колективом однокласників.
Проблема «важких» підлітків актуальна не тільки тому, що їх армія постійно поповнюється, приймає важкі форми, але ще і тому, що ця проблема лягає на плечі тих, хто з нею самостійно не впорається, наприклад батьків або, керівників закладів. В сучасному світі розвиненої технократії, у світі матеріально-орієнтованому дуже важливо показати підліткам шлях до світу власних переживань. Це шлях, який дає їм незалежність. Дуже часто, взаємодіючи із зовнішнім світом діти, відчувають свою незахищеність, а реакція дорослих лише тільки збиває їх з пантелику і заплутує ще більше, тому що підлітковий вік – це вік протестів та парадоксів. Знаючи ці особливості «важковиховуваних» підлітків, ми вважаємо, що в цілях профілактики негативних проявів поведінки, треба не пригнічувати способи самоствердження, а спрямовувати їх, давати можливість виходу емоційним проявам, перетворюючи їх на творчу активність. Саме в основу проекту покладений принцип «рівний – рівному» який і є профілактикою негативних явищ серед підлітків,підвищення соціальної активності «важковиховуваних», їх мотивації до участі у волонтерської діяльності.
Це свого роду психотерапія через волонтерську діяльність, яка допомагає підлітку в пошуках своєї сили, ресурсів та само підтримки, а також пробудити свої почуття, допомагає їх передати у більш прийнятій формі. Також вчить використовувати свій розум для того, щоб обирати більш адекватні способи поведінки, вчить промовляти свої бажання, потреби, думки та ідеї.
Використання корисних, експресивних та проективних методів – це спосіб допомогти дітям висловити те, що вони тримають захованим і загальмованим. Це можливість зробити неусвідомлюване видимим і, таким чином, переробити та інтегрувати його. Коли внутрішні конфлікти, проблеми приймають видиму і відчутну форму, про них легше розмовляти з дітьми, зручніше продовжувати роботу з ними. Розуміння дитиною свого стану підвищує її здатність справлятися з ситуацією і прискорює її внутрішнє зростання.
Головне в реалізації цього проекту – це розвиток підлітка як особистості, а саме: розкриття його позитивних здібностей, корисного потенціалу, формування позитивного ставлення до себе та до інших, усвідомлення себе, самопізнання та саморозвиток; відригування негативних почуттів та емоцій; розвиток навичок коректного спілкування; формування в підлітків почуття власної гідності та поваги до людей.
Головне завдання, яке повинне бути виконане, це створення комфортної психологічної атмосфери, в якій підліток не тільки відчуває себе в безпеці, але й успішно реалізує свій потенціал через волонтерську діяльність..
Проектна робота – це групова робота, яка містить комплексний психокорегуючий, психопрофілактичний та розвиваючий вплив.
На шляху до реалізації проекту окреслюємо для себе:
а) завдання-мінімум: учасник проекту, повинен вміти дати собі раду в житті – вести здоровий спосіб життя, бути відповідальною, впевненою в собі особистістю, вміти спілкуватися з людьми, реалізовувати свій потенціал у волонтерській діяльності, усвідомлювати сенс життя, жити у злагоді з собою, оточуючими людьми, природою, світом, мати почуття людської гідності;
б) завдання-максимум: духовно багатою, інтелектуально розвиненою, креативною, соціально адаптованою особистістю з критичним мисленням, постійним прагненням до самовдосконалення, самореалізації, міг в повній мірі реалізувати себе та залучати до роботи волонтерського руху однолітків.
Умови та шляхи реалізації проекту
Психолого-педагогічні умови для реалізації проекту:
3. ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
Види робіт |
Термін виконання |
Відповідальні |
|||
Підготовчий етап реалізації проекту (дослідницько – аналітичний)
|
|||||
Організаційне засідання творчої щодо реалізації проекту |
Жовтень 2019р. |
Керівник гуртка |
|||
Розробка методичних рекомендацій для вчителів, батьків щодо реалізації проекту |
Жовтень 2019р. |
Творча група
|
|||
Перегляд відеофільму про діяльність молодіжного волонтерського руху в різних куточках світу. |
Листопад 2019р. |
Творча група |
|||
Основний етап реалізації проекту (етап творчого розвитку)
|
|||||
Самоосвітня діяльність учнів за темою проекту:
|
Листопад 2019р. |
Творча група
|
|||
«Небайдуже покоління» панорама соціально – педагогічних ідей. |
Вересень 2019р. |
Вихованці гуртка, керівники закладу
|
|||
Виховна години: «У чому сенс життя?»;
|
Жовтень 2019р. |
Керівник гуртка, вихованці гуртка |
|||
Пізнавальна вікторина «Я знаю свої права свої обов’язки !» |
Жовтень 2019р. |
Керівники закладу, вихованці гуртків. |
|||
Дискусійний клуб «Моє оточення. Чи усі вони мої справжні друзі?», з учнями групи зони ризику . |
Листопад 2019р. |
Творча група учні групи зони ризику
|
|||
Круглий стіл для вихованців закладу «Платформа думок», |
Жовтень 2019р. |
Творча група
|
|||
Майстер клас «Я вчуся бути корисним» |
Листопад 2019р. |
Керівник гуртка |
|||
Відео ролик «Волонтер – початківець». Ваше відношення?» |
Листопад 2019р. |
Вихованці закладу творча група
|
|||
Участь у благодійній акції «Підтримай бойовий дух наших військовослужбовців», «Подаруй усім свято» |
Грудень 2019 |
Педагоги, батьки , вихованці закладу, волонтери - початківці закладів освіти. |
|||
Презентація міні-проектів в номінаціях:
|
Листопад-травень 2019 – 2020 н.р. |
Вихованці позашкільного закладу, творча група
|
|||
Виховний захід «Поклик волонтера» |
Листопад 2020 н.р. |
Вихованці позашкільного закладу, творча група |
|||
Заключний етап реалізації проекту
|
|||||
Обробка й оформлення результатів виконання проекту (створення мультимедійної презентації). |
Листопад 2020р. |
Творча група
|
|||
Поширення інформації про проведену роботу в ЗМІ. |
Листопад-травень 2019-20 н.р. |
Творча група
|
|||
Аналіз роботи над проектом і нагородження найактивніших учасників. |
Травень, 2020 р. |
Адміністрація закладу |
|||
Підсумкова конференція «Я волонтер і цим пишаюсь»
|
Листопад 2020р. |
Творча група |
|||
Матеріально-технічне забезпечення проекту.
Технічне забезпечення:
№ з/п |
Обладнання |
Чи є в наявності |
1 |
Мультимедійний екран |
+ |
2 |
Мультимедійний проектор |
+ |
3 |
Аудіо система |
+ |
4 |
Дошка маркери |
+ |
5 |
Фотоапарат |
+ |
6 |
Відеокамера |
+ |
7 |
Комп’ютер |
+ |
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Реалізація проекту сприятиме:
Результатом реалізації проекту є формування морально-духовної життєво компетентної особистості, в рамках волонтерського руху.
Передбачається, що успішна реалізація проекту вплине у соціальному середовищі на стан комунікативної та творчої активності учнів, залучення важковиховуваних підлітків, до спільної волонтерської діяльності під керівництвом дорослих.
В освітньому просторі будуть вирішенні питання, пов'язанні з
- підвищенням професійної майстерності педагогів щодо здійснення процесу соціалізації особистості,
- соціалізуючою спрямованістю педагогічних інновацій, щодо здорового способу життя дітей та підлітків,
- толерантне ставлення, допомога та повага до людей з обмеженими здібностями, людей похилого віку, воїнів АТО;
- правовою освітою неповнолітніх.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Вибр. твори.: В 5 т.- К.: Рад. шк., 1976
2. Євдокимова В. Від серця до серця // розробка, технологія, досвід 2014 - №6. –с 7-8 Притча «морська зірка»
5. Крутенко О.В. Проблема гуманізації навчально-виховного процесу ( в контексті Авторської школи О.А.Захаровича).// Життя, присвячене дітям... – Черкаси, 2006.
6. Крутенко О.В.Азбука педагогічних істин від Олександра Захаренка. – Черкаси, 2009.
7. Молодеж 79, Центр соціально – психологической помощи семне и молодежи. Международные волонтерские организации – (електронний ресурс) Режим доступу http//www.molodezh 79.ru/volonter-eto/item2486-mmejdunarodniye – volonterskse- orqanizacii(p trhfye 09/01/2015).
8. Даценко О. Ідеї В.О.Сухомлинського у діалозі з сьогоденням // Сільський вісник. – 2003. – 17 травня. - C. 5.
14. Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 №1243
Інтернет-ресурси
1. http://ua.convdocs.org/docs/index-173950.html
2. shkola.ostriv.in.ua
3. http://pidruchniki.ws/12281128/pedagogika/aktualni_pitannya_sotsializatsiyi_osobistosti
4. nauch.com.ua
5. ua.textreferat.com
6. http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/24565/
7. http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/sotsializatsiya-uchnivskoyi-molodi-v-umovakh-refor.html
ДОДАТКИ
Вихованці гуртка соціально – реабілітаційного напряму «Нове покоління»
«Покоління небайдужих»
«Платформа думок» панорама педагогічних ідей.
Участь вихованців у міській акції «Знати сьогодні, щоб жити завтра»
(до дня пам’яті померлих від СНІДу) ЦДЮТ «Сонях» 2019
Виступ агіттеатру «Молодь за здоров’я»