Година активної взаємодії
«Немає прав без обов’язків»
Мета. Ознайомити учнів із їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх у пам’яті; вчити вмінню захищати себе при порушенні прав дитини; формувати правову свідомість, ключові життєві компетентності; розвивати спостережливість, акторські здібності, діалогічне мовлення; коригувати пізнавальний інтерес; виховувати уважне ставлення один до одного.
Обладнання. Конвенція про права дитини, виставка «Права дитини», пелюстки квітки, ватмани, фарби, ножиці, вирізки з журналів, клей.
Технічні засоби. Комп’ютер, мультимедійна презентація «Ми знаємо свої права»
Хід заняття
І. Нервово-психологічна підготовка з елементами бестінгу
1. Привітання.
З неба сонечко моргає,
теплом діток зігріває.
Каті глянуло у вічка,
Даші гріє личко.
Разом сонце привітаємо:
«Добрий день!»
Дружно весело сказали:
«Добрий день!»
ІІ. Основна частина
Країн на світі є чимало –
Великі, дружні і малі.
Ми ж вирушаємо у Право –
Країну мрій людей всіх на Землі.
Хоч не знайдеш її на карті.
Вона порадник добрий у житті.
Дає знання громадянину
Заради спільної мети.
Щоб розквітала ненька Україна –
Велика, рідна, мила Батьківщина.
Ми живемо в прекрасній державі – Україні. Це чудовий край. Кожна держава повинна піклуватися про своїх громадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних, про людей усіх національностей, будь-якого кольору шкіри. У кожної країни є свій Основний закон. Основним Законом нашої держави є Конституція України.
Погляньте на цю книжечку, що я тримаю у руках. Хто її впізнав?
Так, це Конституція України, у якій записано всі закони, за якими ми
живемо сьогодні. У Конституції відображено принципову позицію щодо захисту прав і свобод людини. Ви знаєте про те, що кожна людина має свої права – і дитина, і дорослий. Отже, кожна людина має право брати участь у житті держави. Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?
Але в усіх дітей є ще й своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав.
Є права й у дітей, звичайно,
Треба щоб усяк їх знав.
Словничок.
Держава – це організація, що керує країною й охороняє життя і діяльність її громадян.
Конституція – це звіт основних прав і обов’язків громадян – Основний закон держави.
Конвенція – це угода, міжнародний договір із певних питань.
Складною проблемою людства є права дітей, оскільки життя, навчання, здоров’я, щастя дітей усього світу ще недостатньо захищені. Про це пишуть та говорять, але кількість нещасних дітей не зменшується. Сьогодні 250 млн. Дітей у світі живе за рахунок важкої праці, пограбувань, жебрацтва. Найбільш незахищеними є діти. Тому ООН у 1959 році прийняла Декларацію прав дитини. У Декларації сказано, що дитина потребує спеціальної охорони та піклування.
1-й учень.
Знайте, що усі ви рівні,
Від народження в правах.
І людина – змалку вільна,
Наче в небі сильний птах
2-й учень.
Знайте ж: змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать
Упродовж ХХ ст. Було прийнято ряд документів, спрямованих на захист дітей, дитинства.
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить.
І по правилах хороших
По закону треба жить!
Зайченя.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Вийшов зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка,
Є скакалка, є люстерко!
Лисиця.
Йди сюди, малюк вухатий!
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку! Дай цукерку!
Та й нащо тобі люстерко?
Це мені воно згодиться –
Я ж красунечка Лисиця!
(Лисиця забирає речі, красується. Зайченя плаче. Входить Ведмідь.)
Сцена вистави «Пригоди звірят»
Ведмідь
Декларації, Лисице,
Ти, звичайно, не читала,
Є такий закон на світі,
Це серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все малюкові,
Бо такий закон для всіх!
Ти, Зайчисько, пам’ятай:
Про права все добре знай.
Про дитинство про щасливе,
Думаю, що це можливо
Трішки ми попрацювали,
Наші сили підупали.
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити.
Сьогодні герої різних казок дізналися, що ми будемо говорити про Права дитини. Вони написали вам листи. Уранці мені передали. З вашого дозволу я розкрию один, і ми разом дізнаємось від кого він.
– З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
– Чиї та які права були порушені? (Право на житло.)
– З якої казки цей лист? (Вовк і козенята.)
– Чиї та які права були порушені? (Право на життя.
3. Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.
– З якої казки цей лист? (Попелюшка.)
– Чиї та які права були порушені? (Право на відпочинок.)
7. Практична робота «Квітка обов’язків».
Діти викладають квітку обов’язків.
1. Добре вчитися.
2. Дотримуватися правил школяра.
3. Поважати старших, батьків, учителів.
4. Дбати про своє здоров’я.
5. Оберігати природу.
6. Поважати права інших
Відпочинок Навчання Життя
П Р А В О
Харчування Родина
Медицина
Діти виготовляють газету (вирізають та наклеюють картинки, на долоньки наносять фарбу й оформлюють)
Виготовлення колажу
ІІІ. Заключна частина
Діти! Пропоную вам пограти в гру «Так чи ні».
Сьогодні ми, діти, говорили про права й обов’язки та їх значення у житті людини. Кожна людина – неповторна, індивідуальна.