План уроку виробничого навчання
Тема уроку: «Технологія приготування виробів із січеної натуральної маси м'яса та котлетної маси»
Мета уроку:
Навчальна: навчити самостійно організовувати робоче місце; дотримуватись правил проведення технологічного процесу; робити розрахунок сировини для приготування заданої кількості страв; самостійно готувати й відпускати страви, проводити бракераж; показувати рівень знань, умінь і набутих навичок.
Виховна: виховувати творче ставлення до праці та навчання, любов і повагу до обраної професії.
Розвиваюча: розвивати самостійність; уміння орієнтуватися у виробничих процесах; здібності до естетичного оформлення страв із використанням новітніх технологій.
Тип уроку: урок вдосконалення початкових умінь і формування навичок виконання операцій і видів робіт.
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
Наочні засоби: збірник рецептур страв та кулінарних виробів.-М.: 1982; технологічно розрахункові картки приготування страв, картка опитування, картка самоконтролю, алгоритм приготування страв, таблиця проблемних ситуацій, кольорові ілюстрації напівфабрикатів з м`яса: котлети, биточки, тюфтельки, рулет.
Інструменти та інвентар: ножі кухарської трійки, ніж економка, робочі столи, м`ясорубка, розробні дошки „МС”, посуд, лотки, ніж для панірування. Продукти: м`ясо, хліб, молоко, сіль, перець, паніровочні сухарі, начинки. Устаткування та посуд для приготування : сковороди наплитні, ваги, електроплити, холодильна шафа, універсальна кухонна машина, комп`ютер, мультимедійна дошка.
Міжпредметні зв`язки:
1. Технологія приготування їжі та організація виробництва: тема «Приготування виробів із січеної натуральної та котлетної маси м`яса»
2. Устаткування підприємств громадського харчування: тема «Машини для подрібнення м`яса та риби».
3. Облік та калькуляція. Тема «Розрахунок сировини на невизначену кількість».
4. Організація виробництва: тема « Організація м`ясо - рибного цеху».
5. Санітарія та гігієна: тема «Санітарні вимоги до приготування та реалізація харчових продуктів»
6. Охорона праці: тема «Технологічні вимоги безпеки під час експлуатації теплового обладнання»
Хід уроку
І. Організаційно - вступна частина.
1. Взаємне вітання.
2. Перевірка наявності учнів на уроці.
3. Перевірка зовнішнього вигляду учнів, наявності повного комплекту санітарного одягу та технологічно-розрахункових карток.
ІІ. Вступний інструктаж.
1. Повідомлення теми уроку: «Технологія приготування виробів із січеної натуральної маси м`яса та котлетної маси».
2. Повідомлення мети уроку.
3. Мотивація навчальної діяльності здобувачів.
4. Актуалізація знань.
5. Інструктування з елементами показу
Мотивація навчальної діяльності
Майстер виробничого навчання: на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчати тему «Технологія приготування виробів із січеної натуральної маси м`яса та котлетної маси».
Вироби з січеної натуральної та котлетної маси є достатньо поширеними в українській кухні. Страви з котлетної маси є смачними, поживними, добре засвоюються. Вони є одним з основних джерел повноцінних тваринних білків. Амінокислотний склад м’язових білків близький до оптимального і має дуже високий коефіцієнт засвоєння (97 %). М’ясо також містить жири, які підвищують калорійність раціону. Страви з м’яса містять корисні вітаміни групи В та вітамін А, а також мінеральні речовини.
Все почалося в давнину у Франції — саме ім’я «Котлета» походить від французького ребро (fin). З чого зрозуміло, що спочатку мали на увазі шматок м'яса на ребрі. Засмажений, продовгуватий шматок яловичини, і це був шматок перших ребер, найближчих до шиї. Тепер ми називаємо їх натуральними котлетами. Потім і котлета перестала бути цілим шматком – м`ясо стало січеним. Згодом м`ясо перестало бути січеним, а стало фаршем. Далі появились добавки — молоко, хліб, яйця і сухарі.
Головна людина в радянській «котлетній» історії - є народний комісар харчової промисловості, завдяки йому котлета стала Попелюшкою і принцесою радянського громадського харчування в одній особі. Фарш, фарш і ще раз «фарш» дешево, поживно, і смачно. Перші м’ясорубки (grinder) з'явилися в кінці 70 років XIX століття і були імпортовані з Америки. Вони замінили, сікачі – качалки, які мали той же принцип, тобто різання. У 1890 р. були м’ясорубки з «черв’ячним» валом і хрестоподібним лезом. Покращились не тільки м'ясорубка, а також формування котлет. Появились котлето-формувальні машини і повністю механізовані лінії з виробництва котлет. В той же час, розширився асортимент із м'ясного фаршу. Ось так появились сучасні котлети. Під час проходження виробничого навчання на підприємствах ресторанного господарства ви переконалися, що асортимент страв з січеної натуральної та котлетної маси різноманітний. Вони готуються не тільки в Україні, але в інших країнах світу та входять до більшості сучасних підприємств.
Щоб уміти готувати якісні та смачні вироби, вам потрібно, перш за все: вивчати технологію їх приготування; вміти робити розрахунок сировини; дотримуватись норм закладання продуктів і послідовності ведення технологічного процесу; використовувати якісні продукти, правильно їх формувати; - правильно організовувати робочі місця, добирати інструмент, інвентар, посуд; працювати охайно, готувати з бажанням і любов`ю.
Актуалізація опорних знань
Актуалізація здійснюється такими методами:
Грою «Ти –мені, а я –тобі» де здобувачі освіти задають один одному питання:
Січеною натуральною називається маса з м’яса пропущеного через м’ясорубку з решіткою, яка має великі отвори (d=9мм).
Січену натуральну масу готують з тих частин м’якоті, яка містить велику кількість сполучної тканини (котлетного м’яса).
Січена маса з м’яса до якої доданий заздалегідь замочений у холодній воді або молоці черствий хліб без скоринки з пшеничного борошна І сорту.
На 1 кг м’якоті м’яса додається 250 г (25%) хліба.
Напівфабрикат котлета має овально-приплюснуту форму з одним загостреним кінцем, до 2 см завтовшки, 10-12 см завдовжки і 5 см завширшки.
До котлетної маси з меншою кількістю хліба додають дрібно нарізану пасеровану цибулю.
2. Гра «Брей-ринг».
Умови проведення гри: викладач поділяє групу на три підгрупи і зачитує учням опис технології приготування страви, за яким учні мають визначити назву страви. Підгрупа яка першою, за обмежений час (30 сек.) дасть відповідь, отримує 3 (три) бали.
Завдання гри:
1. Котлетну масу розділяють на порції по 57 г. (по 1-2 шт. на порцію) обкачують у червоній паніровці, надають овально-приплюснутої форми з одним загостреним кінцем 2-2,5 см завтовшки, 10-12 завдовжки, 5 см завширшки.
( Котлети січені ).
2. Котлетну масу формують на порції 57 г. ( по 2 шт. на порцію) обкачують у сухарях і надають округло-приплюснутої форми (2-2,5 см завтовшки, діаметром 6 см).
( Биточки січені).
3. Котлетну масу розділяють на порції, панірують, надають овально приплюснутої форми 1 см завтовшки.
(Шніцель).
4. Котлетну масу готують з меншою кількістю хліба додають пасеровану ріпчасту цибулю, порціонують (по 2-4 шт. на порцію). Формують у вигляді кульок, обкачують у борошні.
( Тюфтельки).
Пояснення нового матеріалу.
Тема сьогоднішнього уроку: «Технологія приготування виробів із січеної натуральної маси м`яса та котлетної маси». Сьогодні ми навчимося готувати такі вироби: ковбаски українські, січеники по – українські, зрази.
«Ковбаски українські»: Підготовлене м’ясо пропускають через м’ясорубку, додають сало нарізане кубиками, молоко або воду, хліб, сіль, перець і добре перемішують. З підготовленої маси формують ковбаски (2 шт. на порцію). 12 – 15 см. завдовжки, замочують у яйці, панірують у сухарях, смажать у жирі.
Правила відпуску: Перед подаванням у тарілку кладуть комбінований гарнір, поряд – ковбаски, поливають їх вершковим маслом.
Вимоги до якості: Смак – в міру солоний, смаженого м’яса. Запах – смаженого м’яса, спецій. Консистенція - м’яка, однорідна.
«Зрази»: це рулетики з м`яса, риби або картоплі з начинкою. Ця страва дуже поширена в польській, білоруській, литовській та українській кухні. До котлетної маси додають менше хліба, порціонують, надають форми кружальця 1 см. завтовшки, на середину кладуть фарш, краї з’єднують, обкатують у червоній паніровці і формують у вигляді цеглини з овальними краями.
Для фаршу пасеровану ріпчасту цибулю з’єднують з вареними січеними яйцями, зеленю петрушки, додають сіль, мелений перець, перемішують. Можна також для фаршу використовувати омлет, нарізаний дрібними кусочками. Підготовлені напівфабрикати підсмажують основним способом, і доводять до готовності у жаровій шафі.
Правила відпуску: На тарілці кладуть гарнір картопляне пюре, наперед зрази поливають маслом.
Вимоги до якості: Зовнішній вигляд – форма цеглинки з заокругленими краями, на поверхні рум’яна кірочка без тріщин і ламаних країв. Смак - м’яса у міру солоний із запахом спецій. Запах – смаженого м’яса із спеціями. Консистенція – м’ясо соковите, мяке.
«Січеники по-українськи»: це старовинна українська страва, яка прийшла до нас із часів Київської Русі. Вони являють собою перепічку із фаршу. Спочатку м`ясо дрібно сікли ножами, а пізніше стали пропускати на м`ясорубці . Підготовлене м’ясо пропускають через м’ясорубку і вимішують додаючи сіль і яйця. Вибивають. Формують січеники у вигляді кружалець і в середину кладуть подрібнені пасеровані гриби. Січеникам придають округлу форму, панірують у сухарях, замочують у яйцях і знову панірують. Смажимо на сковороді основним способом.
Правила відпуску: на гарнір подають картоплю смажену, картопляне пюре.
Вимоги до якості: Січеники повинні зберігати свою форму, мати рівномірну добре підсмажену кірочку. Смак страви специфічний, властивий певному виду м’яса, без стороннього присмаку. Консистенція – м’яка і соковита, фарш не сирий.
Практичний показ
Послідовність виконання робот
1.Отримати інструмент, інвентар, посуд (розробну дошку „МС”, лотки, м’ясорубку, ніж).
2.Організувати робоче місце:
а) вимити стіл та інструмент гарячою водою;
б) перед початком роботи руки вимити милом і ополоснути їх 0,2% розчином хлорного вапна;
в) ніж покласти лезом до дошки праворуч, продукти розмістити ліворуч;
г) розробну дошку розмістити перед собою, на відстані 5-6 см. від краю стола;
д) м`ясо зачистити від плівок, сухожилок, порізати на шматочки;
е) білий черствий хліб без шкоринки замочити в охолодженому молоці або воді; є) пропустити один раз м`ясо через м’ясорубку, змішати з хлібом, пропустити ще раз крізь м`ясорубку;
ж) довести котлетну масу до смаку, перемішати, вибити;
з) порціонувати та запанірувати напівфабрикати.
Для панірування напівфабрикатів організувати робоче місце:
1) ніж для панірування покласти праворуч від розробної дошки лезом до дошки, а поряд - посуд з сухарями,
2) ліворуч від розробної дошки розмістити посуд з котлетною масою.
3) лотки для готових напівфабрикатів розмістити попереду розробної дошки.
Видача завдань для самостійної роботи:
Бригада №1 – приготувати ковбаски українські, комбинований гарнір.
Бригада №2 – приготувати зрази, гарнір – картопляне пюре.
Бригада №3 – приготувати січеники по – українські, гарнір – картопля смажена.
III. Поточний інструктаж
Цільові обходи:
Під час виконання вправ здобувачами освіти, проводяться цільові обходи майстром виробничого навчання:
Під час обходу перевіряється:
Правильність організації робочого місця;
Дотримання правил охорони праці, санітарії та гігієни;
Ступінь засвоєння учнями показаних прийомів;
Послідовність технологічного процесу та дотримання учнями норми часу;
Раціональне використання продуктів;
Виявивши помилки в діях, навідними запитаннями майстер допомагає здобувачам самим знайти їх і відшукати виправлення.
IV. Заключний інструктаж
Підсумки робочого дня підводить майстер виробничого навчання.
Аналізує, як пройшло заняття, яких навчальних результатів досягла кожна бригада окремо і взагалі вся група.
Дотримує педагогічний такт, не докоряє за допущені помилки. Зауваження робитьтак, щоб не відбити бажання здобувачів до справи, щоб укріпити віру у свої сили.
Значне місце під час підведення підсумків заняття відводиться аналізу дотримання учнями охорони праці.
Оголошує оцінки. Під час оцінювання робіт виходять насамперед з їх якості і термінів виконання. Виставлені оцінки майстер обов'язково аргументує.
Майстер видає домашнє завдання: вивчити та закріпити новий матеріал.
Учні прибирають робочі місця.