Заняття «Як залагоджувати конфлікти. Стосунки з однолітками»
Мета: розглянути конструктивні та деструктивні способи поведінки у конфліктній ситуації; розвиток навичок конструктивного вирішення конфліктних ситуацій.
1.Вправа «Продовж речення»
Мета: розвивати образне мислення та уявлення про конфлікт.
Дитині пропонуємо продовжити фразу опираючись на свої уявлення та відчуття.
Якщо конфлікт - це квітка, то яка?
Якщо конфлікт – це меблі, то які?
Якщо конфлікт – це дерево, то яке?
Якщо конфлікт – це явище природи, то яке?
Якщо конфлікт – це техніка, то яка?
Якщо конфлікт – це музичний інструмент, то який?
Якщо конфлікт – це посуд, то який?
Якщо конфлікт – це страва, то яка?
Якщо конфлікт – це фрукт, то який?
Якщо конфлікт – це овоч, то який?
Якщо конфлікт – це тварина, то яка?
Якщо конфлікт – це літературний герой, то який?
2. Вправа «Емоції в конфлікті»
Мета: усвідомлення своїх почуттів у конфліктній ситуації; формування навичок розпізнавання емоцій.
Інструкція: записати на папері ті почуття, емоції, які переживають майже всі люди під час сварки.
На ІІ етапі – підібрати антоніми до цих почуттів.
Обговорення: чи складно точно охарактеризувати свій стан? Чи важливо, щоб твій співрозмовник знав про ті почуття, що ти відчуваєш? Чи однаково у різних людей виявляються ті самі почуття? Для чого треба знати настрій співрозмовника під час конфлікту?
3. Бесіда «Конфлікт та його наслідки»
Мета: визначити, що таке конфлікт, які його особливості та наслідки до яких він призводить.
Конфлікт – це зіткнення різних поглядів або інтересів сторін. Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються або відпочивають, часто з'ясовується, що вони по-різному розуміють, що є важливим чи правильним. Або їхні інтереси можуть не збігатися. Отже, конфлікти є невід'ємною частиною стосунків між людьми.
Конфлікти не завжди мають негативне забарвлення. Інколи це шанс зрозуміти іншу людину, почути її думку, а також висловити своє ставлення до ситуації.
Отже, конфлікти - трапляються постійно, є частиною нашого життя, зачіпають усі групи людей, можуть трапитися з будь-ким, можуть бути особистими та глобальними, можуть мати багато причин, можуть розгоратися, якщо не залагоджені на початковій стадії, не завжди негативні, можуть бути вирішені у різний спосіб.
Які наслідки конфлікту?
Обговорення.
Як ви розумієте слово «конфлікт», наведіть приклади.
Наведіть приклади позитивних результатів конфліктів.
4. Вправа «Ситуації»
Мета: розвиток уміння та навичок розрізняти конфліктні ситуації.
Послухайте наведені ситуації. Визначте, які з них є конфліктними, а які – ні.
Обговорення.
Можливо хтось має власний досвід і хоче ним поділитися?
5. Інформаційне повідомлення «Способи залагодження конфліктних ситуацій»
1. Домовлятися (вести переговори): слухати, розуміти, поважати одне одного; шукати рішення, яке влаштує обох, або піти на взаємні поступки. (Усі виграють повністю або частково).
2. Ігнорувати конфлікт: не помічати проблему; зволікати з її розв'язанням; розірвати стосунки.(Зазвичай програють усі, бо конфлікт нікуди не зникає).
3.Поступатися важливим: ігнорувати власні інтереси; на все погоджуватися; робити те, що хочуть інші. (Один виграє за рахунок того, хто поступається важливим для себе).
4. Діяти агресивно: домінувати, тиснути, погрожувати, лаятися, битися. (Ті, хто вважає, що перемогли, насправді програють. Вони почуватимуться приниженими та намагатимуться помститися ).
6. Притча «Два горобчики»
На дереві спокійно сиділи два горобчики. Один — угорі, а другий — нижче. Через якийсь час один горобчик, який сидів на вершечку, щоб якось розпочати розмову, сказав:
— Яке гарне зелене листячко!
Горобчик, який сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і одразу ж відповів:
— Чи ти сліпий?! Хіба не бачиш, що воно сіро-біле?
— То ти сліпий! Листя — зелене.
Горобчик знизу, певний, що правда на його боці, зацвірінькав:
— Закладаюся пір’ям мого хвоста, що листя сіро-біле. Ти нічого не розумієш, ти — дурний. Горобчик, який сидів на вершечку, розсердився і з усієї сили кинувся на свого ворога, щоб відповісти. Але перш ніж почати двобій, вони обидва поглянули вгору. Горобчик, який злетів із вершечка, здивовано скрикнув:
— Дивись, дивись! Листя справді сіро - біле!
А потім додав:
— А ходи зі мною на вершечок, — і вони разом стрибнули туди.
— Дивись, дивись! Листя справді зелене! – відповів той, що сидів нижче…
Обговорення. Ми бачимо, що конфлікт виник з того, що зіткнулися протилежні погляди, думки щодо ситуації. Кожен учасник конфлікту має власне уявлення про ситуацію. Ці уявлення найчастіше не збігаються. Люди реагують по-різному і найчастіше не знають, як бачить цю ситуацію опонент.
7. Пам'ятка-рефлексія «Навички ефективного спілкування для конструктивного вирішення конфлікту»
Конфлікти є нормальною частиною життя людини. Діти, котрі вміюють їх вирішувати, упевненіші в собі, мають дружні стосунки з іншими, краще навчаються в школі тощо.
Уміння вирішувати конфлікти – навичка, яка потрібна людині протягом усього життя.
Список використаних джерел