"Година психолога" для учнів 5-6 класів "Вміння залагоджувати конфліктні ситуації. Стосунки з однолітками""

Про матеріал
Розробка "години психолога" на тему конфліктів для учнів 5-6 класів. Метою заняття є розглянути поняття "конфлікт", його наслідки, конструктивні та деструктивні способи поведінки у конфліктній ситуації; розвиток навичок конструктивного вирішення конфліктних ситуацій.
Перегляд файлу

Заняття «Як залагоджувати конфлікти. Стосунки з однолітками»

 

Мета: розглянути конструктивні та деструктивні способи поведінки у конфліктній ситуації; розвиток навичок конструктивного вирішення конфліктних ситуацій.

 

1.Вправа «Продовж речення»

Мета: розвивати образне мислення та уявлення про конфлікт.

Дитині пропонуємо продовжити фразу опираючись на свої уявлення та відчуття.

Якщо конфлікт  - це квітка, то яка?

Якщо конфлікт – це меблі, то які?

Якщо конфлікт – це дерево, то яке?

Якщо конфлікт – це явище природи, то яке?

Якщо конфлікт – це техніка, то яка?

Якщо конфлікт – це музичний інструмент, то який?

Якщо конфлікт – це посуд, то який?

Якщо конфлікт – це страва, то яка?

Якщо конфлікт – це фрукт, то який?

Якщо конфлікт – це овоч, то який?

Якщо конфлікт – це тварина, то яка?

Якщо конфлікт – це літературний герой, то який?

 

2. Вправа «Емоції в конфлікті»

Мета: усвідомлення своїх почуттів у конфліктній ситуації; формування навичок розпізнавання емоцій.

Інструкція: записати на папері ті почуття, емоції, які переживають майже всі люди під час сварки.

   На ІІ етапі – підібрати антоніми до цих почуттів.

Обговорення: чи складно точно охарактеризувати свій стан? Чи важливо, щоб твій співрозмовник знав про ті почуття, що ти відчуваєш? Чи однаково у різних людей виявляються ті самі почуття? Для чого треба знати настрій співрозмовника під час конфлікту?

 

3. Бесіда «Конфлікт та його наслідки»

Мета: визначити, що таке конфлікт, які його особливості та наслідки до яких він призводить.

Конфлікт – це зіткнення різних поглядів або інтересів сторін. Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються або відпочивають, часто з'ясовується, що вони по-різному розуміють, що є важливим чи правильним. Або їхні інтереси можуть не збігатися. Отже, конфлікти є невід'ємною частиною стосунків між людьми.

 Конфлікти не завжди мають негативне забарвлення. Інколи це шанс зрозуміти іншу людину, почути її думку, а також висловити  своє ставлення до ситуації.

 Отже, конфлікти - трапляються постійно, є частиною нашого життя, зачіпають усі групи людей, можуть трапитися з будь-ким, можуть бути особистими та глобальними, можуть мати багато причин, можуть розгоратися, якщо не залагоджені на початковій стадії, не завжди негативні, можуть бути вирішені у різний спосіб.

Які наслідки конфлікту?

  • Страх
  • Негативні думки
  • Налагодження стосунків
  • Злість
  • Фізичне насильство
  • Врахування інтересів усіх
  • Стрес
  • Руйнування
  • Сум
  • Уникання
  • Збентеження
  • Самотність
  • Ворожість
  • Вирішення проблем

Обговорення.

Як ви розумієте слово «конфлікт», наведіть приклади.

Наведіть приклади позитивних результатів конфліктів.

 

4. Вправа «Ситуації»

Мета: розвиток уміння та навичок розрізняти конфліктні ситуації.

Послухайте наведені ситуації. Визначте, які з них є конфліктними,  а які – ні.

  • В класі лишилося одне вільне місце біля вікна. Славко і Гліб хочуть зайняти його.
  • Уляна з Мілою сидять поруч у тролейбусі. Уляна хоче сидіти біля вікна, а Міла  - біля проходу.
  • Двоє друзів ідуть гуляти. Тимофій хоче грати у футбол, а Мирон – у баскетбол.

Обговорення.

Можливо хтось має власний досвід і хоче ним поділитися?

 

5. Інформаційне повідомлення «Способи залагодження конфліктних ситуацій»

1. Домовлятися (вести переговори): слухати, розуміти, поважати одне одного; шукати рішення, яке влаштує обох, або піти на взаємні поступки. (Усі виграють повністю або частково).

2. Ігнорувати конфлікт: не помічати проблему; зволікати з її розв'язанням; розірвати стосунки.(Зазвичай програють усі, бо конфлікт нікуди не зникає).

3.Поступатися важливим: ігнорувати власні інтереси; на все погоджуватися; робити те, що хочуть інші. (Один виграє за рахунок того, хто поступається важливим для себе).

4. Діяти агресивно: домінувати, тиснути, погрожувати, лаятися, битися. (Ті, хто вважає, що перемогли, насправді програють. Вони почуватимуться приниженими та намагатимуться помститися ).

 

6. Притча «Два горобчики»

На дереві спокійно сиділи два горобчики. Один — угорі, а другий — нижче. Через якийсь час один горобчик, який сидів на вершечку, щоб якось розпочати розмову, сказав:

Яке гарне зелене листячко!

Горобчик, який сидів нижче, зрозумів ці слова як виклик і одразу ж відповів:

Чи ти сліпий?! Хіба не бачиш, що воно сіро-біле?

То ти сліпий! Листя — зелене.

Горобчик знизу, певний, що правда на його боці, зацвірінькав:

Закладаюся пір’ям мого хвоста, що листя сіро-біле. Ти нічого не розумієш, ти — дурний. Горобчик, який сидів на вершечку, розсердився і з усієї сили кинувся на свого ворога, щоб відповісти. Але перш ніж почати двобій, вони обидва поглянули вгору. Горобчик, який злетів із вершечка, здивовано скрикнув:

Дивись, дивись! Листя справді сіро - біле!

А потім додав:

А ходи зі мною на вершечок, — і вони разом стрибнули туди.

Дивись, дивись! Листя справді зелене! – відповів той, що сидів нижче…

Обговорення. Ми бачимо, що конфлікт виник з того, що зіткнулися протилежні погляди, думки щодо ситуації. Кожен учасник конфлікту має власне уявлення про ситуацію. Ці уявлення найчастіше не збігаються. Люди реагують по-різному і найчастіше не знають, як бачить цю ситуацію опонент.

 

7. Пам'ятка-рефлексія «Навички ефективного спілкування для конструктивного вирішення конфлікту»

 Конфлікти є нормальною частиною життя людини. Діти, котрі вміюють їх вирішувати, упевненіші в собі, мають дружні стосунки з іншими, краще навчаються в школі тощо.

  1. Використовувати «я-повідомлення» для вираження своїх почуттів – «Я почуваю, відчуваю…, коли…».
  2. Уникати обзивань, образливих слів або імпульсивних вчинків.
  3. Говорити про проблему відкрито і безпосередньо з іншою людиною.
  4. Уважно слухати- встановлювати зоровий контакт, не перебивати.
  5. Показувати розуміння- повторювати своїми словами те, що сказала інша людина.
  6. Бути добрими- важко боротися з добротою.

Уміння вирішувати конфлікти – навичка, яка потрібна людині протягом усього життя.

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Вчимося жити разом: підручник для 5 кл.закладів загальної середньої освіти / Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко, К.С.Василенко та ін. – К.: Видавництво «Алатон», 2023.-120с.
  2. Кузікова С.Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч.посібник. – 2-ге вид., стер. – Суми: ВДТ «Університетська книга», 2008.- 384с.
  3. Профілактика суїцидальної поведінки дітей та учнівської молоді / автори-укладачі А.В.Аносова, О.А.Бабиленко, Н.А.Максимова, Л.А.Пєтушкова //Вісник психологічної служби Київщини. Випуск 7. – Біла Церква: КОІПОПК, 2014.- 248С.

 

docx
Додано
1 березня
Переглядів
986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку