Заняття «Я-концепція»
Мета: вербально та невербальними засобами визначити Я-концепцію (відносно узгодженого та зафіксованого уявлення про самого себе); відзначити залежність Я-концепції від сприйняття Вас іншими людьми.
Вправа 1. «Незакінчені речення»
Мета: самопізнання і рефлексія особистого досвіду.
Проаналізуйте причини виникнення у вас тих чи інших емоційних станів. Закінчіть речення : «Мені добре, коли…», « Мені сумно, коли…», «Я відчуваю себе нерозумно, коли…», « Я серджуся, коли…», « Я почуваю себе невпевнено, коли…», «Я боюся, коли…», «Мені легко і радісно, коли…», «Я пишаюся собою, коли…» Намалюйте вираз свого обличчя, коли ви відчуваєте ці почуття.
Вправа 2. « Інтерв'ю»
Мета: усвідомлення своєї індивідуальності, неповторності; розвиток навичок рефлексії.
Дитині у вигляді інтерв'ю ставлять запитання такого характеру: «Які вірші ти любиш?», «Чим ти захоплюєшся?», «Як ти проводиш вільний час?», «Яку музику ти любиш слухати?», «На кого ти хотів би бути схожий?», «Чого ти боїшся найбільше?», «Що для тебе найцінніше в людях?» і т.д. Можна використати ускладнений варіант інтерв'ювання: задавати питання «у ролях» - від імені батьків, інопланетян, літературного героя і т.д.
Проводиться коротке обговорення. Висновок – ми всі різні, але в нас усіх багато й спільного. Чимось ми відрізняємося один від одного, а чимось схожі.
Вправа 3. «Словесний психологічний портрет»
Мета: робота з «Я-образом».
Зі списку прикметників випиши слова, що характеризують твій ідеал. Прорангуй їх. Порівняй свої психологічні портрети: Я-реальне та Я-ідеальне.
Список прикметників до вправи «Словесний психологічний портрет»
Акуратний, активний, ввічливий, ощадливий, життєрадісний, вдумливий, уважний, запальний, добрий, щирий, допитливий, надійний, наполегливий, товариський, слабовільний, організований, чуйний, терплячий, господарський, спортивний, сміливий, самостійний, скромний, кмітливий, старанний, стриманий, працьовитий, умілий, упевнений, сумлінний, ініціативний, цікавий, компетентний, обережний, рішучий, боязкий, привітний, розважливий, уразливий, лагідний, захоплений, чесний, справедливий, чуйний, цілеспрямований, ерудований, спритний, життєрадісний, упертий, відповідальний, грубий, гордий, мрійливий, уміє володіти собою.
4. Тест «Інтегральна самооцінка особистості «Хто я є в цьому світі?»
Бути підлітком — дуже складно: ніяк не вгадаєш, що про тебе думають інші. Може, ти перебільшуєш свої недоліки? А може, навпаки — надто високої думки про себе? Пропоную тест, який допоможе визначити, чи правильна у Тебе самооцінка!
Бланк до тесту
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Здоров'я --------------------------------------------------------------------------------------
Самі хворі Найздоровіші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Розум --------------------------------------------------------------------------------------
Самі нерозумні Найрозумніші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Доброта --------------------------------------------------------------------------------------
Найзлішіі Найдобріші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Чесність --------------------------------------------------------------------------------------
Нечесні Найчесніші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Товариськість --------------------------------------------------------------------------------------
Недружні Найдружніші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Щедрість --------------------------------------------------------------------------------------
Найжадібніші Найщедріші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Щирість --------------------------------------------------------------------------------------
Дуже нещирі Найщиріші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Сміливість -------------------------------------------------------------------------------------
Найбоязкіші Найсміливіші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Краса --------------------------------------------------------------------------------------
Найнепривабливіші Найкрасивіші
- 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +
Щастя --------------------------------------------------------------------------------------
Найнещасніші Найщасливіші
Обробка результатів. Обчислюється загальна сума балів по всіх 10 індексам. Залежно від отриманої суми показник самооцінки може бути таким:
60-70 балів – завищена самооцінка
46-59 балів – висока самооцінка
35-45 балів – середня самооцінка
21-34 балів – занижена самооцінка
10-20 балів – низька самооцінка.
Інтерпретація результатів
Вправа 5. «Самохарактеристика»
Мета: проаналізувати та усвідомити свої життєві позиції.
Запропонувати дати відповідь на такі запитання:
Вправа 6. «Рефлексія»
Мета: розвивати навички рефлексії та самоусвідомлення.
Підлітку пропонується зробити аналіз сьогоднішнього заняття:
- Яка вправа була найлегшою?
- Яка вправа була найважчою?
- Що найбільше сподобалося / не сподобалося?
Список використаних джерел