Заняття. Агресивна енергія.
Мета: усвідомлення й вербалізація свого психологічного стану, розвиток уваги до своїх почуттів, навчання способів самоконтролю, прийомів психоемоційної саморегуляції; пошук найбільш прийнятного способу розрядки внутрішнього напруження, відреагування негативних емоцій.
Вправа 1. «Асоціації»
Мета: визначення рівня обізнаності з даної теми.
Дитині пропонують назвати асоціації до слова «агресія». Всі асоціації записати.
Обговорення. Чи є агресивність ознакою сили? Сильна людина стримана чині?
Вправа 2. «Моя агресивна енергія»
Мета: пошук найбільш прийнятного способу розрядки внутрішнього напруження, відреагування негативних емоцій.
Згадай, які почуття ти відчуваєш найчастіше, а які зовсім не хотілося б відчувати. Пропоную поговорити про гнів, агресивність, про почуття, які можуть зашкодити іншим людям або з якими найважче справитися.
Інформування. Кожній людині від природи дана агресивна енергія, однак люди використовують її по-різному. Одні – щоб творити, і тоді агресивну енергію можна назвати конструктивною. Інші – щоб знищувати чи руйнувати, і тоді їхня агресія – деструктивна. Конструктивна агресія – це активність, прагнення досягнень, захист інших людей і власної гідності. Деструктивна агресія - це насильство, жорстокість, ненависть, недоброзичливість, злість, сварливість, гнів, роздратування, упертість, самозвинувачення. Тому, щоб розуміти, що з нами відбувається, дуже важливо розпізнавати свої агресивні імпульси, керувати ними й направляти в бажане русло, не заподіюючи шкоди іншим.
Обговорення. Давай спробуємо проаналізувати власну поведінку та відповісти на запитання:
Мета: діагностика і корекція агресивності, визначення «кількості» гніву і злості у дитини.
Інструкція: Намалюй вулкан такий, який ти уявляєш.
Інтерпритація: вулкан дитини, на чию агресію скаржаться вчителі та батьки, буде неодмінно вивергатися червоною лавою, її буде багато: чим більше агресії, тим більше вона буде займати простору на аркуші. У дітей з пригніченою агресією (тихих, зі схильністю до депресії, пасивних) лава буде вся в середині вулкана, в крайньому випадку, на їхніх малюнках вулкан буде лише злегка нею «поплюватися», та й колір для зображення лави буде обраний не червоний, а сірий, оранжевий, та ін. Такий малюнок – безпечний привід поговорити про те, як живе агресія.
Обговорення.
-Як справляється вулкан з лавою, яка в середині нього?
-Чи любить вулкан накопичувати лаву, чи любить вивергати лаву? Як часто, чи із захопленням?
-Що може трапитися при виверженні з усім, що навколо вулкана?
- Які можна знайти способи виверження лави, найбільш безпечні для самого вулкана і для навколишнього світу?
Після детального обговорення «вулканового» життя, перейдіть до обговорення того, як це зазвичай відбувається у людей, і у дитини безпосередньо.
Вправа 4. «Відреагування негативних емоцій »
Мета: відреагування негативних емоцій.
В процесі виконання цієї вправи ми познайомимося з різними «нешкідливими» способами розрядки власного гніву й агресивності.
Сядьте зручніше, розслабтеся, глибоко вдихніть 3-4 рази і заплющте очі. Уявіть, що ви потрапили на невеличку виставу. На ній виставлені фотографії людей, на яких ви розгнівані, які викликають у вас злість, які вас скривдили, або обійшлися несправедливо. Виберіть будь-яку фотографію і зупиніться біля неї. Постарайтеся пригадати якусь конфліктну ситуацію, яку спричинила ця людина. Спробуйте подумки побачити самого себе в цій ситуації.
Якщо ви закінчили виконувати вправу, дайте знак – кивніть головою. 3-4 рази глибоко вдихніть і розплющте очі.
Обговорення. Поділіться своїм досвідом. Що легко, що важко було робити в цій вправі? Що сподобалося, що не сподобалося? Хто з оточуючих увійшов в галерею? На кому зупинилися? Яку ситуцію уявили? Розкажіть про неї. Як змінювався ваш стан у процесі вправи? Чим відрізняються почуття на початку і наприкінці вправи? Що ви відчуваєте тепер? Який образ незворушності і спокою ви придумали?
Вправа 5. «Аукціон ідей»
Мета: пошук способів розрядки внутрішнього напруження.
Завданням для підлітка є запропонувати якнайбільше способів, що допомагають справитися з негативними емоціями (агресією, гнівом, роздратуванням, злістю та ін.). Способи записуються.
Мета: розвиток навичок рефлексії досвіду.
1.Проаналізуй, що найчастіше викликає у тебе роздратування, злість?
2. Спробуй підібрати різні способи розрядки внутрішнього напруження. Що тобі найбільше підійде?
3. Придумай свої формули самонавіювання. Апробуй їхню дію в різних ситуаціях.
Список використаних джерел