Година психолога
«Самопізнання – шлях до успіху».
Мета: Формування і розвиток настановлення на самопізнання і саморозвиток, створення позитивного психологічного клімату, формування навичок самоаналізу та самоконтролю, позитивного ставлення до себе і до інших, усвідомлення себе.
Завдання:
Хід заняття
Вступне слово психолога.
Я рада всіх вітати. На тренінгу у нас присутні гості. Подаруємо їм свої щирі посмішки.
Сьогодні на тренінгу ми будемо навчатися пізнавати себе, краще розуміти себе та інших, дізнаємося про себе та інших багато нового та цікавого. Бо як говорив Й.Гете: «Розумна людина – не та, яка багато знає, а та, яка добре знає саму себе!»
Людині може здаватися, що вона знає про себе все, але, як відомо, чим більше знаєш, тим краще усвідомлюєш, як багато ще не знаєш про себе. Вивчати і вдосконалювати себе людина може все своє життя.
Вправа «5 добрих слів».
Мета: отримання зворотного зв’язку від групи, підвищення самооцінки, самопізнання.
Кожному учаснику пропонується обвести на аркуші паперу свою долоню і підписати її. Потім необхідно передати свій аркуш сусідові праворуч, а самім отримати аркуш від сусіда ліворуч. В одному з пальців або на долоні написати привабливу, на ваш погляд, рису її власника. І так по колу, поки ваша долонька не повернеться до вас.
Рефлексія: Які почуття виникали, коли ви читали написи на своїй руці? Чи всі переваги, про які написали інші учасники, вам відомі? Чи завжди ми адекватно ставимося до себе, турбуємося про себе, жаліємо і хвалимо себе за досягнення?
Вправа «Правила роботи».
Мета: прийняття правил роботи групи.
Для спільної роботи нам необхідно укласти угоду, опираючись на деякі правила. Учасники читають написане на плакаті і приймають правила роботи групи.
Правила роботи:
1. Бути активним.
2. Звертатися одне до одного на ім’я.
3. Не критикувати.
4. Повага до того, хто говорить.
5. Говорити коротко, конкретно й тільки про те, що сам відчуваєш.
6. Бути щирим.
7. Не оцінювати одне одного.
8. Принцип «тут і тепер».
9. Принцип «конфіденційності».
19. Дотримуватися запропонованих правил.
Інформаційне повідомлення «Самопізнання».
Самопізнання – це дослідження, пізнання самого себе. Здатність до самопізнання властива лише людині і здійснюється за допомогою розуму. Складність самопізнання полягає в його орієнтованості на саму людину, на її внутрішній світ, багатий суб’єктивним, індивідуально-самобутнім. Уявлення про себе формується під впливом ставлення до самого себе, і під впливом оцінювання нас іншими людьми під час співвіднесення мотивів, мети, результатів своїх учинків і дій із соціальними нормами, прийнятими у суспільстві. Самопізнання – найважливіша з умов, яка спонукає змінювати свій стан на краще.
Сприйняття людиною себе залежить від того, наскільки вона вірить у свої можливості, здібності, у саму себе. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони потрібні, їх цінують, до них добре ставляться оточуючі. Вони майже завжди мислять позитивно. Ті, хто навчився поважати себе, як правило, приймають добре і інших. Дійсно, людина поводить себе по-різному в різних ситуаціях, з різними людьми: вдома, на роботі, в колі друзів, просто на вулиці. Потрібно визнати, що людина не завжди може вплинути на якісь події і змінити їх, але вона може змінити свої ставлення до цих подій. Пам’ятайте, що думки людини мають властивість притягувати події, обставини, які необхідні для їх самореалізації, зростання, але може притягуватися й небажане, якщо думати постійно про погане, що з вами це неодмінно станеться. Тому дуже важливо навчитися мислити позитивно: приймати відповідальність за свої вчинки і навіть у складних життєвих обставинах бачити і цінувати досвід , який сприятиме вашому зростанню.
Вправа «Який я? Мої плюси та мінуси».
а) Вправа «Промінчик сонця».
Мета: усвідомлення своїх позитивних рис характеру. Дітям пропонується на зображеннях сонечка написати на його промінчиках 5 позитивних рис.
Обговорення:
— Чи важко було визначити риси характеру? Чому?
б) Вправа «Самокритика»
Мета: навчання об’єктивно оцінювати свої якості; усвідомлювання власних слабких сторін; формування адекватної самооцінки.
Кожен учасник отримує модель-малюнок сніговика, на якому записує свої «мінуси» — негативні якості і зачитує написане вголос.
Обговорення:
— Які труднощі виникали у вас упродовж виконання вправи?
Ведучий: Приймайте свої недоліки. Визнайте, що вони — ваша відповідь на якусь потребу, і зараз ви шукаєте новий, позитивний спосіб задовольнити цю потребу. Тому з любов’ю попрощайтеся зі старою негативною поведінкою. Зумійте побороти свої вади за допомогою гарячих, лагідних промінців вашого серця, здатних розтопити все негативне.
(Діти накривають малюнок сніговика аркушем із сонечком, на промінцях якого написані позитивні риси.) «Не бійся виправляти свої помилки» Конфуцій.
Вправа «Автопортрет».
Психолог пропонує всім намалювати автопортрет – реалістичний, символічний чи гумористичний – і відобразити в ньому своє хобі. Портрети вивішуються психологом на дошці, підлітки по черзі аналізують своє бачення кожного малюнка, відчуття, настрій, емоції, які він викликає, угадують, кому він належить.
Вправа «М’яка посадка».
Мета: самопізнання, створення позитивної атмосфери в групі учасників.
Інструкція: «Ви повільно приземлюєтеся з парашутом. До землі ще далеко, але ви вже її бачите, як на долоні. Що саме ви бачите?»
а) галявину із травами і квітами;
б) ландшафт зі скель;
в) жадібних хижаків;
г) повільну річку.
Роз’яснення:
а) людина-оптиміст;
б) завищений рівень песимізму, можливо на фоні заниженої самооцінки;
в) людина готова до життєвих негараздів, які їй подобається долати;
г) людина сприймає світ таким, яким він є, та вирішує свої проблеми поступово.
Рефлексія: Чи важко вам було обрати варіант відповіді? Чому? Чи співпадають ці характеристики з вашими властивостями?
Руханка «А я їду…»
Пересаджуємося зі словами: «а я їду», «а я рядом», «а я з вами», «а я - заєць», «а я з …(ім’я)». І так по колу.
Рефлексія: Що ви відчували? Як вам виконувалась ця вправа?
Нам часто хочеться, щоб нам допомагали оточуючі нас люди, але не треба боятися просити про допомогу, або приєднуватися до когось, щоб разом добре робити одну спільну справу.
Вправа «Супермаркет»
Мета: формування навичок самоаналізу, самопізнання, поглиблення знань одне про одного через розкриття якостей кожного учасника. Ведучий розповідає підліткам, що вони знаходяться у супермаркеті, де можна продавати і купувати риси характеру. Після цього він роздає їм по 2 смужки паперу. Учасники на одній смужці записують рису характеру, яку хотіли б продати, а на іншій — рису характеру, яку хотіли б купити. Далі всі учасники по черзі зачитують те, що написали на смужках паперу, і кидають їх у картонну коробку. Тренер перемішує смужки, не дивлячись, витягує по 2 смужки і роздає підліткам.
Обговорення:
— Які риси характеру ви змушені були витягнути?
— Чи можете ви прийняти такі риси характеру?
— Для чого, на вашу думку, була ця вправа?
Вправа «Сила дихання»
Мета: навчання дітей за допомогою дихання нормалізувати психологічний стан.
Ведучий: Сядьте зручно і зосередьтеся на своєму диханні. Коли ви видихаєте повітря, сконцентруйтеся на тому, чого прагнете позбутися. А вдихаючи, побажайте собі сили, енергії, наснаги. Вправу виконують протягом хвилини.
Вправа «Мої досягнення»
Мета: виявити досягнення і прагнення групи. Ведучий пропонує учасникам продовжити незакінчені речення:
• Я дуже хочу…
• Я намагаюся…
• Я досягнув…
• Я впевнений…
Обговорення: Ведучий пропонує висловитися з кожного твердження.
Вправа «Бар’єри»
Мета: усвідомлення майбутніх життєвих перспектив.
Ведучий пропонує подумати декілька хвилин і відповісти на запитання: «Що вам заважає в досягненні ваших мрій?». Необхідно написати ваші якості, риси характеру, що заважають у досягненні мрій.
Обговорення.
Вправа «Комплімент»
Мета: підвищення самооцінки іншої людини, усвідомлення своїх позитивних рис. Ведучий кидає дитині іграшку, при цьому каже комплімент. Комплімент — це люб’язний вислів із похвалою. Отже, згадайте найкращі риси своїх однокласників і, звертаючись до кожного на ім’я, скажіть комплімент.
Обговорення:
— Кому було важко сказати товаришеві комплімент?
— Кому було приємно чути гарні слова на свою адресу?
Рефлексія заняття
Учасники по колу характеризують свій настрій, обмінюються думками й почуттями щодо тренінгу.
Заключне слово психолога.
Наш тренінг закінчився, я дякую вам за щирість і співпрацю. Бажаю творити добро і одержувати від цього задоволення.
Правила роботи:
1. Бути активним.
2. Звертатися одне до одного на ім’я.
3. Не критикувати.
4. Повага до того, хто говорить.
5. Говорити коротко, конкретно й тільки про те, що сам відчуваєш.
6. Бути щирим.
7. Не оцінювати одне одного.
8. Принцип «тут і тепер».
9. Принцип «конфіденційності».
10. Дотримуватися запропонованих правил.
• Я дуже хочу…
• Я намагаюся…
• Я досягнув…
• Я впевнений…