Тренінгове заняття: «Асертивна поведінка. Поважаючи себе-поважай інших»

Про матеріал
Тренінгове заняття для здобувачів освіти. • Мета: - Зняття емоційного напруження, невпевненості у собі; • Відпрацювання навичок конструктивної взаємодії з однолітками; • Розвиток вміння приймати рішення. • Формування толерантного ставлення до оточуючих.
Перегляд файлу

 

 

         Тренінгове         

                   заняття:

«Асертивна поведінка. Поважаючи себе-поважай інших»

 

 

 

 

 

 

                    Підготувала

                  практичний психолог                                                                              

                 ДПТНЗ «Володарський ПАЛ»

Бойко Ганна Михайлівна

 

 

 

  « Я не можу вивести формулу успіху, але можу вивести формулу провалу: прагнути догодити всім.»

Герберт Байярд Свуп

Мета:

  •                              Навчання основ асертивної поведінки;
  •                              Розвиток рівня асертивності та вміння застосовувати особливості асертивної поведінки у процесі спілкування;
  •                              Зняття емоційного напруження, невпевненості у собі;
  •                              Відпрацювання навичок конструктивної взаємодії з однолітками;
  •                              Розвиток вміння приймати рішення.
  •                              Формування толерантного ставлення до оточуючих.

 

Ключові поняття: асертитвність, асертивна поведінка, впевненість у собі, повага до себе та інших, реалізація власних потреб і прав без порушення гідності інших,свобода і активне розуміння того, що відбувається ( усвідомлення власних емоцій та емоцій інших людей) спілкування, релаксація.

 

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи.

Кількість учасників: 25.

 

Загальна тривалість тренінгу: 2год.

 

Методи, які використовуються в тренінгу: інформаційні повідомлення, рольові ігри, "модельовані ситуації, тести, інтерв'ю, обговорення вправ, вправи на активізацію в змістовому і структурному відношенні елементів.

 

Тренінгове приміщення: простора кімната, стільці (за кількістю учасників і практичного психолога), розміщені в центрі кімнати у формі кола.

 

Ресурсне забезпечення: Плакат із темою тренінгу, із правилами роботи в групі, стікери, маркери, папір формату А-4, конверти із ситуаціями, плакат «Галявина сподівань», вислови, тест-опитувальник «Дослідження рівня асертивності»                             ( модифікований В. Каппоні,Т. Новак), ІКТ презентація « Асертивні права людини», гендерна рамка «Хлопчика», «Дівчинки», плакат «Екран настрою», макети рибок.

 

Хід заняття

 

  1.        Оголошення теми і мети тренінгу.

Добрий день, шановні учасники! Сьогодні ми зібрались, щоб удосконалити навички асертивної поведінки, підвищити рівень впевненості у собі та засвоїти вправи на релаксацію, які допоможуть вам у подальшому житті. Тема нашого заняття « Поважаючи себе - поважай інших». Сподіваюсь цей час, що ми з вами проведемо разом буде для всіх нас корисним і приємним для спогадів.

Наша робота відбуватиметься в тісній взаємодії один з одним і для того, щоб краще згуртуватися і розпочати роботу, давайте познайомимося.

 

  1.        Вправа на знайомство «Щит»

Мета: підготувати учасників до роботи, розвивати вміння короткої самопрезентації, сприяти знайомству учасників.

Час: 10 хв.

Хід проведення:

Учасників просять у кожній графі записати інформацію про себе, а в графі   «Моє хобі» намалювати те, чим полюбляють займатися. Далі кожен учасник почергово  розповідає всім присутнім, хто він такий. Пропонується така схема:

М Моє ім’я

 Ж Життєве кредо

Тр Три риси, які

Ці  ціную в людях

М  Моя мрія

 

 

2. Вправа «Правила роботи»

Мета: прийняти правила роботи в групі.

 Як вам уже відомо, на кожному занятті існують певні правила, тож ми зараз проведемо вправу «Правила ».

Психолог пропонує учасникам затвердити правила роботи в групі.

 

Психолог:

  Нашу сьогоднішню роботу можна уявити як мальовничий та різноманітний прикарпатський ліс, де ми набуватимемо  досвіду, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити вогнище надії, взаємоповаги та розуміння.

Тож уявімо собі, що ми вийшли на одну з численних галявин, де на грунті наших завдань та очікувань виростають барвисті квіти досвіду.

А зараз ми поділимося на дві групи. Група – психологів та група учнів. Тож прошу кожного з вас записати ваші очікування від сьогоднішнього семінару й визначитися, хто з групи їх репрезентує.

 

15198-Group-Of-Colorful-And-Diverse-Busy-People-On-A-Tight-Schedule-Holding-A-Meeting-About-Labour-Hours-Around-A-Giant-Clock-Conference-Table-Clipart-Illustration-Image.jpgВправа „Очікування від заняття-тренінгу”
Квітка сподівань на лісовій галявині.

Очікування: здобуття нових знань, позитивне спілкування, отримання цікавої інформації, підвищення методичного та професійного рівня, застосування отриманих знань та навичок на практиці, задоволення результатом роботи від семінару.

Мета: налаштування на групову взаємодію та актуалізацію особистісної мотивації до участі в семінарі, з'ясувати сподівання й очікування учасників гри щодо тренінгу; визначити питання, на які слід звернути увагу в процесі роботи з групою.                        Час:7хв.                                                                                                                                                                                                                                     Хід проведення: Учасники отримують стікер у формі «квіточки», і пишуть свої очікування,сподівання. Після цього кожен їх зачитує і прикріпляє  на плакат «Лісова галявина».

Психолог.                                                                                                                     Мабуть, кожен на практиці зустрічався з підтвердженням висловлювання «думки матеріалізуються». А якщо перебувати в пригніченому настрої, то і думки будуть відповідними. У свою чергу, позитивний настрій налаштовує події на зовсім інший, мажорний лад. Саме тому імпульс гарного настрою «розгортає» події, і вони матеріалізуються в легкій формі. Дійсно позитивні  думки та емоції роблять нас сильними.

Вправа«Екран настрою».                                                                            Мета: створення доброзичливої  атмосфери,  позитивного настрою у колективі.

  Хід проведення вправи:
По колу передаються картки з кумедним зображенням емоцій. Кожен учасник запам’ятовує номер картки, на якій намальовано ту емоцію, що відповідає його настрою, і по колу передає один одному якесь гарне побажання за допомогою міміки й жестів. Картка, яку обрало більшість, прикріплюється до стенду «Екран настрою». (Зображень може бути декілька).

Запитання для обговорення:                                                                                           – Чому так важливо розпочинати нове діло у гарному настрої? ( Гарний настрій –запорука успіху. Коли гарний настрій  то будь –яка справа робиться швидко і від цього одержуєш колосальне задоволення. Є така поговірка зробив діло гуляй сміло, а при хорошому настрої усі справи можна владнати.

Психолог. Говорять, що тверезий розум та емоції завжди ворогують. І тільки людина, яка має тверду волю може урівноважити це протистояння.  Тож з гарним настроєм  розпочинаємо і ми наше заняття                                                                                            

Інформаційне повідомлення. 

Асертивність та асертивна поведінка.                                                          Спілкуючись із людьми, ви напевно мали можливість спостерігати, як по - різному вони поводяться, коли від них щось вимагається, про щось їх просять, або кричать на них.                                                                                                                                             Дехто з нас намагається захистити себе, кричить та погрожує, таким чином відстоюючи своє «Я» та своє небажання робити так, як йому вказують, дехто — слухняно робить те, що від нього вима­гають, покірно вислуховуючи крики, виконує всі доручення, а на задоволення своїх потреб не має часу. Така людина дратується, об­ражається, але не сміє висловити незадоволення, бо вважає, що цим відштовхне від себе інших. І, нарешті, є люди, які, спілкуючись з іншими, вміють гідно вирішувати складні ситуації, не прини­жуючи себе і не ображаючи інших. Ті хто навчився поважати себе, як правило, приймають і інших. Тобто, якщо ти доброї думки про себе то добре думатимеш і про інших, і навпаки.

Як бачимо реагуючи на ситуацію, а не відповідаючи на неї, можна бути агресивним, непоміркованим, завдаючи шкоду собі і людям. Інколи реагування відбувається миттєво і не задумуючись.

Багато людей дозволяють собі реагувати на різні повсякденні ситуації по різному. Якщо хтось розлютив їх, чи зачепив почуття, то перше імпульсивне бажання — відреагувати так само. Але така реакція принесе їм більше шкоди, ніж користі, а крім того, позбавить можливості знайти прийнятне рішення у даній ситуації.

Відповідь потребує обдумування, вона передбачувана, з певною метою, з усвідомленням того, чого саме ви хочете в даній ситуації, що дасть можливість вирішити її найкращим чином.

Якщо бджола сяде вам на ногу, ви можете відреагувати так: вдарите по ній, і вона вас вжалить. Ви не задумалися над своїми діями, а просто зробили те, що зробили. Якщо б ви подумали, то вчинили б по-іншому: спокійно зігнали б бджолу з ноги, щоб вона не вжалила. У стосунках з людьми те ж саме.

Не потрібно реагувати, потрібно відповідати на будь-яку ситуацію — це в наших силах і залежить тільки від нашого вибору. Результат добре продуманої відповіді завжди перевищить результат імпульсивної реакції.

На жаль, і в нашому житті на зло відповідають злом, на агресію агресією.

Але часто буває так, що люди не розуміють одне одного. Дивляться на одну і ту ж річ, але бачать зовсім різне. Недаремно, є таке поговір’я:

 

«Дві людини дивляться у калюжу. Але одна в калюжі бачить зірки, які відбилися в воді, а інша – бачить лише болото».

Тож  будь-яку ситуацію можна по різному сприймати і по різному реагувати на неї.                                                                 

Притча «Відро з яблуками»                                                                                                       Купив собі чоловік новий дім - великий, гарний - і садок із фруктовими деревами поряд. А у старенькій хатинці неподалік жив заздрісний сусід, який завжди намагався зіпсувати настрій: то сміття викине під ворота, то ще якусь капость витворить. Прокинувся одного разу чоловік у доброму гуморі, вийшов на ґанок, а там - відро з помиями. Узяв він його, помиї вилив, відро вишкріб аж до блиску, назбирав у нього найбільших, стиглих і смачних яблук та й пішов до сусіда. Той, зачувши стукіт у двері, зловтішно подумав: «Нарешті я йому допік.» Відчиняє, сподіваючись на скандал, а чоловік протягає йому відро з яблуками і каже: - Хто чим багатий, той тим і ділиться!  

    Асертивний спосіб вираження гніву - це такий, коли ми зосереджуємося на тому, яким же чином можна змінити дану небажану ситуацію,  щоб не порушувати права інших і зняти емоційне напруження, викликане негативною емоцією. Це можна зробити використовуючи метод поетапного вираження злості. Асертивне вираження злості не передбачає не контрольованості.  Це поведінка дорослого, який хоче досягнути того чого прагне. Щоб досягнути зміни у поведінці партнера, необхідно підготувати підгрунтя, щоб він зміг зробити це, не порушуючи власної гідності. Інший повинен мати час для адаптації до нових вимог.

 

Колись Конфуцій сказав: «Володіти собою настільки - щоб поважати інших, як самого себе, і поводитися з ними так, як ми бажаємо, щоб з нами поводились,— ось що можна звати вченням про людинолюбство». Володіти собою може тільки впевнена людина, з адекватним  почуттям самооцінки. Таку особу ми можемо назвати асертивною.

Що ж таке асертивність?

Це слово прийшло до нас з англійської і в перекладі означає «рішучий, напористий». Зазвичай воно вживається в англійській у значенні «впевненість в собі».

Асерт́ивність (англ. assertion) – здатність людини відстоювати свою точку зору, не порушуючи моральних прав іншої людини. Це здатність оптимально реагувати на критику та вміння рішуче говорити собі та іншим «ні», якщо цього вимагають обставини.  Асертивність дозволяє зробити свою поведінку гнучкою та дивергентною.

Асертивність- це певний спосіб функціонування.

На сцені життя ми функціонуємо у дуже різних ролях, деякі з котрих граємо як Визнані Актори - почуваємо себе на лаврах, є задоволеними, перебуваємо у добрих стосунках, краще бути не може! Але інші наші ролі ми відіграємо у якості слабеньких акторів - і це власне вони потребують допомоги.

                                                                                                                                                    Особливості асертивної поведінки.

1.Здатність захищати й відстоювати власні права й інтереси.

2.Здатність формулювати і відстоювати власну думку, навіть якщо це сполучено з яким- небудь труднощами.

3.Здатність виражати свої почуття і емоції.

Правила асертивної поведінки та їх використання

Виділяють кілька правил асертивної поведінки, що полягають у тому, щоб:

чітко уявляти, чого ви хочете. Якщо людина до кінця не розібралася у власних мотивах, то, навіть якщо вона зуміла вербально висловити свою думку, із невербальних каналів протилежна сторона одержить інформацію на зразок: «Я почуваю себе безпорадним. Сам не знаю, чого хочу». У цьому випадку напрошується відповідь: «Якщо не знаєте, чого хочете, ідіть додому й подумайте, а нас не затримуйте»;

вимоги було сформульовано точно, ясно й коротко. Наприклад: «Обміняйте, будь ласка, ці черевики, бо вони тріснули через два дні після того, як я почав їх носити»;

пам’ятати правила мовного етикету, не забувати про такі слова, як «будь ласка», «будьте люб’язні» і т. п.;

уміти наполягати на своєму й домагатися від інших людей виконання справедливих вимог, не використовуючи прийоми маніпулювання.

Мовою асертивності можна сказати: «асертивна людина здатна домовитися і знайти компромісне рішення, яке задовольнить обидві сторони.»

 Психолог. Тепер коли ви дізналися про особливості асертивної поведінки, пропоную вам подумати та виділити ознаки асертивності.

 

Вправа Асоціативний кущ.

Мета: засвоїти поняття асертивність. Розкрити його зміст.

Малюнок соняшника.

 Обладнання: Малюнок соняшника, набір карток,  малюнок соняшника у середині, якого написано слово АСЕРТИВНІСТЬ.

Об'єднання у дві команди. («перші» номери створять одну групу, а «другі» -другу. Кожна група отримує завдання: на плакаті, який ви отримали, записано слово « асертивність».  За дві хвилини  ви маєте написати якомога більше асоціацій до слова асертивність.

 Далі команди по черзі (як зашнуровують взуття) називають по 1 асоціації.

Психолог.

Сьогодні, дуже часто ми зіштовхуємося з неймовірним тиском з боку однолітків, друзів, знайомих. Звичайно, ми завжди сподіваємося, що зможемо протистояти подібному до негативного впливу, однак найчастіше важко це зробити, оскільки така позиція не завжди популярна в цьому середовищі. Істина ж полягає в тім, що потрібно мати дійсну моральну силу, щоб не піддаватися впливу.
А для цього нам потрібно знати ряд аутентичних відповідей.


Гра «Розсипанка» «Для чого варто бути асертивним?»

Учасникам пропонується зібрати слова, які знаходяться на різних паперових смужках і прочитати висловлювання:

  •       аби ніхто не вилазив тобі на голову а також аби самому не вилазити нікому на голову
  •       менше підлягати стресові, вміти охороняти власні кордони і не давати себе використовувати
  •       щоб краще нам жилось з іншими а іншим з нами
  •       щоб краще комунікувати з іншими людьми
  •       мати спокій в душі і добре самопочуття
  •       вміти приймати власні рішення на власну відповідальність
  •       мати більше часу для себе
  •       робити те що подобається
  •       вміти чинити опір проблемам і рішуче їх вирішувати
  •       бути ближчим до самого себе
  •       бути впевненим в собі, але в зрілий спосіб
  •       не обманювати себе і більше себе любити
  •       жити в правдивих стосунках з іншими людьми
  •       шанувати самого себе
  •       аби наше життя було якіснішим

 

Психолог.

Кожній людині у житті доводиться вибирати, адже, зрештою, вона має на це право. Вам також доводилось робити вибір: що вдягати на свято, кого запросити на свій день народження, записатися в гурток авіа моделювання чи радіо моделювання тощо. Для того, щоб зробити правильний вибір, людина повинна усвідомити: хто вона є, ким хотіла б стати в житті і що слід зробити, щоб досягти цього.

 

Презентація проектів. Робота в групах.

Об’єднатися в групи (художники, журналісти, актори).( Поділ учасників на три групи за принципом гвоздика, гладіолус, грицики)

Учасники розробляють проекти, як:

  • художники — малюють плакат із зображенням пасивної, агресивної, асертивної людини;
  • журналісти —описують пасивну, агресивну, асертивну людину;
  • актори — готують сценку про пасивну, агресивну, асертивну людину;

Презентація проектів. 

 

Психолог

Історія для роздумів

Під вечір один селянин сів на порозі своєї скром­ної хатини, аби насолодитися вечірньою прохоло­дою. Мимо його хати звивалася дорога, яка вела до села. Чоловік, який ішов нею, помітив селянина і подумав: «Ця людина — взірець ледаря. Нічого не робить, тільки сидить цілими днями на порозі...» Трохи згодом проходила інша людина і подума­ла: «Це якийсь джиґун. Сидить цілий день і пасе очима жінок, що тут ходять. Напевно, чіпляється до них...» Нарешті ішов до села якийсь мандрівник і подумав: «Мабуть, це працьовитий чоловік. Пра­цював увесь день, а тепер сів собі відпочивати». Справді, майже нічого не можемо сказати про се­лянина, що сидів на порозі своєї хати. Натомість про трьох перехожих, що йшли до села, знаємо: перший — ледар, другий — особа підозрілива, а третій — людина працьовита. Усе, що говориш, свідчить про тебе; особливо коли твої слова стосу­ються інших. Теж саме можна сказати і про поведінку.

   Вправа "Риба для роздумів "

Мета: розвиток самосвідомості, самопізнання  учасників. Час — 30 хв.

Ресурси: методика "Незакінчені речення", коробка або корзина.

Хід проведення: копії незакінчених речень розрізаються, складаються у макети рибок. Корзина, в якій знаходяться рибки, ставиться в центрі кола. Кожен учасник по черзі ловить "рибу" і зачитує речення, завершуючи його своїми словами. Після кожної відповіді відбувається обговорення, тривалість якого визначає ведучий, що дає сигнал переходу черги до іншого "рибалки".

Незакінчені речення:

—Мій найбільший страх —це...

—Коли інші принижують мене, я...

—Я не довіряю людям, які...

—Я гніваюсь, коли хтось...

—Я насправді дуже не люблю в собі...

—Я сумую, коли...

—Я хотів би, щоб мої батьки знали...

—Коли мені хтось подобається, кому не подобаюсь я...

—Вибираючи між '"активний" і "пасивний", я назвав би себе...

—Я ношу такий одяг тому що...

—Головна причина, через яку мені подобається бути в цій групі...  ,

—Коли інші люди ведуть себе по відношенню до мене, як мої батьки, я...

—Моє найнеприємніше переживання в дитинстві...

—У моєму характері мені найбільше подобається...

—Коли мені хтось не подобається, кому подобаюсь я...

—Мені подобається...

—В школі...

—Мені не вдалось...

—Мені потрібно...

—Я кращий, коли...

—Я ненавиджу...

—Єдина тривожність...

—Я таємно...

—Танцюючи...

—Я не можу зрозуміти, чому...

—Я, здається, розумію, чого хочу, коли...

—Найкраще, що могло б статись зі мною...

—Найважче всього мені,..

—Коли я наполягаю на своєму, люди...

—Якщо б я міг змінити в собі дещо, я б...

—В людях мені найбільше подобається.., тому що...

—Найбільше від інших людей мені потрібно..

 

Психолог.

Як бачимо ми всі різні, у нас різні думки, різні страхи чи вподобання, різні міркування  та хоча ми мислимо неоднаково це не дає нам право не поважати думки інших людей.

Люди в усьому світі можуть мати різний вигляд, належати до різних віросповідань,  мати різну освіту і перебувати на різних щаблях соціальної драбини, але усі вони однакові.

 

Інтерактивна гра «Піраміда»

Учасники об’єднуються у дві групи ( поділ - зима, весна. Кожна група отримує по 5 кульок, котушці ниток і упаковці скотчу.

Завдання: за 5 хвилин виготовити з цих матеріалів стійку піраміду. Перемагає команда, яка збудує найвищу піраміду.

Переможців вітають, але пояснюють, що досвід кожної групи є важливим.

Учасникам пропонують підсумувати, що їм допомагало і що перешкоджало в роботі. Наприклад, допомагало те, що вони розподілили ролі, злагоджено працювали; перешкоджало – що сварилися, діяли без плану, змагалися за лідерство. 

Психолог.                                                                                                                                 «Ми живемо серед людей і постійно перебуваємо під їхнім впливом. У свою чергу, ми також впливаємо на них. Отже, взаємовпливи – це частина нашого життя».

 

Вправа  «До межі» ( Діагностика)

 Учасник із закритими очима повинен пройти 3 метра до лінії на підлозі, максимально наблизившись до неї, але не заступивши за неї. На виконання дається дві спроби. Вправа є своєрідною експрес - діагностикою: якщо учасник зупиняється на досить великій відстані, не доходячи до межі, то у нього переважає мотивація на уникнення невдач; якщо зупиняється на межі або за нею - то домінує мотивація на досягнення успіху.

Моделювання практичних ситуацій.

Вправа  Скажи « Ні»

Мета: Розвиток навичок асертивної поведінки та умінь давати аргументовану відмову в ситуації вибору.

Ресурси: Ситуації, 5 зелених квадратів, 5 жовтих квадратів, 5 синіх квадратів, 3 кольорових конверти з ситуаціями. 

 

Психолог: Пропоную на практиці застосувати ту інформацію, яку ми з вами

отримали. Отож виберіть один із запропонованих Вам паперових квадратиків. В залежності від вибраного Вами кольору розподіліться на 3 мікрогрупи. Протягом 10 хвилин кожна з груп  має запропонувати щонайбільше гідних варіантів відмови у певній ситуації.

Примітка: Ситуація для кожної з груп дається психологом у конверті такого ж кольору, що і кольорові квадратики учасників мікрогрупи.

 

Примітка:

1 ситуація: відмовити позичити гроші до стипендії знайомому, хоча Ви їх маєте і у Вас є на них інші плани.

 

2 ситуація: відмовити у проханні списати контрольну роботу.

 

  1.                       ситуація: відмовити дати улюблений одяг своєму другу (подрузі) на важливий вечір

 

Обговорення

• Які з наведених відмов були гідними, і чому?

• Що Ви відчували під час виконання завдання?

• Що було найскладнішим у цій вправі, і чому?

 

Психолог.

Упевнені в собі люди характеризуються незалежністю і самодостатністю, що проявляється в різних життєвих сферах, але найбільш очевидно - у сфері міжособистісних відносин. Зовнішні ознаки впевненої поведінки теж найяскравіше помітні в ситуаціях спілкування. Асертивна особистість володіє характеристиками: 1) людина вільно висловлює свої думки, почуття, 2) він може спілкуватися з людьми на всіх рівнях: з незнайомими людьми, з друзями, родиною. Це спілкування завжди відкрите, чесне, пряме і адекватне. 3) активна орієнтація до життя: домагатися бажаного, намагатися впливати на події. 4) дії характеризуються самоповагою.
 

Руханка «Будинок, господар, землетрус».

Учасники стають по троє.

Двоє з них («будинок») беруться за руки і піднімають їх над третім учасником («господарем»).

За командою тренера: «Будинок!» «будинки» міняються місцями.

За командою тренера: «Господар!» «господарі» міняються місцями.

За командою тренера: «Землетрус!» усі міняються місцями. 

Психолог.

Асертивний підхід до життя є оптимальним для  чоловіків та жінок у контексті взаємовідносин з оточуючими.

Вправа: «Гендерна рамка

Інформаційне повідомлення: «Гендерні ролі і стереотипи

Учасники об’єднуються у дві групи. В групах проводяться мозкові штурми: «Гендерна рамка дівчини» і «Гендерна рамка хлопця».

Завдання: Потрібно на аркушах паперу намалювати зображення дівчини або хлопця, придумати їй або йому ім'я та записати риси, які вважаються характерними для дівчат (охайна, чуйна, господиня...) або хлопців (мужній, стриманий, активний, амбіційний...).

Далі учасники малюють прямокутник навколо своїх ідей. Це і є гендерна рамка, тобто гендерні стереотипи, яких ми очікуємо від навколишніх, спираючись на поширені у суспільстві уявлення про чоловічу та жіночу поведінку.

Після презентацій груп проаналізувати кожну позицію за допомогою запитання: «Чи може бути людина протилежної статі такою (доброю, активною, амбіційною...)?»

Обговорюються, які гендерні стереотипи є застарілими, а які можуть порушувати права людей.

Запитання для обговорення:

Коли вперше у своєму житті ви стикнулися з гендерними стереотипами?

Як ви тоді почувалися?

 

Вправа « Літера»

Учасникам роздаються чисті аркуші і пропонується написати на них, ким би вони хотіли народитися (хлопчиком або дівчинкою), якби могли вибирати свою стать. Нехай ті, хто хотів би народитися хлопчиком, напишуть літеру «Ч», а ті, хто хотів би народитися дівчинкою, напишуть літеру «Ж».

Психолог збирає папірці і підраховує кількість папірців, які відповідають чоловічій і жіночій статі.

Порівнює результат підрахунку з реальною кількістю хлопців і дівчат у групі.

Якщо ця кількість не збігається (як правило, охочих народитися чоловіками більше),  тоді ставимо проблемне запитання для обговорення:

Чому так сталося?  (імовірні відповіді: «Чоловікам легше живеться», «Вони мають більше можливостей», «У жінок більше обов'язків і менше прав» тощо).

  Психолог

Через те, що існують гендерні стереотипи

Гендерні стереотипи є важливим соціально-психологічним механізмом, який створює установку на те, якими мають бути чоловіки та жінки

Вправа «Гендерні стосунки»  

Мета: розвивати гендерно чутливу поведінку, вміння долати гендерні стереотипи.

  Психолог надає учасникам інформацію про гендерні стереотипи.

     Гендерні стереотипи – набір загальноприйнятих у суспільстві норм і суджень стосовно поведінки, мотивів і потреб жінок і чоловіків, що базуються на уявленнях про чоловіче и жіноче

     Учасникам пропонується кожному прописати можливі ризики від існування такого стереотипу для жінок та чоловіків та проговорити за бажанням.

      Потім тренер розділяє клас на 2 умовні половини. Одна з них називається «згоден»,  інша -  «не згоден» і зачитує певні міфи, вирази, пов’язані з інтолерантною поведінкою, учням пропонується в залежності від того, згодні вони чи ні перейти на відповідну половину кімнати.

 

Приклади міфів:

  •          Чоловік – добувач, тому вдома він робити не повинен, а лише відпочивати.
  •          Хатня робота – прерогатива жінок.
  •          Жінки — більш співчутливі, завжди орієнтовані на надання до­помоги, опікувальну діяль­ність.
  •          Чоловіки — більш егоїстичні,товстошкірі, пихаті, нездатні до співпереживан­ня.
  •          Тільки жінка може бути вседержителькою миру та злагоди в сім'ї, суспільстві.
  •          У чоловічій природі закла­дено войовничість.
  •          Успішність чоловіка визначається, головним чином, високим матері­альним та соціальним ста­тусом.
  •          Тільки окремі жінки здатні виконувати провідні ролі у підприємництві, ви­робництві, політиці. Жін­кам краще орієнтуватися на підлеглі ролі. Чоловіки краще справляються з ке­рівними посадами і біль­ше розуміються в полі­тиці, економіці, науці.

Обговорення:

  Кожен учасник за бажанням коментує окремий міф, тренер, за необхідністю, коректує  відповіді.

Психолог.

  Ми з вами помітили, що батьки виховують своїх дітей за тими стереотипами, які існують у суспільстві: пов'язали малюкам різні стрічки, купили їм стереотипні іграшки, і наші діти тепер точно знають, в які ігри мають грати дівчата і хлопці.

Гендерні стереотипи є важливим соціально-психологічним механізмом, який створює установку на те, якими мають бути чоловіки та жінки Гендерні стереотипи мають складну будову і поєднують у собі щонаймен­ше чотири компоненти — особистісні якості, які вважають чоловічими або жіно­чими, типові для статі види діяльності, статево співвіднесені професії та соціальні ролі, а також оцінка зовнішніх даних.

 

Вправа «Чарівна чашка»
Сядьте зручно, покладіть вільно руки на коліна, закрийте очі, дихаєте спокійно, рівно і глибоко. Розслабтеся. Уявіть собі білий екран, зосередьтеся на ньому. Уявіть, що бачите на ньому свою улюблену чашку. Розфарбуйте її так, як вам хочеться. Ще раз уважно подивіться на чашку, розгляньте її. Наповніть її по самі вінця вашим улюбленим напоєм. Уявіть і постарайтеся подумки намалювати поряд з вашою чашкою іншу, чужу. Вона порожня. Відлийте зі своєї чашки в пусту. Поруч ще порожня чашка, ще і ще... Відливають із своєї чашки в порожні і не шкодуйте. А зараз подивіться знову у свою чашку. О! Вона знову повна по вінця! Що ж з нею сталося? Чому так сталося?..
Ваша чашка особлива - чарівна. Ми можемо відливати з неї, а вона завжди буде повною. Ця чашка - твоя! Вона наповнена твоєю добротою і впевненістю! Відкрийте очі. Спокійно і впевнено скажіть: «Це я! У мене є така чашка! »
Рефлексія
- Що ви відчуваєте після виконання вправи

 

Гра-рефлексія "Яблука" 

Психолог: «А тепер я пропоную вам оцінити цей семінар. Для цього кожен з вас візьме по одному яблуку з кожного кошика (вирізані з кольорового паперу). У першому кошику червоні стиглі яблука, на яких ви повинні написати те, що вам найбільше сподобалося і їх ми повісимо на дерево. У другому кошику лежать зелені незрілі яблука. На них напишіть те, над чим варто було б подумати і так само повісьте їх на дерево.

 

Вправа « Іскринка»

Всі присутні беруться за руки. Тренер стискає руку людини поряд, і цей «потиск » передається по черзі й по колу всім, поки не повернеться до психолога. Можна сказати що це іскринка  мрії. А тепер складіть долоні «човником» і заховайте в них свою мрію. Притуліть свої долоньки до серця й наповніть вашу мрію добротою й теплотою свого сердечка. Та зігрійте її теплим диханням і відпустіть. Нехай вона летить й обов'язково здійсниться. А ми промовимо їй услід: «Я вірю в те, що моя мрія здійсниться і принесе мені впевненість...»

 

Будьте вічним донором, віддавайте своє серце іншим. Не переставайте пити із джерела мудрості; сіяти розумне, добре, вічне; збирати перлини досвіду, діаманти духовності, плоди творчості; не втрачай людяності, любові, віри; дбайте про щасливе майбутнє, будуючи розумне сучасне.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Семеняк Зоряна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Холодних Инна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дем'янчук Тетяна
    Дякую дуже. Пророблений великий шмат роботи, почерпнула для себе багато,хоча я не психолог.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
12923
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку