Лісківський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Кілійської міської ради Одеської області
Година психолога з учнями молодших класів
«Хочу собі допомогти, образа й смуток – геть іди!»
Розробила:
Практичний психолог
Бондаренко Олена Миколаївна
Ліски 2020
Година психолога з учнями молодших класів
«Хочу собі допомогти, образа й смуток – геть іди!»
Мета: формування позитивного психологічного клімату у колективі; розвиток самоусвідомлення, як основи самокорекції, самопізнання та самоосмислення; розвиток уміння жити у злагоді з самим собою та іншими; розкриття сутності поняття «образа», знайомство зі способами реагування на образу; сприяння інтелектуальному зростанню учнів.
Обладнання: невеличкі аркуші паперу (по два на кожну дитину), роздруковане означення поняття «образа», портрети та вислови великих людей, відро для сміття, склянка води, сіль, перець, лимонна кислота, гірчиця, куркума, повітряні кульки, скотч, нитка, компьютер, відеофайл, притча «Відро яблук».
Перебіг заняття
Ви завітали у цей клас
Туди, де працювати час.
Друзів швидко ми привітаємо,
Доброго дня всім побажаємо!
Психолог. Діти, кожне наше заняття починається з того, що ми з вами створюємо атмосферу довіри, теплоти, поваги один до одного, вчитимемося слухати й чути інших людей.
Спочатку кожен долоньками доторкнеться свого сердечка і дуже уважно в цілковитій тиші вслухається, як воно б’ється. Відчуйте, як ваші долоньки теплішають, думайте – як багато у вашому серці любові. А тепер у долоньках знаходиться частинка тепла вашого сердечка. Тож давайте подаруємо любов нашого сердечка сусідові, доторкнувшись до його долоньок. (Діти виконують завдання разом з психологом)
Як візьму твої долоньки,
посміхнусь тобі у вічі,
Враз тобі й мені, мій друже,
Стане веселіше вдвічі.
Та не тільки веселіші,
А й міцніші будем разом,
Перешкоди всі здолаєм,
Навчимось всього одразу.
3.Вступ.
Психолог. На минулих заняттях ми говорили з вами про почуття й емоції людини. Про які? (Діти пригадують, які почуття та емоції може переживати людина). Ми розглядали різні почуття, як позитивні так і негативні. Поміж інших почуттів, є почуття схоже на чорничний сік. Проллєш, а відіпрати важко.
Це реакція людини на зраду, брехню, коли друг не допоміг у важкій ситуації або людина, якій ти довіряєш, зраджує. Після цього на душі залишається «осад», пригнічене самопочуття, злість. Це почуття, яке виникає, коли близька людина не виправдала твоєї довіри або не хоче тебе зрозуміти.
Як ви думаєте, що ж це за почуття, яке заважає людині радіти життю і бути щасливим? (Діти дають свої відповіді.)
Це почуття – образа. Саме про образи піде мова на нашому занятті.
4.Вправа «Чистий аркуш»
Психолог. Перед вами чистий аркуш паперу. Це ваші чисті стосунки. А тепер зімніть його в грудочку. Гарненьку грудочку. Це ваші погані вчинки в житті, ваші необмірковані дії. Тепер розверніть аркуш і подивіться на нього. Що ви бачите? (Діти дають різні відповіді). Як би ви не намагалися розгладити зім’ятий аркуш, він все одно на собі залишить складочки, тобто сліди. Це сліди від образи. І хоч ви попросите вибачення і людина тебе простить, але у пам’яті все одно залишиться «складочка». Я хочу, щоб у вас в житті було їх якомога менше. Тому намагайтеся не ображати нікого своїми словами, справами та діями. А головне, своїх найдорожчих людей: матусю, тата, сестер та братів, бабусю та дідуся. Замисліться на хвилиночку.
Чи сподобалася вам вправа? Як ви себе почуваєте? Передайте свої відчуття словами. (Діти за бажанням висловлюють свої думки, переживання, емоції).
5.Вправа «Інформація»
Психолог. Діти, а що ж таке образа? (Діти відповідають на запитання). Робимо висновок, що образа – це людська емоція, яка виникає, коли зачіпають почуття її гідності, коли людина усвідомлює, що її принижують у її особистій думці або у думці суспільства.
Звернемося до видатних людей. Що ж вони кажуть з цього приводу? (Вислови відомих людей на дошці) (додаток 1). Зверніть увагу на дошку і прокоментуйте, яке найбільше сподобалося. (Діти висловлюють власні думки, коментують)
1.«Ображаються тільки слабкі люди, сильні – прощають» (український письменник-прозаїк Григорій Михайлович Тютюнник);
2.«Розумні не ображаються, а роблять висновки» ( англійська письменниця Агати Крісті);
3.«Образити легше, ніж образу витерпіти» (римський поет епохи Цезаря Публілій Сир);
4.«Ніколи не пам’ятай колишніх образ» (давньогрецький комедіограф Менандр Брюгза);
А ви коли-небудь ображались? А самі ображали? (Діти відповідають)
6 . Вправа « Відро для сміття»
Посеред кімнати психолог ставить символічне відро чи кошик для сміття. Діти мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для сміття і чому його потрібно постійно звільняти.
Психолог: Уявіть собі життя без такого відра: коли сміття поступово заповнює кімнату, стає неможливо дихати, рухатися, люди починають хворіти. Теж відбувається із почуттями: у кожного з нас накопичуються не завжди потрібні, негативні почуття, наприклад, образа, страх. Я пропоную всім викинути в сміттєве відро старі непотрібні образи. Для цього на аркушах паперу напишіть ваші найпотаємніші образи :
«Я ображаюся на ...» або « Я тримаю образу за те, що….»
Після цього учні рвуть свої папірці на дрібні шматочки і викидають їх у «кошик для сміття», де вони всі перемішуються і забираються.
7. Вправа «Стежина»
Психолог. Не буває життя без перешкод і труднощів. І щоб там не сталося, ви повинні бути сильними, долати перешкоди і намагатися бути чемними, щоб нікого не образити. Для цього станьте вервечкою за мною. Спочатку я буду поводирем, а потім хтось з вас. Зараз ми підемо з вами по уявній стежині один за одним. Всі повинні йти за мною і повторювати мої рухи. Допомагайте один одному, підтримуйте того, хто йде поряд.
Психолог називає перешкоди (перестрибуємо через калюжу, йдемо вздовж урвища, перелазимо через дерево). Чудово, тепер нашим провідником буде… (за командою психолога відбувається зміна провідника, і ним стає інша дитина. Завдання можуть ускладнюватися в залежності від віку дитини).
Аналіз вправи:
Що допомогло вам пройти перешкоди?
Чи відчували ви підтримку супутника?
Вас ображали, коли вам не вдавалося пройти шлях? А ви?
Хто придумав найцікавіші перешкоди?
Чиї перешкоди були найскладнішими?
Ким вам більше сподобалося бути: провідником чи туристом? (Діти висловлюють свої думки і враження)
8. Вправа «Кулінарний шедевр»
Моделювання образи. Перед психологом демонстраційний столик на якому: склянка прозорої води і різні спеції: чорний перець, гірчиця, сіль, лимонна кислота, куркума (додаток 2). Психолог бере прозору склянку з водою. «Ось такий настрій зранку був у дівчинки в школі. На першій перерві хлопець старшокласник на неї крикнув: «Геть, малявко! Дай пройти» (Додаємо сіль у воду). Потім в їдальні дівчину випадково штовхнули і не вибачилися (додаємо перцю). На уроці дівчинка відповіла неправильно на запитання і хтось крикнув з класу: «Як цього можна не знати?» (додаємо гірчицю). Після уроків, коли вона одягалася, хтось насунув їй на обличчя, шапку (додаємо лимонної кислоти) та ще й підставили підніжку (додали куркуму). Як ви думаєте, як себе почуває ця дівчинка? Їй достався такий чудовий коктейль, який повен образ, поганих слів та вчинків. (Діти відповідають, висловлюють власну думку, свої міркування). А чи смачний він, цей напій? Хтось хоче спробувати? Але дівчинка була дуже розумною і життєрадісною. Вона не звертала уваги на погані слова та дії інших, не ображала їх у відповідь. Вона була вихованою, як ви, мої друзі.
9. Притча «Відро яблук» (Презентація на дошці) (додаток 3)
Жили два сусіди. Перший був добрим, чуйним, працьовитим. І все у нього в житті ладилося - і в сім'ї, і на роботі, будинок був красивий і великий, і в саду завжди росло багато квітів, фруктів і овочів.
Другий сусід був злісним і заздрісним, і від того у нього самого все йшло шкереберть: і будиночок весь нахилився, і в городі, крім бур'яну, нічого не проростало. Злився сусід, заздрив удачливому товаришеві і постійно намагався йому якусь гидоту зробити: то сміття накидає, то ще що-небудь погане придумає.
Прокинувся одного разу чоловік у доброму настрої, вийшов на ґанок, а там – відро з помиями. Узяв він його, помиї вилив, відро вишкріб аж до блиску, назбирав у нього найбільших, стиглих і смачних яблук та й пішов до сусіда. Той, зачувши стукіт у двері, зловтішно подумав: „Нарешті я йому допік!”. Відчиняє двері, сподіваючись на скандал, а чоловік протягує йому відро з яблуками і каже:
«Хто чим багатий, той тим і ділиться!»
Чому вчить ця притча? (Діти висловлюють свої думки)
10. Вправа «Найкраща кулька»
А тепер сюрприз! Загляньте кожен під свій стільчик. Що ви там побачили? (Повітряні кульки прикріплені скотчем до стільчиків). Беріть ці кульки (додаток 4). А тепер вдихніть якомога більше повітря і уявіть собі, що це ваш гарний настрій. Надуйте цим повітрям кульку. А тепер вдихніть «ласку» і «турботу». Надуйте цим кульку. Ще вдихніть «любов» і «радість», і теж цим наповніть кульку. У всіх вийшли гарні кульки. А тепер візьміть їх. Зав’яжіть сильно-сильно і можете забрати їх додому. Подаруйте їх своїм найдорожчим людям.
11. Вправа «Підсумок»
Психолог. Ось і добігає до кінця наша година спілкування. Давайте підсумуємо.
1.Про що ми сьогодні говорили?
2.Що на уроці було для вас найцікавішим?
3.Що вам найбільше сподобалося під час заняття?
12. Вправа «Оплески»
Психолог. А тепер давайте за сьогоднішню гарну роботу на уроці ми самі собі поаплодуємо. Кожен з вас заслуговує ці гарні овації. Дякую вам за увагу.
Додаток1