19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Година спілкування: Чи міцний наш колектив?"

Про матеріал

Спрямувати діяльність студентів на дослідження та визначення соціально-психологічних проблем колективу групи; акцентувати увагу на позитивних рисах студентів усієї групи та кожного зокрема; сприяти підвищенню рівня самооцінки студентів; вчити використовувати власні позитивні риси під час спілкування, самостійно знаходити шляхи до формування міцного колективу групи; розвивати здатність до емпатії, поваги до інших людей; виховувати відповідальність за свої вчинки, самостійність, позитивні риси особистості

Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: ЧИ МІЦНИЙ НАШ КОЛЕКТИВ?

(година спілкування з елементами тренінгу для студентів І курсу)

 

Мета: спрямувати діяльність студентів на дослідження та визначення соціально-психологічних проблем колективу групи; акцентувати увагу на позитивних рисах студентів усієї групи та кожного зокрема;

сприяти підвищенню рівня самооцінки студентів; вчити використовувати власні позитивні риси під час спілкування, самостійно знаходити шляхи до формування міцного колективу групи; розвивати здатність до емпатії, поваги до інших людей; виховувати відповідальність за свої вчинки, самостійність, позитивні риси особистості.

 

Психолог. Дорогі студенти, нещодавно ви закінчили школу і перейшли до нового навчального закладу для вас: медичного коледжу. У вашому особистому житті відбулися значні зміни. З'явилися нові викладачі, навчальні предмети, нові одногрупники, друзі і, взагалі, новий колектив.

Проте, декому з вас до цих нових змін та обставин важко було пристосуватись. Можливо, дехто й досі почувається невпевнено, некомфортно, за щось переживає, чогось боїться. І тому саме зараз, коли ваш колектив групи тільки-но формується, важливо подбати про те, щоб у ньому всім було добре, щоб ніхто не сумував, не почувався ображеним та самотнім, щоб ваша група стала міцною і дружньою, а у кожного з вас завжди був гарний настрій.

 

Вправа «Бінго»

З кольорового паперу вирізати чоловічка Бінго. Посередині фігури написати  своє ім'я, там, де голова, – свою мету, на лівій руці – улюблену книгу або фільм, на правій – улюблене місце відпочинку, на лівій нозі – улюблену страву, на правій – хобі. Далі кожен передає свого Бінго по колу і записує своє ім'я, якщо якась із позицій іншого учасника збігається з його. На завершення чоловічків наклеюють на великий аркуш.

 

Рефлексія. Які почуття виникали під час виконання вправи?

 

Інформація "Як перетворити мрію на мету, а мету – в реальність"

Мрії – це дивна річ. Але одних мріянь недостатньо. Недостатньо мати прекрасну картину бажаного результату. Щоб звести чудову будову, необхідно мати детальне креслення, в якому вказано, як класти фундамент, зводити опорні конструкції і так далі. А для цього потрібні цілі.

Передусім, ви повинні чітко розмежувати поняття "Мрія і мета". Мрія, зазвичай, досить абстрактна і узагальнена, мета ж прекрасна тим, що її, як правило, досягають. Мета – це бажання, заряджене емоцією. Щоб мрія стала метою, спробуйте виразити її конкретніше – в подіях, поведінці, образах. І в поняттях, які піддаються виміру. Краще всього, звичайно, на папері. Але, передусім, ознайомтеся з деякими неодмінними умовами перетворення мрії в мету:

1. Мета має бути ваша: не друзів, не знайомих або родичів, а ваша!

2. Поставте собі точну дату, коли ваша мета буде досягнута. Якщо ви з якоїсь причини не змогли, або не захотіли це зробити, вимушена вас засмутити: ви ніколи не досягнете мети. Це обов'язкова умова. Але пам'ятайте, мета має бути реальна: свій банк або вілла в Монако, головна роль в голлівудському фільмі або Всесвітня мережа типу Інтернет через два місяці - нереально.

3. Мета має бути позитивна. Не можна давати собі установки типу : "Не хочу бути бідним". Треба формулювати так: "Хочу бути фінансово незалежним". Не розглядаються в даному випадку і такі ситуації, чого б слід було уникнути, або ким не бути, або як не робити. Мета має бути завжди конкретна: стати не просто студентом, а студентом, конкретного ВНЗ і факультету, не просто керівником, а організувати і очолити конкретний бізнес або підприємство.

4. Чим ви готові пожертвувати або заплатити заради досягнення своєї мети? Чи буде ваша мета чесною, досягнутою "за ваш рахунок"? Адже наївно вважати, що в житті що-небудь буває безкоштовно. Спробуйте скласти список можливих жертв: час, гроші, здоров'я, добрі стосунки з друзями і знайомими, любов, нерви, добре ім'я, відмова від задоволень, дружба, дотримання здорового способу життя і інше. Спробуйте чесно відповісти собі на питання, на що ви готові піти заради досягнення своєї мети, чим пожертвувати, і чи зможете ви потім сміливо і прямо дивитися людям в очі.

5. Мета має бути наочна. Напишіть план з точними термінами, етапами, відмічайте, тобто просто записуйте на папері результати ваших кроків і дій. Визначите і дозвольте собі за особливо успішне виконання намічених ділянок шляху бонуси або призи, заохочуйте себе і хвалите.

6. Напишіть собі нагадування про свою мету скрізь, перечитуйте план досягнення щодня для того, щоб запрограмувати себе на успіх, зарядити себе упевненістю і не відступати від наміченого шляху під впливом різних обставин, які, безумовно, зустрінуться на вашому шляху, а бути послідовним і цілеспрямованим. Найшвидше поставленої мети доб'ється той, хто зможе постійно підтримувати себе в тонусі, і забезпечувати щоденне (нехай найменше і навіть крихітне, але саме щоденне) просування до поставленої мети. І не забувайте ніколи: дорогу осилить той, хто йде!

 

Вправа «Я – неповторний!»

Матеріали: плакат «Сонечко», стікери.

 

Психолог. Часто буває так, що людина почувається самотньою, невпевненою серед інших через те, що сама себе недооцінює, тобто не бачить своїх переваг, усього того гарного, що робить її неповторною, особливою. І тому зараз я пропоную вам уважно придивитись до себе і спробувати віднайти найкращі свої риси, відповісти на запитання: «Чому я вартий поваги?».

 

Ось на цих стікерах ви маєте створити свій власний портрет у промінчиках сонця. Для цього вам потрібно намалювати сонечко. У його середині напишіть ваше ім'я, а на промінчиках – усі свої хороші риси.

 

Робота студентів над завданням

Доки ви працювали, у вашій групі засяяло ще одне сонечко (плакат «Сонечко» з надписами позитивних рис особистості на промінчиках). Воно, незвичайне, тому що ці промінчики символізують найкращі риси людини (доброзичливість, щедрість, чесність...).

 

Зараз вам потрібно підійти (по черзі) і прикріпити своє сонечко біля тієї риси, яка у вас найбільш виражена.

Аналіз результатів роботи (на який промінчик прикріплено найбільше сонечок).

 

Висновок

Отже, всі ви маєте багато гарних рис, тому кожен з вас вартий поваги та доброго ставлення інших. Бережіть їх, аби хмаринки злості, грубощів та заздрощів не затьмарили вашого сонечка. І тоді всім у вашому колективі буде добре.

 

Вправа «Дерево успіху»

Які фактори успішної діяльності?

Фактори успіху

Плакат “Фактори успішної діяльності” (дерево) і запрошує до обговорення студентів:

  1. Любов до справи.
  2. Не удавай з себе всезнаючого.
  3. Проявлення доброзичливості.
  4. Цілеспрямованість.
  5. Вміння довести відверту захопленість цією справою і заразити інших цим.
  6. Дисциплінованість.
  7. Посміхнене обличчя – запрошення до спілкування. Частіше посміхайтесь.
  8. Високий професіоналізм – умова успіху.
  9. Прагнення вислухати іншого. Будьте обережні в своїх критичних висловлюваннях, управляйте своїми емоціями.
  10. Вміння бути в доброму гуморі, мажорному настрої – фактор успіху.

 

Дослідження взаємостосунків у групі

Студентська група, як різновид соціальної організації, може розвиватися від своїх найпростіших форм – дифузної або номінальної – до найвищої – колективу. У кожній студентській групі такий розвиток проходить свій неповторний шлях. На жаль, не кожна з них досягає при цьому рівня згуртованого колективу. Пропоную деякі методики на визначення взаємостосунків у групі (колективі).

 

ДІАГНОСТИКА РІВНЯ РОЗВИТКУ МАЛОЇ ГРУПИ

Група мала – відносно невелике число безпосередньо контактуючих індивідів, об'їдених загальними цілями або завданнями.

Призначення. Методика дає можливість, узагальнивши відповіді всіх членів групи, визначати рівень її розвитку, а також порівнювати між собою різні групи.

Інструкція. Вам пропонується ряд тверджень, які охоплюють самі різні сторони взаємин у групі. Членам групи потрібно оцінити, у якій мірі кожне із запропонованих для оцінки тверджень характерно для даної груп. Давати оцінку треба на підставі одного із чотирьох варіантів:

а) дане твердження повністю відповідає характеру відносин, які утворилися у нашій групі;

б) дане твердження загалом характерне для нашої групи;

в) дане твердження лише у незначній мірі можна застосувати до нашої групи;

г) дане твердження не характерно для системи відносин, які утворилися у нашій групі (у нас все навпаки).

Опитувальник

  1. У нашій групі головний критерій цінності людини – його відношення до праці, до колективу.
  2. У нашій групі новачок, швидше за все, не відчує себе чужинцем, а зустріне доброзичливість і привітність.
  3. У нашій групі немає “козлів” відпущення й мазунчиків.
  4. Члени нашої групи не пройдуть байдуже повз чиєсь лихо, їм далека мораль «моя хата скраю».
  5. Дух безкорисливості й взаємодопомоги відрізняє нашу групу.
  6. Кожний з нас досить ініціативний, щоб якщо буде потреба взяти на себе відповідальність за якусь справу.
  7. Для нас неприйнятний принцип «Своя сорочка ближче до тіла».
  8. Успіх кожного з нас щиро радує всіх і ні в кого не викликає заздрощів.
  9. Більшість із нас завжди може поступитися особистим заради спільної справи.
  10. Наша група звичайно не чекає вказівок, ініціативи їй не займати.
  11. У нашій групі кожний відчуває себе відповідальним за її успіх.
  12. Як правило, при рішенні важливих питань ми завжди одностайні.
  13. Наша група досить згуртована й організована.
  14. У випадку невдач і поразок ми не поспішаємо обвинувачувати один одного, а намагаємося спокійно розібратися в їхніх причинах.
  15. Коли з нами немає куратора, ми не губимося й працюємо не менш ефективно, чим у його присутності.
  16. Коли до нас у групу приходить куратор, всі зазвичай бувають раді.
  17. Стиль керівництва нашою групою рівний, доброзичливий.
  18. Для нас не характерно, щоб під гарячу руку від куратора діставалося й правому, і винуватому.
  19. У нас не прийнято відсиджуватися або ховатися за спинами інших.
  20. Знаючи, що у своєму прагненні йти певним чином група піде по помилковому шляху, у кожного з нас вистачило б сил, щоб зупинити її від необдуманого кроку.
  21. У нас не промовчать, якщо побачать, що ти не правий.
  22. Після навчання (роботи) ми нерідко вільний час проведення разом.
  23. У нас прийнято ділитися своїми сімейними радостями турботами.
  24. У нас теж є «діади» і «тріади», але це не заважає почувати себе єдиною дружною родиною.
  25. У нашій групі порушник дисципліни буде тримати відповідь не тільки перед куратором, але й перед всією групою.
  26. У нашій групі сили, зовнішньої привабливості, володіння престижними речами ще недостатньо для того, щоб користуватися повагою й популярністю.
  27. Наша згуртованість, швидше за все, не постраждає, якщо в групу увіллється відразу кілька нових членів.

 

Обробка й інтерпретація результатів

Обробка даних може відбуватися двома способами. Перший спосіб полягає в диференційованому кількісному підрахунку й зіставленні буквених знаків (а, б, в, г).

Перевага відповідей А свідчить про те, що група, відповідно до думки її членів, може бути віднесена до колективу, Б – до середнього рівня розвитку, В – низькому рівню розвитку, Г – до групи номінального або корпоративного типу.

Другий спосіб полягає в перекладі буквених відповідей у бали за наступною схемою: А – 3 бали; Б – 2 бали; В – 1 бал; Г – 0 балів.

Після визначення загального сумарного результату виробляється його співвіднесення з рівнем розвитку малої групи. За досвідом діагностики й оцінки динаміки малих груп отриманим кількісним даним відповідають наступні рівні групового розвитку (Л.И. Уманський, Л.Н. Лутошкін):

 

67-81 - колектив - «Палаючий смолоскип (факел)».

Палаючий факел – це живе полум’я, горючим матеріалом якого є тісна дружба, єдина воля, взаємодопомога, ділове співробітництво, відповідальність і за себе і за кожного окремо. Тут яскраво проявляються усі якості колективу, котрі характерні і для “Алого паруса”. Але не тільки ці. Справжнім колективом можна назвати лише ту групу, яка не замкнена у вузьких кордонах нехай навіть дружнього колективу. Справжній колектив – той, де люди самі бачать коли, кому вони потрібні. Де не залишаються в стороні коли іншим групам погано, та яка веде за собою, освітлюючи полум’ям свого серця дорогу іншим.

 

66-50 - автономія - «Червоне (алі паруси)вітрило».

Алий парус – символ дружньої вірності, обов’язку, непосидючості. Тут  живуть і діють по принципу “один за всіх і всі за одного.” Дружня участь і взаємодопомога у ділах кожного. Командою цього парусника – організатори, авторитетні люди. До них йдуть за порадою, допомогою. У більшості членів екіпажу виникає гордість за колектив. Її члени приходять на допомогу коли їх просять.

Хоча група і разом, але не завжди готова йти наперекір штормам, не завжди є мужність признати помилки одразу, але все положення може бути виправлено.

 

49-34 - кооперація - «Мерехтливий (тліючий) маяк».

У бушую чому морі тліючий маяк і початковому та опитному мореплаву приносить впевненість що напрям вибраний вірно. Треба бути дуже уважним і не загубити світові сплески. Зауважте маяк не горить постійним світлом, а періодично викидує промені світла, якби говорячи: “Я тут, я готовий прийти на допомогу”.

Формуючись в класі колектив теж подає кожному сигнали “так тримати” і кожному приходить на допомогу. В такій групі перше бажання трудитися. Але бажання – це ще не все. Дружба, взаємодопомога має постійно палати, а не окремих, нехай навіть частих спалахів. В той же час у групі вже є на кого можна опертися. Авторитети – актив. Можна звернути увагу і на те, що група виділяється серед інших груп своєю ”несхожістю”, індивідуальністю.

Але зустрічаються і інші труднощі часто закінчують діяльність групи. Недостатньо проявляється ініціатива, рідко вносять гарні теми по покращенню справ. Видимим проявленням – сплеск, і то не в усіх.

 

33-20 - асоціація - «М'яка глина».

Відомо, що м’яка глина – матеріал, який досить легко піддається зовнішнім діям і з нього можна ліпити різні вироби. В долонях вмілого майстра (авторитетний чоловік, лідер) цей матеріал перетворюється в гарний глек, в прекрасний виріб. Але якщо не прикласти зусилля, то він може залишитись простим куском глини.

 

На цьому щаблі більш видні зусилля по сполученню до колективу, хоча це можуть бути тільки перші кроки.

 

Не все буде гарно, нема опиту, з’єднуючим елементом буде формальна дисципліна та допомога дорослих. Відносини взагалі добрі, хоча не скаже, що діти бувають уважні один до одного, готові прийти один до одного на допомогу. Тут існують замкнуті групировки, які мало взаємодіють між собою. Справжнього організатора поки ще не має, або він ще не може себе проявити, йому важко так як його мало хто підтримує.

 

19 і менш - дифузійна група - «Піщаний розсип».

Не дуже рідко зустрічаються на нашому шляху піщані розсипи. Подивися – скільки піщинок зібрано до купи, і в те й же час кожна з них сома по собі. Подув вітерець – віднесе частку піску, який лежить з краю далі, поки хто набудь не збере його до купи. Буває так і в людських групах, спеціально організованих або виникаючих по волі якихось факторів. Можливо всі разом, а в той же час кожен сам по собі. Нема “зачеплення” між людьми. В одному випадку вони не прагнуть піти один одному на зустріч, а в іншому – не бажають знаходити спільних інтересів, мови. Не мають тієї спільної основи, авторитетного центру, навколо якого находиться об’єднання за чимось спільним. А поки піщана розсип не приносить ніякого горя, радості.

 

Вправа «Малюнок групи»

 На ватмані кожен студент групи малює себе. Повинен вийти спільний малюнок групи.

Вправа-релаксація «Веселка»

Запорука успіху багатьох справ – гарний настрій. Тому насамкінець пропоную вам вправу, яку можна використовувати для підняття настрою, регуляції негативних емоцій, зняття втоми (звучить релаксаційна музика).

Встаньте, розслабтесь, заплющте очі, зробіть вдих і уявіть, що ви піднімаєтесь по чудовій веселці і у вас прекрасний настрій. Видихаючи, ви спускаєтесь із неї, ніби з гірки. Повторіть 3-4 рази.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
18 липня 2018
Переглядів
673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку